האיגוד פועל להבטחת זכויות השחמטאים

פעילות איגוד השחמט מול פידה להבטחת זכויות השחמטאים באיגוד- סיכום פעילות עד כה והתחייבויות עתידיות






חברי האיגוד שלום,


לקראת סוף 2017 חתמה פידה על הסכם עם סעודיה ולפיו תארח סעודיה את אליפות העולם בשח מהיר ובבליץ בשלושת השנים 2017-2019. הסעודים היו היחידים שהגישו "ביד" בצרוף סכומי כסף גדולים לארגון, למשתתפים ופרסים.

עשינו ככל יכולתנו והשקענו הרבה מאמצים, על מנת לאפשר את השתתפות השחמטאים הישראלים באליפות הראשונה שהתקיימה בדצמבר 2017 בריאד. שבעה שחמטאים הגישו בקשה להצטרף (מתוך 13 אפשריים במגבלות תנאי הקבלה שהוגדרו).

פידה התחייבה לעשות ככל שיוכלו לאשר את הוויזות.

לצערנו לא הצלחנו במשימה. פידה מרגישים שהצליחו בחלק ממשימתם (הורדת הרעלות מהמשתתפות, הכנסת איראן וקטר שהיו מסורבות כמו ישראל) ומודעים לבעייתיות שבניהול אליפות כזו ללא ישראל.

בהזדמנות זו אני רוצה להודות לכל מי שעזר ועשה מאמצים בנושא ובעיקר לחגי פרנק שפעל לארגון הוויזות, לליאור איזנברג שנתן מעטפת עיתונאית טובה מאוד, שאפילו הגיעה עד נשיא ארה"ב http://m.ynet.co.il/Articles/5066205  ולשבעת השחקנים שנענו לפניה להגיש את הויזות למרות החששות שהיו להם בנושא.

עם הפנים לעתיד הגדרנו שלוש מטרות עיקריות:

1.להבהיר לכל מדינות העולם שאיננו מוכנים לקבל התנהגות כזו ואיננו עוברים על כך בשתיקה (זה יכול להתפשט גם לענפי ספורט אחרים).

2.לדאוג לכניסת ישראלים לטורניר הבא שיערך בסוף 2018 בסעודיה ולחילופין למנוע אליפות כזו בהיעדרנו.

3.לנסות לפעול לקבלת פיצוי מסוים לאיגוד הישראלי לשחמט (בכל מיני דרכים אפשריות). סעיף זה לווה בביקורת של גורמים מסוימים שטענו שלא נכון, מבחינה ערכית, לתרגם בעיה כזו לניסיון לקבל פיצוי כלשהו. גם מדינות העולם בדגש על אירופה ואמריקה הבהירו שאינן תומכות בכך.  

בנינו "כלי נשק" למאבקנו. צריך לזכור שאנחנו אחת מתוך 186 מדינות החברות בפידה. גייסנו לטובתנו מדינות ופדרציות שחמט בעולם שהפעילו על פידה לחץ בנושא (ותודה במיוחד לאיגודים- האמריקאי, הבריטי, הנורווגי ולאיגוד האירופי). נשיא פידה (שאיננו פעיל כרגע באופן מעשי) קירסאן אליומזינוב נרתם לעזור אף הוא. משרדי הממשלה עזרו אף הם. השרה מירי רגב שלחה מכתב חריף (שנגע למי שצריך בנקודות כואבות). משרד החוץ כיוון ויעץ. הכוונה הכללית- לא להיכנס למאבקים מול הסעודים אלא לפתור את הבעיה באופן חיובי.

בחנו חלופות של היערכות להגשת עתירה לבית הדין הבינלאומי לספורט. נעזרנו בארגון עו"ד היהודים שהגיש חוות דעת משפטית ראשונית (ותודה למשה שלו על הסיוע) :תהליכי ההתנהלות של פידה היו רעים מאוד ובניגוד לנוהלי פידה אם כי די ברור, שלאור העובדה שלא היה ביד חלופי, המקסימום שניתן לקבל בעתירה כזו (שעולה כ-100000 דולר ודורשת מאמצים רבים) הוא ביטול הטורניר בסעודיה. יתרה מזו- עתירה כזו תוכל להיות מוגשת רק באזור אוגוסט לאחר שנגיש עתירה מוקדמת לוועדה המנהלת של פידה שתתכנס בסוף מאי.

לאור הלחצים שהפעלנו הזמין אותי נשיא פידה (הכל במימון פידה) לניהול מו"מ על מנת לנסות לפתור את המשבר ואכן לפני שבועיים נפגשנו ליומיים ביוון למו"מ קשה ומתיש.

בסיכומו של דבר נענו כמעט כל דרישותינו ואלו הסיכומים:

א. תפורסם הודעה משותפת שבה יובהר שאנחנו מבצעים מאבק למנוע את התופעה, שהיא איננה מקובלת על פידה, וישראל תוזכר בה באופן מפורש וברור (התנגדות פידה נבעה מהטענה שהיו הרבה מקרים דומים ואף פעם לא הוזכרו מדינות ספציפיות בהצהרות).

ב. סוכם (חסוי) שניתן לפידה הזדמנות לסכם עם הסעודים את ניהול האירוע המתוכנן ב-2018 כולל נוכחות של ישראלים. לא יהיו יותר אירועים בפידה ללא נוכחות ישראלים.

ג. פידה מסרבת לשלם כל פיצוי לישראל אבל תתרום לאיגוד השחמט הישראלי 15000 יורו לרגל חגיגות השבעים של מדינת ישראל.

ד. נשיא פידה ונשיא האיגוד האירופי, מתחייבים לעשות מאמצים להכניס את שחקני האיגוד הישראלי, שיוכנסו ל"פרוייקט 2700" לטורניר אחד, כ"א, בעולם במימון מלא של המדינה המארחת.

איגוד השחמט ימשיך לעשות כל מאמץ למען שחמטאי האיגוד החובבנים והמקצועיים כאחד ולהפצת ספורט השחמט בארץ בקהילות רבות ככול האפשר.

לעיונכם מצורפת ההצהרה הראשונית (לא ההסכם) שבה מוזכרת ישראל.

ד"ר צביקה ברקאי

יו"ר האיגוד


לצפייה בהצהרה- לחץ כאן