אליפויות ישראל למחצית הדרך

המאבק על התארים הארציים לגברים ולנשים אשר חצה את קו האמצע מחריף לקראת סיבובי ההכרעה.






במעלות תרשיחא שוחקו כבר 5 סיבובים והמירוץ על כתר האליפות בשיאו. הסיבוב השלישי לא הותיר כבר אף שחקן עם מאזן מושלם. הקרב דבויריס- סמירין התנהל על מי מנוחות בוריאנט מרכזי של הפתיחה הספרדית שהשחור לא התקשה להשוות. .לאחר חילופי מלכות התקבל סיום בו הלבן נהנה לכאורה מצמד רצים, אבל נותר חסר משמעות אל מול משחק הכלים ההרמוני ומוכוון המטרה של השחור. טעות קלה של הלבן גררה מעבר לסיום בו הוא נותר עם פרש מול רץ עם רגלים בשני האגפים אך בגרעון רגלי. סמירין , כמצופה, לא התקשה במימוש היתרון והוסיף למאזנו נקודה חשובה. קרב שקול התנהל בין אלון מינדלין לניצן שטיינברג בעקבות הפתיחה האנגלית עם חילופי מלכות בהמשך. במסע ה-30 כשהלבן עמד לזכות בטיב תמורת רגלי הוסכם לתיקו. גם התוכנות סבורות שהשחור יזכה לתמורה הולמת לגירעון החומרי הקל. 

אלון גרינפלד (מימין) וגד רכליס אלופי העבר של ישראל

פוסטני פגש בכלים הלבנים את אלוף ישראל לשעבר, גד רכליס, אשר למעט משחקי הליגה, נעדר בשנים האחרונות כמעט לחלוטין מן הזירה התחרותית. הלבן השיג עדיפות קלה בוריאנט הקלאסי של ההגנה ההודית של המלך. זו התעצמה במשחק האמצע לנוכח חולשת אגף המלך השחור והיווצרות רגלי לבן חופשי ונתמך במרכז. הלבן אכן זכה ברגלי ובסמוך לביקורת הזמן כבר היתה לו עדיפות ניכרת כשהשחור ביצע משגה מכריע (38...צה4?) שאיפשר ללבן חילוף כלים ומעבר לסיום של רץ מול פרש עם רגלי עודף. גדי עוד ניסה לסבך באמצעות יצירת מירוץ רגלים הדדי אך בסצינות שכאלו בדרך כלל ידו של הרץ על העליונה ופוסטני אמנם לא נכשל במבחן ההוכחה. 

יבגני פוסטני לא לוקח שבויים

ר"א טל בראון ספג במפתיע הפסד שני ברציפות , הפעם בכלים הלבנים מידי יאן גלבורד. בקרב של התקפות אגפיות נוגדות היטיב השחור להדוף התקפת מיעוט לבנה באגף המלכה מול הצרחה גדולה. לקראת המסע ה-20 הגיע הקרב לעמדה שלפנינו:

20. א4?

פותח בהתקפת מיעוט שתאחר את המועד. הרע במיעוטו היה להצריח ולהחזיר את המלכה הלבנה למשחק דרך ח3.

20...פד7 21.פ:ה6 ו:ה6 22.ב5 ג5!

כדי להותיר את הטורים נעולים. היוזמה עוברת לשחור והוא אינו מתמהמה במימושה.

 23.ד:ג5 פ:ג5 24.רה2 מהז7! 25. 00?

הלבן אינו מבחין באיום אך בכל מקרה עמדתו כבר אינה בת הגנה

25...פב3

הלבן נכנע. לאחר 26.צג2 צג8 הריתוק מכריע.

דרמה מרתקת התחוללה בקרב בין דויד גרשקוביץ' (בלבן) לאורי קובו לאחר ביקורת הזמן:

כלי הלבן נראים כמצטופפים במערך הגנתי אבל העדיפות למעשה לצידו אם אך יבחר בהמשך הטבעי 42. א5!

במקום זאת הוא מתפתה לטרף קל בדמות הרץ השחור המבודד.

42.מז1? ר:ז2! 43.פ:ז2 פ:ח3+ 44.מו1 ר:ה3 45.ר:ה3 צ:ה4 46.מהג2 צב4 47.רד2 צז4

48.מהב3??

משגה גורלי בעמדה שקולה. לאחר 48.מהג8! ו5 49.א5 מהא7! 50.רה3 מה:א5 51.מהד7+ יסתיים הקרב בתיקו.

