באקו: ניצחון והפסד לנבחרות ישראל

לקראת הישורת האחרונה של משחקי האולימפיאדה ה-42 מוליכות בראש התחרות הפתוחה ארה"ב ואוקראינה וסין מובילה את תחרות הנשים. נבחרות ישראל ניצחו בסיבוב השמיני את קרואטיה (גברים) וטורקמניסטן (נשים) אך נוצחו בידי פרו ופולין בסיבוב התשיעי.






הסיבוב השמיני של האולימפיאדה ה-42 בבאקו ראה מפגש פסגה כללי בשתי הזירות גם יחד בין נבחרות רוסיה וארה"ב. מאבקים מרים ניטשו על כל הלוחות כשהמסקרנים שבהם, קריאקין- קרואנה וקראמניק- נקאמורה, מסתיימים  בתיקו. על הלוח השלישי ספג יאן נפומניאצ'י הפסד ראשון, לאחר שבעה ניצחונות רצופים, מידי ווסלי סו. לאמריקנים היה סיכוי טוב לסיים את עימות העל כשידם על העליונה אלמלא שגה ריי רובסון קשות, בלוח הרביעי מול אלכסנדר גרישצ'וק, בהחליפו את כל הכלים תוך מעבר לסיום רגלים חסר תקווה ואיפשר בכך לרוסים להיחלץ בכל זאת בתיקו 2: 2. 

 אוקראינה חזרה אל הפסגה על חשבונה של גאורגיה המצליחה. אמנם על הלוח הראשון הובס רוסלאן פונומאריוב במיניאטורה מצודדת בידי באאדור ג'ובאבה (ראו להלן את הקרב הקצר והקורע בשולי הדיווח) ואולם שלושת חבריו גמלו בניצחונות לקבוע 3: 1 משכנע. גם הודו התאוששה במהרה מהפסדה הצורב בסיבוב השביעי לארה"ב וגברה על אנגליה 2.5: 1.5 עם 3 תיקו וניצחון של סתוראמאן על נייג'ל שורט בלוח הרביעי. האלופה האולימפית  המכהנת, נבחרת סין, נחלה הפסד שני ברציפות, 1.5: 2.5 (שוב ,בשל הפסדו של לי צ'יאו על הלוח השלישי, הפעם לזולטאן אלמשי). מול הונגריה (דינג לירן- ראפורט תיקו). 

ישראל - קרואטיה

ישראל רשמה ניצחון חשוב 3: 1 על נבחרתה החזקה של קרואטיה במפגש של 8 רבי אמנים. על הלוח הראשון גבר מקסים רודשטיין על איבן סאריץ' במשחק חריף ומרתק גם אם לא חף ממשגים. תמיר נבאתי ניצל במלואה הפקרת רגלי על-ידי וותיק שחקני היריבה, אלוף אירופה לשעבר זדנקו קוז'ול, בהפגינו טכניקה טובה במימוש היתרון. יבגני פוסטני ומיכאל רויז נפרדו בתיקו מהרוויה סטוויץ' ואנטה ברקיץ'. 

אלוף ישראל לשעבר, ר"א יהודה גרינפלד גבר על רב-אמן דויד סמרדון במפגש בו נוצחה נבחרת כבדי השמיעה  1: 3 בידי אוסטרליה  אך נוצח בסיבוב התשיעי בידי רב-אמן גילברטו הרננדז בהפסד קבוצתו למכסיקו 0.5: 3.5.  אב"ל אנדריי גורבאנוב  לא שותף בהפסדה של נבחרת הנכים לתאילנד 1: 3 אך היה שותף לתיקו 2:2 מול אל סלבדור עם ניצחון על חורחה גירון. 


