יוליה באליפות אירופה

פתיחה טובה ליוליה שוויגר באליפות אירופה. תארים בינלאומיים ישראליים חדשים. ישראלים מצטיינים בליגות האירופיות. מיניאטורה ישראלית מצטיינת וגם מיזם של שחמט ומוסיקה בבודפשט.






בוויסוקה טאטרי שבסלובקיה נפתחה אליפות אירופה לנשים בהשתתפות 144 שחקניות מ-30 ממדינות היבשת שתתמודדנה ב-11 סיבובים שוויציים עד ל-20 באפריל. בין המשתתפות 13 רבות אמן, 35 רב אמניות, 29 מהן נושאות את התואר אמן בינלאומי ו-22 אמניות בינלאומיות. בראש הדירוג המוקדם צועדת אלופת העולם לשעבר ר"א מריה מוזיצ'וק (2540) מאוקראינה ולאחריה רבות האמן 2. נינו בטסיאשווילי 2521 3.ננה דזגנידזה 2507 (שתיהן מגיאורגיה) 4.ולנטינה גונינה 2507 ורב אמנית 5.אלכסנדרה גוריאצ'קינה 2495 (שתיהן מרוסיה). הישראלית היחידה באירוע היא בכירת שחקניותינו אב"ל יוליה שווייגר 2404 מקום 31 בדירוג המוקדם. את הופעתה פתחה יוליה בתיקו עם התורכיה א"פ ארדה אירמק וניצחונות על אב"ל סווטלנה פטרנקו (מולדובה) וא"פ אנה סרגיסיאן (ארמניה).

רעייתו של שחקן נבחרת ישראל מקסים רודשטיין, תרזה, שהיא רב-אמנית צ'כית, גם היא בין המשתתפות.

בתום הסיבוב השלישי ניצבו רק שתי שחמטאיות בראש הדירוג עם מאזן מושלם: רבת האמן הגיאורגית ננה דזגנידזה ואב"ל דיימנטה קורנט (ליטא). יוליה נמנית עם דבוקה ענקית של 21 שחקניות הדולקות בעקבותיהן. בסיבוב הרביעי היא מתמודדת היום עם רבת אמן הואנג טאן טראנג (הונגריה).

עם חבר השופטים בתחרות נמנה גם השופט הבינלאומי הישראלי אלמוג בורשטיין.

בסוף החודש עומדת יוליה להשתתף עם בצוותא עם צמרת השחמט הישראלי, לצד אלופי העולם לשעבר אנטולי קרפוב ווישי אנאנד, בהפנינג החגיגי לכבוד יובל ה-70 למדינה בירושלים.

אתר רשמי: http://www.ewcc2018.eu/   

בקלצ'וק וגורודצקי- אמנים בינלאומיים!

במינסק בירת בלארוס נערך בסוף השבוע שעבר הכנס הרבעוני הראשון לשנת 2018 של נשיאות הפיד"ה. במוקד הדיונים עמד מצב חשבונות הבנק של פיד"ה. כפי שדווח מוקדם יותר הבנק השווייצי יו.בי.אס. הכריז כי לא יאריך את תוקפם של חשבונות פיד"ה מעבר לסוף חודש אפריל כתוצאה מהכללתו לשנתיים, מאז נובמבר 2015, של הנשיא המכהן קירסאן אילומז'ינוב ברשימה השחורה של הסנקציות האמריקניות לנוכח עסקי הנפט שלו עם המשטר הסורי. כתוצאה מכך פרש נשיא הפיד"ה מכל פעילות פיננסית במסגרת הפיד"א והותיר בידי סגנו היווני גיאורגיס מקרופולוס את מלוא הסמכויות הביצועיות.לאחר שכל מאמציו של אילומז'ינוב להסיר את שמו מרשימת הסנקציות עלו בתוהו מאיים הבנק השווייצי לסגור את החשבונות מה שעלול לשתק את הפעילות השוטפת כיוון שגם בנקים אחרים עתידים לסרב לשתף פעולה עם פיד"ה כל עוד כלול שמו של נשיאו ברשימה השחורה.

נשיאות הפיד"ה המודעת לקשיים קיבלה פה אחד החלטה לקרוא לאילומז'ינוב לפרוש מכס הנשיאות ללא דיחוי.בראש החתומים על הדרישה הזאת היה ממלא המקום, היווני גאורגיוס מקרופולוס (אשר מצידו אף הודיע על מועמדותו לתפקיד) ושותפים לה גם כל סגני הנשיא לרבות הישראלי ישראל גלפר.