48...מהא7! 49.רה3 מהא6+ 50.מהב5 מה:א4 51.מה:א4 צ:א4

עמדת הלבן קורסת והקץ קרוב.

 52.רד2 ז5 53.פה3 מז6 54.מז2 פו4+ 55.מח2 ו6 56.רה1 ה4 57.פז1 פד3 הלבן נכנע.

לאחר הסיבוב השלישי הוליכו בראש מיכלבסקי, זנן, א.גרינפלד, בקלצ'וק וסמירין עם 2.5 נקודות כל אחד.

בסיבוב הרביעי הופגשו כצפוי המוליכים בראש. בקרב סמירין-זנן עמד בסימן מאבק סיציליאני שקול שנמוג לתיקו בסיום דל אירועים של ארבעה צריחים עם ארבעה רגלים לכל צד, כולם באגף אחד.קרב סיציליאני שקול נוסף ניטש בין שטיינברג ל א. גרינפלד ואף הוא נסתיים ללא הכרעה. בקרב הניצחון היחיד בצמרת היטיב מיכלבסקי להיערך בכלים השחורים אל מול הפיאנקטו הכפול בו נקט בקלצ'וק ובהמשך הקריב רגלי כדי להשתלט על הטור המרכזי הפתוח בעדו ביצע את הפלישה המכרעת.

בקרב עמדתי לדוגמה הכניע פוסטני בשחור מערך לא שאפתני במיוחד של קובו בפתיחה האנגלית תוך חתירה סבלנית לכיבוש התורפה הלבנה בערוגה ד4. לפני ביקורת הזמן עוד ניסה הלבן לחתור למשחק נגדי באמצעות הקרבת טיב אך ללא הצלחה ופוסטני רשם עוד נקודה חשובה במסע ההתאוששות שלו מן ההפסד בסיבוב השני. במפגש בין אלופי העבר גבר גדי רכליס על יהודה גרינפלד במיניאטורה סיציליאנית שהוכרעה בתוך 24 מסעים בלבד דווקא בנוסח רוסולימו.

הקרב בין הנער אלישע לוקין לאמן הבינלאומי יורי ז'יזמר הגיע לסיום שלפנינו:

השחור יכול לשמור על יתרונו באמצעות 29...צה8 30.רו7 צא8 31.מו3 ח:ז6 32.ח:ז6 רה7 33.מה5 רו6 וכו' במקום זאת הוא בחר בחלופה 29. צד1?? שלאחריה ציפתה לו הפתעה לא נעימה: 30.רב6! צד2+ 31.מה3 צ:ב2 32.ר:ג7 ב3 33.א:ב3 צ:ב3+ 34.מד2 ח:ז6 35. רב6 והשחור נכנע.

בתום הסיבוב הרביעי צעד מיכלבסקי לבדו בראש הדירוג עם 3.5 נקודות לפני א.גרינפלד, פוסטני, זנן, מינדלין וסמירין 3 כל אחד.

מיכלבסקי, המוביל היחיד, התמודד בסיבוב החמישי עם סמירין. כדי לעקוף את ההודית של המלך החביבה על יריבו נקט ויקטור בהתקפת טרומפובסקי והקרב נטול הדרמות נחתם במסע ה-25 בחלוקת הנקודה. פוסטני המשיך במסע ניצחונותיו הפעם על חשבונו של אלון מינדלין. הקרב הגיע לעמדה שלפנינו המזכירה את נוסח חומת האבן בהגנה ההולנדית:

השחור מאיים 19...צח6 והלבן קידם את המזימה עם 19.ו3 צח6 !? 20.ו:ה4 מה:ח2+ 21.מו2 צח3?

ספקולציה מרחיקת לכת שלא תעלה יפה. מעניינת היתה דווקא החלופה: 21...פו6! 22.צח1 פ:ה4+! 23.מה:ה4 ד:ה4 24.צ:ח2 צ:ח2 והשחור יכול בהחלט להמשיך במאבק.

22.מה2 פו6 23.מד1 פ:ה4 24.ר:ח3 מה:ח3 25.צז1 ד:ג4 26.ב:ג4 ג5 27.א4 (27.פד3!) רד7 28.צא3 והלבן מימש את יתרון הכלי במסע ה-41.

יבגני זנן (משמאל) וניצן שטיינברג

יבגני זנן היטיב לנהל את המחנה השחור בפתיחה הקטלאנית מול אלון גרינפלד והקרב היה שקול עד לסיום בו ביצע לפתע משגה גס ונאלץ להניח את נשקו. רכליס נחל הפסד שני, הפעם בכלים הלבנים, מול ניצן שטיינברג. טל בראון ואורי קובו עשו צעד נוסף בחזרה לתמונה עם ניצחונות על חנן מרדכי וארז קופרוואסר.

