אולימפיאדת באקו למחצית הדרך

באולימפיאדה ה-42 נערכו חמישה סיבובים ותמונת המדליות עדיין רחוקה מלהתבהר. הולנד, אוקראינה והודו עם מאזן מושלם בין הגברים. רוסיה ואוקראינה בפסגת דירוג הגברות.






נבחרת ישראל. צילום - דני פורת                                 

במפגש המרכזי של הסיבוב הרביעי בתחרות הפתוחה של אולימפיאדת השחמט ה-42 בבאקו רשמה אוקראינה ניצחון יוקרתי, ולא רק במירוץ על המדליות, 2.5: 1.5 על רוסיה (שהתייצבה למפגש ללא הטוען לכתר העולמי סרגיי קריאקין, האוקראיני לשעבר...). על הלוח הראשון נפרד פאבל אליאנוב בתיקו מאלוף העולם לשעבר ולדימיר קראמניק והרוסי יאן נפומניאצ'י ניצח את אנטון קורובוב על הלוח שלישי אבל האוקראינים גמלו בשני ניצחונות על הלוחות השני והרביעי שהבטיחו להם גם את מלוא הנקודות הקבוצתיות:רוסלאן פונומאריוב על יבגני טומאשבסקי ואנדריי וולוקיטין על אלכסנדר גרישצ'וק. ארה"ב לא יכלה לצ'כיה כשכל ארבעת הקרבות נסתיימו בשלום, לרבות קרואנה-נווארה על הלוח הראשון וכך גם צרפת מול יוון (ואשייה-לגראב- פפיאנו תיקו). המארחת אייזרביג'ן ניצחה את רומניה 3: 1 (ממדיארוב- לופולסקו 1: 0) וכך גם סין את איטליה ( וואנג יו –דווירני 1: 0). הודו גברה על קובה 2.5: 1.5 (האריקרישנה –דומינגז תיקו). הולנד הביסה את אנגליה 3.5 : 0.5 (גירי-אדמס תיקו) וספרד מיגרה את פרו בשיעור זהה (וואלחו- קורדובה 1: 0). בניצחונה המזערי של נורווגיה על אוסטרליה 2.5: 1.5רשם אלוף העולם מגנוס קארלסן תיקו שלישי בארבעת הסיבובים הראשונים, הפעם מול ר"א דיוויד סמרדון שהסתפק בשח-חוזר בעמדה עדיפה ונטולת סיכון. את ניצחונו היחיד עד אתמול רשם קארלסן בסיבוב השני מול עמנואל חוסיין מבנגלדש באמצעות החידוש המסעיר 1.ה3!? אבל אמש הוא חזר לנצח עת גבר על הבלגי ר"א לוק וינאנטס. 

נבחרת הגברים של ישראל ספגה בסיבוב הרביעי הפסד שני רצוף, הפעם מול גרמניה החזקה, בשיעור 1: 3. על שני הלוחות הראשונים נפרדו מקסים רודשטיין ויבגני פוסטני בתיקו מליביו-דיטר ניסיפיאנו וגאורג מאייר. נראה היה שהמפגש כולו יסתיים בתיקו, אבל טל בראון החמיץ שח-חוזר מול ריינר בוהמן ואחריו שמט גם מישה רויז את סיכוייו הטובים לתיקו מול מתיאס בלובאום הצעיר. 

בתום הסיבוב הרביעי היו לשש נבחרות מלוא 8 הנקודות הקבוצתיות: סין, אייזרביג'ן 1, הולנד, הודו, בלארוס ואוקראינה.  בעקבות שני הפסדיה נמצאה הנבחרת הישראלית במקום ה-65 עם 4 נקודות והיא תנסה להיחלץ מן המשבר על חשבונה של סקוטלנד בסיבוב החמישי. 

