פסגה בינלאומית בנתניה!

נתניה משיבה עטרה ליושנה. סיומת מאכזבת לנבאתי במוסקבה. סיבוב אירופי מוצלח לפוסטני. אלי מיליקוו הצטיין בגראץ. שחמטק כובש את קוריאה.






בשורות טובות לשחמטאי ישראל. ביוזמתו של יו"ר האיגוד משה שלו אנו עתידים לארח כאן בשנה הנוכחית לפחות שני אירועי על בהשתתפות שורה ארוכה של כוכבי הצמרת העולמית והמקומית ובה בשעה גם לשדרג את הטיפול השוטף הן בקידום הנוער והן בשחמט ההישגי.

בדיווחנו הקודם סיפרנו על אירוע היחידים החזק ביותר בתולדות השחמט בישראל -תחרות הסיום של סבב הפרס הגדול שיערוך האיגוד הבינלאומי (פיד"ה) בשיתוף עם האיגוד הישראלי בתל-אביב בחודש דצמבר בתקציב בן 400 אלף יורו שברובו המכריע הוא תרומת חברת ההייטק הבינלאומית "אגון". הפעם אנו שמחים לבשר על תחרות הזמנה בינלאומית ברמת העל שתיערך בנתניה ב- 22 ביוני עד 3 ביולי בהשתתפותם של חמשת השחקנים הישראלים המובילים ושל חמישה שחקנים אורחים ממועדון העילית של בעלי מד-כושר 2700+. המצטיין מבין הישראלים יוזמן כשחקן ה-16 להשלמת ההרכב בתחרות הפרס הגדול בתל-אביב בחודש דצמבר.

במקביל תתקיים במקום תחרות פתוחה חזקה אליה יוזמנו לפחות 10 שחקנים חזקים מחו"ל עם עדיפות לשחקני החיזוק הזרים בליגה הלאומית בישראל. קיומו של הפסטיבל בנתניה מתאפשר באמצעות תרומה מיוחדת בת 300 אלף יורו שהשיג יו"ר האיגוד מתורם אלמוני.

שתי תרומות נוספות, פרי מאמציו של יו"ר האיגוד, יסייעו בקמפיין לקידום כשרונות צעירים ולהצעיד את השחמט הישראלי להצלחות בינלאומיות. האחת בסך 300 אלף דולר ( מאה אלף דולר בכל שנה) נתקבלה מתורם המעוניין בעילום שמו, בעבור פרוייקט "קידום נוער 2700" לרמת השחקנים המובילים בעולם וטיפוח עתודה לנבחרת הלאומית. שחקנים העומדים בקריטוריונים שנקבעו יקבלו תמיכה לתחרויות וסמינריים מקצועיים בחו"ל. התרומה השניה בסך 300 אלף ש"ח, התקבלה ביוזמת היו"ר מן הקונגרס היהודי האירופי-אסייני שנשיאו מיכאל מירשווילי הכיר בצורך לחזק את הנבחרת הלאומית ולשפר את הישגיה בזירה הבינלאומית. אותם תורמים, כפי שכבר סיפרנו, הם שנרתמו בדחיפות לעזור בשיגור המשלחת הישראלית לאליפות העולם בשח-מהיר ובזק שנערכה בסוף השנה שעברה בסנט פטרסבורג. כזכור הועברה לשם האליפות מערב הסעודית עקב סירובם של הסעודים להעניק אשרות כניסה לשחמטאים הישראלים.

הודות לכל התרומות דלעיל הוגדל תקציב האיגוד השנה ב50 אחוז והוא עומד על כ-6 מיליון ש"ח.

בתמונה השער - יחד עם משה שלו חותם ד״ר חיים בן יעקב, מנכ״ל הקונגרס היהודי האירו-אסייתי

תמיר נחלש בסיום

במלון " קוסמוס" בן 1700 החדרים במוסקבה ננעלה המהדורה ה-17 של תחרות אירופלוט החזקה אשר נערכה בשלוש קטגוריות עם קרן פרסים בת 140 אלף יורו.

