אליפות ישראל – השליש הראשון : צמד צעיר בפסגה

ביום שני השבוע נפתחה באולם הספורט בעיר הדרומית ערד המהדורה ה-41 של גמר אליפות ישראל בשחמט. בקטגוריה הפתוחה מתמודדים 32 שחקנים ב- 9 סיבובים שוויצריים, מהם 7 רבי אמנים, 9 אמנים בינלאומיים ו-11 אמני פיד"ה על קרן פרסים בת 110 אלף ש"ח . את האירוע מארגן האיגוד הישראלי לשחמט בתמיכת מפעל הפיס ועיריית ערד. האליפות תינעל ב-13 בדצמבר.






בטקס הפתיחה ציין ראש העירייה המארחת, ניסן בן-חמו, את חשיבות פיתוח השחמט בבתי הספר בעיר ויו"ר האיגוד, ד"ר צביקה ברקאי עמד על ערך אירוח האליפויות הארציות בפריפריה וארז גרניט, מנהל מחלקת המלגות במפעל הפיס, הדגיש את חשיבות תמיכת המפעל בשחמט כגורם מחנך ומעצב אופי. על ניהול התחרות אמונים המארגן ונתב השידורים החיים פז אבינרי, השופט הראשי הבינלאומי אלון שולמן והאמנית הבינלאומית אילנה גלז, בעצמה אלופת ישראל לשעבר.

שולחן הנשיאות בטקס הפתיחה



את הדירוג המוקדם מובילים שחקני סגל הנבחרת, אלוף הארץ לשעבר (ומנצח אליפות ישראל הפתוחה אשתקד) תמיר נבאתי, יבגני פוסטני, אורי קובו (שלושתם שחקני האלופה באר-שבע), אביטל בורוחובסקי (כפר-סבא) והאלוף המכהן ויקטור מיכלבסקי (באר-שבע) .בעשירייה הראשונה מדורגים בכירי המשמרת הצעירה אריאל ארנברג (כפר סבא), דויד גורודצקי (רמת-גן), יבגני זנן (ראשון-לציון) ,יאיר פרחוב (רחובות) וסגן האלוף המכהן עידו גורשטיין (כפר-סבא).גם בעשירייה השנייה אורבים כמה וכמה מטובי נערינו להזדמנות שלהם בחלוקת השלל. בולטים בהיעדרם אלופי העבר, האולימפיים מקסים רודשטיין ואיליה סמירין. ר"א סמן דבויריס, המשתייך עדיין לפדרציה הרוסית, המיר אותה בדגל הפיד" הימים האלה.

ויקטור מיכלבסקי ינסה להגן על כתרו



כבר בראשית התחרות הפתוחה נרמז, כצפוי, לפייבוריטים שהדרך למדליות לא סוגה בשושנים. נבאתי ופוסטני אמנם גברו על גיא לוין ובני אייזנברג, אבל שלושה משחקני החמישייה הפותחת שמטו חצי נקודה כבר בסיבוב הראשון: קובו, בורוחובסקי ומיכלבסקי לא יכלו לניסים אילוגאייב, יובל יניב ואורי כוכבי. הפתעת הסיבוב הראשון היתה הפסדו של איתן רוזן לטל לויטן



הקורא במסע

לבן: יהלי סוקולובסקי שחור: יונתן אוריצקי


הלבן בגירעון רגלי ועומד לאבד רגלי נוסף. הטובה בהגנות היא ההתקפה והוא נוטל את היוזמה 23. צג7! מה:ד3?? (בולע את הפתיון! נכון 23...פג6 24.ר:ז7+ צ:ז7 25.צג1 עם סיכויים הדדיים).כיצד השיב יהלי? התשובה בסוף הכתבה.

יהלי סוקולובסקי



סיבוב שני: הפייבוריטים נוצחו

 כבר בסיבוב השני נחלו שני מובילי הדירוג המוקדם הפסד בכורה: נבאתי מול גורשטיין ופוסטני מול דבויריס. גם קובו, מיכלבסקי וזנן לא יכלו ליריביהם כוכבי, אילייגוייב וסוקולובסקי ונאלצו להסתפק בתיקו. בתום הסיבוב השני רשמו 5 שחקנים צמד ניצחונות: לגורודצקי, פרחוב, גורשטיין , דבויריס וסוקולובסקי 2 נקודות כל אחד.


