באקו: ארצות הברית וסין הן המנצחות הגדולות.

ננעלה האולימפיאדה ה-42 עם מתח מרקיע בשני סיבובי הנעילה. נבחרות ישראל חתמו את הופעתן עם תיקו וניצחון כל אחת. נשות ישראל מדורגות בעשירייה הפותחת! סיכום ההצגה הגדולה בעולם השחמט.






סיבוב עשירי: גברי ארה"ב ואוקראינה ונשות סין בראש הדירוג. תיקו לנבחרות ישראל 

תוצאות הסיבוב העשירי באולימפיאדת באקו ביססו את נבחרות ארצות הברית ואוקראינה בראשות הדירוג כבעלות הסיכויים הטובים ביותר לענוד בטקס הסיום את מדליות הזהב והכסף.ארצות הברית גברה על גאורגיה 2.5: 1.5 נקאמורה אמנם נחל הפסד בכורה מול מיכאיל מכדלישווילי על הלוח השני אבל ווסלי סו וסמואל שנקלאנד לא התקשו לחזור מן הפיגור ואף לעלות ליתרון מול לבאן פאנטסולאיה וטורניקה סאניקידזה. פביאנו קרואנה, על הלוח הראשון הסתפק בתיקו מול גיבור האולימפיאדה באאדור ג'ובאבה כדי להבטיח את הניצחון החשוב לקראת המאבק על הזהב. באותה עת ניצחה אוקראינה את צ'כיה 3: 1 הודות לנצחונותיהם של פאבל אליאנוב בלוח הראשון מול דויד נווארה ושל אנדריי וולוקיטין על הלוח הרביעי על ולסטימיל באבולה. הקרבות קריבורוצ'קו- הראצ'ק ופונומאריוב- לאזניצקה נסתיימו בתיקו. רוסיה לא יכלה להודו ונאלצה להסתפק בתיקו 2:2 לאחר שסרגיי קריאקין נוצח בלוח הראשון על-ידי פנטלייה האריקרישנה. קראמניק גמל על הלוח השני בניצחון משכנע על אדהיבן וצמד הקרבות הנותרים בין נפומניאצ'י לוידיט ובין גרישצ'וק לסתוראמאן נסתיימו בתיקו. אנגליה גברה על המארחת השאפתנית אזרבייג'ן 2.5:1.5 (אדמס-ממדיארוב תיקו) וקנדה גברה על לטביה 3: 1 חרף הפסדו של יבגני בארייב הוותיק לאלכסיי שירוב על הלוח הראשון. נורווגיה הביסה את צעירי אירן 3.5: 0.5 כשאלוף העולם מגנוס קארלסן מצרף למאזנו עוד ניצחון על הלוח הראשון מול אשאן גאהם מאגמי. האלופה האולימפית מסין שוב לא יכלה לקבוצה נחותה בהרבה מבלארוס וחילקה את הנקודות עם בלארוס (וואנג יו- קובאלב תיקו). 

נבחרת ישראל לא התאוששה מהפסדה הקשה בסיבוב הקודם מול פרו וכל שיכלה לו מול אלבניה, שלפחות על הנייר נחותה משמעותית, היה תיקו 2:2. מקסים רודשטיין גבר על ארלד דרווישי (2564) רב האמן היחיד של היריבה ותמיר נבאתי ניצח את האמן הבינלאומי דריטאן מהאמטי (2415) אבל יבגני פוסטני נחל הפסד שני רצוף מול  אב"ל איליר סייתאי (2374) וגם שחקן המילואים טל בראון לא ניצל את ההזדמנות הנוספת ונוצח שוב, הפעם בידי א"פ פראנק אשיקו (2322).  

