ניצחונות ישראליים בנורבגיה

אלון גרינפלד ניצח בתחרות רבי אמנים בנורבגיה. פוסטני חילק את הסגנות בפתוחה ואת הבכורה במהיר. נבאתי שותף לניצחון קבוצתו באקסטרה ליגה. ישראלים בהונגריה, באירלנד ובספרד.






השחמט הנורבגי נהנה בעשור האחרון מתנופה רבתי, בעיקר, כמובן, הודות לתוארו העולמי של מגנוס קארלסן.

בסוף השבוע ננעלה מהדורה נוספת של פסטיבל פאגרנס המסורתי, בניצוחו של המארגן וההסטוריון האנס אולב לאהלום, עם צמד הצלחות ישראליות יפות של שחקני מועדון באר-שבע. בתחרות רבי האמנים הסגורה השתתפו 10 שחקנים מהם 3 רבי אמנים ו-4 אמנים בינלאומיים. המנצח היחיד כאן היה לא אחר מאשר אלוף ישראל המכהן ר"א אלון גרינפלד. אלון, אשר חגג במהלך התחרות את יום הולדתו ה-55, צבר 6.5 נקודות בתשעת משחקיו והקדים במחצית הנקודה את האמן הבינלאומי הנורבגי כריסטיאן הולם 6 ואת האמנים הבינלאומיים פרדריק קאסן (נורבגיה) וולרי קזקובסקי (בלארוס) 5.5 כל-אחד. אחריהם: א"פ אנדריאס טריגסטאד (נורבגיה) 4.5; רבי האמנים הוותיקים מיודענו שחקן כפר-סבא אדוארד רוזנטאליס (ליטא) והגרמני פליקס לוין ואב"ל אוסקר פון בהר (שוודיה) צברו 4 נקודות כל אחד. את הטבלה סגרו הנורבגי גונאר לונד 3.5 והאמריקני אלכסנדר בטאנלי 1.5.

בימת הכבוד: המנצח, אלון גרינפלד במרכז

בתחרות רבי האמנים הפתוחה התמודדו 42 שחקנים משמונה מדינות מהם 10 רבי אמנים, 2 רב אמניות ו-6 אמנים בינלאומיים. התחרותהחזקה נסתיימה בניצחון יחיד של הרוסי רב אמן אנטון דמצ'נקו שצבר 7 נקודות בתשעת קרבותיו ובחלוקת הסגנות בין שני רבי אמנים העונים לאותו שם: יבגני אלכסייב (רוסיה) ויבגני פוסטני( ישראל) 6.5 כל אחד; בהפרש חצי נקודה סיימו שלושה: רבי האמנים אנדריי וובק (אוקראינה) ומקסים טורוב (רוסיה) ופיני מפתיע חסר תואר בשם אולי סיסאטו 6 כל-אחד. דרכו של פוסטני לסגנות היתה בלתי אופיינית: הוא פתח בתנופה עם 3 ניצחונות, המשיך עם חצי נקודה בשלושת הסיבובים הבאים, לרבות הפסד למנצח התחרות בסיבוב הרביעי, אך הפליא להתעשת בסיום עם 3 ניצחונות לקינוח לרבות בסיבוב האחרון על הנורבגי ר"א פרודה אורקודל. 

מנצחי הפתוחה: יבגני פוסטני מימין

בתחרות הפתוחה השתתפה גם הישראלית רב אמנית מרסל אפרוימסקי שצברה 4 נקודות. שני סיבובים לסיום היו לה 4 נקודות שכללו ניצחון על השוודי ר"א בלומקוויסט ותיקו עם רבי האמנים וובק וורוביוב וטורוב. בסיום נחלשה מרסל ונוצחה פעמיים, בסיבוב האחרון מול שחקן נורבגי העונה לשם נועם אביב ויטנברג שאין לו צליל ויקינגי אופייני.

  פוסטני חילק גם את בכורת התחרות המהירה ששוחקה בשני ערבים לכבוד חג הפסחא. הוא צבר 5 נקודות בשישה סיבובים כמו גם שותפיו רבי האמנים וורוביוב (ראשון בהתרת השוויון) ונוטקביץ'.

בתחרות הבזק שנערכה ערב הסיבוב האחרון ללא ישראלים, ניצח ר"א מקסים טורוב עם 8.5 מ-9

מנצחי המהירה: פוסטני משמאל

מדליית זהב לנבאתי!