בתחרות הראשית, בעיקר לבעלי מד-כושר מעל 2550, התמודדו 101 שחקנים מ22 מדינות, מהם 71 רבי אמנים ו-21 אמנים בינלאומיים. היא נסתיימה בניצחונם המשותף של רבי האמנים קאידו קולאוטס (אסטוניה) והאיק מרטירוסיאן (ארמניה) 7 כל אחד, לפני קרישנאן סאסיקיראן (הודו) 6.5; הסינים וואנג האו, ווי יי; הרוסים מקסים צ'יגאייב, ארנסטו אינרקייב ואלכסיי סראנה והספרדי דויד אנטון 6 כל-אחד. לקולאוטס הוותיק היה הניצחון המפתיע בתחרות היוקרתית וההזמנה המסורתית לתחרות העל בדורטמונד מתנה נפלאה ליום הולדתו ה-42. בקטגוריה זו התמודד ישראלי אחד בלבד- ר"א תמיר נבאתי, המוביל את דירוג הבכירים שלנו, אשר צבר 5 נקודות ודורג במקום ה-44 לאחר שהתמודד ברציפות עם 8 רבי אמנים. הוא פתח יפה עם 4 נקודות בששת קרבותיו הראשונים ללא הפסד ועם ניצחונות על שני הכוכבים ההודיים הצעירים העולים ר. פראגננאנדהא בן ה-13 (2532) וניהאל סארין בן ה-14 (2578). אבל אז נוצח תמיר פעמיים, מול טיגראן פטרוסיאן והרוסי דאניל יופה, והתנחם בניצחון על נער הודי שלישי,האמן הבינלאומי היחיד בין יריביו פ. איניאן בן ה-16. השחקן מספר אחת של ירושחמט, אב"ל גבריאל פלום, צבר בקטגוריה הראשית 4 נקודות. עם תשעת יריביו נמנו שני רבי אמנים אירניים . בסיבוב השני הוא גבר על ר"א אמירזה פורמזנאלי ונפרד בתיקו בסיבוב האחרון מר"א אשאן גאהם מאגמי. כיצד להסביר את נס הופעתם של שחמטאים אירניים מול שחקן ישראלי? פשוט מאוד: פלום (שנודע בעבר גם בשם בטגליני) משחק תחת דגל פדרציית האם שלו-צרפת. מעניין מה היה אומר האייטולה חאמייני לו ידע שנתיניו העזו בכל זאת להופיע מול אזרח ישראלי.

בתחרות המשנית (המיועדת לשחקנים עד 2550!) התמודדו 126 שחקנים מ-17 מדינות, מהם 17 רבי אמנים ו 31 אמנים בינלאומיים. המנצח היה האוקראיני ר"א סטניסלב בוגדנוביץ' עם 7.5 נקודות, נקודה לפני ארבעת הדולקים בעקבותיו. אגדת השחמט, הארמני רפאל וגניאן, צבר כאן 5.5 נקודות והיה הסניור המצטיין.

בתחרות השלישית השתתפו 100 שחמטאים מ-19 ארצות ובראשם רב אמנית אחת ו4 אמנים בינלאומיים. המנצח היה האמן הבינלאומי האוקראיני טימופיי אילין עם 7.5 נקודות לפני בלגאן באיירמנדאח (מונגוליה), ארתור גראגיוזיאן (ארמניה) והנער הירושלמי אלישע לוקין 7 כל-אחד. אלישע גבר על 6 מיריביו, נחל הפסד בודד בסיבוב השלישי ונפרד בתיקו בסיבוב האחרון ממנצח התחרות.

אלישע לוקין

פוסטני מגביר קצב 

רב אמן יבגני פוסטני הוא ללא ספק "הנוסע המתמיד" של השחמט הישראלי. הוא מחלק את עיתותיו בין הזירה המקומית והזירה הבינלאומית כמעט ללא הפוגה. במסעותיו הרבים ברחבי עולם השחמט הוא משכיל לשלב גם פרקי תיירות מזדמנים. בגיחה האירופית האחרונה שלו בשבוע שעבר בין סיבובי הליגה הלאומית שלנו, בה הוא מככב בשורת באר-שבע, הספיק יבגני להתמודד בשתי זירות מהירות: בננסי שבצרפת הוא שיחק בסוף שבוע אחד בשני אירועים: בתחרות הבזק התמודדו 118 שחקנים מהם 4 רבי אמנים על קרן פרסים בת 2600 יורו. בתחרות הבזק אחרי 9 סיבובים בהם סיים פוסטני ראשון עם 8 מ-9 התמודדו ארבעת הראשונים בחצי גמר וגמר. בחצי הגמר גבר יבגני על הצרפתי ר"א פול ולטן 2- 0 ובגמר הפסיד לגרמני גיאורג מאייר 0.5- 1.5. 

