מדליית ארד לבירנבוים באליפות אירופה!

נתן בירנבוים –שלישי באליפות אירופה לסניורים. אלכסיי סטרלצוב הצטיין באליפות העולם לעוורים. ישראלי מוביל בפסטיבל האביב בבודפשט. שחמטאים ישראלים בארצות הברית וגם ספר חדש.






נתן בירנבוים על בימת הכבוד . מימינו האלוף וסגנו

 אלוף ישראל לשעבר, האמן הבינלאומי נתן בירנבוים, נטל בסוף השבוע את מדליית הארד באליפות אירופה לוותיקים גילאי 65+ שננעלה באי היווני רודוס. 66 שחקנים מ-22 מדינות מהם 2 רבי אמנים ו-7 אמנים בינלאומיים השתתפו באליפות שמנצחה היה זו הפעם השניה הדני ר"א ינס קריסטיאנסן עם 8 נקודות בתשעה קרבות, לפני הרוסי ר"א יורי בלאשוב 7, האמנים הבינלאומיים נתן בירנבוים (ישראל) וד"ר יבגני צ'בלביץ' (גרמניה) 6.5 כל אחד.

  בירנבוים בן ה-68, 3 פעמים אלוף ישראל וחבר הנבחרת ב-5 אולימפיאדות בשנות השבעים והשמונים, נחל בתחרות רק הפסד אחד מול האלוף הטרי אבל גמל בסיבוב האחרון בניצחון על בלאשוב האגדי ובכך מנע ממנו את חלוקת הבכורה והבטיח לעצמו את מדליית הארד

עוד 5 ישראלים היו בין המשתתפים: משה גל ואדריאן מרקוביצ'י צברו 5 נקודות כל אחד; יעקב אידסיס ואברהם לוצוב הר-זהב 3.5 כל אחד ומקסים צוראל 3.

10 נשים התמודדו בשיטת ליגה באליפות לבנות 65 ומעלה. המנצחת היתה היהודיה-רוסיה רב אמנית ילנה פטליבקובה בת ה-71 שצברה 7 נקודות בשמונה קרבות (והפסד טכני בסיבוב השישי!) ועדיין הקדימה בנקודה תמימה את הגיאורגית רב אמנית תמר חמיאדשווילי ואת הרוסיה רב אמנית תמרה סורוקינה 6 כל אחת.

אלופת העולם לשעבר, רבת האמן הגיאורגית נונה גפרינדשווילי בת ה-77 הסתפקה הפעם במקום הרביעי עם 5.5 נקודות בלבד. הישראלית סטלה פודלובנה סיימה אחרונה עם נקודה אחת.

 האלופה הטרייה היא בתה של אלופת העולם הרביעית אולגה רובצובה. בעברה קריירה עשירה ומוצלחת מאוד ובין השאר נטלה חלק גם במשחקי המכביה.

באליפות לגילאי 50 ומעלה נטלו חלק 50 שחקנים מ-19 פדרציות בדיוק ובכללם 4 רבי אמנים, 3 רב אמניות ו-3 אמנים בינלאומיים. חלקו בבכורה רבי האמנים זוראב סטורואה (גיאורגיה) ומילוש פבלוביץ' (סרביה) עם 7.5 מ-9 כל-אחד כשהגיאורגי מוכרז כאלוף הודות לעדיפות באיכות נקודותיו. שלישי סיים במפתיע הלטבי נטול הדרגה סרגיי טרנטייב עם 6.5 נקודות, לפני רבי האמנים הנריק דניאלסן (איסלנד) וקיית ארקל (אנגליה) 6 כל-אחד. אף ישראלי לא נמנה עם המשתתפים. בין 6 הנשים בקבוצה זו הצטיינה הרוסיה רב אמנית טטיאנה גרבוזובה עם 5.5 נקודות.

נפתחת האליפות הקבוצתית

אליפות היחידים לסניורים נערכה במסגרת פסטיבל שחמט גדול הנמשך כמעט על פני כל חודש אפריל ושאירח בארמון האולימפי ברודוס בין השאר גם את אליפות העולם לחובבים. ביום שלישי השבוע נפתחת במקום אליפות העולם לקבוצות סניורים גילאי 50+ וגילאי 65+. 26 קבוצות משתתפות בקטגוריה ה"צעירה" ו-28 בקטגוריה הקשישה וגם מקומה של ישראל לא נפקד. שתי נבחרות ישראליות מתייצבות לתחרות. בקטגוריית 50+ : 1. ר"א רם סופר 2.ר"א אילן מנור 3.אב"ל אלכס כספי 4.ר"א יהודה גרינפלד. בהרכב הנבחרת הישראלית לקטגוריית 65+ האמנים הבינלאומיים נתן בירנבוים, מרק ברקוביץ', בוריס מריאסין ולאון לדרמן.