קבוצתו של רב האמן הישראלי תמיר נבאתי , ויסטהויסטה ליסה נאד לאבם זכתה בתום סוף שבוע ארוך ודרמטי באליפות האקסטרה ליגה, הליגה הצ'כית הראשונה והחזקה. הקבוצה סיימה את שלושת סיבובי הנעילה של העונה בת 11 הסיבובים בניצחונות עם תמיר על הלוח הראשון. ביום ו' מחצה את סייסטה יוניצ'ס ב' בשיעור 7.5: 0.5 (נבאתי גבר בכלים השחורים על אב"ל פאבל ואוורה). בשבת גברה על סלאבוי פורובה 4.5: 3.5 עם תיקו לתמיר בשחור מול הפולני ר"א רוברט קמפינסקי וביום א' ניצחה בשיעור זהה את לבורטך אוסטרבה למרות הפסדו של תמיר בלבן מול א"פ ז'ירי קוצ'ישצ'ק. עם 3 נקודות לניצחון קבוצתי ונקודה בעבור תיקו צברה האלופה במהלך העונה 31 נקודות קבוצתיות, לפני גסקו פרדוביצה 27 ו ס.ק. נובובורסקי 25. האלופה הטרייה הופיעה העונה בהרכב בן 12 רבי אמנים ושני אמנים בינלאומיים אותו הובילו רוסלאן פונומריוב, תמיר נבאתי, יבגני נאייר וקונסטנטין לנדה. פונומריוב שותף רק בשלושה מפגשים ותמיר בתשעה בהם צבר 5.5 נקודות. השחקן המצטיין בקבוצההיה הרוסי יבגני נאייר שצבר 9.5 מ-11 ללא הפסד. בשורות הסגנית מפרדוביצה, אותה הובילו רבי האמנים מקסים מטלאקוב וסרגיי מובססיאן, הופיע בשני הסיבובים הראשונים הישראלי ר"א איליה סמירין על הלוח השלישי וסיים את שני קרבותיו בתיקו. הקבוצה הפייבוריטית מן העיר נובי בור (עם חמישה כוכבי מועדון ה-2700+: האריקרישנה, ויטיוגוב, נווארה, וידיט גוראת'י וואנג האו) נאלצה להסתפק במדליות הארד.

רביעית בדירוג הסופי סיימה זיקודה טורנוב עם 24 נקודות קבוצתיות. על הלוח הראשון צבר רב האמן הישראלי מקסים רודשטיין 4.5 נקודות בשבעת הסיבובים בהם שותף.

"משחק העונה" נערך עוד בתחילת דצמבר אשתקד כשהאלופה הטרייה גברה על נובי בור 4.5: 3.5 וקטעה בכך רצף בל ייאמן של 102 מפגשי ליגה ללא הפסד של הפייבוריטים! פונומריוב גבר אז על ויטיוגוב בעוד כל שאר שבעת הקרבות מסתיימים בתיקו.

מפגש העונה: פונומאריוב- ויטיוגוב 1: 0; נבאתי- נווארה תיקו

ישראלים בבודפשט

בבירת הונגריה נסתיים פסטיבל האביב המסורתי לזכרו של לאסלו סאבו בניצחון מרובע. 145 שחקנים מ-29 מדינות התמודדו בתחרות הראשית, מהם 23 רבי אמנים ו-36 אמנים בינלאומיים. ארבעה רבי אמנים חלקו בבכורה: ארטיום טימופייב (רוסיה), ולדימיר אונישצ'וק (אוקראינה), לאסלו גונדה (הונגריה) וחיימה סנטוס לסאטה (ספרד) עם 7 נקודות בתשעה קרבות כל אחד, חצי נקודה לפני 4 רבי אמנים אחרים: סונדאר שיאם וג.נ.גופאל ( שניהם מהודו), סמואל טר שקיאן וארם הקוביאן (שניהם מארמניה) 6.5 כל אחד. הישראלי ר"א ויקטור מיכלבסקי שהוביל את חבורת המוליכים בראש לאחר הסיבוב השישי עם 5 נקודות, צבר רק נקודה בשלושת הסיבובים האחרונים (מול 3 רבי אמנים יש לומר) ודורג תשיעי עם 6 נקודות אותן צברו 13 שחקנים נוספים, כולם רבי אמנים ואמנים בינלאומיים, בהם גם אלוף הנוער הישראלי אב"ל אריאל ארנברג. אריאל שפתח עם 2 מ-4 סיים מצויין עם 4 מ-5 מול רב אמן, 3 אמנים בינלאומיים ואמנית בינלאומית. שאר הישראלים: אב"ל דויד גורודצקי,א"פ אור ברונשטיין 5.5 כ"א ; מתן גורודצקי וא"פ יאיר פרחוב 4.5 כ"א; אלכס זלאטין 3.5.