למחרת, בתחרות המהירה, התמודדו כבר 164 שחקנים, ובכללם 7 רבי אמנים ו-4 אמנים בינלאומיים על קרן פרסים בסך 5400 יורו. בשח-מהירהעפילו שני הטובים ביותר, פוסטני ומאייר אחרי 8 סיבובים( בהם צבר כל אחד מהם 7 נקודות) לגמר ושוב ניצח הגרמני בשיעור זהה 1.5: 0.5.  

יבגני פוסטני מול גיאורג מאייר

בברלין נערכה בסוף השבוע האחרון תחרות הבזק השניה לזכרו של אלוף העולם השני עמנואל לסקר.

בתחרות השתתפו 297 שחקנים מ-27 מדינות מהם 22 רבי אמנים ו-21 אמנים בינלאומיים אשר התמודדו בשמונה סיבובים כפולים על קרן פרסים בת 6000 יורו. בסיבוב הלפני אחרון גבר יבגני 2: 0 על ההולנדי לוק ון-ואלי ואז זווג בסיבוב האחרון למפגש כפול על הלוח הראשון עם סגן אלוף העולם, האמריקני פביאנו קרואנה ונוצח בשיעור 0: 2.

הדירוג בצמרת (כל המדורגים כאן רבי אמנים): פביאנו קרואנה (ארה"ב) 14 מ-16, פלקו בינדריך (גרמניה), פבל ז'אראץ (פולין) ואיגור קובאלנקו(לטביה) 13 כל-אחד, סטליוס האלקיאס (יוון), מיגל מונוז (ספרד), לוק ון-ואלי (הולנד). יבגני דורג במקום השמיני ראשון בין צוברי 12 נקודות.

  בסוף השבוע נערכו גם 3 סיבובים נוספים בבונדסליגה הראשונה . קבוצתו של יבגני מן העיר אוגסבורג הציבה אותו על הלוח השלישי.ביום ו' היא ניצחה את "צוגצוואנג" 5: 3 כשפוסטני מחלק את הנקודה עם הגרמני ר"א גראלד הרטנק; בשבת סיימה הקבוצה בתיקו 4: 4 עם דרזדן (פוסטני סיים בתיקו עם האמן הבינלאומי הגרמני מקסימיליאן נף); ביום א' גברה הקבוצה 4.5: 3.5 על ס.פ. ברלין. פוסטני נפרד שוב בתיקו ., הפעם מר"א וויצ'ך מורנדה (פולין).

בתום הסיבוב העשירי צועדות בראש באדן-באדן וסולינגן עם 18 נקודות קבוצתיות. אוגסבורג במקום ה-11 (מבין 16 קבוצות) עם 8 אבל עם מפגש עודף.

אלי מיליקוו הצטיין בגראץ

בגראץ שבאוסטריה נסתיימה התחרות הפתוחה, אף היא בשלוש רמות ואירועים נלווים. אירוע הכתר של הפסטיבל היה דו-קרב בן 6 משחקים קלאסיים בו גבר האוסטרי מס'1 ר"א מרקוס ראגר על בכיר שחמטאינו ר"א בוריס גלפנד בשיעור הגבוה להפתיע 4.5: 1.5 עם 3 ניצחונות ו-3 תיקו. 

בקטגוריה הראשית של התחרות הפתוחה התמודדו 122 שחקנים מ-27 מדינות ובכללם 11 רבי אמנים ו-22 אמנים בינלאומיים. המנצח המפתיע היה הנער הסלובקי אב"ל ויקטור גאזיק עם 8 נקודות מ-9 קרבות, לפני הרוסי ר"א דמיטרי קריאקבין 7. מבין שלושת הישראלים בתחרות הצטיין הנער אלי מיליקוו בן ה11 ממועדון אטיוד רמת-גן עם 5.5 נקודות (מקום 29) לאחר שניצח בין השאר את האמנית הבינלאומית הסרבית תאודורה איניאץ'. אחיו הבוגר יואב צבר 4.5 נקודות והיה בין שני היחידים שנפרדו בתיקו ממנצח התחרות. אלופת ישראל לשעבר מיכל להב הסתפקה ב- 4 נקודות אך עם ניצחונות על האמנים הבינלאומיים גל דרנווסק (סלובניה) וגאורג דאנר (אוסטריה).

