ישראלים באליפות החברות הראשונה

השתתפות ישראלית באליפות הראשונה של החברות העסקיות. מרסל חלקה את הסגנות בפולין. ארתור קוגן חותם פרק מוצלח בקריירה. ושוב מצטיינים מחברים ישראלים במרוקו.






288 קבוצות מכל רחבי תבל, ובכללן גם שלוש ישראליות, נטלו חלק בסוף השבוע האחרון (19- 21 בפברואר) באליפות העולם המקוונת הראשונה של פיד"ה לחברות ותאגידים מסחריים.עם למעלה מאלף המשתתפים נמנו גם שחקני העשירייה העולמית הראשונה , מגנוס קארלסן, אניש גירי ויאן נפומניאצ'י. כל קבוצה נדרשה לכלול בהרכב לפחות שחקנית אחת. בשלב המוקדמות שובצו בשמונה בתי מוקדמות כל הקבוצות המשתתפות לרבות 3 קבוצות ישראליות . בבית מזרח ב' סיימה קבוצת פ.ט.ס. חיפה (בהרכב: רונית לויטן, ג'והן סיניצקי, אלכסיי אקסיונוב איליה גולדברג ושמעון שלפמן ) במקום ה-17 בין 40 קבוצות עם 2 ניצחונות, 2 הפסדים ו-2 תיקו. בבית מזרח ד' סיימה קבוצת שליו (בהרכב: ר"א איליה סמירין, אמנית בינלאומית אולגה גוטמחר, משה שליו ואיגור גינזבורג ) במקום השלישי בין 40 קבוצות עם 4 ניצחונות, תיקו והפסד. סמירין צבר 4.5 נקודות בששת סיבובי המוקדמות כששני יריביו הבולטים היו האוקראיני קורובוב (תיקו) והרוסי ארטמייב (הפסד). קבוצת פ.ט.ס. הרצליה (בהרכב סלאבה איריינסקי, יוליה לויטן, מיכאל שטיין ואלכסיי מרצ'נקו) דורגה באותו בית במקום ה-20 עם 3 ניצחונות ו-3 הפסדים. שני ישראלים הופיעו גם בקבוצות האחרות. קבוצתו של אלוף ישראל לשעבר, ר"א סרגיי ארנבורג,פיי פאל הבולגרית, סיימה שנייה בבית מזרח ד' וסרגיי ,על הלוח הראשון לפני אלופת העולם לשעבר ר"א אנטואנטה סטפנובה, צבר 3.5 נקודות מ-6 מול הרכב שכלל 4 רבי אמנים. הוא נפרד בתיקו מן המונגולי אורטנאסאן, האוקראיני קורובוב וההולנדי טוואן בורג והפסיד לרוסי ארטמייב. קבוצתו של אב"ל מקסים אוריצקי, מקרוסופט רנדמונד האמריקנית ,סיימה שנייה בבית מערב א' ומקסים, על הלוח השני (אחרי האיטלקי רמבאלדי), צבר 2.5 נקודות בארבעת קרבותיו. 

בנק גרנקה – הקבוצה המנצחת. למעלה מימין לשמאל : אינה אגרסט והאנה -מארי קלק; למטה: אלינה קשלינסקאייה וגאורג מאייר 

מנצחות בתי המוקדמות העפילו לשלב הנוקאאוט ממנו שרדו בשלב הגמר קבוצות בנק גרנקה הגרמנית והפייבוריטית אס. בי . אי . אר. הרוסית שהתמודדו על הבכורה בשני מפגשים מהירים.במפגש הפותח נוצח אמנם על הלוח הראשון הגרמני ר"א גאורג מאייר 0.5: 1.5 על ידי ר"א יאן נפומניאצ'י אבל חברותיו לקבוצה אב"ל אלינה קשלינסקאייה רב אמנית האנה-מארי קלק והאמנית הבינלאומית אינה אגרסט השכילו להטות את הכף, לסיים את המפגש הראשון בתיקו 2:2 ואת השני בניצחון 2.5: 1.5 ולהעניק לגרנקה את הבכורה. מאייר, הזכור לנו מניצחונו במכביה האחרונה בירושלים, , הוא כיום עובד הבנק כמו חברותיו לקבוצה קלק ואגרסט כשדווקא הרוסיה קשלינסקאייה, רעייתו של הפולני ר"א וויטאשק, הוזמנה כשחקנית החיזוק. הבנק עומד מאז 2013 (למעט אשתקד) גם מאחרי תחרות העל והתחרות הפתוחה החזקה הנושאות את שמו.

