אליפות מנ"ע 2017

מנ"ע (מרכזי נוער עירוניים) הינה מערכת חינוך בלתי פורמאלית, שהוקמה ביוני 2007, על-ידי אברהם טליאס ז"ל. הפרויקט הינו ייחודי לעיר עכו והוא כולל היום שבעה מרכזים חינוכיים-טיפוליים פעילים המבוזרים בשכונות מאתגרות ברחבי העיר. המרכזים הוקמו על מנת לספק מענה לילדים ובני נוער הנמצאים בסיכון ומצבי סיכון אשר בהיעדרו הם עלולים להידרדר למצבי משבר נפשיים ורגשיים ולפעילות אנטי-חברתית. ארבעה מרכזים נועדו לתת מענה למגזר היהודי בלבד, שני מרכזים נועדו לתת מענה למגזר הערבי בלבד, ומרכז אחד נועד לתת מענה לשני המגזרים יחד. מתן מענה לשני המגזרים הינו נושא בעל חשיבות רבה, בייחוד בעיר עכו, ויחד עם זאת רגיש ומורכב ומשקף הלכה למעשה את הדילמה המרכזית איתה מתמודדת אוכלוסיית העיר עכו בכלל ובני הנוער בפרט.






השחמט מהווה במנ"ע כלי חינוכי-טיפולי. בכל מרכז ישנה קבוצת שחמט שם החניכים לומדים את רזי המשחק ומשתתפים בטורנירים ואליפויות פנים וחוץ מרכזיות. משחק השחמט, לעומת משחקי מזל או משחקים אחרים, מאלץ את האדם לפתח יכולות חשיבה, אסטרטגיה, התמדה, איפוק וסבלנות. המשחק מאמן לחשב מספר מהלכים קדימה, לראות את ההשלכות שיש בכל מהלך וכמו בחיים להעריך סיכונים מחושבים. המשחק מלמד להתמודד עם מצבי לחץ ואתגרים ובאמצעות מודעות לנתיבים חילופיים, תכנון לטווח ארוך וחזון עתידי, משתפרים ממשחק למשחק. הניצחון מעניק לנערים חוויית הצלחה ומלמד אותם שהשקעה, בסופו של דבר, משתלמת, אולם, לא רק הניצחון מניב תובנות, אלא גם ההפסד, שכן, כמו בחיים, לא ניתן להתפתח אם לא לומדים מטעויות.
ילדים שהורגלו לחשוב, כי כוחם מוגבל וכי החיים הם עניין של מזל או גורל, לומדים באמצעות השחמט שהכוח ליצור את עתידם נמצא בידיהם וכי החיים אינם עניין של שחור או לבן, אלא מכילים אופציות רבות כצבעי הקשת.
בנוסף ליכולות הקוגניטיביות, הרגשיות והחברתיות אותן השחמט עוזר לפתח, הוא גם מקרב לבבות. באמצעות המשחק נוצר פתח ראשוני להידברות ולתקשורת בין בני הנוער משני המגזרים ובין בני נוער ממעמדות סוציו-אקונומיים שונים. היריבות היחידה שמתרחשת הינה על לוח השחמט והכוח היחיד שנחשב, הוא כוח המוח.

במהלך חודש יוני 32 חניכים מכל אחד משבעת המרכזים השתתפו בטורניר פנימי ושלושת המקומות הראשונים בכל מרכז זכו בגביעים יוקרתיים ובפרס כספי (מקום ראשון – 300 ₪, מקום שני – 200 ₪ ומקום שלישי – 100 ₪). בשל ריבוי שחקנים, בחלק מן המרכזים התקיים טורניר עבור חניכים בגילאים יסודי ועבור חניכים בגילאי חטיבה ותיכון בנפרד (סה"כ כ-300 שחקנים).


ב-12/07/17 התקיים בעכו, באחד מחדרי העירייה, יום שיא – אליפות שחמט לזכרו של נחום נפתלי, בה שישה חניכים מכל מרכז (סה"כ 42 חניכים) הן מן המגזר היהודי והן מן המגזר הערבי לקחו חלק וייצגו את המרכזים ואת המערכת בכבוד. החניכים הכירו ונשמעו לכללי המשחק, לחצו ידיים בתחילת ובסוף כל משחק ובמהלך המשחקים השתררה דממה.

בסוף האליפות חולקו גביעים יוקרתיים ופרסים כספיים לשלושת המקומות הראשונים (מקום ראשון – 300 ₪, מקום שני – 200 ₪ ומקום שלישי – 100 ₪) בנוכחות מנהל מערכת מנ"ע – מר פטין עודה, מנהלת ארגון, טיפול והדרכה של מנ"ע – גב' דניאלה רוסו, מנכ"ל איגוד השחמט – מר גיל בורוחובסקי, סגן ראש מנהל החינוך של עיריית עכו ומנהלת התכנית "עיר ללא אלימות" – גב' שולה אזולאי, ומנהל בית השחמט בת"א – מר רמי טל.


גב' שולה אזולאי נשאה נאום שם שיבחה את חניכי מנ"ע על המשמעת העצמית, ההתמדה וההשקעה. מר גיל בורוחובסקי נשא נאום מרגש שהעצים את החניכים, והדגיש את חשיבות משחק השחמט ככלי המהווה מקפצה להצלחה בחיים. מר פטין עודה, שארגן את היום והנחה את האליפות, סיכם במילות תודה למכובדים ולשחקנים והחניכים התפזרו לביתם בהרגשת סיפוק וגאווה.