ישראלים מהירים באליפות העולם

ישראלים באליפויות העולם בשח-מהיר ובזק, באליפות המכללות , בתחרות רילטון ועוד.






המשלחת הישראלית בסנט פטרסבורג. מימין לשמאל. יושבים: יבגני פוסטני, בוריס גלפנד, גד רכליס.  

עומדים: אורי קובו, ניצן שטיינברג, אמיל סוטובסקי, חגי פרנק, אלון כהן,יוליה שוייגר, טל בראון. חסרים: איליה סמירין, מיכאל רויז ואלכס הוזמן.

הזכות לארח את אליפויות העולם בשח-מהיר ושח-בזק ניטלה בהתראה קצרה מידי הסעודים, שלא יכלו להבטיח אשרות לכל המשתתפים (קרי: הישראלים שבהם) האירוע היוקרתי הועבר לעיר סנט פטרסבורג , עתירת המסורת והיוקרה ואורגן שם היטב על ידי פיד"ה ( רב האמן הישראלי אמיל סוטובסקי מנהל האירועים, עמד בהצלחה במבחנו הראשון בתפקידו החדש ) בשיתוף עם האיגוד הרוסי. עם זאת הוא המשיך להיקרא גם שם על-שמו של המלך סלמן.

206 שחקנים מ-40 מדינות מהם 146 רבי אמנים ו-34 אמנים בינלאומיים, נטלו חלק באליפות המהירה הפתוחה. המשלחת הגדולה ביותר הגיעה כמובן מכל רחבי המעצמה המארחת שייצגו אותה לא פחות מ-101 שחקנים, ואולם המשלחת השנייה בגודלה הגיעה מישראל ומנתה 10 רבי אמנים! ביוזמת יו"ר האיגוד משה שלו הושגה תרומה בת 13 אלף דולר לכיסוי הוצאותיהם של השחקנים הישראליים, באדיבותו של איש העסקים מיכאל מירילשווילי נשיא "קונגרס יהודי סנט פטרסבורג". בראש המשלחת עמד סגן היו"ר חגי פרנק ועם חבר השופטים נמנה גם הבינלאומי הישראלי אלון כהן.

אליפות העולם המהירה זכה במפתיע דניל דובוב, יהודי-רוסי בן 22, שניצל במלואה את חולשתו של הפייבוריט מגנוס קארלסן בסיבובי הפתיחה ונטל את הבכורה עם 11 נקודות ב- 15 קרבות, לפני שחריאר ממדיארוב (אזרבייג'ן), היקארו נקאמורה (ארה"ב), ולדיסלב ארטמייב (רוסיה), ומגנוס קארלסן (נורבגיה) 10.5 כל-אחד; אלירזה פירוזיה (אירן), יאנגי יו (סין), אניש גירי (הולנד), סרגיי קריאקין, מקסים מטלאקוב, אלכסנדר גרישצ'וק, דמיטרי יקובנקו ופבל פונקראטוב (כולם מרוסיה), טיגראן פטרוסיאן (ארמניה), אנטון קורובוב (אוקראינה), יאן-קזישטוף דודא (פולין) ודויד אנטון (ספרד) 10 כל-אחד;

מנצחי האליפות הפתוחה מימין לשמאל: היקארו נקאמורה, דאניל דובוב, שחריאר ממדיארוב

והישראלים? בוריס גלפנד, שהיה הישראלי המצטיין עם 9 נק' מ-15 קרבות, דורג במקום ה-30; אחריו: יבגני פוסטני 8.5 (מקום 54) , איליה סמירין 8, ניצן שטיינברג ומיכאל רויז 7.5 כ"א; אלכס הוזמן, ויקטור מיכלבסקי ואורי קובו 6.5 כל-אחד; גד רכליס 5.5; טל בראון 5.

באליפות העולם בשח-מהיר לנשים נטלו חלק 124 שחקניות מ-25 מדינות מהן 20 רבות אמן, 25 רב אמניות ו-24 הנושאות בתואר אמן בינלאומי. 68 מן המשתתפות היו רוסיות ואת ישראל ייצגה אלופת הארץ הטרייה יוליה שוייגר. המנצחת היתה אלופת העולם בשח קלאסי, הסינית יו וניון בת ה-27 עם 10 נקודות מ-12 קרבות ללא הפסד, לפני סרסדאת חאדמלשעריה (אירן) ואלכסנדריה גוריאצ'קינה (רוסיה) 9 כל-אחת; אנה מוזיצ'וק (אוקראינה), ז'ונגי טאן, טינגייה ליי (שתיהן מסין), ז'נסאייה עבדומאליק (קזחסטאן), קתרינה לאגנו ואנסטסיה בודנארוק (רוסיה) 8.5 כל אחת. יוליה שוייגר צברה 6.5 נקודות ודורגה במקום ה-51.

