פוסטני ניצח בפראג

ניצחון ישראלי בפראג וסגנות בריגה. ישראלים בליגות האירופיות, בגיברלטר ובוייק אן-זה.






רב האמן הישראלי יבגני פוסטני נטל את הבכורה בתחרות בינלאומית פתוחה שנסתיימה בבירה הצ'כית. 175 שחמטאים מ-31 פדרציות התמודדו באירוע ,מהם 6 רבי אמנים, 3 רב-אמניות, 14 אמים בינלאומיים ושתי אמניות בינלאומיות. פוסטני, כמדורג מספר אחת, היה הפייבוריט הטבעי ואכן עמד בציפיות כשנטל את הבכורה עם 8 נקודות ב-9 קרבות, נקודה לפני חמשת סגניו: האמנים הבינלאומיים ארתור פרולוב (אוקראינה), ז'יו צ'יאנג (סין) וסבסטיאן פליצ'קי (גרמניה) ואמני פיד"ה ניקולוזי קצ'ראווה (גיאורגיה) ואדוארדו סראנו (ספרד) 7 כל-אחד; אחריהם צעדו האמנים הבינלאומיים סירוס לאו ז'ן (סינגפור), יה וואנג (סין),אולג קריבונוסוב (לטביה), רב אמנית בהאקטי קולקארני (לטביה) א"פ אדריאן גשניצר (גרמניה) ורב האמן הקרואטי הוותיק בוגדן לאליץ' 6.5 כל-אחד. כל שאר רבי האמנים צברו 6 נקודות ופחות.  

בתחרות המהירה (100 משתתפים, 7 סיבובים שווייציים) ניצח במפתיע הפולני א"פ מייצ'קו מיס עם 6.5 נקודות, לפני האמנים הבינלאומיים יאקוב פולפאן (צ'כיה) וארתור פרולוב (אוקראינה) 6 כל-אחד. המדורג מספר אחת, רב האמן האוקראיני ולדימיר סרגייב הסתפק במקום הרביעי עם 5.5 נקודות.

העיר פראג מתכוננת לפסטיבל הבינלאומי הגדול שלה אותו מארגן מועדון נובי בור במלון "דון ג'ובאני" ב 5- 16 במארס עם שתי תחרויות רבי אמנים חזקות ותחרות בינלאומית פתוחה בראשו. פרטים נוספים:

 http://praguechessfestival.com/PICHF2019-ENG.pdf

רודשטיין גבר על נבאתי

באקסטרה ליגה, הליגה הצ'כית הבכירה נערכו עוד שני סיבובים. ס.ק. זיקודה טורנודה ,קבוצתו של מקסים רודשטיין, נוצחה בסיבוב החמישי בשיעור 2.5: 5.5 בידי ויסטויסטה ליסה נד לאבן. עם זאת רשם מקסים ניצחון נאה על הלוח הראשון מול לא אחר מאשר חברו לנבחרת ישראל תמיר נבאתי. בסיבוב השישי התעשת נבאתי והיה שותף לניצחון קבוצתו על גאסקו פרדוביצה בשיעור 4.5: 3.5 כשרשם ניצחון מול הארמני סרגיי מובססיאן על הלוח השני של קבוצתו, אחרי האוקראיני רוסלן פונומריוב אשר נפרד בתיקו מן הרוסי מקסים מטלאקוב. רודשטיין לא שותף בסיבוב השישי אשר בתומו הוליכה בראש קבוצתו של תמיר עם 16 נקודות קבוצתיות, לפני ס.ק. נובובורסקי וגאסקו פרדוביצה 15 כ"א וויסטויסטה,קבוצתו של מקסים 11 ועוד 8 קבוצות. 

  בליגת הנשים הגרמנית הראשונה נערכו מפגשי הסיבוב השישי. דייזיסאו, קבוצתה של אלופת ישראל הטרייה יוליה שווייגר, גברה 3.5: 2.5 במשחק בית על מועדון רוטאציון פנקוב. יוליה, בכלים השחורים, נפרדה בתיקו על הלוח הראשון מן האמנית הבינלאומית בריגיט בורקהארדט ויש לה עד כה 2.5 נקודות מ-4 קרבות.

בתום הסיבוב השישי מוליכה בראש נבחרת הנשים של מועדון ס.ק. המבורג בעקבות ניצחונה על באדן-באדן 3.5: 2.5. להמבורג 11 נקודות קבוצתיות והיא מקדימה את שוואבישה האל ובאד קניגסהופן 10 כל אחת. דייזיסאו צועדת במקום השישי עם 7 נקודות.