לקראת הסיבוב ה-11 והאחרון הוליכו בראש הדירוג ארה"ב ואוקראינה עם 18 נקודות קבוצתיות, לפני רוסיה 16, קנדה, הודו, נורבגיה, סלובניה, אנגליה, פרו ואיטליה 15 כל-אחת. ישראל ניצבה במקום ה-40 עם 12 נקודות הצמרת ערוכה למערכה האחרונה בקרב על המדליות עם יריבות שזה בעבורן רגע מכונן ופסגה אולימפית של כל הזמנים:  ארה"ב מול קנדה אוקראינה מול סלובניה בקידמת הבמה.ורוסיה מול  איטלקיה אותה מכין לאתגר השיא המאמן הישראלי רב-אמן ארתור קוגן. נבחרת ישראל תעשה מאמץ אחרון לשיפור הדירוג מול בולגריה, המופיעה אמנם עם ארבעה רבי אמנים, אך ללא שחקניה הבכירים טופאלוב (שנאלץ לשוב הביתה בעיצומו של האירוע לרגל הולדת בתו השניה), צ'פארינוב, קיריל גאורגייב ודלצ'ב (שני האחרונים הם מאמניהן של נבחרות אחרות). 

בתחרות הנשים עשתה סין צעד נוסף לקראת הזכייה בזהב עת השיגה ניצחון דחוק 2.5: 1.5 על פולין הודות לנקודותיהן של אלופת העולם הו-ייפאן על מוניקה סוצ'קו וטאן ז'ונגי על קלאודיה קולון לאחר שז'ו וונז'ון נוצחה על הלוח השני בידי יולאנטה זוואדזקה והקרב בין שצ'צ'פובקה –הורובסקה לז'או נסתיים בתיקו. רוסיה גברה על גאורגיה 2.5: 1.5 (קוסטניוק- דזגנידזה 1- 0) והמפגש בין אוקראינה להודו הסתיים ללא הכרעה 2:2  לאחר שהאחיות אנה ומריה מוזיצ'וק נפרדו בתיקו מהאריקה דרונוואלי ורות פדמיני על הלוחות הראשונים, נטאליה ז'וקובה הפסידה לטניה סדאצ'ב ואנה אושנינה גברה על סומיה סוואמינתאן. ארה"ב החמיצה את ההזדמנות האחרונה להתמודדות על הזהב כשלא יכלה לנשות מונגוליה וסיימה את המפגש  בתיקו 2:2 (אירינה קראש -נומין ארדנה 0: 1).  

ישראל גם היא נפרדה בתיקו 2:2 מנשות ליטא. יוליה שוויגר נוצחה בידי חברת הפרלמנט הליטאי רב-אמן ויקטוריה סמיליטה (2536), אך אולגה גוטמחר גמלה בניצחון על האמנית הבינלאומית סלומיאה זקסאייתה (2298) והקרבות בין מרסל אפרוימסקי לבין אב"ל דיימאנטה דאוליטה (2421) ובין מיכל להב לא"פנ דאיווה באטייטה (2189) נסתיימו בתיקו.  

  לקראת הסיבוב האחרון היו לסין  18 נקודות ,שתי נקודות יתרון על פני רוסיה הדולקת בעקבותיה עם 16. לשש נבחרות 15 נקודות והן: פולין, אוקראינה, הודו, הונגריה,ארה"ב ובולגריה. ישראל עם 14 נקודות מדורגת במקום ה-14. נשות סין תפגושנה סוף סוף בסיבוב האחרון את הרוסיות  בקרב הענקיות ויספיק להן תיקו למדליות הזהב.עוד במאבק על המדליות: הונגריה-פולין, אוקראינה-בולגריה וארה"ב- הודו.  ישראל תפגוש את מונגוליה במאמץ אחרון להשתלב בין עשר הגדולות. 

 

ר"א מקסים רודשטיין בסיבוב העשירי

הסיבוב ה-11 והאחרון: הזהב לגברי ארה"ב ולנשות סין. ישראל תשיעית! 

 האולימפיאדה ה-42 ננעלה הערב בבאקו בירת אזרבייג'ן וכל משתתפיה ואורחיה גמרו את ההלל על הארגון המשובח ועל הכנסת האורחים מסבירת הפנים. תנאי המשחק המעולים בהיכל הבדולח סייעו לשחקני 180נבחרות הגברים ו-140 נבחרות הנשים להפגין את המיטב הן מבחינה מקצועית והן מכל היבט ספורטיבי. 