בתום הסיבוב החמישי נכבשה צמרת הדירוג בידי חמישה רבי אמנים: אלון גרינפלד, ויקטור מיכלבסקי ויבגני פוסטני בפסגה עם 4 נקודות, לפני איליה סמירין וניצן שטיינברג 3.5 כל-אחד.

נציגיו הבולטים של הדור הצעיר נושפים בעורפם: רבי האמנים אורי קובו וטל בראון, האמנים הבינלאומיים יבגני זנן,יונתן בקלצ'וק ואלון מינדלין ואמני פיד"ה אהרון אופיר ואור גלובוס בצוותא עם ותיק המשתתפים, פעמיים אלוף העבר, יהודה גרינפלד 3 כל אחד.

 במוקד הסיבוב השישי עומדים היום מפגשי הצמרת : מיכלבסקי- פוסטני, סמירין-א.גרינפלד וזנן-שטיינברג .

מנהלי האליפויות: אלון כהן, שופט בינלאומי (משמאל)  ושאול ויינשטיין (ניהול האתר ושידורים חיים) 

הפייבוריטיות בצמרת הדירוג

באליפות הנשים מוסיף להתנהל בפיסגה מירוץ בין הפייבוריטיות. בסיבוב השלישי פגשה המדורגת מספר אחת, יוליה שווייגר בכלים השחורים את האלופה המכהנת מיכל להב. היה זה מאבק סיציליאני עם הצרחות נוגדות אך בעוד שמיכל לא הצליחה ליצור איומים מסוכנים כנגד אגף המלך השחור פתחה יוליה קוי תקיפה לכליה מול המלך הלבן באגף האחר שקרס כליל אל מול ההסתערות הכבדה.

מאשה קלינובה ניצלה היטב בלבן את עדיפותה בסיום של כלים קלים הן במרחב והן בתצורת הרגלים מול אביטל חייטוביץ'. העובדה שרוב הרגלים השחורים עמדו על ערוגות בצבע הרץ הלבן הקלה על מלאכת המימוש.

לאחר הסיבוב השלישי היו יוליה ומאשה היחידות ששמרו על מאזן ללא מתום. הן התמודדו כמובן בסיבוב הרביעי ושמרו על פיסגה משותפת. יוליה אמנם זכתה ברגלי אבל העריכה שלמול צמד הרצים השחור תתקשה לממש אותו והשתיים הסכימו לתיקו . מרסל אפרוימסקי לא הצליחה לממש יתרון בסיום מלכות והקרב נסתיים בשח חוזר של יריבתה נדייז'דה רפרון. מיכל להב גברה על רונית באמצעות הקרבת טיב נאה שהותירה את המלך היריב חשוף במרכז הלוח. בעקבות הסיבוב הרביעי הובילו שווייגר וקלינובה עם 3.5 נקודות כל אחת לפני להב 3.

הסיבוב החמישי הפגיש ביניהן את כל 4 הפייבוריטיות. שני המשחקים נסתיימו בתיקו אבל במסלול שונה בתכלית. בעוד שהקרב בין קלינובה ללהב ארך 9 מסעים בלבד בהגנה הצרפתית, נמשך הקרב בין יוליה למרסל 47 מסעים של מאבק סיציליאני ונסתיים בלחיצת יד פייסנית רק בסיום צריחים שקול לחלוטין.

יוליה שווייגר מול מרסל אפרוימסקי

בתום הסיבוב החמישי מוסיף להתנהל בפיסגה מירוץ בין הפייבוריטיות יוליה שווייגר ומאשה קלינובה 4 נקודות כל אחת, לפני האלופה מיכל להב3.5 . 5 שחקניות שועטות בעקבותיהן עם 3 נקודות כל אחת. המפגשים המרכזיים בסיבוב השישי הם: חייטוביץ'-שווייגר, אפרוימסקי-קלינובה ונסטורובסקאייה- להב.

כל המשחקים מועברים בשידור חי באתר זה. באותו דף ניתן למצוא בתום כל סיבוב את קובץ הקרבות המעודכן.

את כל התוצאות אפשר לראות כאן:

http://chess-results.com/tnr398118.aspx?lan=17&art=2&rd=4

צילומים: דורית ריטבו וולפוביץ'