מנצחות תחרות הנשים מימין לשמאל: אלכסנדרה גוריאצ'קינה, יו וניון, סרסדאת חאדמלשעריה

                                                  אליפות הבזק

אלוף העולם הצליח בכל זאת, חרף האכזבה בזירה מהירה, לחזור לעצמו ולהביא הביתה את תוארו העולמי העשירי (והרביעי בבזק). בסיום השנה הוא השחקן המוביל את הדירוג העולמי בכל שלוש הקטגוריות.

הדירוג בצמרת: מגנוס קארלסן 17, יאן קז'ישטוף דודא (פולין) 16.5, היקארו נקאמורה (ארה"ב) 14.5, לבון ארוניאן (ארמניה) , פטר סווידלר, יאן נפומניאצ'י וסרגיי קריאקין (כולם מרוסיה) 14 כל-אחד; דמיטרי אנדרייקין, ולדיסלאב ארטמייב, מקסים מטלאקוב, ניקיטה ויטיוגוב, דאניל דובוב וולדימיר פדוסייב (כולם מרוסיה), סארין ניהאל (הודו) ושחריאר ממדיארוב (אזרבייג'ן) 13.5 כל אחד.

מנצחי אליפות הבזק. מימין לשמאל: היקארו נקאמורה, מגנוס קארלסן ויאן-קז'ישטוף דודא

והישראלים? בוריס גלפנד סיים במקום ה-18 עם 13 נקודות לאחר שנחל את הפסדו האחד והיחיד בסיבוב ה-21 והאחרון מול המדליסט הפולני דודא . מיכאל רויז, איליה סמירין וויקטור מיכלבסקי 11 כל אחד; יבגני פוסטני ואלכס הוזמן 10.5, טל בראון 9.5, ניצן שטיינברג 9, אורי קובו 8.5, גד רכליס 7.5.

באליפות הנשים בבזק זכתה מי שזכורה כפינאליסטית בשח הקלאסי, הרוסיה קתרינה לאגנו בתואר העולמי עם 13.5 מ-17, לפני סרסדאת חדמלשעריה (אירן) 13, טינגייה ליי (סין) 12.5. אחריהן: ולנטינה גונינה (רוסיה) 12, ז'ונגי טאן (סין), אלכסנדרה גוריאצ'קינה (רוסיה) ואנה אושנינה (אוקראינה) 11.5.נציגתנו יוליה שווייגר צברה 8.5 נקודות ודורגה במקום ה-68.

מנצחות אליפות הבזק. מימין לשמאל: טינגייה לי, קתרינה לאגנו, סרסדאת חדמלשעריה לימינן נשיא פיד"ה ארקדי דבורקוביץ'.

חולקו גם פרסים מיוחדים לביצועים המצטיינים המשולבים לשתי האליפויות. ראשון דורג קארלסן עם 10.5+ 17 =27.5 נקודות, לפני יאן-קז'ישטוף דודא 10+ 16.5= 26.5 והיקארו נקאמורה 10+ 14.5 = 24.5 ּ בין הנשים רשמה את ההישג המשולב הטוב ביותר (ואולי גם את השם הארוך ביותר) האירנית סרסדאת חדמלשעריה.

התמונות היפות מן האירוע הן מן האתר הרשמי, באדיבותו של צלם השחמט ההולנדי לנרט אוטס (הזכור גם מאליפות אירופה בירושלים ב-2015), אשר עוטר "כצלם הטוב ביותר" בתחרות הצילום של איגוד השחמט הרוסי.

אתר רשמי:

 http://wrbc2018.com/en/

פסק זמן

עם סיום התחרות פרסם רב אמן אורי קובו הודעה אישית בה מסר כי לקראת השנה החדשה הוא נוטל פסק זמן מהתמסרותו בשלוש וחצי השנים האחרונות לשחמט "במשרה מלאה", כדי להתפנות לאתגרים חדשים שאותם לא פירט. בפוסט מרגש בפייסבוק שזכה לתגובות חמות ומפרגנות, הודה אורי לכל מי שסייע לו במסעו המרתק שידע עליות ומורדות ובמיוחד לגיבור ילדותו, "הטוען לשעבר לכתר העולמי", שהיווה בעבורו מודל לחיקוי וידע לעודדו גם ברגעים קשים בסנט פטרסבורג. "השחמט היה ויהיה תמיד תשוקתי הגדולה" חתם אורי את הודעתו." עוד אחזור" הבטיח "רגוע וחזק יותר".

רגע מכונן בקריירה של אורי קובו

מדליות כסף לנציגינו בדאלאס

53 נבחרותיהם של מוסדות אקדמיים מרחבי ארה"ב התכנסו בסו-פרנציסקו לאליפות המכללות של המדינה. בהרכביהן הופיעו ביו השאר 27 רבי אמנים ו-23 אמנים בינלאומיים.  

