הלל אלוני איננו

השמחה על ההצלחות הישראליות האחרונות בהונגריה, צרפת , ספרד ורוסיה נמהלת בצער עמוק על לכתו של מי שהביא לנו במשך למעלה מיובל שנים הרבה כבוד והערכה בזירה הבינלאומית.






מסרים רבים של השתתפות בצער הגיעו אלינו בימים האחרונים מכל קצווי תבל על לכתו מעימנו של מורנו וידידנו הלל אלוני ביום ו' האחרון בגיל 79.

 הלל היה בשנותיו הצעירות כמו אחיו תאומו יואל יבדל לחיים ארוכים וטובים, מטובי שחמטאי מועדון חולון. במרוצת השנים, בצד עבודתו כמורה למתמטיקה ופיסיקה בבית ספר תיכון וטיפוח משפחה מוצלחת, חיבר בעיות וסיומים, הדריך שחמט במוסדות חינוך שונים והמשיך להופיע כשחקן בליגה למקומות עבודה ובתחרויות השחמט בספורטיאדה. בצד כל זכויותיו אלו ייזכר לנצח כאבי קומפוזיציית הסיומים הישראלית וכמי שהעלה אותה למקומה המכובד על המפה העולמית.

הוא החל את פעילותו זו כבר בשנות החמישים של המאה הקודמת בהן היה בעצמו המחבר הישראלי הראשון שהתמודד בזירה הבינלאומית (לרבות בגוב האריות המזרח אירופי!) וזכה בפרסים וציונים. במשך עשרות שנים ערך את מדור הסיומים המיתולוגי בירחון "שחמט" שדרכו גילה וטיפח שורה ארוכה של כשרונות צעירים עימם שמר על קשרי מכתבים רציפים וליווה אותם באורך רוח בלתי נדלה למן נסיונות הבוסר הראשוניים ועד לרמה העולמית! עם הבולטים שבהם נמנים מחברים כיהודה הוך, גדי קוסטף, אמציה אבני, עפר קומאי, מרדכי שחם, נועם מנלה וגם אולי בעוונותיו, כותב שורות אלו. במקביל דאג לבדוק בעצמו (הרבה לפני הופעת תוכנות המחשב) את יצירות חניכיו, הציע תיקונים ושיפורים ויצר בעבורם קשרים בעולם כולו. הוא הקפיד לספר על הישגיהם הן מעל דפי הירחון והן בכתב העת "הפרובלמאי" שהפך בהמשך ל"וריאנטים" וניהל בכוחות עצמו את כל תחרויות החיבור ואת ההופעות הישראליות באליפויות העולם ובאלבומי פיד"ה. הכל ברוח פטריוטית ובנימה מליצית ונלהבת של מי שהיה כמו רבים מבני דורו מלח הארץ הזאת שאותה ובמיוחד את שפתה ושירתה אהב ללא גבול. על כל אלה נהיה לו אסירי תודה לעד! דומה כי דברי המחבר הישראלי שאול שמיר היום מבטאים את התחושה הכללית של וותיקינו: "הלל (וגם יואל) הוא בשבילי כל העולם שנקרא בעיות וסיומים בשחמט.הוא הדריך אותי רבות בתחילת דרכי,עשה זאת באהבה,בנועם הליכות ובסבלנות אין קץ.מכתביו אלי שמורים אצלי למזכרת תרומתו לתחביב שלנו ותרומתו לי אישית ,לא תסולא בפז. אני עצוב,עצוב מאד"

תחרות החיבור הבינלאומית לסיומים שנועדה לחגוג עם הלל בספטמבר הקרוב את הגיעו לגבורות, תהפוך למרבה הצער לאירוע לזכרו. קהילת השחמט הישראלית וקהילת הקומפוזיציה השחמטית העולמית שולחות לאחיו יואל, לרעייתו שרה, לילדיו, נכדיו והמשפחה כולה את תנחומיהן.יהי זכרו ברוך!

