פוסטני – שני בתחרות אמיתית בנורבגיה

פוסטני – הישראלי הראשון שפרץ את הסגר. אורחים ישראלים בפסטיבל וירטואלי. תחרות הפרס הגדול בשח-בזק ויום הולדת שמח ליעקב ניישטאדט






נורבגיה היא אחת המדינות הראשונות לחדש פעילות שחמטית של ממש בעידן הקורונה. בימים אלה מתקיימת בעיירה סטאוונגר תחרות העל האמיתית הראשונה בהשתתפות 6 שחקנים בכירים המתמודדים ביניהם בסיבוב כפול במתכונת ייחודית: בעבור ניצחון מוענקות 3 נקודות למנצח ונקודה למפסיד. תיקו מוכרע באמצעות משחק ארמגדון בו המנצח מקבל נקודה וחצי והמפסיד- נקודה. האירוע הבולט ביותר כאן היה ניצחונו של הפולני מס.1 יאן-קז'ישטוף דודא על מגנוס קארלסן אשר קטע לאלוף העולם שרשרת של 125 קרבות ללא הפסד מאז נוצח בתחרות ביל בקיץ 2018 בידי האזרי שחריאר ממדיארוב!

בתום הסיבוב השביעי הוליך בראש הנער האירני בן ה-16 עלירזה פירוזיה (המתמודד עדיין תחת דגל פיד"ה) עם 14.5 נקודות, נקודה לפני קארלסן 13.5, לבון ארוניאן (ארמניה) 12, פביאנו קרואנה (ארה"ב) 11, דודא 7 ואריאן טארי ( אף הוא ממוצא אירני, שני לקארלסן בדירוג הנורבגי) 1.5. התחרות תסתיים ביום שישי הקרוב.

אתר רשמי: https://norwaychess.no/en/ 

רב אמן יבגני פוסטני הוא השחמטאי הישראלי הראשון שפרץ את סגר הקורונה כדי להשתתף בתחרות שחמט אופליין מחוץ לגבולות המדינה. בשבוע שחלף הוא נטל חלק בפסטיבל השחמט של העיירה הנורבגית הזעירה פאגרנס שמתגוררים בה כ 1800 תושבים, והיא משמשת כמרכז המנהלי של מחוז אופלנד.

   מארגן התחרות, ההסטוריון האנס -אולב לאהלום,הזכור גם כמנהלה הססגוני האחרון של התחרות המיתולוגית בגאוסדל, פרסם רשימה ארוכה של תקנות אשר נועדו לא רק להגן על המשתתפים מפני הנגיף אלא גם להיאבק במעשי הונאה. ברוח מורשת גאוסדל הנהיג גם כאן כרטיסים צהובים ואדומים כמקובל בכדורגל. גם תקנות הקורונה נוסחו בקפידה. הן אמנם פטרו את השחקנים מן החובה המעיקה לחבוש מסיכה אבל לא משמירת מרחק גם מצד השופטים והצופים וגם לא מן האיסור על לחיצת ידיים בראשית הקרב ובסיומו.

48 שחקנים התמודדו בתחרות הראשית על קרן פרסים בת 6000 יורו, מהם 43 נורבגים וחמישה אורחים אמיצים. עם המשתתפים נמנו 6 רבי אמנים, רב אמנית אחת ו-7 אמנים בינלאומיים (עוד 55 שחמטאים מקומיים השתתפו בתחרות המשנית).

יבגני פוסטני (משמאל) בטקס חלוקת הפרסים. במרכז: המנצח ר"א אורקדל ומימין: אב"ל האוג

המנצח היה רב האמן המקומי פרודה-אולב אורקדל עם 7.5 נקודות ב- 9 סיבובים שווייצריים, לפני יבגני פוסטני 7, שניהם ללא הפסד. במרחק נקודה תמימה מהם סיימו ארבעה מקומיים: האמנים הבינלאומיים יוהאנס האוג, כריסטיאן סטוביק -הולם ואלסנס פרודה (גם הם ללא הפסד) כמו גם רב האמן הוותיק סימן אגדסטיין 6 נקודות כל אחד. זה האחרון ידוע לא רק כמאמנו הראשון של מגנוס קארלסן,אלא גם כמי שהיה חבר הנבחרת הלאומית של ארצו ב...כדורגל!

