סנסציה באליפות אירופה – נשות ישראל הביסו את רוסיה

לאחר יום מוצלח מאוד לנבחרותינו מובילה נבחרת הנשים של ישראל את התחרות עם מלוא הנקודות הקבוצתיות ביחד עם ארמניה, גאורגיה, צרפת ואוקראינה. נבחרת הגברים זכתה לניצחון משכנע על שוויץ. ברצוני להודות ליו"ר איגוד השחמט משה שלו השוהה בוורשה לרגל הכנס השנתי של איגוד השחמט האירופי ושולח אלינו מדי יום דיווחים ותמונות המשולבים בכתבה זו.






 לאחר ניצחון קל 0.5:3.5 על פינלנד החלשה בסיבוב הראשון קיבלה נבחרת הנשים שלנו הגרלה "אכזרית" מול המדורגת מס' 1 נבחרת רוסיה, מנצחת שתי אולימפיאדות השחמט האחרונות. העובדה שרוסיה מופיעה בתחרות זו בהרכב מוחלש לאחר שהאחיות קוסינצבה פרשו מהנבחרת עקב אי שביעות רצון מבחירת הקפטן (סרגיי רובלבסקי) נתנה לישראל תקווה מסוימת. עדיין שחקניות ישראל היו חייבות להתעלות כדי להשיג תוצאה טובה.




רשימת השחקניות טרם המפגש - רוסיה נהנתה מיתרון מד-כושר של 200-150 נקודות בכל הלוחות...




...אבל ליד הלוח ההפרש הזה לא הורגש


והן בהחלט עשו זאת! מאשה קלינובה המנוסה, אף ששיחקה בכלים השחורים, קיבלה עמדה טובה החל מהפתיחה וניצחה ללא עוררין את נטליה פוגונינה. לעומת זאת, בלוחות האחרים נאלצו שחקניות ישראל לעמול קשה כדי לחלץ חצי נקודה. יוליה שוויגר נכנסה למשחק חריף ביותר בלוח הרביעי מול "ילדת הפלא" הרוסיה אלכסנדרה גוריאצ'קינה. בשלב מסוים יוליה הייתה אבודה, אבל היריבה לא מצאה את הדרך לניצחון בדוחק זמן, וכשהתפזר העשן במסע ה-40 נותר לאלכסנדרה רק לכפות שח נצחי (או להפסיד).

אולגה וסילייב החזיקה בביטחון סיום נחות במקצת מול אולגה גיריה וכפתה תיקו. נותר רק המשחק על הלוח הראשון. ולנטינה גונינה עשתה כל מאמץ אפשרי לנצח את מרסל אפרוימסקי ושיחקה פשוטו כמשמעו עד הרגלי האחרון, אבל שחקנית הלוח הראשון של ישראל לא נשברה. בעמדה הסופית היא יכלה אפילו לנסות לנצח עם רגלי יותר, אבל תיקו היה טוב לישראל.

צפה במפגש ישראל-רוסיה (נשים, סיבוב 2)

@@W2 ISR-RUS.pgn@@

תוצאה זו מבטאת את ההתקדמות הרבה של נבחרת הנשים שלנו, שהורגשה כבר באולימפיאדת איסטנבול 2012. זה היה "יום שחור" לרוסיה, שגם נבחרת הגברים שלה נפלה קורבן לסנסציה גדולה והפסידה 2.5:1.5 לטורקיה.

בתחרות הגברים קיבלה ישראל יריבה נוחה בדמות שוויץ וגברה עליה 1:3 על אף שהפרשי המד-כושר בין הקבוצות היו זעירים. הפסד שני של נבאתי בלוח הראשון מול פלטייה נמחק בצורה משכנעת על-ידי פופילסקי, בראון ובורוחובסקי. אביטל בן ה-16 ממשיך לשפר את מד-כושרו בתקווה להגיע עד סוף התחרות ל-2500 המיוחל שיהפוך אותו לרב האמן הישראלי הצעיר בכל הזמנים.

