ניצחון ישראלי בפאריז

גבריאל פלום- אלוף הפרנקופוניה. גלפנד במסיבת יום הולדת מקורית באמסטרדם. מיכלבסקי חילק את המקום השני באליפות ארה"ב הפתוחה. ישראלים בצ'כיה, פולין והולנד.






המנצח גבריאל פלום עם הגביע מימין

עיר האורות ארגנה את אליפות השחמט השנתית השביעית של המדינות דוברות הצרפתית (עם כמה מוזמנים ממדינות אחרות) באיצטדיון שארלטי . 234 שחקנים מ-27 מדינות נטלו חלק באירוע מהם 6 רבי אמנים, 5 רב אמניות ו-14 אמנים בינלאומיים שהתמודדו ב-9 סיבובים שווייצריים על קרן פרסים בת 15 אלף יורו. המנצח היה השחמטאי הישראלי –צרפתי , האמן הבינלאומי גבריאל פלום אשר חלק את הבכורה עם רב האמן היווני דמיטריוס מסטרווואסיליס (מנצח 2018) והנער א"פ הריפידי מילנטו ראליסון ממדגסקר 7.5 נקודות כל אחד, אבל הקדים אותם באיכות נקודותיו. השלושה הקדימו את רבי האמנים אלברטו דויד (מייצג את איטליה אך מתגורר בפריז), אטנסיוס מאסטרוואסיליס (יוון- אחיו של דמיטריוס) והצרפתים אב"ל לוק ברג'ז , א"פ ארתור מאסון ולודוביק שאנדרי 7 כל אחד. הוותיק המצטיין (65+) היה אב"ל קמראן שיראזי (צרפת) ,הסיניורית המצטיינת- רב אמנית אלווירה ברנד (לוקסמבורג) והסניור המצטיין (50+) היה הצרפתי ר"א אריק פרייה, כולם עם 6.5 נקודות.  

גבריאל, המנצח בן 33, שחקן "אליצור" פתח-תקווה בליגה הלאומית ומאמן-שחקן במועדון ירושחמט, פתח בסערה עם 6.5 נקודות בשבעת הסיבובים הראשונים, לקינוח נפרד בתיקו מן האחים מסטרווסיליס וסיים את התחרות ללא הפסד ועם רמת ביצוע 2576.

תוצאות מלאות:  

http://chess-results.com/tnr438420.aspx

באליפות הבזק התמודדו 176 שחקנים מ-25 מדינות והמנצח היה ר"א מיכאל גורביץ' (בלגיה) עם 10 נק' ב-11 קרבות לפני ילד הפלא בן ארצו דניאל דרדהא ור"א אנדריי שצ'קצ'ב (צרפת) 9 כל אחד. פלום דורג כאן במקום ה-24 עם 7 נקודות. למיטיבי זכור: גורביץ', שגם העביר סמינר למאמנים במהלך האירוע, היה בשעתו שחקן הצמרת העולמית והשחמטאי ה"סובייטי" הראשון שהשתתף בתחרות ישראלית וגם ניצח בה עם 10.5 מ-11- התחרות השנייה לזכר צ'רניאק במרכז ביכורי העיתים 1988.אז עוד התגורר בעיר חרקוב האוקראינית אבל כבר היתה לו משפחה בישראל.

אתר רשמי:

https://aidef.fide.com/spip.php?article417

גלפנד בשבוע לביטוב

איליה לביטוב, מנהלו לשעבר של איגוד השחמט הרוסי, העניק לעצמו לרגל יום הולדתו ה-40 מתנה לא ממש שגרתית : תחרויות על בבזק ובשח מהיר בהשתתפותם של שמונה מבכירי שחקני תבל בהווה ובעבר הלא רחוק וביניהם גם הישראלי בוריס גלפנד. "שבוע לביטוב" נערך במלון היוקרתי וואלדורף אסטוריה באמסטרדם בירת הולנד.

תחרות הבזק: בוריס גלפנד מול פיטר סווידלר Photo: Peter Doggers

תחרות הבזק נסתיימה בבכורה משותפת של אלופי העולם לשעבר ולדימיר קרמניק (רוסיה), אשר חזר לכבוד האירוע לשבוע אחד מפרישתו הרשמית, ווישוונתאן אנאנד (הודו) עם 5 נקודות בשבעה קרבות כל אחד., לפני אלכסנדר גרישצ'וק 4.5, פיטר סווידלר 4, יאן נפומניאצ'י 3.5, (שלושתם מרוסיה) יבגני בארייב (קנדה) ,בוריס גלפנד (ישראל) ואניש גירי (הולנד) 2 כל-אחד.