אתר רשמי: https://rodoschess2019.com/ 

תוצאות: http://chess-results.com/tnr413742.aspx?lan=1&art=0&fedb=ISR&flag=30 

סטרלצוב בצמרת אליפות העולם!

אליפות העולם ה-14 לשחמטאים עוורים וכבדי ראייה נערכה באי האיטלקי סרדיניה בהשתתפות 86 שחקנים מ-26 מדינות מהם רב אמן אחד, 6 אמנים בינלאומיים ואמנית בינלאומית אחת. המנצח היה האמן הבינלאומי פרדראג ניקאץ' עם 7.5 נקודות בתשעה קרבות ללא הפסד, לפני אלכסי סמירנוב (רוסיה), ר"א מרצין טזביר ואב"ל פיוטר דוקצ'בסקי (שניהם מפולין) 7 כל אחד; פאבל דימיץ' (סרביה) ואלכסיי סטרלצוב (ישראל) 6.5 כל אחד.

לאלכסיי בן ה-28, שחקן מועדון השחמט לעוורים בירושלים, היתה תחרות טובה מאוד בה נסק מן המקום ה-22 בדירוג המוקדם אל חלוקת המקום החמישי בדירוג הסופי! הוא פתח עם 4 נקודות בששת הסיבובים הראשונים וקינח בסיומת מצויינת בת 2.5 נקודות בשלושת הסיבובים האחרונים מול 3 אוקראינים: הוא נפרד בתיקו מן האמנית הבינלאומית לובוב סילצובה-ליסנקו וגבר על האמן הבינלאומי אולג טוקה ועל אמן פיד"ה סרגיי גריגורצ'וק.

אלכסיי סטרלצוב

עוד שני ישראלים היו בין המשתתפים: אריק קלינר (49), אף הוא מן המועדון הירושלמי לעוורים צבר 4 נקודות ואיתי דיין (24) ממועדון ראשון לציון 2.5.

מי שסייע כמיטב יכולתו לשחקנים הישראלים היה המאמן הוותיק והמנוסה ר"א ארתור קוגן שהתלווה לארבעת הנציגים הספרדים בתחרות. ארתור,שמאחוריו ניסיון בן שני עשורים בעבודה עם שחמטאים עוורים כתב: " אני מאוד מקווה שהשחמטאים העיוורים בישראל, ובכלל בעולם, יקבלו יותר תמיכה ובעיקר יותר אהבה כי ממש ממש מגיע להם ולא סתם. זהו ענף הספורט היחיד בו הם מרגישים הכי הכי קרוב לאנשים רואים כי בשחמט הם יכולים ומסוגלים ליהנות מעולם אינסופי ולנצח..."

ארתור קוגן והישראלי המצטיין 

את התוצאות המלאות אפשר לראות כאן:

http://chess-results.com/tnr422502.aspx?lan=1&art=1&rd=9&flag=30

מיכלבסקי מוביל בבודפשט

בבירת הונגריה הגיע לסיבובי ההכרעה פסטיבל האביב המסורתי הנושא את שמו של רב האמן היהודי המנוח לאסלו סאבו, בכיר שחמטאי הונגריה במחצית המאה הקודמת. 145 שחקנים מ-29 מדינות מתמודדים בתחרות הראשית ובכללם 23 רבי אמנים ו-36 אמנים בינלאומיים. 60 מן השחקנים הם מן המדינה המארחת ו- 29 הודים.לישראל ולאוקראינה 7 נציגים כל אחת באירוע.

בתום הסיבוב השישי הוליכו ארבעה בראש הדירוג: לרבי האמנים ויקטור מיכלבסקי (ישראל), ולדימיר אונישצ'וק (אוקראינה), סמואל טר-שקיאן (ארמניה) וקליאן אריון (הודו) היו 5 נקודות כל אחד כשלארמני הפסד יחידי בסיבוב הראשון. שאר הישראלים: אב"ל דויד גורודצקי 4 ללא הפסד; א"פ אור ברונשטיין, אב"ל אריאל ארנברג 3.5 כל-אחד; א"פ יאיר פרחוב 3; מתן גורודצקי, אלכס זלאטין 2.5 כל אחד.