ר"א יהודה גרינפלד

בתום הסיבוב השמיני צעדו בראש הדירוג ארה"ב, הודו ואוקראינה עם 14 נקודות כל-אחת, לפני רוסיה, אזרבייג'ן ונורבגיה 13 כל-אחת . ישראל מדורגת במקום ה-28 עם 11 נקודות

נבחרת ארה"ב מול רוסיה

בתחרות הנשים עמד במוקד הסיבוב השמיני מפגש הפסגה בין רוסיה לארצות הברית. אירינה קרוש בלוח הראשון וקתרינה נמצובה בלוח הרביעי נקלעו על שני הלוחות הראשונים לעמדות חשודות כבר לאחר הפתיחה אבל הפגינו רוח לחימה למופת ובסופו של יום אכן "גבר הספורט על המדע" (כמאמרו של אלוף העולם מגנוס קארלסן במצב דומה) כשהשתיים הפכו את היוצרות לשתי נקודות יקרות מפז שהבטיחו לנבחרת המהגרות האמריקניות ניצחון קבוצתי דחוק (2.5: 1.5) אך חשוב מאין כמותו במירוץ המרתק על המדליות. 

נשות פולין גברו בשיעור דומה על ההולנדיות שהופיעו ללא ז'ואקין פנג (מוניקה סוצ'קו- אנה האסט 0: 1) ואוקראינה שלא יכלה להונגריה נאלצה להסתפק בתיקו 2:2 בשל יום לא מוצלח של האחיות מוזיצ'וק (אנה – טאהן טראנג הואנג  תיקו; מריה- סידוניה לזארנה-ואידה 0: 1). סין חברה סוף סוף לפסגה בעקבות ניצחון גבוה על המארחת אזרבייג'ן 3.5: 0.5 (הו-ייפאן – זיינאב ממדיארובה 1: 0). 

היה זה הסיבוב השמח ביותר של נבחרת הנשים הישראלית שהעפילה למקום הרביעי בעקבות ניצחונה על נשות טורקמניסטן בשיעור 2.5: 1.5. יוליה שווייגר ומרסל אפרוימסקי גברו על  רב אמנית מאהרי גלדייבה (2285) ו אמנית פיד"ה ג'מאל אובזדורדייבה (2031) בשני הלוחות הראשונים; מאשה קלינובה נפרדה בתיקו מא"פנ גוזל אטבאייבה (2021) ורק אולגה גוטמחר, על הלוח הרביעי, נוצחה בידי א"פנ  באהאר האלאבה (2103). 


יוליה שויגר בראש נבחרת הנשים

בעקבות הסיבוב השמיני חזרו נשות סין אל פסגת הדירוג והובילו בצוותא עם נשות ארה"ב עם 14 נקודות קבוצתיות כל אחת, לפני פולין וישראל (!) 13 כל אחת. ישראל, עם 6 ניצחונות, תיקו והפסד שואפת אוויר פסגות בהקדימה בשלב זה מעצמות כאוקראינה, רוסיה, הודו, הונגריה וגאורגיה ומתכוננת במרץ למפגש הבמה המרכזית עם שותפתה המאוד חזקה למקום השלישי על השולחן השני באולימפיאדה! ישראלית אחרת , אלכסנדרה אלכסנדרובה נוצחה  בהפסדי נבחרת הנכות לנשות קרואטיה ולנשות פורטוגל פעמיים  0.5: 3.5.  