בתחרות המהירה היתה על העליונה ידם של נפומניאצ'י וגרישצ'וק 5 מ-7 כל אחד, לפני גירי 4.5, גלפנד ואנאנד 3.5 כל אחד, סווידלר וקראמניק 2.5 כל אחד ובארייב 1.5.

גלפנד עם אלופי העולם לשעבר קראמניק ואנאנד

תוצאות מלאות : 

 http://chess-results.com/tnr460844.aspx?lan=1

http://chess-results.com/tnr460623.aspx?lan=1

מיכלבסקי חלק את הסגנות בארה"ב

באורלנדו שבמדינת פלורידה נערכה בשבוע שעבר המהדורה ה-120 (!) של אליפות ארה"ב הפתוחה עם תחרות ראשית ושורה ארוכה של אירועים נלווים. 354 שחקנים, מהם 16 רבי אמנים ו-6 אמנים בינלאומיים, התמודדו בקטגוריה הראשית על קרן פרסים בת 50 אלף דולר. המנצח היה הסטודנט האוקראיני באוניברסיטת וובסטר ר"א איליה ניז'ניק עם 8 נקודות ב-9 סיבובים (ו-8200 דולר) , לפני רבי האמנים לזארו ברוזון וקאמיל דראגון 7.5 כל אחד, דאריוס סווירץ וויקטור מיכלבסקי , אלשן מורדיבאדי, אלכסנדר שבאלוב, רוגליו ברצנילה ומקנזי מולנר והאמנים הבינלאומיים ג'סטין סארקר, ברייס טיגלון רונלד ברנט וכן לוק טריפלט 7 כל אחד. מיכלבסקי, אלוף ישראל לשעבר ושחקן מועדון באר-שבע, סיים את התחרות עם 5 ניצחונות ו-4 תיקו ללא הפסד.

האליפות הפתוחה של ארה"ב נערכת ברציפות למן שנת 1900. את הרשימה המפוארת של מנצחיה אפשר לראות כאן:

https://en.wikipedia.org/wiki/U.S._Open_Chess_Championship

ויקטור מיכלבסקי באורלנדו

תוצאות מלאות :

http://www.uschess.org/results/2019/usopen/

ישראלים בפולין

בעיר סוואלקי בפולין נערך הפסטיבל השלישי לזכר אירנה ווראקומסקה עם מגוון אירועים לכל רמה וגיל. אירנה היתה יושבת ראש מועדון השחמט המקומי המצליח ואם לחמישה ילדים ששניים מהם שחמטאים בעלי תארים: האמנית הבינלאומית אנה וראקומסקה ורב אמן תומאש וראקומסקי.

בקטגוריה הראשית של התחרות הפתוחה התמודדו 97 שחקנים מהם 17 רבי אמנים ו-10 אמנים בינלאומיים. את הבכורה חלקו 3 רבי אמנים: בהרטקוטי הארשה (הודו), תומאש מרקובסקי (פולין) וולדימיר זכרטסוב (רוסיה) עם 7 נקודות כל אחד; לפני רבי האמנים ודים מלחטקו (אוקראינה) ויאצק טומצ'ק (פולין) 6.5 כל-אחד. 5 ישראלים השתתפו בתחרות: אב"ל ישראל כספי ור"א אלון גרינפלד צברו 6 נקודות כל אחד; רב-אמנית מרסל אפרוימסקי ואב"ל אנדריי גורבאנוב 5 כל אחד. אלוף ישראל לנוער עד גיל 14 יאיר הופמן, אשר כשומר שבת נאלץ לוותר על משחקי אליפות אירופה בברטיסלבה, מצא באירוע החזק חלופה ראויה. 4 הנקודות שצבר בשמונת משחקיו (גם כאן נאלץ לוותר על סיבוב השבת) מוסיפות למאזנו ערימה הגונה של נקודות מד-כושר וניסיון בינלאומי שלא יסולא בפז. ברכות לו ולמאמנו אנדריי גורבאנוב!

יאיר הופמן

בתחרות המהירה (51 שחקנים) ניצח המקומי א"פ לוקאש ליצ'נרסקי עם 8 מ-9 לפני כספי 7.

