יהודה גרינפלד – שלישי באליפות העולם

מדליית ארד ליהודה גרינפלד באליפות העולם. יוליה שווייגר בצמרת אליפות אירופה. מרסל אפרוימסקי מבריקה בהונגריה. ישראלים מצטיינים בזירה הבינלאומית.






אלוף ישראל וחבר הנבחרת הלאומית לשעבר, רב-אמן יהודה גרינפלד, זכה במדליית ארד באליפות העולם ה-16 לשחמטאים חרשים וכבדי שמיעה שנסתיימה בשבוע שעבר בירוואן בירת ארמניה. 24 שחמטאים מ-21 פדרציות נטלו חלק באליפות, בהם שני רבי אמנים ושלושה אמנים בינלאומיים. את הבכורה חילקו האמנים הבינלאומיים דואיליו קולוטאייס מאיטליה  (המדורג מספר אחת שהוכתר כאלוף) ומילאן אורסאג מצ'כיה עם 6.5 נקודות מתשעה קרבות כל-אחד. יהודה סיים במקום השלישי עם 6 נקודות כמו הרביעי בדירוג א"פ בוגדאן בוזינוביץ'מקרואטיה. רב האמן הקרואטי זלאטקו קלאריץ' דורג חמישי והאמן הבינלאומי הסרבי ולדימיר קלאסאן (האלוף היוצא)  שישי עם 5.5 נקודות כל-אחד. 

בין עשר השחמטאיות שהתמודדו בנפרד על התואר הנשי הוכתרה כאלופה האמנית הבינלאומית טטיאנה בקלאנובה עם 8 נקודות לפני הרוסיה אב"ל אולגה גראסימובה והאוקראינית נטאליה מירוננקו 7.5 כל-אחת. באליפות הוותיקים ניצח הפולני ג'רזי סטרזלצקי עם 5.5 מ-7 לפני האמן הבינלאומי סרגיי סאלוב (גרמניה) והאקוב האקוביאן (ארמניה) 4.5 כל-אחד. 

באליפות הבזק נטל הישראלי את מדליית הכסף עם 8 מ-9. המנצח היה גם כאן האיטלקי קולוטאייס.  

באירוע ביקרו, בין השאר, גם נשיא ארמניה סרז' סרגסיאן ונשיא הפיד"ה קירסאן אילומז'ינוב ואת המדליות העניק לזוכים בטקס הסיום נשיא פדרצית השחמט הארמנית, רב האמן הוותיק סמבאט לפוטיאן. 

האליפות נערכה בבית השחמט הנושא את שמו של אלוף העולם לשעבר, הארמני טיגראן פטרוסיאן, שהיה בעצמו כבד שמיעה. שופט התחרות היה, אגב,הבינלאומי אשוט ורדאפטיאן, מי שכיהן אשתקד גם כסגן שופט הראשי באליפות בירושלים

נשיא ארמניה סרז' סרגסיאן לוחץ את ידי השחקנים. 

גרינפלד,שחקן מועדון אשדוד עילית, פגש בתחרות את כל ארבעת בעלי התארים האחרים. הוא נפרד בתיקו מקלאריץ', קלאסאן ואורסאג אך סירב להסתפק בתיקו בסיבוב הלפני האחרון והפסיד מול האלוף הטרי.  

הנה עמדה טעונה ממשחקו של יהודה עם הערותיו בסיבוב השישי (בכלים השחורים) מול האוקראיני אנדריי ראוטוב: 

על הלבן היה להתנהל כאן בזהירות ולפקוח עין על ג3. נכון 39.צז1 המוביל לקרב סבוך. 

39. מהז2?ג3! 40.צז1 צו7 

40...ז6 טוב גם הוא אך מעניק סיכויים ללבן אחרי 41.מהו2 ג2 (41...ז5!) 42.מהח4 ז5! 

41.ר:ד5 צ:ד5!? 

מסע אטרקטיבי אך לא הטוב ביותר. פשוט וטוב היה 41...צג7! הזוכה על נקלה. 

42.מה:ד5 ג:ב2 43.מה:ו7?? 

מחמיץ את מסעו הבא של השחור. נכון 43.ה6! ר:ה6 44.מהד8+ מה:ד8 45.צ:ד8+ מח7 46.צב1 (יחידי) צג7 47.צ:ב2 צג2 48.ו5! רג4 (48...רד5+ נענה ע"י 49.צ:ד5 צ:ב2 50.צב5) 49.צד2 רד3! 50.צ:ד3 צ:ב2 51.ה4 צה2 52.צ:ב3 צ:ה4 53.צב7 מז8 היה הניסיון הטוב ביותר של הלבן. 

43...מהג6+ הלבן נכנע. 

גרינפלד, עטוף בדגל ישראל, מקבל את מדליית הכסף באליפות הבזק. 