תוצאות מלאות:

http://chess-results.com/tnr549689.aspx?lan=1&art=0&flag=30

מרסל חלקה את הסגנות בפולין

מועדון השחמט רדזיקובסקה מן העיר הפולנית וורוצלאב מארגן על פלטפורמת צ'ס.קום סבב תחרויות בזק לנשים על גביע פרוביט. בכל תחרות 11 סיבובים בקצב של 3 דקות ותוספת 2 שניות למסע וקרן פרסים בת 1500 זלוטי (כ-300 יורו). סיכום 6 התוצאות הטובות ביותר של כל משתתפת תקבע את הדירוג הסופי ממנו תעפלנה שמונה המצטיינות לגמר האמור להיערך פיזית בוורוצלאב. הישראלית רב אמנית מרסל אפרוימסקי נעדרה מתחרות ינואר ש"נפלה" בדיוק על השתתפותה המוצלחת בתחרות האמירות שארג'ה והצטרפה לסבב בתחרות פברואר בה נטלו חלק 51 נשים, לרבות כל הנבחרת הפולנית ואורחות חזקות.

בבכורה זכתה רבת אמן מוניקה סוצ'קו עם 8.5 מ-11, נקודה תמימה לפני הדולקות בעקבותיה. מרסל חחללקה את הסגנות בחברתן של רב אמניות אירינה בולמאגה (רומניה), מרי ארבידזה (גיאורגיה), יולאנטה זוואדזקה (פולין),אינה גפוננקו ויבגניה דולוחאנובה ( שתיהן מאוקראינה) והאמניות הבינלאומיות יוליה אנטולאק , קארינה סיפקה (שתיהן מפולין) ולילית מקרצ'יאן (ארמניה) עם 7.5 נקודות כל אחת. מרסל גברה, בין השאר, על רב אמניות אלינה קשלינסקאייה (רוסיה) וללה זווקשווילי (גיאורגיה).

מרסל אפרוימסקי

ארתור קוגן ונבחרת איטליה – תום עידן

רב האמן הישראלי ארתור קוגן (47), שחקן פעיל זה שנים רבות בשורות האלופה הישראלית אשדוד עילית, המתגורר עם משפחתו בטראגונה שבספרד, הוא גם ובעיקר מאמן מבוקש ליחידים ולקבוצות שעבד, בין השאר, עם שורה ארוכה של שחקנים ידועים וגם עם נבחרות לאומיות לגברים ולנשים. החודש סיים ארתור עשור מוצלח כמאמן וקפטן הנבחרת הלאומית האיטלקית אותה הצעיד להישגים יפים הן בזירה האולימפית והן באליפויות אירופה ומרכז אירופה ("מיטרופה"). בתוך כך ליווה ארתור את צמיחתו של דור חדש של רבי אמנים צעירים ומוכשרים בארץ המגף שהבולטים שבהם הם דניאלה ווקאטורו, לוקה מורוני, סאבינו ברונלו, דאניל דווירני, פרנצסקו רמבאלדי ואחרים. בנבחרתו הופיעו גם הותיקים יותר מיקלה גודנה ואלברטו דויד ובמשך 4 שנים גם מי שהוא כיום השני בדירוג העולמי, האמריקני פביאנו קרואנה.

ארתור הוליך את חניכיו לכמה מרגעי השיא שלהם בחמש האולימפיאדות האחרונות, החל בחאנטי – מאנסיסק 2010. אלה שייחרתו במיוחד בזכרונם הם חלוקת המקום התשיעי (וה-15 בהתרת השוויון) מבין 156 הנבחרות שהשתתפו באולימפיאדת איסטנבול 2012 והמפגש ההיסטורי בסיבוב הנעילה עם נבחרת רוסיה באולימפיאדת באקו 2016. מארבע אליפויות אירופה זכור במיוחד הניצחון בסיבוב הראשון על האלופה אזרבייג'ן בהרסוניסוס 2017. משלוש ההופעות במשחקי המיטרופה ראויה לציון מיוחד הזכייה בתואר באי קאפו ריזוטו 2018 לפני הונגריה וגרמניה.