נשיאות הפיד"ה בוחנת אכסנייה אפשרית לאולימפיאדת 2022 במינסק. שני משמאל: ישראל גלפר

מעבר לפוליטיקה אישרה הנשיאות תארים בינלאומיים חדשים. התרחבה קהיליית רבי האמנים ב-27 חברים חדשים מ-17 מדינות ובכללם אישה אחת: הגיאורגית נינו בטסיאשווילי. כמו כן אושרו שתי רב אמניות ושבע אמניות בינלאומיות חדשות ולא פחות מ-48 תארי אמן בינלאומי לשחקנים בני 25 פדרציות ובהם שני ישראלים צעירים: יונתן בקלצ'וק בן 20 ממועדון הרצליה ודויד גורודצקי בן 17 ממועדון צפריר רחובות.

מדליית ארד למקסים

 שתי ליגות אירופיות חזקות בהן משתתפים גם שחקנים ישראלים סיימו את העונה בסוף השבוע שעבר. בצ'כיה ננעלו משחקי הליגה הראשונה, האקסטרה-ליגה, בניצחונה הצפוי של נובובורסקי ( עם רבי האמנים האריקרישנה, וויטאשק, נווארה, ססיקיראן ולזניצקה), אשר ניצחה בכל 11מפגשיה וצברה, כמו בכדורגל, 33 נקודות.. את הסגנות חילקו ליסה נד לאבם וקבוצתו של רב האמן הישראלי מקסים רודשטיין, זיקודה טורנוב עם 22 נקודות כל אחת. מקסים היה שותף לכל שלושת נצחונותיה האחרונים וסיים, על הלוח הראשון בתיקו את משחקיו עם רבי האמנים סרגיי מובססיאן (במפגש בו ניצחה טורנוב 4.5: 3.5 את פרדוביצה החזקה); עם דניאל סדזיקובסקי ( 5.5: 2.5 על קרלובו פולה) ועם צ'אבה באלוג ( 4.5: 3.5 על ברנו). בסך הכל שותף מקסים בשבעה מפגשים בהם צבר על הלוח הראשון 4 נקודות. מצטייני העונה היו שחקני האלופה נובובורסקי, דויד נווארה וויקטור לזניצקה (על הלוחות שני ורביעי) עם 10 נקודות כל-אחד.

ישראלים בבונדסליגה האוסטרית

גם בבונדסליגה האוסטרית הראשונה נערכו במרוכז . בסט. וויט שלושת הסיבובים האחרונים (חמישי-שבת) והיא עמדה בסימן שליטתו של מועדון ספרקאסה ינבאך ( עם רבי האמנים ג'ובאבה, ניסיפיאנו, וולוקיטין ובלובאום) אשר ניצח בכל 11 מפגשיו וצבר 22 נקודות , לפני מאריה שאל 19 והוהנמס 16.

 רויאל זלצבורג, קבוצתו של הישראלי ר"א יבגני פוסטני, דורגה במקום השביעי עם 11 נקודות. יבגני, על הלוח השני, היה שותף לנצחון 5: 1 על פמהאגן (תיקו עם א"פ הורבאט), לניצחון 4: 2 על גריסקירכן/ באד שאלרבאך (ניצחון על אב"ל קילגוס) ולהפסד 2: 4 מול אלופה הטרייה (תיקו עם ר"א וולוקיטין). בסך הכל צבר יבגני 5 נקודות בשבעת משחקיו (רמת ביצוע 2669).

אבסאם, קבוצתו של הישראלי ר"א אמיל סוטובסקי, דורגה במקום ה-11 והלפני אחרון, עם 5 נקודות. אמיל, על הלוח הראשון, גבר על ר"א האבה (בהפסד 2: 4 לגריסקירכן/ באד שאלרבאך), נפרד בתיקו מר"א ניסיפיאנו (1: 5 לאלופה הטרייה) ותיקו עם ר"א בוסיוצ'יץ' (2: 4 ל סט.ווייט). בסך הכל צבר 3.5 נקודות בשבעת המשחקים בהם שותף( רמת ביצוע 2583). 
ביום א' נערכה במקום אליפות הבונדסליגה האוסטרית בבזק.עם 25 קבוצות בנות ארבעה שחקנים כל אחת. גם כאן ניצחה יינבאך עם 15 נק' , לפני המארחת 15 נקודות אף היא אבל עם נחיתות בנקודת לוח. רויאל זלצבורג סיימה רביעית עם 13 נקודות. פוסטני, על הלוח הראשון, צבר 6.5 נקודות בתשעת קרבותיו. אמיל לא השתתף באליפות הבזק.

ספרד: סאלואו, קבוצתם של רבי האמנים הישראליים ארתור קוגן ומיכאל אורטובסקי, ניצחה במפגש הפליי אוף הראשון את קבוצת וואלס בשיעור 7: 3. מפגש הגומלין ייערך בסוף השבוע בוואלס ויכריע מי תעלה לליגת הכבוד הקטאלונית הבכירה.