ויקטור מיכלבסקי

ישראלים בדבלין

הנה אייטם בכורה בדיווחינו מ...אירלנד! הבירה דבלין אירחה בחג הפסחא פסטיבל בינלאומי שבמרכזו 3 אירועים. בתחרות הבינלאומית הפתוחה התמודדו 97 שחקנים מ-20 מדינות., מהם 8 רבי אמנים ו-3 אמנים בינלאומיים. המנצח היה רב האמן ההונגרי רוברט רוק עם 7.5 נק' מ-9, לפני רבי האמנים טוואן בורג (הולנד), אלכסה סטריקוביץ' (סרביה) ומאהר הובאניסיאן (בלגיה) 7 כל אחד. עם המשתתפים נמנו גם 2 ישראלים ממועדון ראשון לציון: נדייז'דה רפרון ובנה יעקב סוקולינסקי צברו 4.5 נקודות כל אחת ואחד. התוצאה הבולטת של נדייז'דה היתה תיקו מול הרוסי הוותיק ר"א ולדימיר יאפישין ושל יעקב- תיקו מול הסקוטי הוותיק אב"ל סטפן ברנס-מניון.

בתחרות הבזק התמודדו 50 שחקנים מ-11 מדינות. את הבכורה חילקו שני רבי אמנים: הסרבי סטריקוביץ' והספרדי לארינו עם 9.5 מ-11 כל אחד. נדייז'דה חילקה את המקום השביעי (דורגה במקום ה-11) עם 7 נקודות. יעקב הסתפק ב-5 נקודות.

מיטב המוחות משחקים שחמט

בעקבות ביקורו בראשית החודש של מנכ"ל פיד"ה אמיל סוטובסקי בבוסטון ובקיימברידג' (מסצ'וסטס, ארה"ב) עליו דיווחנו כאן, יושק בהמשך השנה מיזם חדש של פיד"ה הנושא את השם "מיטב המוחות משחקים שחמט" שיאחד את האוניברסיטאות המובילות בעולם. הצוותים של אוניברסיטת הרווארד ושל המכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס שנועדו עם סוטובסקי הביעו עניין במיזם. אמיל נועד גם עם מנהל הספרייה והמוזיאון הנשיאותיים בבוסטון, מר אלן פרייס והשניים בחנו אפשרויות לשיתוף פעולה בין פיד"ה לבין המוסד החשוב.

אמיל במועדון השחמט של ה- MIT  מימינו רבת אמן נדייז'דה קוזינצובה. שלישי מימין: ר"א פ. נגי 

ספרד: באליפות הפתוחה של קטלוניה שנערכה בחוף פינדאה, התמודדו 84 שחקנים מ- 7 פדרציות בהם 7 רבי אמנים ו-4 אמנים בינלאומיים. 5 רבי אמנים ואמן בינלאומי אחד, כולם ספרדים, חילקו את המקום הראשון עם 6 נקודות ב-8 סיבובים. רב האמן הישראלי מיכאל אורטובסקי הסתפק ב-4.5 נקודות.

שוויץ : בתחרות חג הפסחא הפתוחה של ציריך השתתפו 56 שחקנים מ-12 מדינות ובכלל זה 9 רבי אמנים ו-8 אמנים בינלאומיים. התחרות נסתיימה בניצחונם המשותף של רבי האמנים כריסטיאן באואר (צרפת), פרדראג ניקוליץ' (בוסניה) וואדים שישקין (אוקראינה) עם 5.5 נקודות ב-7 סיבובים. בין המשתתפים איתרנו את הירושלמי לשעבר כרמי האס, כבר שנים רבות תושב העיר ושחקן מועדון רטי בכרך השווייצרי, שדורג במקום ה-14 עם 4.5 נקודות.

תצלומים: אתרים רשמיים, פייסבוק