ניצחון כפול לגלפנד בלונדון

תחרות העל האחרונה לשנת 2013, "לונדון צ'ס קלאסיק", נפתחה אתמול במתכונת של שח מהיר. 16 המשתתפים מחולקים לארבעה בתים, כאשרה שלבי הנוק-אאוט יתקיימו החל משבת. בוריס גלפנד פתח עם שני ניצחונות משכנעים, בעוד אמיל סוטובסקי שהעפיל מתחרות מוקדמת רשם שני הפסדים.






 תחרות העל בלונדון פרי השראתו של המארגן היהודי מלקולם פיין כבר הפכה למסורת, אולם המהדורה החמישית שלה שנפתחה אתמול שונה מקודמותיה. בארבע התחרויות הראשונות כיכב מגנוס קארלסן, אולם הפעם החליט אלוף העולם הטרי שמגיע לו חודש מנוחה לאחר הזכייה בתואר הנכסף.
במקום עוד תחרות רגילה שתעמוד בצלן של קודמותיה, החליטו המארגנים לעבור (לפחות השנה) למתכונת של שח מהיר. מספר המשתתפים גדל ל-16. רשימת המשתתפים כוללת את כל המי ומי בשחמט הבריטי וכן אורחים קבועים שהופיעו כבר במהדורות הקודמות כמו אנאנד, קראמניק ונקמורה. אליהם התווספו הפעם שחקני על נוספים כמו פביאנו קרואנה ובוריס גלפנד שלנו, בהופעה ראשונה לאחר הצלחתו ב"פרס הגדול" של פריז.
שני מקומות הוקצו לעולים מתחרות מוקדמת פתוחה בקצב מלא שנמשכה למעשה 4 סיבובים בלבד, כאשר שאר משתתפי תחרות זו ימשיכו להתמודד עד סיבוב 9 במתכונת רגילה. אנדריי איסטרצ'סקו מצרפת ואמיל סוטובסקי מישראל ניצחו ארבע פעמים ברציפות וזכו בכרטיס לתחרות הראשית.

משחקי השלב הראשון נמשכים מיום רביעי עד יום שישי,שני סיבובים מדי יום בשעות אחה"צ, כאשר המשתתפים מחולקים לארבעה בתים בסיבוב כפול (3 נקודות לניצחון, 1 לתיקו). שני הראשונים בכל בית ימשיכו לשלבי הנוק-אאוט בשבת וביום ראשון. גם בשעות הבוקר מתקיימים אירועי שחמט חדשניים כמו תחרות PRO-AM  שהיא משחקי זוגות שבהם אגדת שחמט עולמית משתף פעולה עם חובב שרכש את הזכות לשחק עם האלוף במכירה פומבית. ההכנסות מאירוע זה הן קודש ללימוד שחמט בבתי הספר.

בוריס גלפנד ששובץ בבית ג' התחיל את התחרות בצורה חלקה עם שני ניצחונות בכלים הלבנים נגד יהודית פולגאר וגוויין ג'ונס. האופי הפרוע משהו של השח המהיר כלל לא הורגש במשחקיו, שהיו על טהרת הסגנון הקלאסי - השגת יתרון עמדתי מהפתיחה ומימושו הדייקני בקרב ארוך. גלפנד כרגע עם מלוא 6 הנקודות, כאשר המועמד השני להגיע לחצי הגמר מבית זה הוא היקרו נקמורה שהשיג 4 מתוך 6 בכלים השחורים.

צפה במשחקי בית ג'

@@LCC5-Gc.pgn@@

 בבית א' התחיל אלוף העולם היוצא וישי אנאנד בצורה די צולעת,. שגיאה בשלב מוקדם בהגנת קארו-קאן העניקה ליריבו לוק מקשיין התקפה חזקה. רב-האמן האנגלי זכה בטיב, אך המימוש שלו היה לקוי ואנאנד קיבל רגלים חופשיים חזקים בסיום שהכריעו את הקרב.
במקביל גבר מייקל אדמס על איסטרצ'סקו בצורה משכנעת יותר, ובסיבוב השני הוא לא התקשה לחלץ תיקו בשחור מאנאנד. מקשיין הביס את איסטרצ'סקו, והוא עדיין בתמונת העלייה לחצי הגמר.

צפה במשחקי בית א'

@@LCC5-Ga.pgn@@

 
משחקי בית ב' התחילו בקרב איתנים בין קראמניק לסווידלר. השניים סטו במהירות מהתיאוריה המוכרת וניהלו קרב סוער והפכפך. סווידלר זכה בשני כלים קלים מול צריח ורגלי. הסיום נראה לטובתו, אולם לבסוף הצליח דווקא אלוף העולם לשעבר להערים על אלוף רוסיה 7 פעמים. בסיבוב השני ניצח קראמניק גם את הסקוטי ראוסון, בעוד התקפתו של סווידלר הספיקה רק לשח נצחי מול סאדלר.

צפה במשחקי בית ב'

@@LCC5-Gb.pgn@@

 
גם בבית ד' זווית ישראלית, אולם עד כה משחקו ההרפתקני של אמיל סוטובסקי לא הניב תוצאות מול שחקני העילית. שגיאת חישוב שלו מיד לאחר הפתיחה אפשרה לפביאנו קרואנה להתחיל את התחרות עם ניצחון קליל. בסיבוב השני הפסיד אמיל מעמדה טובה לדייויד האוול, בעוד קרואנה מביס ללא תנאי את נייג'ל שורט שנראה רחוק מאוד משיאו. בינתיים נראה כי שלושת המשתתפים האחרים בבית זה משמשים רק תפאורה עבור הכוכב האיטלקי.

צפה במשחקי בית ד'

@@LCC5-Gd.pgn@@