גורודצקי שני בלטביה

בריגה בירת לטביה נערכה בשבת שעברה תחרות שח-בזק חזקה על גביע נשיא פדרצית השחמט המקומית בהשתתפות 138 שחקנים משש מדינות ובכללם 3 רבי אמנים, 3 רב אמניות ו-7 אמנים בינלאומיים. עם המשתתפים נמנו גם שני נערים ישראליים אב"ל דויד גורודצקי ואחיו מתן, שחקני מועדון צפריר רחובות. המנצח היה רב האמן המקומי ארתורס נייקסאנס אשר צבר 11 נקודות ב-13 סיבובים. במקום השני זכה דויד גורודצקי עם 10.5 נקודות לפני האמן הבינלאומי הליטאי פאוליוס פולטינוויציוס עם 10 נקודות. עם קבוצת צוברי 9.5 נקודות נמנו גם המדורג מספר אחת, הלטבי ר"א איגור קובאלנקו ושרת האוצר הלטבית, רב אמנית דנה רייזניצה-אוזולה שעל שניהם גבר גורודצקי! מתן דורג במקום ה-38 עם 7.5 נקודות.            

הישראלים לא הבריקו בגיברלטר

ביום חמישי הסתיימה בגיברלטר מהדורה נוספת של אחת התחרויות הפתוחות החזקות על לוח האירועים העולמי.

בתחרות הראשית, המאסטרס, התמודדו 252 שחמטאים מ-58 (!) מדינות ובכללם 95 רבי אמנים, 10 רב אמניות, 53 אמנים בינלאומיים ו-7 אמניות בינלאומיות. בין המשתתפים היו לא פחות מ- 14 מחברי מועדון ה-2700+. אחד מהם, מן הבולטים בכוכבי המשמרת הרוסית הצעירה, ר"א ולדיסלב ארטמייב בן ה-20 הוביל בתחרות לכל אורכה ונטל לבדו א הבכורה עם 8.5 נקודות בעשרה סיבובים ללא הפסד ורמת ביצוע 2941! תשעה מבין יריביו היו רבי אמנים. בכל חמשת הסיבובים האחרונים התמודד מול חברי מועדון העילית. הוא גבר על נקאמורה, נווארה ויו יאנגיי ונפרד בתיקו מוואשייר-לגראב וארוניאן. גם את הסגנות נטל ללא שותפים, שחקן בן 20: מוראלי קרטיקיאן מהודו עם 8 נקודות. לאחר פתיחה איטית משהו ( 3 מ-5) גבר בזה אחר זה על חמישה רבי אמנים עם ואשייר-לגראב לקינוח. ובראשם 1. מ. ואשייר-לגראב (צרפת) 2780 ; 2. ל.ארוניאן (ארמניה) 2767; 3. וסלי סו 2765; 4. יו יאנגי (סין) 2764; 5.היקארו נקאמורה (ארה"ב) 2749. את המקום השלישי חילקו הרוסי ניקיטה ויטיוגוב, האנגלי דיוויד הוואל והספרדי דויד אנטון. עם 17 צוברי 7 נקודות נמנו דויד נווארה, ווסלי סו, ואשייר-לגראב, אדמס ונקאמורה. בגיברלטר : כשחקנית המצטיינת הוכתרה הסינית טן ז'ונגי עם 7 נקודות לפני מריה מוזיצ'וק עם 6.5. אלופת העולם הסינית יו וניון ובת ארצה טינגייה ליי כמו גם האמפי קונרו, אנה מוזיצ'וק, אנטואנטה סטפנובה, פאולין גישאר, סברינה ווגה וללה יחישווילי.

שישה ישראלים התמודדו בתחרות הראשית ואיש מהם לא ממש הצטיין. ר"א ויקטור מיכלבסקי ואב"ל אריאל ארנברג צברו 5.5 נקודות. אריאל פתח היטב עם 2 תיקו מול יו יאנגיי וראוף מאמדוב ממועדון ה-2700 אבל לא ניצל את המומנטום. אב"ל אהוד שחר ואב"ל יוליה שווייגר 5 נקודות כל אחד ואחת; אב"ל יבגני זנן וא"פ אודי וייסבוך 4.5 נק' כל אחד.

 בתחרות החובבים צבר הישראלי בריאן טאוארס 3 נקודות ב-5 קרבות ודורג במקום ה-33 מבין 83 משתפים.