בעזרת הנשים גברה רוסיה 2.5: 1.5 על הונגריה (קוסטניוק- הואנג תיקו) ואוקראינה מחצה 3.5: 0.5 את צרפת (אנה מוזיצ'וק- קולא 1: 0). סין המשיכה את התצוגה הבלתי משכנעת עם ניצחון דחוק 2.5: 1.5 על לטביה והפסד בכורה מדהים לאלופת העולם הו-ייפאן (2658) מול דנה רייזניצה-אוזולה (2243) שהיא, לא פחות,  שרת האוצר של ארצה! הנהי ההוכחה הניצחת: 

http://www.fm.gov.lv/en/ministry_of_finance/minister/ 

השרה בת ה-35, נשואה ואם לארבעה ילדים וברזומה המדהים שלה מצויין שסיימה בין השנים 2000- 2006  לימודי חינוך גופני אקדמיים במגמת שחמט. משנת  1998 היא ייצגה את ארצה בשבע אולימפיאדות וארבע פעמים באליפות אירופה לנשים. 

דנה רייזניצה- אוזולה ברגע הניצחון מול אלופת העולם (צילום -פייסבוק)

נשות ישראל נחלצו בסיבוב הרביעי ממצב לא קל מול נבחרתה החזקה של הודו העולה עליה ב-124 נקודות מד-כושר בממוצע ללוח וסיימו את המפגש בתיקו 2:2 מכובד. יוליה שווייגר התאוששה יפה מן ההפקרה הטרגית בעמדת שוויון של צריח סיבוב קודם לכן (מול יוון) מתוך עיוורון רגעי וחילקה על הלוח הראשון את הנקודה, בכלים השחורים, עם רב-אמן האריקה דורונאווילי (2542). אולגה גוטמאכר בלוח הרביעי נפרדה בתיקו מסומיה סוואמינתאן (2379), מאשה קלינובה הפסידה לטניה סאדצ'ב (2402) אבל מרסל אפרוימסקי ניצחה שוב,על הלוח השני, במשחק עמדתי משכנע את רות פדמיני (2408).

לאחר הסיבוב הרביעי היה רק לארבע נבחרות מאזן קבוצתי מושלם: אוקראינה, סרביה, רוסיה וקזחסטן 8 כל-אחת, עם שבע הקבוצות הבאות ששמטו רק נקודה קבוצתית אחת  נמנו גם רומניה וישראל העתידות להתמודד ביניהן בסיבוב הבא. 

נשות ישראל מול נשות רומניה בסיבוב החמישי

סיבוב חמישי: ניצחון לגברים והפסד לנשים

הסיבוב החמישי ראה סופסוף שפע נדיר של קרבות לוחמניים עם נתיבי פתיחות בלתי שגרתיים ונועזים, חלקם פרי הכנה ביתית מדוקדקת ומיעוטם אלתורים הרפתקניים על הלוח. לאוקראינה היה יום מוצלח בשתי החזיתות. לאחר שיום קודם לכן הכניעה את רוסיה גברה אמש נבחרת הגברים האוקראינית על האלופה האולימפית מסין 2.5: 1.5. פאבל אליאנוב, רוסלאן פונומאריוב ואנדריי וולוקיטין נפרדו בתיקו מוואנג יו, דינג לירן וויי יי כשאת הניצחון הקבוצתי הבטיח בלוח השלישי יורי קריבורוצ'קו שגבר על יו יאנגיי. שופט המפגש המרכזי היה הישראלי הבינלאומי אלון כהן- רביבו.

 הולנד גברה גם היא 2.5 : 1.5 על בלארוס הודות לניצחון בלתי שגרתי של ה"בנימין" בקבוצה, בנימין בוק בלוח הרביעי. עוד תוצאות בצמרת: ארה"ב- סרביה 3: 1 (קרואנה- איבניסביץ' תיקו); הודו- אייזרביג'ן 3: 1 (האריקרישנה- מאמדיארוב 1: 0); גאורגיה- ספרד 3.5: 0.5 (ג'ובאבה- וואלחו 1: 0);רוסיה-מצרים 3: 1 (קריאקין- אמין 1: 0).