תוצאות אפשר לראות כאן:

http://chess-results.com/tnr411068.aspx?lan=1&art=1&rd=6&turdet=YES&flag=30

ישראלים בארצות הברית

הפיינל פור של המכללות האמריקניות נערך בשיטת ליגה ב 6- 7 באפריל במועדון מרשל המיתולוגי בניו-יורק. את הבכורה נטלה האוניברסיטה הטכנולוגית בעמק ריו גרנדה בהרכב רבי האמנים הובהאנס גבוזיאן, קאמיל דראגון, אנדריי סטוקופין, ולדימיר בלוס וגיירמו ואסקז (והמאמנים הפולניים רבי האמנים ברתולומיאו מאצ'יאה ואלכסנדר מישטה), לפני אוניברסיטת וובסטר בהרכב רבי האמנים לזארו ברוזון, איליה ניז'ניק, יונייסקי קווסאדה, וואסיף דורבאילי, אלכס שימאנוב ואמיליו קורדובה (והמאמנת אלופת העולם לשעבר סוזאן פולגאר). שלישית סיימה האוניברסיטה הטכנית של טקסס בדאלאס עם רבי האמנים אנטון קובאליוב, גיל פופילסקי ודויד ברצ'ס , האמנים הבינלאומיים קספר דרוזדובסקי ועומר רשף והמאמן חוליו סאדורה. את הדירוג חתמה נבחרת אוניברסיטת הרווארד.

הקבוצות בסדר דירוגן הסופי. שלישית מלמעלה: נבחרת אוניברסיטת טקסס בדאלאס במועדון מרשל: ראשון מימין- עומר רשף; ראשון משמאל (מאחור)- מגיל פופילסקי

ישראלי נוסף בארה"ב היה בשבוע שעבר מנכ"ל הפיד"ה ר"א אמיל סוטובסקי שהוזמן להשתתף באחרון בסידרת סימפוזיונים על יהודים רוסיים גדולים אשר עיצבו את העולם אשר נערך באוניברסיטת הרווארד היוקרתית בקמברידג', מסצ'וסטס. הסידרה בחנה את התרומה, ההישגים והמורשת של ארבעה אישים דגולים: גולדה מאיר-ראשת הממשלה הרביעית בישראל; סופר השואה וסילי גרוסמן; הכנר דויד אויסטראך ואלוף העולם השישי בשחמט מיכאיל בוטביניק. אמיל השתתף כמובן בפאנל על בוטביניק בצוותא עם האמן הבינלאומי ג'ון דונאלדסון, ביוגרף בעל שיעור קומה והקפטן הוותיק של נבחרת השחמט האמריקנית ופרופ' מקסים שרייר מבוסטון קולג' שהנחה את הפאנל. 

משמאל לימין: אמיל סוטובסקי, פרופ' מקסים שרייר וג'ון דונלדסון בסמינר בוטביניק

אמיל ניצל את שהותו בקמברידג' לביקור במוסד לטכנולוגיה של מסצ'וסטס ובמועדון השחמט שלו. אמיל קיים שורה של פגישות לבדיקת אפשרויות אירוח לאירועי פיד"ה בארה"ב. בחלקו הפחות רשמי של הביקור פגש אמיל במכר וותיק- האמן הבינלאומי יאן טפליצקי, חבר סגל הנוער הישראלי בשנות התשעים, שהיגר זה מכבר לקנדה ונמנה עם טובי השחמטאים שם. 

אמיל (משמאל) ויאן טפליצקי ש"קפץ" מטורונטו לבוסטון לטובת הפגישה

ספר חדש

בהוצאה המובילה "קוואליטי צ'ס" ראה אור בראשית אפריל כרך נוסף בסידרה "רפרטואר של רבי אמנים 1. ד4- שיטות דינמיות 1. d4 - dynamic systems


ספריו הקודמים של בוריס בסידרה זכו לתגובות נלהבות ובעקבותיהן לכותרים מצליחים נוספים.

הכרך החדש משלים ב-592 עמודיו את הסידרה בהציעו תרכיב אפקטיבי כנגדת הגנות ממוקשות כמו ההגנה ההולנדית, מבנים שונים של הגנת בנוני, גמביט בנקו וגמביט בודפשט ומה שלא כוסה בשלושת הכרכים הקודמים. עם מספר גדול של עדכונים ושיפורים לעבודתו הקודמת של אברוך. עוד על הספר החדש אפשר לקרוא כאן:

https://www.qualitychess.co.uk/ebooks/DynamicDefences-excerpt.pdf

לסיום: סיכום עונת הליגה הלאומית הישראלית באתר הנצפה ביותר:

https://en.chessbase.com/post/ashdod-win-their-seventh-israeli-team-championship

צילומים:, ארתור קוגן; פייסבוק.