נבחרת אוניברסיטת טקסס בדאלאס שלישי מימין גיל פופילסקי ולשמאלו – דני רזניקוב

הבכורה נפלה בחלקה של אוניברסיטת וובסטר א' בניהולה של אלופת העולם לשעבר סוזן פולגר עם 5.5 נקודות בשישה מפגשים כשבהרכבה רבי האמנים איליה ניז'ניק, לזארו ברוזון, יונייסקי קווסאדה וחורחה קורי . במדליות הכסף זכתה אוניברסיטת טקסס בדאלאס א' עם 5 נקודות קבוצתיות ו-17.5 נקודות אישיות שבהרכבה הופיעו רבי האמנים אנטון קובאליוב, גיל פופילסקי , רזוואן פרטו ו דני רזניקוב; מדליות הארד הוענקו לאוניברסיטת וובסטר ב' עם רבי האמנים אלכס שימאנוב, פטר פרוהאשקה, וואסיף דורארבאילי ואמיליו קורדובה אף היא עם 5 נקודות אך עם 17 נקודות אישיות בהרכב: במקום הרביעי סיימה אוניברסיטת הרווארד עם 5 נקודות ואחריה אוניברסיטה טכנית עמק ריו גראנדה א' 4.5. קבוצת המשנה של אוניברסיטת טקסס בדאלאס עם אב"ל עמר רשף לוח שלישי דורגה במקום ה-17 והקבוצה השלישית של המוסד עם אב"ל איילון נקר על לוח ראשון- במקום ה-15.

למעט וובסטר ב' העפילו ארבע הקבוצות האחרות ל'פיינל פור' שייערך באפריל במועדון המיתולוגי ע"ש פרנק מרשל בניו-יורק.

בנוסף למנצחי הדירוג הכללי הוכתרו גם הנבחרות המצטיינות רמות מד הכושר השונות, המצטיינת בין הקולג'ים הקטנים וקבוצות מעורבות (בנים-בנות).

כמו בכל אליפות קבוצתית המכבדת את עצמה נקבעו גם מצטייני הלוחות: לוח ראשון ר"א איליה ניז'ניק (וובסטר א') 5 מ-6; לוח שני: ר"א קמיל דראגון (עמק ריו-גראנדה א') 5.5 מ-6; לוח שלישי: טנמאי קטאר (ברקלי ב' 6 מ-6) לוח רביעי: האמן בריאן הו (הרווארד) 5.5 מ-6.

הישגי הישראלים משישה סיבובים: גיל פופילסקי 4.5 , דני רזניקוב 4.5, עומר רשף 4, איילון נקר 3.

התוצאות המלאות:

https://bayareachess.com/static/pairings/panam/index.html

זמן קצר בטרם האירוע המרשים הזה היה רזניקוב ראשון בין השחמטאים הישראליים בדאלאס לסיים את לימודיו כמהנדס תוכנה. התמונה שלפנינו מנציחה את ההישג המשמח. 

מהנדס תוכנה דני רזניקוב

דו-קרב הדורות

העימות הבין-דורי המסורתי "מפצח האגוזים" נערך במוסקבה ב שבוע השלישי של חודש דצמבר. האירוע כלל שני דו-קרבות: האחד, מלכים מול נסיכים – ידוענים מנוסים מול כוכבים עולים, כולם רבי אמנים ונערים מול נערות. כל קבוצה התמודדה עם יריבתה במתכונת קלאסית בשיטת שוונינגן בת 4 סיבובים כאשר כל שחקן בקבוצה האחת מתמודד עם כל השחקנים בקבוצה האחרת. השחקן המצטיין בסבב הזה היה הנסיך אלכסיי סראנה שצבר 3 נקודות בארבעת קרבותיו לפני המלכים נייג'ל שורט 2.5 ובוריס גלפנד 2; הנסיכים אנדריי יסיפנקו וסיימון לומאסוב 2 כל אחד; המלכים יבגני נאייר ופטר לקו 1.5 כל אחד והנסיך דויד פרוויאן 1.5. בסיכום הקלאסי גברו הנסיכים על המלכים בשיעור 8.5: 7.5 . גלפנד גבר על יסיפנקו, הפסיד לסראנה ונפרד בתיקו מפרוויאן ולומאסוב.

בחלק המהיר של האירוע התמודדו כל שמונת השחקנים בשיטת ליגה והמהיר מכולם היה פטר לקו עם 6 נקודות ב-7 קרבות, לפני בוריס גלפנד 5, דויד פרוויאן, סמיון לומאסוב ויבגני נאייר 4.5 כל אחד; אלכסיי סראנה 3.5; אנדריי יסיפנקו 2.5; נייג'ל שורט 1.5. כאן גמלו הנסיכים למלכים 17: 15. כיוון שבחלק הקלאסי קיבל כל שחקן על ניצחון 2 נקודות ועל תיקו-נקודה, נסתיים הדו-קרב בתיקו 32: 32 ואולם הנסיכים זכו לניצחון בהתרת השוויון כיוון שבקלאסי היתה ידם על העליונה.