ישראל התאוששה לאחר שני הפסדים רצופים על חשבונה של סקוטלנד עליה גברה 3: 1. רודשטיין ופוסטני נפרדו בתיקו מאב"ל אנדרו גריט ור"א ג'ון שאו; נבאתי ורויז ניצחו את ר"א קולין מקנאב ואת א"פ איאן גורליי.  

בראש הדירוג ניצבות הולנד, אוקראינה והודו עם 5 ניצחונות קבוצתיים ו-10 נקודות כל אחת, לפני צ'כיה, ארה"ב וגאורגיה 9 כל-אחת. ישראל שיפרה מיקום ומדורגת במקום ה-49 עם 6 נקודות קבוצתיות.

במוקד הסיבוב השישי יעמדו המפגשים הודו- הולנד וארה"ב- אוקראינה. ישראל תתמודד עם הרפובליקה הדומיניקנית.   


ארתור קוגן(במרכז) וחניכיו בנבחרת איטליה

בתחרות הנשים נותרו בתום 5 סיבובים רק שתי נבחרות עם מאזן מושלם לאחר שאוקראינה גברה על סרביה 3: 1 ורוסיה מחצה את קזחסטן 3.5: 0.5. 

נבחרת הנשים של ישראל נחלה הפסד ראשון 1.5: 2.5 מול רומניה החזקה.בלוח הראשון חילצה יוליה שווייגר  תיקו בסיום צריחים נחות מול  קורינה איזבלה פפטאן. מרסל אפרוימסקי  נקלעה לעמדה נחותה מול כריסטינה אדלה פוישור בעקבות אי דיוק בוריאנט צדדי שקט של שלב הפתיחה שגרר בהמשך הפסד רגלי. למרות שהפגינה לחימה עיקשת זה לא הספיק וכשאיבדה גם כלי היא נאלצה להניח את נשקה לאחר ביקורת הזמן. משחקה של  מאשה קלינובה מול אירינה בולמאגה הגיע לסיום צריחים עם 3 רגלים צמודים וחופשיים לכל צד. אלא שהרגלים החופשיים של היריבה היו קדומניים ומהירים הרבה יותר ולא הותירו לשחקניתנו סיכוי. אולגה גוטמאכר בלוח הרביעי היתה היחידה שניצחה ובאורח משכנע את אנג'לה דראגומירסקו ומזערה את שיעור ההפסד. עוד בסיבוב החמישי ניצחה אזרבייג'ן את גרמניה 3: 1 וסין גברה על איטליה בשיעור זהה. וייטנאם כפתה על הודו תיקו 2: 2. 

הדירוג בצמרת בתום הסיבוב החמישי: רוסיה ואוקראינה 10, רומניה, סין ואייזרביג'ן 9 כל-אחת. הישראליות מדורגות במקום ה-17 עם 7 נקודות. במוקד הסיבוב השישי יעמדו המפגשים בין אוקראינה לרוסיה ובין רומניה לסין. ישראל תתמודד עם בלארוס.  

יוליה שוייגר (צילום - האתר הרשמי)