ארתור קוגן ונבחרת איטליה: פביאנו קרואנה, מיקלה גודנה, סבינו ברונלו ודניאלה ווקאטורו

עם חתימת הפרק המרתק הזה בקריירה העשירה שלו אין לו עדיין הצעות חדשות גם מאחר שעתידו של השחמט התחרותי העולמי עדיין לוט בערפל. בינתיים הוא עסוק מאוד בהנחלת עקרונות ואיכויות אסכולת "או לה לה" לתלמידיו וחסידיו הרבים ברחבי תבל וברשתות החברתיות ולכמה מיזמים חדשים שיחשוף בוודאי בבוא הזמן. בצד כל אלה אלה נתון ליבו לטיפוח מסור של מועדון השחמט של העיר הקטאלונית השכנה סאלואו (בצוותא עם רעייתו, האמנית הבינלאומית טטיאנה פלצ'ינקובה) ולחניכיו בנבחרת העוורים של ספרד, כותב שורות אלו השומר על יחסי ידידות (וגם יריבות) עם ארתור החל בסגל הנוער של שנות התשעים ועד עצם היום הזה, מאחל לו, כמו רבים מכם המון הצלחה גם בהמשך דרכו.  

ארתור בעמדת הקפטיין

בכורה ישראלית במרוקו

המחבר הישראלי הותיק עמנואל נבון חגג השבוע את יום הולדתו ה-85. ממרומי גילו עמנואל הוא עדיין מטובי מחברי מטי העזר שלנו ורק לאחרונה נתבשרנו על ניצחונו המרשים בתחרות מטי העזר של האיגוד המרוקני.

עמנואל נבון

תחרות האיגוד המרוקני , 2020

פרס ראשון

מט עזר בשני מסעים- שני פתרונים

במט עזר מתחיל השחור ועוזר ללבן להנחית עליו מט במספר המסעים הנתון.

צמד הפתרונים יוצרים יחדיו אחידות תימאטית שובת עין ולב: 1. פו:ח5! שח-כפול (ולא פה6?) מה7 2 .צו6 רד2 מט. 1.פז:ח5! שח כפול (ולא פה6?) מו7 2.רו6 רו8 מט. שחים צולבים עם כפיתות עצמיות של שני הכלים הקדמיים בסוללות השחורות וכל זאת בבניין אלגנטי.

עוד הצלחה נאה נרשמה בתחרות על-ידי המחבר הירושלמי אב"ל ז'ק רוטנברג.

ז'ק רוטנברג

תחרות האיגוד המרוקני

פרס מיוחד

מט עזר בשני מסעים. שני פתרונים

1.פג5++ מ:ה5 2.צ:ד5++ מ:ד5 מט. 1.פו8++ מ:ה5 2.צה4++ מ:ה4 מט. גם כאן מוצגים שחים כפולים רק במינון כפול- שניים בכל פתרון! 

אהבתם? טעם של עוד? אתם מוזמנים ליהנות מן הגיליון האחרון, של בטאון האיגוד הישראלי לקומפוזיציה שחמטית, הרבעון הדו-לשוני "וריאנטים" כאן:

http://www.variantim.org/Variantim%2082.pdf


בינתיים נודעו תוצאות מחלקת המט לדעת באלבום פיד"ה לשנים 2016-18 הכולל את מיטב היצירה משלוש השנים הללו. האמן הבינלאומי הישראלי מרק ארנבורג הצליח להכניס למחלקה זו לא פחות מ- 15 בעיות (מהן אחת משותפת) שיזכו אותו ב-14.5 נקודות חשובות בדרך לתואר רב-אמן לקומפוזיציה שחמטית. לאב"ל יבגני בורד 2 בעיות במחלקה. 

חג פורים שמח לכל קוראינו! 

צילומים: אינטרנט, פייסבוק