גלפנד יתמודד החל ביום שלישי בקטגוריית המאסטרס של פסטיבל בינלאומי ראשון מסוגו במלון "דון ג'ובאני" בפראג בירת צ'כיה. כתבכם שהוזמן לאירוע כאורח ירחיב עליו בדיווח הבא. אפשר לעקוב אחר התוצאות כאן:

http://chess-results.com/tnr420486.aspx?lan=1&art=1&turdet=YES

משמאל- אלי מיליקוו 

חלוצים ישראליים בקוריאה

בחודש פברואר המריא הצוות הניהולי של חברת אלתרמן שחמט לדרום קוריאה לסמינר שחמטק הראשון אותו ארגנה החברה Innervoice . המשלחת כללה את משפחת אלתרמן בהרכב מלא: בוריס ולובה הבעלים המקומית והמנהלים; הבת אריאלה הממונה על הפיתוח העסקי; הבן ליאור אשר על הפיתוח הטכנולוגי ובן הזקונים בן כשפן הנסיונות לתוכנית אותה עבר הוא עצמו בבית הספר מכיתה א' ועד לכיתה ו'.  

בוריס אלתרמן בסמינר שחמטק

שיתוף הפעולה בין שתי החברות נולד לפני כחצי שנה . החברה אשר עסקה עד לא מכבר בעיקר בייצור והפצת משחקי חשיבה וחומרים לימודיים לשוק החינוך הקוריאני התחילה לפני כשנה להסוק בתחום השחמט . ראוי לציין שהשחמט כמשחק תחרותי צעיר מאוד בקוריאה . לפני כעשור שלטו בכיפה משחקים אסטרטגיים שונים: שחמט קוריאני וגו. רק מעטים מאוד ידעו מה זה "שחמט מערבי" (כך נקרא המשחק שלנו בפי המקומיים) אבל כמו שכל דבר שהאומה הזאת עושה בהשקעה גבוהה, כך גם תחום השחמט התפתח במהירות עצומה ויש להם כבר גם נבחרת אולימפית וגם פעילות מאוד מכובדת של חוגי ותחרויות ילדים.

החידוש ש Innervoice החלה, כמו אלתרמן שחמט בישראל, בהפצתו של השחמט ככלי חינוכי מתוך הבנה שהשחמט הוא כלי חינוך אוניברסלי מן המדרגה הראשונה. בקוריאה ההשקעה בחינוך היא חמישים אחוז מתקציב המשפחה. מגיל צעיר אין הילדים ממשיכים לצהרון אלא לאקדמיה (!) שם אין מבזבזים זמן מיותר ומפתחים את הכישורים הנדרשים להצלחה של האדם הצעיר בלימודים ובחיים. השותפים הקוריאניים מאוד התלהבו מן התוכנית העשירה והמפורטת המעניקה למורה אפשרות להעבירה גם אם הוא עצמו איננו איש שחמט כלל.  

: במרכז (משמאל) בוריס, לובה ואריאלה

בסמינר שחמטק הראשון בקוריאה התרשמו מנהלי האקדמיות הקוריאנית מן התוכנית הישראלית ואף למדו לומר תודה רבה בעברית.לובה אלתרמן מעלה על נס את האירוח החם של המארגנים למשלחת הישראלית. בכל מקום אפשרי הקפידו המארגנים להדגיש שהתוכנית היא פרי פיתוח כחול-לבן. העם הקוריאני, יש לזכור, מאוד מחזיק מן המודלים הישראליים!

על תוכנית שחמטק ראו כאן:

 https://www.altermanchess.com/

ועוד סרטון מן הסמינר: https://www.facebook.com/luba.alterman/videos/pcb.1885458488248100/1885477931579489/?type=3&theater

צילומים: אתרים רשמיים; פייסבוק.