הולנד: בליגת המשנה נוצחה וחנינגן 3.5: 6.5 בידי סיסא 2 מכרונינגן. כתבכם נפרד בתיקו בכלים הלבנים מיריבו קון למברכט על הלוח הרביעי והקבוצה עדיין מחלקת את הסגנות בתום הסיבוב השמיני והלפני אחרון.

ביום שלישי נערכה במועדון "קאיסה" אמסטרדם, הגדול במועדוני הולנד, אליפות הבזק השנתית הנושאת את שמו של פרופ' יוהן ון הלסט, חסיד אומות העולם שהלך לעולמו בחודש שעבר בגיל 107. כתבכם סיים במקום השני בגמר א' עם 5 נקודות משישה קרבות ללא הפסד.

אתגר מיניאטורי

האמן הבינלאומי החיפני לקומפוזיציה לאוניד מקארונץ הוא ממחברי הבעיות הישראליים הפוריים ביותר אם לא הפורה מכולם. המינאטורה הרב מסעית היפה שלפנינו הצטיינה בתחרות רוסית ובנוסף לתוכנה האמנותי היא גם אתגר ראוי לכושר החישוב של הקוראים. הפתרון בסוף הכתבה.

לאוניד מקארונץ

קודסניק 2017

פרס שלישי  

מט בארבעה מסעים 

שחמט ומוסיקה בבודפשט

שגריר השחמט הפעיל ביותר שלנו בזירה הבינלאומית הוא ללא ספק רב-אמן ארתור קוגן. פעילותו הענפה חורגת בהרבה מן הזירה התחרותית לבדה והוא מצליח לסחוף לאהבת השחמט גם אישים בולטים בתחומים אחרים. בסוף החודש שעבר השתתף ארתור במלון גלרט המפואר בבירה ההונגרית (בו התגורר,אגב, חודשים אחדים גם בובי פישר בשלהי המילניום הקודם) ולא לראשונה, במפגש עם אמנים בעלי שם עולמי, אוהבי שחמט מושבעים שחלקם מתלמידיו של ארתור, העשוי ככל הנראה אף להבשיל לסרט תיעודי על הזיקה בין השחמט לבין המוסיקה, גם בעזרת עקרונות שיטת ה"אולהלה" של ארתור ובבימויו של ג'ורג'יו לונדמרק. בין שאר השתתפה במפגש גם דודניתו של ראול וואלנברג, הדיפלומט השוודי שהציל בבודפשט יהודים רבים ונעלם לאחר המלחמה בגולאג סובייטי. גם הוא מסתבר היה חובב שחמט נלהב.

ארטור קוגן בפעולה במלון גלרט

עם האמנים ידועי השם הנוטלים חלק במיזם נמנים גם האחים ההונגריים יאוורקאי, שאנדור הכנר ואדם הצ'לן. הם ניגנו לכבוד ארתור כמה נעימות ישראליות והפליאו בנגינת מוסיקה הונגרית אותנטית שמטעימה ממנה, עם כלי שחמט ברקע, יכולים בעלי חשבון פייסבוק מביניכם, ליהנות כאן:

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1418537241583575&id=580967965340511

 עוד חניך לשעבר של ארתור מסב לו נחת מרובה לאחרונה. זהו כמובן האמריקני מס' 1 פביאנו קרואנה שהשנה מסתמנת כפריצת הדרך הגדולה בקריירה שלו לאחר שבעקבות ניצחונו בתחרות המועמדים והעפלתו לקרב על הכתר העולמי, ניצח בסוף השבוע האחרון גם בתחרות העל גרנקה בבאדן באדן שבגרמניה, נקודה תמימה לפני אלוף העולם.

ארטור קוגן עוקב בעניין

התמונה לקוחה מאולימפיאדת טרומסו 2014 בה עדיין ייצג קרואנה את איטליה (ארץ המוצא של משפחתו) וכאן הוא זוכה לגיבוי של קפטן הנבחרת ארטור קוגן. נעדר מן הצילום רק היריב.מיהו? אכן ניחשתם נכונה...מגנוס קארלסן!

פתרון בעייתו של מקארונץ: 1.פו2! מאיים: 2.פז4+! ח:ז4 (או 2...מח7 3.צ:ז5 עם 4.צ:ח5#) 3.צה1 עם 4.צח1#

1...ז4 2.פד3 עם 3.פו4 ו-4.צ:ח5 מט; 1...ח4 2.צה6+ מח5 (2...מח7 3. פז4 עם 4.צח6#) 3.מז7! ז4 4.צה5#.

צילומים: אתרים רשמיים, פייסבוק.

מידע ותגובות:

[email protected]