קרלסן ורג'אבוב מובילים בתחרות לזכר גשימוב

בתחילת 2014 הגיעה הבשורה המרה על מותו בגיל צעיר של רב-האמן האזרי ווגר גשימוב, שנמנה עם העילית העולמית. בתוך כשלושה חודשים אורגנה בעיר שמקיר תחרות על חזקה ביותר לזכרו בשתי רמות. עיקר העניין בתחרות, כמו גם רוב המשחקים שהוכרעו, מתרכז באלוף העולם מגנוס קרלסן.






 הרכב השחקנים בתחרות הראשית לזכר גשימוב מתבסס על בני דורו, שחקנים מתחת לגיל 30. את אנאנד, גלפנד, קראמניק או טופאלוב לא תמצאו בתחרות הזאת, ולרוע המזל גם לא את ארוניאן בשל היעדר היחסים בין ארמניה לאזרבייג'ן.

חמשת יריביו של אלוף העולם קרלסן הם שלושת הצעירים החזקים ביותר בעולם: קרואנה, נקמורה וקריאקין, ושני השחקנים הבכירים (מעל 2700) של אזרבייג'ן, טיימור רג'אבוב ושחריאר ממדיארוב.

עד כה הסתיימו 6 מתוך 10 סיבובים והדבר הבולט בתחרות הוא ריכוז ההכרעות במשחקיו של קרלסן. מתוך 18 משחקים הוכרעו 7, כאשר ב-5 מהם היה מעורב אלוף העולם!

המשחקים שקרלסן לא היה מעורב בהם היו בהחלט מעניינים, אולם רק שניים הגיעו לידי הכרעה. נקמורה הביס את ממדיארוב, שבתורו גבר לאחר סיום ארוך על קרואנה.

לעומת זאת, אצל אלוף העולם יש "אקשן" מבורך מדי סיבוב.

בסיבוב הראשון ניסה ממדיארוב לחקות את הפתיחה שקרלסן השתמש בה כדי לנצח את גלפנד בתחרות המועמדים 2013, אבל קרלסן שיפר את משחקו של הלבן באופן משמעותי וניצח במשחק שהיה כמעט נטול טעויות.

בסיבוב השני חתר קרלסן (בלבן) לעמדה די משעממת מהפתיחה נגד נקמורה, וכנראה סמך על יריבו שינסה ליצור עניין ויחליש את עמדתו. קרלסן ניצח לאחר סיום ארוך.

לאחר מכן היה צפוי לאלוף העולם רצף של 5 משחקים מהם 4 בשחור, ובנקודה זו התרחש משבר במשחקו. בסיבוב השלישי הוא שיפר את משחקו נגד הנוסח 4.ו3 בנימצו-הודית שעשה לו צרות הן מול אנאנד באליפות העולם והן מול נקמורה בציריך, הגיע לעמדה עדיפה מול קריאקין אך לא היה מסוגל לממש את היתרון – תיקו.

בסיבוב הרביעי השתמש קרלסן בנוסח ברלין היציב נגד קרואנה, אך לא דייק ונפל למכה טקטית שעלתה לו ברגלי ולבסוף גם במשחק.

בסיבוב החמישי היה קשה להכיר את קרלסן. אלוף העולם התקשה למצוא תכנית ראויה מול ההודית של המלך של רג'אבוב והסתבך בהקרבות מפוקפקות שהותירו את עמדתו אבודה.

היום החופשי בא לאלוף העולם בזמן לאחר שני הפסדים רצופים, ובסיבוב השישי הוא חזר לעצמו ומחץ את ממדיארוב בכלים השחורים בתוך 27 מסעים בלבד כדי לחלוק את המקום הראשון עם טיימור רג'אבוב.

רג'אבוב, בעבר השחקן המבטיח ביותר של אזרבייג'ן שעוד כנער גבר על קספארוב והגיע למד-כושר על סף 2800, סבל בשנתיים האחרונות ממשבר קשה לאחר כישלונו המוחלט בתחרות המועמדים 2013. ייתכן כי תחרות זו מהווה את סופו של המשבר. רג'אבוב גבר על קרלסן וסיים את חמשת משחקיו האחרים בתוצאות תיקו יציבות. בסיבוב השישי לא היה רחוק מניצחון נוסף נגד קריאקין, אולם יריבו הרוסי מצא פט בסיום ושמר על מאזן "מושלם" של 6 תוצאות תיקו ב-6 משחקים.

צפו במשחקי התחרות הראשית לזכר גשימוב

@@gashmem14.pgn@@

בתחרות המשנית מתמודדים 5 שחקני המדינה המארחת מול 5 רבי-אמנים אורחים, רובם מעל 2700. המוביל הבלתי מעורער לאחר 6 סיבובים הוא הצרפתי אטיין באקרו שצבר 4.5 נקודות.

צפו במשחקי התחרות המשנית לזכר גשימוב

@@gashmemb14.pgn@@

הארגון האזרי בעיר שמקיר הוא למופת, כולל אתר אינטרנט ושידורים חיים עם וידאו ופרשנות מדי יום. לנו לא נותר אלא לחלום על אירוע דומה בישראל שבו תינתן לשחקנים הבכירים שלנו הזדמנות להתמודד עם העילית העולמית, וזה אולי מסביר את העובדה שאזרבייג'ן, המדורגת מקום אחד מתחת לישראל בדירוג פיד"ה, היא זו שזכתה פעמיים בתוך 4 שנים באליפות אירופה לנבחרות.