 הנה לפניכם אחת מהצלחותיו הבינלאומיות המוקדמות של הלל בברית המועצות שזכתה לפרסום רחב

הלל אלוני

התחרות לזכר גליצקי 1964

ציון כבוד ראשון

הלבן נוסע וזוכה

תורת הסיום מלמדת כי 4 כלים קלים גוברים בדרך כלל,גם ללא רגלים, על המלכה היריבה. סיכויי הניצחון תלויים, אפוא ביכולת לשמור על שלמות הקצונה הלבנה. הקושי מודגם בנסיונות: 1.פב4?מהד1+ 2.מג3 מהה2! או: 1.פג5? מהז1! 2.פה6+ מו6 ובשני המקרים הלבן מאבד כלי ותיקו.

1.פג7! מהד1+

לכל הכלים הלבנים שלום לאחר 1...מהב1+ 2.מג3 מהא1+ 3.מד3 מהא3+ 4.רג3 מהד6+ 5.פד5 וכו'

2.מג3 מהה2!

לפתע מתחוור ללבן שאין עוד למנוע את נפילת אחד מכליו והוא נדרש למוצא יצירתי במיוחד.

 3.רה4!! מה:ה4 4.פה8+! מו8

או 4...מח8 5.פו7+ מז8/ מח7 6.פו6+ וזוכה.

5.פד7+! מה7 6.רז5+ מ:ד7 7.פו6+ מה6 8.פ:ה4 מו5 9.מד4 (מד3) וזוכה. מיניאטורה אריסטוקרטית (ללא רגלים) קלאסית

מושבה ישראלית במינסק

במינסק בירת בלארוס תיפתח היום אליפות אירופה ליחידים בהשתתפות 398 שחמטאים מ-38 ממדינות היבשת. לא פחות מ-173 רבי אמנים ו-73 אמנים בינלאומיים נמנים עם המשתתפים מהם 10 חברי מועדון ה-2700 + היוקרתי המובילים את הדירוג המוקדם: 1.דמיטרי אנדרייקין (רוסיה) 2734 2.דויד נווארה (צ'כיה) 2732 3.דמיטרי יעקובנקו (רוסיה) 2718 4.באאדור ג'ובאבה (גאורגיה) 2712 5.יורי קרובורוצ'קו (אוקראינה) 2710 6.רוסלן פונומריוב (אוקראינה) 2709 7. מקסים מטלאקוב (רוסיה) 2707 8.ארקדי ניידיץ' (אזר בייג'ן) 2702

9.מקסים רודשטיין (ישראל) 2701 10.יבגני טומאשבסקי (רוסיה) 2701 . המשלחת הישראלית מונה 20 משחקנינו הבכירים והיא הרביעית בגודלה אחרי רוסיה 104, בלארוס 68 ואוקראינה 31 ולפני ארמניה 19.

בנוסף על רודשטיין ישחקו במינסק רבי האמנים איליה סמירין, אמיל סוטובסקי, יבגני פוסטני, אביטל בורוחובסקי (אלוף הנוער הטרי), טל בראון, רם סופר, והאמנים הבינלאומיים ניצן שטיינברג, אורי קובו, עומר רשף, אייל גרינברג, יבגני זנן, אלון מינדלין ,אריאל ארנברג ונתן בירנבוים אמני פיד"ה יונתן בקלצ'וק ודן פולג וכן השופט בדימוס משה גל ויהב עמנואל והשחקנית סופיה סיגל-פסק.

מכל הרשימה המכובדת הזאת הרקורד המרשים ביותר באליפויות אירופה למן ראשיתן בשנת 2000, נרשם לזכותו של אמיל סוטובסקי : מדליית זהב באוחריד (מקדוניה) 2001 ומדליית כסף בדרזדן (גרמניה) 2007. האם נזכה לחזות הפעם, מקץ עשור, במדליה ישראלית נוספת?

  האליפות תימשך עד ל-11 ביוני. מינסק תארח בראשית יוני גם את אליפויות העולם הגילאיות לקדטים בשח-מהיר ובבזק אבל לא צפויה בהן השתתפות ישראלית. בלארוס איבדה בשבוע שעבר את אחד מבכירי שחקניה בכל הזמנים- ויקטור קופרייצ'יק (1949- 2017).

אלופי ישראל הצטיינו בהונגריה

הצלחה ישראלית יפה מאוד נרשמה במהדורה ה-36 של אליפות הונגריה הפתוחה בזלאקארוש.119 שחמטאים מ-29 מדינות ובכללם 29 רבי אמנים, 5 רבות אמנים ו-41 אמנים בינלאומיים התמודדו בקטגוריה הראשית של הפסטיבל הנושאת את שמו של רב האמן ההונגרי המנוח, גיולה סאקס.