 בדבוקת צוברי 5.5 נקודות צד את העין שמו של אחד השחקנים המקומיים הצעירים, אמן פיד"א בן 16 העונה לשם נועם- אביב ויטנברג. פוסטני, שהתמודד מולו בסיבוב השלישי, שמע ממנו שנולד בחיפה (עיר מגוריו של יבגני עצמו) וגדל בנורבגיה. הוא מצויד בכמה מילים עבריות בסיסיות כמו גם בשניים מן היותר אופנתיים בשמות הפרטיים שלנו.

נועם-אביב ויטנברג מול פוסטני

אתר רשמי: http://turneringsservice.sjakklubb.no/standings.aspx?TID=FagernesChessInternational2020-NorgesSjakkforbund&group=GM%20group


ישראלים בפסטיבל השחמט הגלובלי

הקרן של יהודית פולגר ארגנה זו הפעם השישית, בשבת השנייה של חודש אוקטובר, את פסטיבל השחמט הגלובלי ברוח המוטו שלו "השחמט מאחד אותנו". הפעם היה הפסטיבל ייחודי לא רק במועדו-10/10/2020- אלא גם במתכונתו. מכורח הנסיבות היו כל אירועיו מקוונים הפעם ועדיין התכנסה ליום אחד תוכנית פעילות וירטואלית עשירה להפליא עם למעלה מ-40 אירועים שונים לכל גיל וטעם. לאורך כל היום, מ09.00 עד 21.00 נערכו שיחות על נושאים שונים עם שורה ארוכה של ידוענים ובהם רבי האמנים גארי קספארוב, יאן טימאן, ג'והן נאן, אוסקר פאנו (שחקן העל הדרום אמריקני הראשון), סימן אגדסטיין (מי שגילה וטיפח את אלוף העולם הנוכחי) וכמובן שלוש האחיות פולגר. יהודית, הנחשבת עדיין, למרות שפרשה זה מכבר משחמט תחרותי, לטובה בשחמטאיות תבל מאז ומעולם, סיפרה על ציוני דרך בקריירה העשירה שלה והתמודדה בצוותא עם אחותה הישראלית סופיה במפגן הסימולטני המסורתי. סופיה שהיא גם ציירת מחוננת, הציגה מעבודותיה הנבחרות.

יהודית פולגר על רקע אורחיה נועם מנלה וארתור קוגן

בין האורחים בפסטיבל היו גם הישראלים נועם מנלה וארתור קוגן. ספרו של נועם ,בצוותא עם זאב זוהר, Think Like a Machine אשר ראה אור השנה בבריטניה, חוקר לעומקן את המגבלות האנושיות ביחס למחשב ומציע נתיבים חדשים לחשיבה בהשראת מגוון של דוגמאות מדהימות. את הדיון המרתק בנושא ממשיך נועם, בצוותא עם ר"א ארתור קוגן, באתר היוטיוב שלהם שהתארח בפסטיבל: 

תחרויות החובבים המהירות של הפסטיבל שנועדו לכל גיל מ-4 ועד 120, נערכו אף הן אונליין וגם כאן נרשמה הצלחה ישראלית נאה בסימן סיפרת המזל 7. בקטגוריית מד-כושר עד 1600 הוכתר כמנצח נועם ששון בן ה-7 (!) ממועדון שחמט לכל, לאחר שגבר על כל שבעת יריביו! 

נועם ששון ושותפו בתחרות החובבים של הפסטיבל

נועם אף נטל חלק בקטגוריית עד 2000 וצבר בה 4.5 נקודות בשבעת משחקיו. הוא התכוון להתמודד גם במשחק הסימולטני מול הפולגריות, אלא שמסיבות טכניות העניין לא הסתייע. גם כך יכול היה לסכם בסיפוק יום מוצלח בהחלט במשרד.

והנה תזכורת יפה למהדורת השנה שעברה:

משתתפי תחרות הזוגות עם אורח הכבוד ולדימיר קראמניק. בין הזוגות גם הישראלים: ר"א פרופ' יונה קוסשווילי וזוגתו רב אמנית סופיה פולגר, ר"א ארתור קוגן וזוגתו האמנית הבינלאומית טטיאנה פלצ'קינובה