ישראלים בוייק אן זה

בעיירת החוף ההולנדית הזעירה וייק אן זה ננעלה בסוף השבוע שעבר המהדורה ה-81 של תחרות העל טאטא סטיל. בקטגוריית הדגל של הפסטיבל הענק, המאסטרס, נטל אלוף העולם, הנורבגי מגנוס קארלסן, תואר שביעי עם 9 נקודות מ-13 ללא הפסד, לפני אניש גירי (הולנד) 8.5, יאן נפומניאצ'י (רוסיה),דינג לירן (סין) ווישוונתאן אנאנד (הודו) 7.5 כל אחד; גוריאתי וידיט (הודו) 7, טיימור רדג'בוב (אזרבייג'ן), סמואל שנקלנד (ארה"ב) וריצ'רד ראפורט (הונגריה) 6.5 כל-אחד; יאן-קז'ישטוף דודא (פולין) 5.5 ; ולדימיר פדוסייב (רוסיה) ושחריאר ממדיארוב (אזרבייג'ן) 5 כל-אחד; יורדן ון-פורייסט (הולנד) וולדימיר קראמניק (רוסיה) 4.5 כל-אחד

בתחרות המשנית (הצ'לנג'רס) עמדה בסימן שליטתו של ולדיסלב קובאלב עם 10 מ-13 ללא הפסד, נקודה וחצי לפני אנדריי יסיפנקו (רוסיה), בנימין גלדורה (הונגריה) ומקסים צ'יגאייב (רוסיה) 8.5 כל-אחד; אנטון קורובוב (אוקראינה) וארווין ל'אמי (הולנד) 7.5 כל-אחד; יבגני בארייב (קנדה) ופרהאם מאגסודלו (אירן) 7 כל-אחד; לוקאס ון-פורייסט 6; וינסנט קיימר 5.5; ר.פרגנאנאנדהא 5; דינארה סדואקסובה (קזחסטאן) ואליזבט פהץ (גרמניה) 3.5 כל-אחד; סטפן קויפרס (הולנד) 3.

   שוב לא שותף באירוע אף שחקן ישראלי אבל בכל זאת נכחו כאן כמה ישראלים בתפקידי משנה. מאמנו של ההודי וידיט בוויק אן זה היה אלוף ישראל ר"א אלון גרינפלד. ההודי שניצח אשתקד בתחרות המשנית שיחק היטב בהופעת הבכורה שלו בקטגוריית המאסטרס. בראיון לצ'סבייס.קום הוא תיאר את עבודת מאמנו כ "בעיקר הכנת הפתיחות ואולם גם טיפול בהרבה היבטים אחרים פסיכולוגיים בעיקרם".

לקראת סיום התחרות הגיעו לביקור נעם מנלה וזאב זוהר, מי שכתבו יחדיו את הספר

 Play Unconventional Chess and win (Everymen 2014)

העוסק בשינויים בחשיבה השחמטית בעקבות כניסת המחשב לתחום.

https://he.wikipedia.org/wiki/Play_Unconventional_Chess_and_Win

מימין לשמאל: נעם מנלה, דינג לירן וזאב זוהר בוויק אן זה

בימים אלה שוקדים השניים על ספר חדש. הם סבורים שהגיע הזמן לקפיצת מדרגה נוספת בחשיבה האנושית. בכך עוסק ספר השחמט השני שלהם החוקר את גבולות החשיבה האנושית היצירתית מול המחשב. כחלק מהמחקר ומהספר נעם וזאב ישמחו לראיין בקצרה שחמטאים בכירים, שיסבירו כיצד תוכנות המחשב השפיעו על צורת המשחק שלהם. הם גם ישמחו לקבל מן הקוראים דוגמאות ממשחקיהם או ממשחקיהם של אחרים בהם המחשב הציע מסעים מאלפים או בלשונם ״שמפילים את הלסת״, מסעים שהם אמנם בתוך יכולת החישוב האנושית ובכל זאת קשה עד בלתי אפשרי למצוא אותם, לא בגלל כוח חישוב נמוך אלא בגלל מחסומים תפיסתיים. אם נתקלתם במסעים שהתיאור הזה עשוי להלום אותם אתם מוזמנים ליצור קשר עם נעם מנלה. קרדיט בספר מובטח וגם לעזור זה ערך.

[email protected]

עם בוריס גלפנד הם כבר נפגשו. עכשיו תורכם?

בסוף השבוע האחרון של תחרות טאטא סטיל נערכה בווייק גם הפגישה השנייה של הועדה לאסטרטגיה גלובלית בפיד"ה. את הפגישה ניהל יו"ר הועדה והמנהל הכללי של הארגון, רב האמן הישראלי אמיל סוטובסקי והשתתפו בה נשיא פיד"ה ארקדי דבורקוביץ', איגנטיוס לאונג, מנהל תחרות טאטא סטיל וכן רבי האמנים באסם אמין, קן ’רוגוף, דרמן סדוואקוב ופבל טרגובוב. הועדה דנה בשלל נושאים הנוגעים לאירועי העל של פיד"ה (אליפויות העולם ליחידים, תחרויות המועמדים 2020 והנושא המסקרן אותנו כמועמדים לאירוח- מיקום אליפות העולם לקבוצות 2019); קוד לבוש בתחרויות רשמיות; הצעות תיקו; דימויו של התואר רב-אמן; ה"בום" השחמטי האסייני ועניינים טכניים (התרת שוויון ושיטת הזיווג בתחרויות שווייצריות). החלטות חשובות יפורסמו בסוף השבוע הזה לאחר אישורן בנשיאות הפיד"ה.  