בתחרות הפתוחה היתה זו לבסוף נבחרת ארצות הברית שעשתה הסטוריה עם זכייה ראשונה מזה ארבעה עשורים  במדליות הזהב ובגביע האמילטון-ראסל. בסיבוב האחרון ניצחה ארה"ב את קנדה, שכנתה המפתיעה 2.5: 1.5 עם נצחונותיהם של פביאנו קרואנה על יבגני בארייב הוותיק ושל ווסלי סו על אלכסנדר לסייז'. היקארו נקאמורה נחלץ מעמדה חשודה בסיום מול אנטון קובאליוב ורק סמואל שנקלאנד נכנע לאריק האנסן, ממצטייני האולימפיאדה. אוקראינה מחצה את סלובניה 3.5: 0.5 (אליאנוב- בליאבסקי 1: 0) והשתוותה במספר נקודותיה הקבוצתיות לנבחרת האמריקנית אך בהתרת שוויון הנקודות נאלצה "להסתפק" במדליות הכסף. רוסיה, הפייבוריטית, בדירוג המוקדם, זכתה בכל זאת במדליית הארד עם ניצחון 3: 1 על איטליה (קראמניק- ווקאטורו 1: 0). כל שלוש המפסידות במפגשים דלעיל הופיעו לראשונה בתולדותיהן במעמד כה מכובד. בתיקו 2:2 נסתיימו המפגשים בין נורווגיה להודו (קרלסן – האריקרישנה תיקו) בין אנגליה לפרו (אדאמס-קורדובה 1: 0) ובין יוון להונגריה (פפאיאנו- ברקש תיקו). יוון צלחה את האירוע כולו עם 4 ניצחונות ושבעה תיקו והיתה היחידה בצד האלופה האמריקנית שצלחה את כל האירוע ללא הפסד!  צרפת גברה על צ'כיה 3: 1 (וואשייה-לגראב- נווארה 1: 0)  וכך פולין על ספרד (וויטאשק- וואייחו 1: 0) והמארחת זארבייג'ן על טורקמניסטן עם שלושת האחים לבית אטבאייב ששניים מהם חילצו תיקו בלוחות הראשונים מרדז'אבוב ומאמדוב.  לנבחרות נורווגיה, תורכיה ופרו היתה זו הופעת שיא הסטורית משנכללו בעשירייה הראשונה! 

נבחרת ישראל המתיקה את הופעתה האולימפית הפושרת עם ניצחון מרשים על נבחרת בולגריה בשיעור 3.5: 0.5! על הלוח הראשון נפרד מקסים רודשטיין בתיקו מר"א מומצ'יל ניקולוב (2585) אבל שלושת חבריו לקבוצה יבגני פוסטני, תמיר נבאתי ומיכאל רויז גברו על רבי האמנים ולנטין יוטוב (2518), קראזימיר רוסב (2548) ואב"ל מרטין פטרוב (2458).  

הדירוג הסופי בצמרת: ארצות הברית 20 (זהב), אוקראינה 20 (כסף); רוסיה 18 (ארד); הודו, נורווגיה, תורכיה, פולין, צרפת,אנגליה, פרו 16 כל-אחת;  קנדה, אייזרביג'ן 1, סין (האלופה היוצאת), בלארוס, הונגריה, אירן, לטביה,יוון,פרגואי, סלובניה, קרואטיה,איטליה (עם המאמן הישראלי ארתור קוגן), ברזיל 15 כל-אחת; גאורגיה, קובה, אזרבייג'ן 2 (עם המאמן הישראלי אמיל סוטובסקי), ישראל , קזחסטאן, צ'כיה, אוסטרליה, ספרד, ארגנטינה, רומניה, בוסניה והרצגובינה 14 כל-אחת ועוד 155 נבחרות -180 בסך הכול.  פלשתין (112) ולבנון (113)סיימו  שכנות בדירוג עם 10 נקודות כל-אחת.  