 אתר רשמי:

 http://www.irenawarakomska.pl/

קיץ צ'כי עמוס

צ'כיה היא מאותן מדינות לא רבות המזמנות חגיגת שחמט ארוכה ומתמשכת בכל ימות השנה ובעיקר, באופן טבעי, בימות החמה. תיירי השחמט הישראליים נמנים עם האורחים הקבועים בתחרויות המסורתיות בפרדוביצה ולאחרונה גם בפסטיבל הקיץ הפתוח בפראג הבירה שעל תחרות הפתיחה המהירה בה סיפרנו בדיווחנו הקודם.

בסך הכל התמודדו בפסטיבל 225 שחקנים מ-30 פדרציות, מהם 6 רבי אמנים ו-9 אמנים בינלאומיים. בתחרות הראשית התמודדו 135 שחקנים מ-23 מדינות ב-9 סיבובים שווייצריים, לרבות 6 רבי אמנים ו-9 אמנים בינלאומיים.

המנצח היה רב האמן הגיאורגי אלכסנדר קשאשוילי 7.5, לפני 5 שחקנים עם 7 נקודות כל אחד. הישראלי נתנאל לוי ממועדון ראשון לציון צבר 5.5 נקודות ויגור סטוליארסקי ממועדון צפריר רחובות 4.5.

בתחרות המשנית התמודדו 90 שחקנים מ-19 מדינות. כאן נרשם ניצחון יחיד של המדורג מספר אחת, הישראלי מיכאל אטנילוב מפתח-תקווה עם 7.5 נקודות מ-9. שני ישראלים נוספים בקטגוריית המשנה: קונסטנטין סטוליארסקי 3.5 נקודות ובתו ניקה עם 2 נקודות. בתום תחרויות הקיץ בפראג נפתחה סידרה של תחרויות מסורתיות בעיר אולמוץ בהן משחקים (בנוסף לשני הישראלים מן התחרות הראשית כאן גם האמנים הישראלים גלאב קגנסקי ובוריס מליסוב בתחרויות אמנים סגורות. פרטים – בדיווחנו הבא.

תוצאות מלאות: http://chess-results.com/tnr459944.aspx?lan=1&art=1&rd=9&flag=30

ישראלי בפליסינגן

185 שחקנים מעשר מדינות, מהם 9 רבי אמנים ו-4 אמנים בינלאומיים, התמודדו במהדורה ה-23 של התחרות הפתוחה בעיר החוף ההולנדית פליסינגן בפרובינציית זיילנד שבדרום המדינה.

המנצח היה רב האמן האמריקני גאטה קאמסקי עם 7.5נקודות מ-9 לפני רבי האמנים לוק ון-ואלי (הולנד), ויאצ'סלאב איקוניקוב (רוסיה), איסן אורטיז סוארז (קובה) והצעיר ניקו צווירס 7 כל-אחד. עם קבוצת צוברי 6.5 נקודות נמנו, בין השאר, רבי האמנים ארווין ל'אמי, יאן וורלה (שניהם מהולנד) האריקה דרונוואלי (הודו) ואולג רומאנישין (אוקראינה). כתבכם, בתחרות היחידה שלו השנה בינתיים, הסתפק ב-6 נקודות לאחר הפסד בודד בסיבוב האחרון לר"א אורטיז סוארז.

בסיבוב הרביעי הגיע משחקי לעמדה שלפנינו:

לבן: יוחנן אפק שחור: גרט ון ריי 

הקרב נמשך: 29.צ:ז7+!? מ:ז7 30.פ:ה6+ ו:ה6 31.רח6+! מ:ח6?

לאחר 31...מז6! 32.מה:ו8 פ:ד3 ללבן אין יותר מתיקו.

32.מה:ו8+ מח5 33.מהו7+מח6 34.מהו8+ מח5 35.מהו7+ מח6 36.פז5! מהג7 37.מה:ה6+

זוכה גם 37. מהו8+ מח5 38.פו7

37.. מז7 38.צג3!

זהירות. לא 38.צז3? פה2! והשחור זוכה! עכשיו כורעת המלכה השחורה תחת עומס המשימות.

38...ר:ז5 39.צ:ג7+ צ:ג7 40.ח:ז5 פה2 41.מהו6+ מז8 42.מהד8+ השחור נכנע.

 לאחר הסיבוב האחרון הזדמן לי להציג אטיוד חדש שלי לכמה חברים שהמתינו לחלוקת הפרסים:

https://www.schaaksite.nl/2019/08/12/oplossen-van-een-eindspelstudie-aan-de-bar/

צילומים: פטר דוחרס, פייסבוק, אתרים רשמיים.