עוד בעל תפקיד ישראלי בפיד"ה שפגשנו בווייק אן-זה היה הירושלמי וילי איקליקי, המנהל התפעולי של פיד"ה באתונה.

: בחדר העיתונות. משמאל לימין: זאב זוהר, נעם מנלה, גב' רוגוף, קן רוגוף, אלון גרינפלד, פבל מטוכה (מארגן צ'כי בכיר) וכתבכם

בפסטיבל השתתפו גם כאלפיים שחקנים במה שמכונה שם תחרויות החובבים. כתבכם ויתר השנה על השתתפותו באחת התחרויות לטובת כמה משימות עיתונאיות ואחרות, בהן שני משחקים סימולטניים רבי משתתפים של אמנים מול ילדי האיזור, אחד מהם באיצטדיון של קבוצת הכדורגל "טלסטאר" בעיירה ולסן. בין לבין השתדלתי גם לקדם את ספר חיי שאכן התקבל גם בווייק בחמימות רבה. בסופו של דבר הזדמן לי גם לשחק קצת ואפילו לנצח באליפות הבזק של העיתונאים עם 10 נקודות ב-11 קרבות. בשבת האחרונה של חודש ינואר ושל הפסטיבל שמחתי לארגן את המהדורה העשירית של התחרות לפתרון סיומים. בהיעדרו של מנצח 3 התחרויות האחרונות, רב האמן ההולנדי טוואן בורג , נרשמה הפתעה מרעננת כשצעירת המשתתפים, אלופת הולנד לשעבר לנשים אנה האסט, הוכתרה כמנצחת בהופעתה הראשונה בתחרות מסוג זה

נוכחות יהודית בקרב קארלסן-דודא. מימין: אמיל סוטובסקי, נשיא פיד"ה ארקדי דבורקוביץ' ויהודית פולגר

מהלומות הדדיות 

אמציה אבני מוסיף להצטיין בתחרויות לחיבור אטיודים ברחבי העולם. לעיתים מזומנות הוא עושה זאת בשיתוף עם מחברים אחרים. אחד הבולטים שבהם הוא המחבר הגרמני הפורה מרטין מינסקי.

אמציה אבני ומרטין מינסקי

תחרות יובל שחמט בסטצ'ילי -15

פרס שלישי

הלבן נוסע וכופה תיקו 

1.מהג3! [ עם איומים רבים. לא 1.צג6? ב4-+ והלבן מאבד את מלכתו או סופג מט] 1...ב4! 2.מה:ב4 מהא1 3.מה6 [ לא 3.מד6? מהו6+ 4.מג7 צא7+] 3...רד7+! 4.מ:ד7 עכשיו נוצר שוויון חומרי על הלוח, אלא שכוחם של הקצינים הכבדים בעמדה פתוחה בשילוב עם זכות המסע עלול להיות קטלני. הלבן נתבע לזהירות מרבית.] 4...צא7 + [או 4...מהז7+ 5.מג6 צא6+ 6.מב5 מהב7+ 7.מג4 תיקו] 5.מה8! [לא 5.מה6?מהא6-+ ואף לא 5.מד8? מהו6+ עם ניצחון לשחור] 5...צא8+ [על 5...מהח1 ללבן מסעים יחידים: 6.מהד4 צז7! (מאיים 7...מהא8+) 7.צד5! (הדרך הנכונה לחסום את האלכסון הארוך בעוד ש 7.מהד5? מפסיד ל-7...מהח7-+) 7...מהח7 8.מהו6! מהה4 9.מו8! תיקו] 6.צג8!! [ הנקודה. לא 6.מד7? מהז7+ והשחור זוכה עד מהרה] 6...צ:ג8 + [6...מהה5?? אף מפסיד ל7.מו7] 7.מד7 צא8 8.מהח4+ מז8 9.מהג4+ [9.מהז4?מהז7-+] 9...מח8 10.מהח4+ מז8 11.מהג4+ תיקו בשח חוזר.

צילומים: אלינה ל'אמי, מריה אמלינובה, דורית ריטבו וולפוביץ' אתרים רשמיים ופייסבוק.