יוליה בצמרת אליפות אירופה

במאמאיה שברומניה נסתיים היום הסיבוב השישי של אליפות אירופה ליחידות. בכירת השחמטאיות הישראליות הפעילות, האמנית הבינלאומית יוליה שוויגר, הוליכה לאחר הסיבוב החמישי לבדה בראש הדירוג עם 4.5 נקודות בעקבות תוצאת תיקו מול האוקראינית אמן בינלאומי אינה גאפוננקו. היום בסיבוב השישי התתמודדה יוליה בכלים השחורים עם אלופת העולם לשעבר, הבולגריה ר"א אנטואנטה סטפנובה ונחלה הפסד ראשון שבעקבותיו הודחה מראשות הדירוג לטובת יריבתה. הדירוג לאחר הסיבוב השישי: אנטואנטה סטפנובה 5, אינה גאפוננקו (אוקראינה), יוליה שווייגר (ישראל), אלכסנדרה גוריאצ'קינה (רוסיה), יקתרינה אטאליק (טורקיה), מוניקה סוצ'קו (פולין), לילית מקרצ'יאן (ארמניה), אליזבט פאהץ (גרמניה),מרינה ברונלו (איטליה) ויוליה אוסמק (טורקיה) 4.5 על-אחד. 

באליפות משתתפות 112 שחקניות מ-27 פדרציות אירופיות ובכללן 4 נושאות את התואר רב-אמן, 30 הן רב אמניות, 31 בעלות תואר אמן בינלאומי ו-19 אמניות בינלאומיות. 

אתר רשמי: 

http://ecuwomen2016.ro

שידורים חיים:

http://www.chessdom.com/european-individual-women-chess-2016-live/  


 צילום: Chess Club Live 


ומרסל מצטיינת בהונגריה


צילום - פייסבוק

האליפות הפתוחה של הונגריה הגיעה בזלקארוש למחצית הדרך עם הופעה יוצאת מן הכלל של האמנית הבינלאומית הישראלית מרסל אפרוימסקי. לאחר הסיבוב החמישי צעד בראש רב האמן האוקראיני ולדימיר אונישצ'וק עם 4.5 נקודות, לפני רבי האמנים לוונטה ואידה (רומניה), איבן איבניסביץ' (סרביה), טאמאש באנוס, גאבור פאפ ופרנץ ברקש (שלושתם מהונגריה) וההודים אבהימאניו פוראניק ודרונאוואלי האריקה 4 כל-אחד. עם הקבוצה הגדולה של צוברי 3.5 נק' נמנתה גם מרסל שהתמודדה עד כה עם חמישה אמנים בינלאומיים הגבוהים ממנה בכ-200 נקודות מד-כושר וצלחה את המבחן ללא הפסד ועם ביצוע תחרותי 2588! היא פתחה את התחרות עם שלושה תיקו מול האמנים הבינלאומיים גאבור נאג' (2439), בנצה קורפה (2461) ואטילה ורטטיקס (2425) ואז גברה על האוסטרי אב"ל ולנטין דראגנב ( 2423) ועל הפולני אב"ל פיוטר נגויין (2446). לאמן הבינלאומי הישראלי עידו בן-ארצי היו 3 נקודות לאחר שגבר על הקנדי הוותיק אב"ל לאון פיאסצקי. 

במהדורה ה-35 של אליפות הונגריה הפתוחה מתמודדים בקטגוריה הראשית 113 שחמטאים מ-23 פדרציות לרבות 29 רבי אמנים. 

זלאקארוש- אולם התחרות. 

עידו בן -ארצי ממתין ליריבו בשורה השנייה 


עולם הולך ונעלם

איך היה זה לנתח קרב או לחבר אטיוד בעידן הטרום-מחשבי? משחקים היו נדחים ומנותחים על-ידי השחקנים אל תוך השעות הקטנות של הלילה לקראת המשכם למחרת בבוקר. אטיודים היו מתוקנים שוב ושוב עם גילויים החוזר של ליקויים. עם הופעת פריץ וחבורתו בזירה התחרותית הגיע לקיצו מוסד המשחקים הדחויים והאטיודים הסבוכים ביותר החלו לפתע לשרוד את  בדיקות הפותרים ללא פגע ותכופות עם ביצועים וירטואוזיים. 

במאמרו ´סיפור מעולם הולך ונעלם´שפורסם לא מכבר באתר צ'סבייס.קום  מתאר א"פ אמציה אבני , שחקן ומחבר סיומים ישראלי ותיק וגם מחברם של ספרי שחמט רבים ומצליחים, את התהליך אותו חווה על בשרו כמו רבים וטובים. אתם מוזמנים לקרוא, ליהנות ולהזדהות:  

http://en.chessbase.com/post/avni-tale-from-a-bygone-world 


א"פ אמציה אבני


לתגובות ומידע: 

[email protected]