פסטיבל דב פורת 2014 – התחרות הראשית

כרגיל בשנים האחרונות, התחרות הראשית בפסטיבל דב פורת נערכה בקצב מהיר (20 דקות למשחק + 5 שניות למסע). שתי הרמות משכו לא פחות מ-122 משתתפים, כולל רבי-אמנים.






 פסטיבל דב פורת 2014 – התחרות הראשית

רם סופר

 

כרגיל בשנים האחרונות, התחרות הראשית בפסטיבל דב פורת נערכה בקצב מהיר (20 דקות למשחק + 5 שניות למסע). שתי הרמות משכו לא פחות מ-122 משתתפים, כולל רבי-אמנים. 


התמונות בכתבה זו: באדיבות עמוד הפייסבוק של מועדון אטיוד רמת גן.


מספר רבי-האמנים השנה היה נמוך יחסית לשנים קודמות עקב ריבוי ישראלים המשתתפים באירועים שונים מחו"ל כמו חברי המשלחת לאייל-אוף-מן. נבחרת ישראל לאולימפיאדה יוצגה הפעם רק על ידי רב-אמן יבגני פוסטני, שהיה הפייבוריט לזכות בתחרות.

מבין 11 רבי-האמנים האחרים בתחרות בלט סמיון דבויריס מרוסיה (מד-כושר פיד"ה בשח מהיר 2528) שהשתתף בעבר פעמים רבות כשחקן זר בליגה הלאומית בשורות מועדון באר שבע, ולאחרונה עלה לארץ. דבויריס משתתף בימים אלה גם בתחרות השבועית על אליפות הרצליה. אין ספק כי עלייתו של דבויריס בן ה-56 מחזקת את זירת השחמט המקומית כמו גם את נבחרת הסניורים של ישראל.

רבי האמנים הוותיקים יעקב מוריי (מימין) ואביגדור ביחובסקי לא נמנו הפעם על זוכי הפרסים


בתחילת התחרות נרשמו מספר הפתעות. האמן הבינלאומי אלכס קרייז בלם את דבויריס בתיקו בסיבוב השני ולאחר מכן הביס את רב-אמן ויטאלי גולוד בסיבוב הרביעי. גולוד סיים כבר בסיבוב הראשון בתיקו מול נציג ישראל לאליפות העולם עד גיל 18 מתן פולג.


 

אלכס קרייז


ארבעה רבי אמנים נאלצו להניח את נשקם כבר בסיבוב השני: דן צולר, איליה חמלניקר, יהודה גרינפלד ויעקב מוריי נוצחו על ידי דוד גרשקוביץ, מיכאל בוטביניק, אוריאל זק ואודי וייסבוך.

בתוך כל ההפתעות האלה צלח יבגני פוסטני את היום הראשון של התחרות עם מאזן מושלם של 4 מ-4 לפני אלכס פינקל, רם סופר ואלכס קרייז 3.5.



יבגני פוסטני (מימין) בקרב קשה בסיבוב האחרון מול איליה חמלניקר


בפתיחת היום השני גבר פוסטני על פינקל, פתח פער של נקודה בצמרת ודרכו לניצחון נראתה סלולה, אבל בסיבוב השישי שמט חצי נקודה ודן צולר התקרב אליו. בקרב המכריע ביניהם בסיבוב השביעי בחר צולר בפתיחה חריפה מאוד בשחור – גמביט בלומנפלד. ההתחלה נראתה מבטיחה לפוסטני אך בהמשך השתלט זוג הרצים של צולר על העמדה.

צולר עלה למקום הראשון, אבל בסיבוב השמיני הסתפק בתיקו עם דבויריס, אחד משני שחקנים שסיימו את התחרות כולה ללא הפסד. בינתיים ניצח פוסטני את יהודה גרינפלד ויצר שוויון בצמרת לקראת הסיבוב האחרון המותח.



ניצחונו של דן צולר על אלכס פינקל בסיבוב האחרון העניק לו את הפרס הראשון בסך 5000 ש"ח


דן צולר התמודד עם אלכס פינקל שפיגר בנקודה מהמקום הראשון. פינקל לחם לניצחון וסירב לתיקו בחזרה על מסעים עד שלבסוף הפסיד. כך הבטיח צולר ניצחון בתחרות (7.5 נקודות) כאשר פוסטני נקלע לסיום בגרעון רגלי מול איליה חמלניקר. לבסוף הצליח פוסטני למצוא דרך לתיקו שהבטיחה לו את המקום השני (7 נקודות) שאף הוא מזכה בפרס כספי נכבד.

למקום השלישי (6.5 נקודות ללא הפסד) הגיע כותב שורות אלה לאחר שהקדים באיכות הנקודות את סמיון דבויריס ואיליה חמלניקר בעקבות ניצחון בסיבוב האחרון ששבר סדרה של חמש תוצאות תיקו רצופות.


דני פורת, אחיו של דב פורת ז"ל והרוח החיה מאחורי הפסטיבל, צופה ביחד עם ויטאלי גולוד
בניצחונו של רם סופר על אנדריי גורבנוב.


בין הצעירים המפתיעים שהצליחו להתברג בין רבי-האמנים בצמרת יש לציין את האמן בן ה-19 אוהד קראוס שצבר 6 נקודות (כמו בוריס קנצלר, יעקב זילברמן וויטאלי גולוד) ואת דוד גורודצקי בן ה-14 שצפוי לקבל את התואר אמן בעדכון הקרוב שהתמודד מול 4 רבי-אמנים וצבר 5.5 נקודות.

התחרות המשנית היוותה במה למספר נערים מוכשרים שוודאי ישתלבו בשנים הבאות בתחרות הראשית. בסיום היום הראשון הוביל לבדו אור ברונשטיין בן ה-13 ממועדון ראשון לציון עם מלוא 4 הנקודות, אבל סדרת מהפכים ביום השני הותירה את הבכורה בידיו של יהב עמנואל בן ה-12 ממועדון הרצליה עם 7.5 נקודות. את המקום השני חלקו עם 7 נקודות מתן גורודצקי בן ה-11 (אחיו של דוד) ממועדון צפריר רחובות וגיא רוזן ממועדון רמת גן.

מבין המפתיעים נציין הפעם את רועי סלע מרמת גן שצבר 5 נקודות ואת יואב מיליקוב בן ה-10 שצבר 4 נקודות.