נבחרת כבדי השמיעה סיימה במקום ה-89 עם 11 נקודות קבוצתיות. אלוף ישראל לשעבר,ר"א יהודה גרינפלד, שחקן הלוח הראשון, נחלש מאוד בסיבובים האחרונים הוא הפסיד במפגש התיקו 2:2 עם אוגנדה בסיבוב העשירי לא"פ פטריק קאוומה  (2661) ונפרד בתיקו בסיבוב האחרון מול פבלוס קונסטנטינו (2195) אבל קבוצתו ניצחה 2.5: 1.5 את קפריסין. בסך הכל צבר יהודה, ששותף בכל המפגשים 3.5 מ-9 (ביצוע תחרותי 2314) ועוד שתי נקודות ללא קרב מול שחקני כווית ואלג'יריה שלא הופיעו מטעמים ידועים. נבחרת הנכים ניצבת במקום ה-74 עם 12 נקודות. האמן הבינלאומי הישראלי, אנדרה גורבאנוב, עזר לקבוצתו לקנח בשני ניצחונות גבוהים 3.5: 0.5 מול בוטסוואנה והרפובליקה הדומיניקנית עם שתי נקודות מול טוסו מוסותה (1930) והאמן הבינלאומי קרלוס אבראו (2326). בסיכום הוא צבר 6 נקודות בתשעת הקרבות בהם שותף וביצועו התחרותי עומד על 2337.

 

קפטנית נבחרת הנשים, ילנה דוד-גלאז עם יוליה שויגר

ההופעה הישראלית

באולימפיאדת באקו הופיעה כידוע נבחרת הגברים של ישראל בהרכב שונה לחלוטין מן הרגיל בעשור האחרון ולכן גם לא היתה  מלכתחילה מועמדת ריאלית להתייצב על בימת הכבוד בטקס הסיום כפי שאירע פעמיים בעבר. ישראל ניצחה בשישה מפגשים מול ברבדוס, אורוגוואי, סקוטלנד,הרפובליקה הדומיניקנית, קרואטיה ובולגריה; נפרדה בתיקו מארגנטינה ואלבניה  ונוצחה בידי סרביה, גרמניה ופרו. למעט פרו לא נפגשה הנבחרת הישראלית עם מי מבין הנבחרות שסיימו ב-15 המקומות הראשונים. השחקנים, בהדרכתו של הקפטן מרק ברקוביץ',עשו כמובן כמיטב יכולתם; הסתננות אל העשירייה הראשונה היתה נחשבת להישג מכובד, אבל הנבחרת לא נקלעה בשום שלב אפילו לקרבת מקום והסתפקה לבסוף בירכתי העשירייה השלישית. 

מקסים רודשטיין (2687) צבר 6.5 נקודות בעשרה קרבות כשבין יריביו 8 רבי אמנים. ביצועו התחרותי (2683) מעיד על שעשה כמוביל הקבוצה את המצופה משחקן ברמתו ושאפשר בהחלט לסמוך על השקט והניסיון שלו ברגעי מבחן. 

יבגני פוסטני (2619) צבר 5.5 מ-10 (ביצוע תחרותי 2546)  ולא היה במלוא כושרו, כמעין המשך לשורה של הופעות פושרות משהו בעונת תחרויות הקיץ שבהן התקשה להפגין את מיטבו .הוא התמודד עם 7 רבי אמנים באורח סביר אבל נקלע למשבר לקראת סיום האירוע עם שני הפסדים רצופים, אחד מהם כשלא השלים את מכסת המסעים במועד.

 תמיר נבאתי (2630) עם 8.5 מ-10 (לרבות 4 נקודות מול 5 רבי אמנים!) היה ללא ספק המצטיין בנבחרת וביצועו התחרותי-2757- המדבר בעד עצמו, הוא המשך מכובד לשרשרת הישגיו המרשימה בתחרויות הקיץ. מיכאל רויז (2605) צבר 5.5 מ-8, אך רק נקודה בודדת מול שלושה רבי אמנים. הביצוע התחרותי שלו (2592) קרוב למצופה גם אם רחוק מלהלהיב, אך בל נשכח שמישה מיעט לשחק בשנה האחרונה. 