לאחר הסיבוב השמיני הוליך בראש לבדו אלוף ישראל תמיר נבאתי עם 6.5 נקודות לאחר שגבר בין השאר על רבי האמנים גאבור פאפ (הונגריה) וסונדאר שיאם (הודו) ונפרד בתיקו מן ההונגרי תאמאש באנוש בסיבוב הלפני אחרון. לסיבוב הנעילה הוא זווג מול האוקראיני אלכסנדר זובוב המוכר מהופעותיו בליגה הישראלית. די היה לו בתיקו בכלים הלבנים כדי לנצח בתחרות, אבל הוא נוצח ואפשר ליריבו ולמדורג מספר אחת, בכיר השחקנים המקומיים ריצ'רד ראפורט, לחלוף על פניו ולחלק ביניהם את הבכורה עם 7 נקודות כל-אחד. ראפורט זכה בכל ארבעת קרבותיו האחרונים (ובכלל זה על 3 רבי אמנים) וכיפר בכך על פתיחה איטית משהו. תמיר נאלץ להתנחם בחלוקת המקום השלישי בחברתם המכובדת של אלופנו הקודם ויקטור מיכלבסקי, הלטבי איגור קובאלנקו והסרבי רוברט מרקוס (כולם רבי אמנים) עם 6.5 נקודות כל-אחד.שורה ארוכה של רבי אמנים ובראשם המדורג שני, הגרמני-רומני דיטר-ליביו ניסיפיאנו חילקו את המקום השביעי עם 6 נקודות כל אחד.

לויקטור היתה זו תחרות מצויינת אותה צלח ללא הפסד מול 7 רבי אמנים ועם ביצוע תחרותי 2680. ראשיתו של קיץ חם לשחקן הבאר-שבעי? נציגתנו השלישית בתחרות, רבת האמן יוליה שווייגר, דורגה במקום ה-45 בזירה חזקה במיוחד עם 5 נקודות.

עם קורבנותיו של מיכלבסקי נמנה גם הלטבי הבכיר ר"א איגור קובלנקו. הקרב ביניהם מן הסיבוב החמישי הגיע לעמדה שלפנינו כשויקטור בלבן:


הלבן זכה בטיב לעומת רגלי אך נדמה שהשחור השכיל לבנות מבצר שקשה לחדור אליו. האמנם? מהו מסעכם הבא בכלים הלבנים ? הפתרון בשולי הכתבה. 


בישווילר- סגנית בטופ 12

קבוצתו של ר"א מקסים רודשטיין, בישווילר, זכתה בסגנות ליגת העל הצרפתית הטופ 12 . בתום 11 הסיבובים המרוכזים הוכתרה קלישי כאלופה עם 31 נקודות קבוצתיות , לפני בישווילר 30 , ניס אלייכין ומילוז פילידור 27 כל-אחת , בואה קולומב 24 ועוד. בדיווחנו הקודם עזבנו את התחרות לאחר הסיבוב הרביעי. מאז גברה בישווילר על ונדובר 4: 0 , על סנט קוונטין 5: 1, על מונפלייה 8: 0, על טרמבליי 3: 2, על גראס 3: 0, על ניס אלייכין 3: 1 ועל ליסייה 8: 0. הפסדה הבודד לקלישי, בסיבוב הרביעי, הכריע אפוא את גורל הבכורה מקסים גבר החל מן הסיבוב החמישי על אב"ל ולדימיר חמיטביצ'י, אב"ל פרנסואה גודאר, אב"ל פיליפ ברושה, על רבי האמנים יוסיפ דורפמן וטיגראן גרמיאן ועל א"פ ויקטור סטפן ונחל הפסד בודד מול ר"א ולדימיר מלאחוב. בסך הכל צבר 9 נקודות ב-11 משחקים מול ממוצע יריבים 2564 עם ביצוע תחרותי 2826 (!) שיעמיק את אחיזתו במועדון ה-2700+.

מקסים רודשטיין מול יוסיפ דורפמן 1.ה4!?