צפה במפגש ישראל-שוויץ (גברים, סיבוב 2)

 @@O2 ISR-SUI.pgn@@

איגוד השחמט שלח לאליפות נבחרת גברים צעירה לאחר שלא נמצא תקציב לשיגור נבחרת חזקה עם בוריס גלפנד, וזאת למרות כל ההבטחות להגדלת התקציב שקיבלנו מגורמים ממשלתיים. גם קידום נבחרת הנשים דורש תקציב מתאים שיאפשר לשחקניות להתאמן ולהתחרות באופן קבוע במסגרות ראויות.

במקביל לאליפות אירופה מתקיים החל ב-16 בנובמבר הכנס השנתי של איגוד השחמט האירופי, שבו ניאבק על הזכות לארח ב-2015 את אליפות אירופה לנוער בגילאי 8 עד 18 בבירת ישראל, ירושלים.

איגוד השחמט שנוסד ב-1935 עוד בטרם קום המדינה, חוגג ב-2015 שמונים שנה. לפיכך הכריז האיגוד כי 2015 תהיה שנת השחמט במדינת ישראל, במגמה להאיץ את הגשמת החזון: שחמט – המשחק הלאומי של ישראל.

משחקי אליפות אירופה החלו ביום שישי לאחר טקס פתיחה ארוך שבו נאמו פוליטיקאים מקומיים וספונסרים. רוסיה השואפת לזכות בתואר מחדש, שלחה נבחרת חזקה בראשות אלוף רוסיה 7 פעמים פטר סווידלר. מופיעים בה גם גרישצ'וק, מורוזביץ', כוכב גביע העולם אנדרייקין ועוזרו של גלפנד יבגני טומשבסקי.

האלופה האולימפית והמדורגת מס' 2 ארמניה התייצבה בהרכבה החזק ביותר בראשות לבון ארוניאן. לעומת זאת, בנבחרת אוקראינה חסרים כוכבים רבים: איבנצ'וק, פונומריוב, אליאנוב וקורובוב.

הנבחרת ההונגרית החליטה להציב בלוחות הראשונים את הצעירים ארדש ובאלוג, ולהוריד ללוחות 4-3 את שחקניה הבכירים אלמשי ויהודית פולגאר, בעוד השחקן מס' 1 במדינה זו, פטר לקו, נמצא בהודו כדי לסייע לאנאנד.



לפני מפגש הנשים ישראל-פינלנד (סיבוב 1)


בסיבוב הראשון הביסו נשות ישראל את פינלנד עם ניצחונות משכנעים לקלינובה, וסילייב ואפרוימסקי. רק אנג'לה בורסוק הסתבכה בלוח הרביעי ובקושי חילצה תיקו.

צפה במפגש ישראל-פינלנד (נשים, סיבוב 1)

@@W1 ISR-FIN.pgn@@

בנבחרת הגברים הצעירה שלנו הייתה התרגשות רבה מהמעמד, אך שחקנינו הפגינו אחריות מול אלופי אירופה הגרמנים. בורוחובסקי וראזניקוב הישוו בקלות בשחורים מול פרידמן ומאייר. טל בראון איבד את יתרון הלבן עקב משגה גס לאחר הפתיחה שעלה ברגלי, אבל הוא לא התייאש וחילץ תיקו בסיום רצים שוני מסלול.



הנבחרת הצעירה של ישראל לפני "טבילת האש" מול גרמניה


ההכרעה נפלה בלוח הראשון לאחר שתמיר נבאתי נקט אסטרטגיה מפוקפקת, צד רגלי בשולי הלוח והניח ליריבו ארקדי ניידיץ' לפתח התקפה מסוכנת באגף המלך. בכיר שחקני גרמניה הוכיח מדוע הוא נמנה על הצמרת העולמית וזכה בניצחון משכנע. לא נעים, אבל גם לא נורא – שחקנינו נלחמו היטב מול הרכב גרמני של 2600 ומעלה.

צפה במפגש ישראל-גרמניה (גברים, סיבוב 1)

@@O1 ISR-GER.pgn@@



וסלין טופאלוב מבולגריה מתכונן לתחרות המועמדים עם תיקו נגד ארוניאן וניצחון על ממדיארוב