במקביל גברו הנערות על הנערים בשח הקלאסי בשיעור מזערי 8.5: 7.5 אבל נוצחו בגדול 11: 21 בשח המהיר.

פתיחה טובה לנבאתי

161 שחמטאים מ-29 מדינות , מהם 26 רבי אמנים ו-34 אמנים בינלאומיים, נוטלים חלק בשוודיה בקטגוריה הראשית של אחת התחרויות החזקות המציינות את סיום השנה החולפת וראשית השנה החדשה החוגגת בימים אלה את המהדורה ה-48 שלה!. בתום הסיבוב החמישי צעדו בראש רבי האמנים מקסים לגארד וג.נ. גופאל עם 4.5 נקודות כל אחד. בכיר המשתתפים הישראלים, אלוף הארץ היוצא, ר"א תמיר נבאתי, ניצב בראש קבוצה בת 15 שחקנים עם חצי נקודה פחות, שכללה גם את רבי האמנים הרוסיים מיכאיל קובאליה וסרגיי וולקוב והפולני גז'גוז' גאייבסקי. בחמשת הסיבובים הראשונים התמודד תמיר בין השאר עם 3 רבי אמנים. הוא גבר על השוודי טייגר הילארפ-פרסון ונפרד בתיקו מן ההודי גופאל והפולני הברלה. בסיבוב השישי הוא עמד לפגוש בלבן את הרוסי וולקוב.רמת הביצוע שלו במחצית הדרך עומדת על 2723. אגדת השחמט השוודית , אולף אנדרסון , משמש בתחרות כפרשן לצידה של האמנית הבינלאומית פיונה סטייל-אנתוני.

תמיר נבאתי בשטוקהולם

בתחרות הראשית משתתפים עוד שישה ישראלים צעירים. לאב"ל אריאל ארנברג היו 3 נקודות; לאמני פיד"ה עידו גורשטיין ומיכל להב 2.5 כל אחד; א"פ משה פרידלנד ואורי כוכבי 1.5 כל אחד. בתחרות המשנית היו לישראלי נוסף, לאוניד בבצ'וק, 3 נקודות. התחרות מסתיימת ב-5 בינואר.

אתר רשמי ושידורים חיים:

 http://www.rilton.se/

תוצאות מלאות:

http://chess-results.com/tnr354405.aspx?lan=1&art=0&fed=IND&turdet=YES

אורטובסקי – רביעי בספרד

רב האמן הישראלי מיכאל אורטובסקי השתתף במהדורה ה-28 של תחרות רבי האמנים הסגורה באלגויבר שבספרד. המנצח היה רב האמן הצרפתי פול ולטן עם 6.5 נקודות בתשעת קרבותיו, לפני ר"א אלכסה סטריקוביץ' (סרביה) 6, אב"ל חווייר מורנו (ספרד) 5.5, ר"א מיכאל אורטובסקי (ישראל) ואב"ל מיקל הוארגה (ספרד) 5 ; רב- אמנית קארינה אמברטסומובה (רוסיה) 4.5; ר"א אילמרס סטארוסטיטס (לטביה) וא'פ ניקולו נפולי (איטליה) 3.5 כ"א; א"פ אדריאן מרטינז (ספרד) 3; אב"ל קרלוס סוארז (ספרד) 2.5. מיכאל צלח את התחרות ללא הפסד: ניצחון בודד ו-8 תיקו.

 

קצרצרים

ארה"ב: בעיר טייסונס נערכה המהדורה ה-45 של תחרות המזרח הפתוחה בהשתתפות 50 שחקנים, מהם שני רבי אמנים שנטלו את שני המקומות הראשונים: אלכס לנדרמן עם 6 מ-7 ואלוף ישראל לשעבר, סרגיי ארנבורג עם 5.5.

הולנד: נבחרת העיר וחנינגן מן הליגה השניה זכתה סופסוף לניצחונה הראשון העונה בשיעור 5.5: 4.5 על קבוצת מקס אאובה מן העיר אנסחדה במזרח הולנד. כתבכם ניצח את פטר בולוורק.

כתבכם וחברו לקבוצה יאן טימן חוגגים באנסחדה עוד סיבה למסיבה

קינוח:עוד מבט, הפעם באנגלית, אל אליפות ישראל במעלות-תרשיחא, באתר השחמט הנצפה ביותר ברשת:

https://en.chessbase.com/post/israeli-championships-2018

צילומים: אתרים רשמיים, לנרט אוטס, קייס סטאפ, פייסבוק