טרמבליי, קבוצתו של האמן הבינלאומי הישראלי-צרפתי גבריאל בטגליני, דורגה במקום השמיני עם 20 נקודות קבוצתיות. בטגליני צבר 3.5 נקודות בששת המפגשים בהם שותף (1.5 מול 4 רבי אמנים) עם ביצוע תחרותי 2479. 

גבריאל בטגליני בכלים השחורים מול ר"א אנתוני וויריג

 את הקבוצה מובילים רבי האמנים באאדור ג'ובאבה (גאורגיה), ולדימיר מלאחוב (רוסיה), קספר פיורון (פולין) והישראלי לשעבר (כיום שוויץ) ודים מילוב הממעט בשנים האחרונות להופיע בתחרויות אישיות (צבר 2 מ-5). בהרכב טרמבליי מופיע גם ר"א טל אברג'ל ,בן להורים ישראלים הדובר עברית וגם הופיע בעבר בליגה הישראלית ( 5.5 מ-10). הקרב הסוער בין בטגליני לר"ר אלוי רלאנג' מן המפגש בין טרמבליי לסנט קוונטין הגיע לעמדה שלפנינו: 

הלבן הכריע את הקרב בתחבולה נאה. הכיצד? הפתרון בתחתית הכתבה. 

    

ניצחון ישראלי בספרד

רב האמן הישראלי ארתור קוגן רשם בשבוע שעבר ניצחון נאה בתחרות המהירה ה-31 של העיר אסטדילה. 146 שחמטאים, רובם ככולם מקומיים, ובכללם 3 רבי אמנים ו-3 אמנים בינלאומיים, השתתפו באירוע וארתור שהיה ראשון בדירוג המוקדם עמד בציפיות בצוברו 8 נקודות בתשעת קרבותיו ללא הפסד. הוא הקדים בחצי נקודה את הסניור רפאל קולאס ואת הנער פדרו אנטוניו גינס 7.5 כל-אחד. שני רבי האמנים האחרים באירוע, יוסף אומס ורוברטו סיפוואנטאס צברו 6.5 נקודות כל אחד.

ארתור בטקס חלוקת הפרסים באסטדילה. בזרועותיו מאמנו המנטלי- רפאל (רפא) קוגן בן ה-3.

ילדי בירת הנגב בקאזאן 

קבוצת ילדים ממועדון באר-שבע השתתפה בתחרות בינלאומית גדולה בעיר קאזאן, בירת הרפובליקה הטטארית ברוסיה. בתחרות הפתוחה השתתפו 71 ילדים ונערים מ-27 מדינות שהתמודדו ב-11 סיבובים שוויצריים. המנצח היה רוסלן סווזדווקוב מקירגיסטן עם 10 נקודות, לפני הרוסי ולרי שמיאקין 9 והליטאי דמיטרי יבלוקוב 9.5 . הבאר-שבעים דניאל אליאגוייב ומקס ניימן דוגו חילקו את המקום העשירי עם 7 נקודות כל-אחד. לידן שינקמן במקום ה-19 צבר 6.5. בתחרות הבנות נטלו חלק 26 שחקניות מ-23 פדרציות. ניצחה הקנדית סווטלנה דמצ'נקו שניצחה בכל 11 משחקיה. הישראלית אלכסנדרה (סשה) שמחייב דורגה במקוםה-11 עם 5.5 נקודות. בשקלול הקבוצתי דורגו ילדי באר-שבע במקום השלישי.

ילדי באר שבע עם המאמן דוד וייסרמן

הקרב בטאגליני-רלאנז'נמשך : 31. צ:ח7+! פ:ח7 32.פ:ז6+ מז8 33.פדה7+ השחור נכנע

הקרב מיכלבסקי- קובאלנקו נמשך: 55.צו5! והצריח אסור בנגיעה: למשל: 55...פ:ו5+ 56.ה:ו5 צג7 57.ו6+ מח6 58.רה4 רד5 59.ר:ד5 ג:ד5 60.צ:ד5 מז6 61.צד6 צד7 63.צ:ב5 מ:ו6 64.ג6 צג7 65.צג5 וכו'

השחור השיב: 55...רה8 56.צז5+ מו8 57.צח6 פו3 58.צח8+ מו7 59.צז:ח5 מו6 60.צד8 והלבן זכה כעבור 16 מסעים נוספים.


לפרטים ולתגובות: [email protected]