לבן: אורי כוכבי שחור: אורי קובו

השחור ביתרון כלי ויריבו מהמר על סיכויו האחרון: 56. ז6+! פ:ז6?? ( נופל בפח. 56...מח6/ מח8! עדיין זוכה) 57. פב7! פו4 58. מה7 פד3 59.מ:ד6 רה3 60.מג6 פה5+ 61.מב5 פד7 62.מג6 פה5+ 63.מב5 תיקו.

והנה כיצד ניצל אלוף ישראל בעור שיניו בסיבוב השני:


לבן: ניסים איליגוייב שחור: ויקטור מיכלבסקי


ללבן רגלי חופשי אימתני ומסע אחד לביקורת הזמן: 40. מהג8? (שומט את הזכייה. מסע הניצחון היחיד היה: 40. מהה7! ר:ו3 41.ה:ו3 צח5+ 42.מז3! צז5+ 43.מח3 צח5+ 44.מז4 וזוכה) 40...ר:ו3! 41.ה:ו3 צח5+ 42.מז2 צז5+ 43.מח3 תיקו על ידי שח-ניצחי כי על 43. מו1 יבוא צז1+ 44. מה2 צז2+ 45. מד1 צז1+ תיקו !



סיבוב שלישי: גורשטיין ופרחוב בראש

הסיבוב השלישי כבר ראה צמד אמנים בינלאומיים בשנת העשרים לחייהם מוליכים בראש עם מאזן מושלם. הכפר סבאי עידו גורשטיין (בשחור) והרחובותי יאיר פרחוב (בלבן) הנחילו לגורודצקי ולדבויריס את הפסדם הראשון. בורוחובסקי גבר בכלים השחורים על סוקולובסקי והתמקם לבדו במקום השלישי. נבאתי ניצח את נדב צמח אך נאלץ לפרוש מן התחרות מסיבות אישיות מוצדקות. פוסטני גבר על אילייגוייב. קובו, מיכלבסקי ואור ברונשטיין רשמו תיקו שלישי רצוף ועדיין מייחלים לניצחון בכורה.

בתום הסיבוב השלישי צועדים כאמור בראש גורשטיין ופרחוב עם מלוא 3 הנקודות כל אחד, לפני בורוחובסקי 2.5; לדבויריס, יניב, נבאתי, גורודצקי, סוקולובסקי, לויטן, זנן, פוסטני, כוכבי וברונשטיין 2 נקודות כל אחד. במוקד הסיבוב הרביעי עומדים היום, יום חמישי, הקרבות גורשטיין- פרחוב ובורוחובסקי- פוסטני. התוצאות המלאות:

http://chess-results.com/tnr702670.aspx?lan=1&art=1&fed=ISR

אפשר לעקוב אחר השידורים החיים באתרים:

   FollowChess

 DGT

Chess24

Chess.com



אליפות הנשים: מרסל ויוליה עם מאזן מושלם

מרסל אפרוימסקי



באליפות ישראל ה-34 לנשים מתמודדות 10 שחקניות בשיטת ליגה. את הדירוג המוקדם מובילות במרחק רב שתי הפייבוריטיות מרסל אפרוימסקי (ראשון-לציון) והאלופה המכהנת יוליה שווייגר (באר-שבע), שתיהן נושאות בתואר אמן בינלאומי וההתמודדות ביניהן נועדה לסיבוב השישי. בשלושת הסיבובים הראשונים לא נרשמו הפתעות מרעישות (רק שני קרבות נסתיימו עד כה בתיקו) ושתי הפייבוריטות צועדות בראש עם מאזן מושלם לפני א"פ רונית לויטן (חיפה) וסופיה טשקינובה (ראשל"צ) 2 כל אחת, דנה כוכבי (רמת גן ) ויוליה קלוצ'יק (פיד"ה) 1.5 כל אחת . התוצאות המלאות:

 http://chess-results.com/tnr702676.aspx?lan=1&art=1&fed=ISR


יוליה שווייגר



פתרון הקורא במסע: סוקולובסקי- אוריצקי : הלבן השיב 24. מה:ה5!! ר:ה5 25.ר:ה5+ צו6 26. צ:ה7 צדו8 27. צג1 והשחור נכנע.



צילומים: ד"ר מרק ליבשיץ, אלון שולמן