שני ישראלים היו מעורבים עד כה במפגשים עם מדינות ערב. הבינלאומי אלון שולמן שכבר שפט בסיבוב הראשון במפגש  בין בנות פלשתין מול אקוודור, שובץ שוב כשופט בסיבוב הרביעי למפגש של בנות מרוקו מול נבחרת כבדות השמיעה אותו ניווט בהצלחה. אלוף ישראל לשעבר, ר"א יהודה גרינפלד, המוביל את נבחרת כבדי השמיעה העולמית היה אמור לשחק בסיבוב השלישי מול יריב מכווית א"פ באדר אל חאירי (אגב, פותר בעיות מצטיין. שחמטיות לא פוליטיות) שדי כצפוי לא התייצב מולו. זהו ברוב המקרים (ולבטח במקרה הזה) לא עניין אישי אלא הוראת קבע של איגודי מדינות מוסלמיות שאין להן שום יחסים רשמיים עם ישראל וחסר לשחקן שלא יישמע להן . המארגנים נמנעים בכוונה מן הזיווגים השוויצריים הבעייתיים הללו  אבל מול הנבחרות המעורבות של בעלי המוגבלויות זה לא ניתן לחיזוי מראש. גרינפלד אגב גם הפסיד כאן לשחקן הצמרת העולמית, ההולנדי ר"א אניש גירי ונפרד בתיקו מן הבלגי ר"א לוק וינאנטס ומן הזמבי אב"ל אנדרו קאיונדה.  הישראלי אב"ל אנדריי גורבאנוב המשחק בנבחרת הנכים העולמית, ניצח יריב בשם קופי בוטסואה מטוגו ואת הפולני אב"ל יאצק סטצ'אנצ'יק ונוצח בידי רבי האמנים מוסטפה אילמז (תורכיה) ואקסל סמית (שוודיה).מול האחרון  השיג עמדת זכייה אך "שם" מלכה במסע.  לישראלית אלכסנדרה אלכסנדרובה , על הלוח השני  שלנבחרת הנכות העולמית היו 3 נקודות בחמישה משחקים.  

אוקראינה  - רוסיה. אליאנוב מול קרמניק

 אלופת העולם, הסינית הו-ייפאן, התאוששה די מהר מהפסדה בסיבוב הרביעי לשרת האוצר של לטביה ובסיבוב החמישי כבר נחלה ניצחון בזק על יריבתה האיטלקית : 

 לבן: הו-ייפאן (2658)  שחור: אולגה זימינה (2389)

פתיחה ספרדית 


1.ה4 ה5 2.פו3 פג6 3.רב5 פו6 4.ד3 ד6 5. 00 רד7 6.צה1 ז6 7.ד4! מהה7?

מזמין צרות. ההמלצה הקלאסית "קודם תצריח ואחר כך תתפלסף" תקפה גם כאן. לפיכך נחוץ 7...רז7 8.פג3 00 עם עדיפות קלה ללבן.

8.פג3 פב8? 9.רז5 ג6 10.ד:ה5 ד:ה5

פיגור השחור בהתפתחות וחולשת הערוגות השחורות במחנהו מבשרים את הקץ המתקרב 

11.פד5! ג:ד5 12. ה:ד5 ר:ב5 

פתיחת הטור המרכזי בו תקוע הזוג המלכותי של היריב. החלופה 12...ה4 13.פד2 ר:ב5 14.פ:ה4 לא תושיע. 

13.פ:ה5 

זוכה גם הישיר יותר 13.צ:ה5 אבל האיום אף חזק כאן מעט יותר מן הביצוע.השחור אינו יכול לחמוק מן האיומים הישירים והמשך הקרב לא טעון הסברים מיוחדים. 

13...ח6 14.ר:ו6 מה:ו6 15.פז4+ מהה7 16.מהד4 רה2 17.מה:ח8 פד7 18.מהג3 ו5 19.צ:ה2 מה:ה2 20.צה1 מה:ה1+ 21.מה:ה1 מד8 22.פה5 פ:ה5 23.מה:ה5 צג8 24.ג3 השחור נכנע. 

  

עיוורון  אולימפי

בקרב בין חוזה קובאס לקיריל סטופאק מן המפגש בין פרגואי לבלארוס הגיע לעמדה שלפנינו.

 הלבן, עם כלי עודף, החליט, מה טבעי, להשלים את פיתוח כליו באמצעות 28.צאז1. האמנם היה זה הרגע המתאים? 

אמש ערכה המשלחת מאיי ברמודה לכל המשתתפים את הנשף המסורתי של ערב היום החופשי. היום, יום רביעי הוא יום המנוחה היחיד ומחר מוזמנים הקוראים לבקר באולם המשחקים, החל מן השעה 14.00 שעון ישראל לסיבוב השישי כאן: 

http://livestream.com/ChessCast/events/6206089

או באתר הרשמי של האולימפיאדה: 

http://www1.bakuchessolympiad.com// 


אלון כהן רביבו עם מכר ותיק. (תודה לאלון על התמונה)