שחקן המילואים טל בראון (2553), עם 2.5 מ-6 וביצוע תחרותי 2318 לא ממש הגיע כנראה לבאקו ולא יכול היה בכושרו הנוכחי לסייע בהרבה לחבריו לקבוצה.  

 

נבחרת ישראל בפתיחת הסיבוב האחרון

  נשות ישראל הפתיעו 

קרב הטיטאניות באולימפיאדת הנשים נסתיים בניצחונן של נשות סין על נשות רוסיה בשיעור מזערי 2.5 : 1.5 שהבטיח את זכייתן במדליות הזהב הנכספות. אלופת העולם הו-ייפאן נפרדה בתיקו מאלופת העולם לשעבר אלכסנדרה קוסטניוק ; ג'ו וונג'ון וטאן ז'ונגי גברו על ולנטינה גונינה ואלכסנדרה גוריאצ'קינה. רק נטאליה פוגנינה חילצה נקודת כבוד מול גו קי אבל לא היה בכך כדי להשאיר בתמונת המדליות קבוצה שזכתה בזהב ברציפות בכל שלוש האולימפיאדות האחרונות.  את מדליות הכסף נטלו נשות פולין שהביסו את ההונגריות 3.5: 0.5 (סוצ'קו- הואנג תיקו) ואת מדליות הארד – נבחרת אוקראינה שניצחה את בולגריה 3: 1 ( אנה מוזיצ'וק- סטפנובה 1: 0). 

נבחרת הנשים של ישראל קינחה גם היא את הופעתה המצויינת באולימפיאדה עם ניצחון 3: 1 על נבחרת מונגוליה שהבטיח לה את חלוקת המקום הרביעי ובדירוג הסופי את המקום התשיעי המכובד מבין 140 נבחרות.  יוליה שווייגר ומרסל אפרוימסקי חילקו את הנקודות על שני הלוחות הראשונים עם האמניות הבינלאומיות דוואדמברל נומין-ארדנה (2422) וטובשינפוגס באטשימג (2391). מאשה קלינובה ואולגה גוטמחר גברו על רבת אמן אלטאן-אולזי (2288) ואב"ל אוגנביאר לקהאמסורן (2147). 

הדירוג בצמרת: סין 20, פולין 17, אוקראינה 17, רוסיה, הודו, ארה"ב, אזרבייג'ן וישראל 16 כל-אחת; גאורגיה, ליטא, סרביה,צרפת, בולגריה, הונגריה, בלארוס וקובה 15 כל-אחת. 

נבחרת הנכות סיימה במקום ה-102 עם השחקנית הישראלית א"פנ אלכסנדרה אלכסנדרובה ששותפה בכל 11 הסיבובים וצברה 4.5 נקודות. 


מאמן נבחרת הנשים, ר"א אלכס חוזמן

הופעת הנבחרת

המקום התשיעי של נשות ישראל בדירוג הסופי הוא הפתעה נעימה מאוד ,קודם כל ביחס למקום ה-18 בדירוג המוקדם. ישראל גברה על נשות פנמה, בוליביה, יוון, בלארוס, איטליה, טורקמניסטן ומונגוליה;  נפרדה בתיקו מהודו ,ליטא והפסידה לרומניה ולפולין. 

התוצאות האישיות: יוליה שווייגר  2408 6 נקודות מ-11 עם ביצוע תחרותי 2386; מרסל אפרוימסקי 2322 5.5 מ-10 (2318); מאשה קלינובה 2290 4 מ-8 (2214); אולגה גוטמחר 2216 8 מ-11 (2323) השחקנית המצטיינת; מיכל להב 2054 3 מ-4 (2212). 

לכל חברות הנבחרת תרומה חשובה להישג אבל גם כמובן לקפטנית המסורה,אב"ל אילנה דויד-גלאז ולמאמן ר"א אלכס חוזמן.  ברכות לכולם! 


צילומים: ד"ר מרק ליבשיץ והאתר הרשמי 

טקס הסיום בבאקו