בזק מקוון

עידן הקורונה רואה, מה הפלא, פריחה חסרת תקדים של שחמט אונליין ובמיוחד בקצבים המהירים. תחרות הבזק הפופולרית ביותר לבעלי תארים בינלאומיים היא תחרות הפרס הגדול הנערכת אחת לשבוע, בימי שלישי החל מן השעה 8 בערב שעון ישראל, באתר האמריקני המוביל צ'ס.קום. קרן הפרסים הכוללת עומדת על 50 אלף דולר. בתחרות האחרונה נטלו חלק 641 שחקנים וכמנצח הוכרז האוזבקי ר"א נודירבק עבדוסאטורוב לאחר שגבר בדו-קרב הגמר על הפרואני ר"א חוסה אדוארדו מרטינז. קודם לכן דורגו שניהם ראשונים עם 8.5 נקודות בעשרת סיבוביה השווייצריים של התחרות השבועית, בה נצפתה גם הופעה נדירה של רב האמן הישראלי רונן הר-צבי אשר סיים במקום ה-19 עם 7.5 נקודות.

הפרס הראשון השבועי הוא בן 1000 דולר והתוצאות השבועיות של 20 תחרויות, מיולי ועד אוקטובר, נצברות גם לסבב הפרס הגדול בו מוביל לפי שעה רב האמן האמריקני היקארו נקאמורה עם 125 נקודות, לפני רבי האמנים הרוסיים ולדיסלב ארטמייב 105 וולדימיר פדוסייב 99.

האתר הרשמי של התחרות:

 https://www.chess.com/article/view/speed-chess-championship-grand-prix#results

יום הולדת שמח יעקב ניישטאדט!

לא כולכם יודעים שבישראל מתגורר זה קרוב לשלושה עשורים אחד מן הסופרים הפופולריים בעולם השחמט. זהו יעקב ניישטאדט אשר חגג בראשית החודש את יום הולדתו ה-97. אמן, הסטוריון,תאורטיקן, שופט ועיתונאי שחמט אשר התפרסם בעיקר הודות לשורה ארוכה של ספרי שחמט פופולאריים בשפה הרוסית שחלקם תורגמו לאנגלית ולשפות אחרות.  

יעקב ניישטאדט

במלחמת העולם השניה פיקד ניישטאדט על מחלקת רובאים שהשתתפה בין השאר בקרבות על חרקוב, קירוב ומולדובה,נפצע פעמיים ב- 1942 ו-1944 וזכה לעיטורי גבורה. דרגת אמן ספורט ברית המועצות הוענקה לו בשנת 1961 ודרגת שיפוט סובייטית בכירה ב-1975. הוא היה מזכיר מערכת הירחון " שחמטי בס.ס.ס.ר" בשנים 1955- 1973 ועורך הדו-שבועון "64" בשנים 1974- 1979. הוא כתב ספרים על מגוון נושאי שחמט בעיקר על פתיחות, תחבולות והסטוריה שחמטית. הוא גם שימש בשנות השבעים והשמונים של המאה הקודמת כעורך כללי בהוצאת ספרים מזרח גרמנית ידועה בה שיתף פעולה עם רבי אמנים נודעים יצחק בולסלבסקי, מרק טאימנוב, יורי אברבך, לב פולוגאייבסקי, אדוארד גופלד ואחרים להפקת שורה ארוכה של ספרי שחמט מעולים בלשון הגרמנית שבני דורי וותיקים יותר זוכרים היטב מן העידן הטרום-דיגיטלי. ניישטאדט הבלתי נלאה היה גם שחקן חזק בשחמט בכתב שבין השאר הוביל את הנבחרת הסובייטית באולימפיאדות 1984 ו-1991 ואף הוענק לו התואר אמן בין לאומי בכיר.

יותר מכל יצאו לניישטאדט, כאמור, מוניטין עולמיים בזכות כעשרים ספרים אשר בנוסף על המקור הרוסי ראו אור גם בהוצאות הבריטיות המובילות באטספורד, קדוגאן ופרגמון. האחרון שבהם

  הופיע ב-2012 בהוצאה ההולנדית ניו אין צ'ס. Improve Your Chess Tactics

ב-1992 עלה יעקב ניישטדט עם משפחתו לישראל והשתקע בבאר-שבע. למרביתה של קהילת השחמט הישראלית הוא נותר אלמוני למדי. נקווה שבכל זאת נדע להכיר ולהוקיר איש רב זכויות ופעלים החי בקרבנו בצניעות והרחק מן הזרקורים. הבה נאחל לו עוד שנים רבות של בריאות טובה וחדוות יצירה!  

יעקב ניישטאדט עם אלוף העולם מיכאל טאל

תצלומים: תום אריקסן , אתרים רשמיים, פייסבוק.