הסיבוב התשיעי. לקראת הישורת האחרונה: גברי ארה"ב ואוקראינה ונשות סין ופולין בפסגה

הסיבוב התשיעי חולל שוב מהפך חלקי בפסגת התחרות הפתוחה כאשר הנבחרת האוקראינית הדיחה  שוב את הודו מראשות הדירוג ותפסה את מקומה. בשלושת הלוחות הראשונים חילקו אליאנוב, פונומאריוב וקריבורוצ'קו את הנקודות עם האריקרישנה, אדהיבאן ווידיט ואת הניצחון הקבוצתי הביא בלוח הרביעי קורובוב שגבר על סתוראמאן. שותפה לה בראשות הדירוג נבחרת ארצות הברית שגברה על נורווגיה בשיעור 3: 1 המפגש המסקרן בין קרואנה לקארלסן על הלוח הראשון נסתיים בתיקו וכך גם הקרב בין ווסלי סו לאריאן טארי, התקווה החדשה של השחמט הנורווגי אבל נקאמורה ושנקלאנד בכושר מעולה  סיפקו את מלוא הסחורה מול האמר ואורקדאל.  רוסיה ניצחה את המארחת אזרבייג'ן 3: 1 ( קריאקין- מאמדיארוב תיקו) ונבחרת אירן הצעירה, אם יורשה לנו -אחת ההפתעות הנעימות של המשחקים ושל שחמט הנוער לאחרונה בכלל, חילצה תיקו 2:2 מנבחרתה החזקה של אנגליה (מאגמי- אדאמס תיקו). צ'כיה גברה על הולנד 2.5: 1.5 (נווארה-גירי תיקו) ובשיעור זהה ניצחה גאורגיה את הונגריה כשבלוח הראשון רושם באדור ג'ובאבה נקודה נוספת מול ריצ'ארד ראפורט. 

תקוותיה של נבחרת ישראל להעפיל לקראת הישורת האחרונה אל סמוך לצמרת נכזבו בסיבוב התשיעי עם הפסדה  הדחוק לנבחרתה של פרו המופיעה כאן ללא חוליו גראנדה זוניגה, כוכב התחרויות הפתוחות בספרד. הן רודשטיין והן פוסטני נחלו הפסדים ראשונים מול רבי האמנים אמיליו קורדובה ( 2638) וחורחה קורי (2609), נבאתי נפרד בתיקו מאב"ל דיווי וורה סיגוונאס (2499) ורק מיכאל רויז נטל נקודת כבוד מול פרננדו פרננדז (2410).   

בתום הסיבוב התשיעי מוליכות בראש דירוג התחרות הפתוחה נבחרות ארה"ב ואוקראינה עם 16 נקודות קבוצתיות כל-אחת לפני רוסיה 15, גאורגיה, צ'כיה והודו 14 כל-אחת. גברי ישראל ירדו בעקבות הפסדם למקום ה-38 כשלזכותם 11 נקודות קבוצתיות. הסיבוב העשירי יפגיש על הבמה את ארצות הברית עם גאורגיה, את אוקראינה עם צ'כיה ואת הודו עם רוסיה. ישראל תפגוש את אלבניה בשולחן ה-20. 

נבחרת הנשים של סין ניצבת לבדה בראש דירוג תחרות הנשים לאחר שהדיחה מן הפסגה את נבחרת ארצות הברית 

עם ניצחון מזערי אך מספיק 2.5: 1.5. אירינה קרוש, אנה זאטונסקי וקתרינה נמצובה נפרדו בתיקו מאלופת העולם הו-ייפאן, טאן ז'ונגי וגואו קי אבל הפסדה של נאשי פאקידזה על הלוח השני ליו וניון עשה את ההבדל. ישראל שהגיעה במאמץ רב הראוי להערכה למפגש על השולחן השני על הבמה התקשתה לעמוד בפני פולין החזקה ונכנעה לה 0.5: 3.5 בעקבות הפסדיהן של יוליה שוויגר לרב-אמן מוניקה סוצ'קו (2437), מרסל אפרוימסקי לרבת אמן יולנטה זאוואדזקה (2429) ואולגה גוטמחר לאמנית הבינלאומית מריולה ווזניאק (2246). רק מאשה קלינובה על הלוח השלישי חילצה תיקו מול רבת אמן קלאודיה קולון (2346). 

אוקראינה הביסה את הנבחרת המארחות מאזרבייג'ן 3.5: 0.5  עם ניצחונותיהן של האחיות אנה ומריה מוזיצ'וק על זיינאב ממדיארובה וגונאי ממדזאדה. הודו גברה על הולנד 3: 1 (האריקה- פנג 1: 0).  הונגריה נפרדה בתיקו 2: 2 מבולגריה (הואנג- סטפאנובה תיקו וכך גם על שלושת הלוחות האחרים). 

בתום הסיבוב התשיעי מוליכות בראש נשות סין עם 16 נקודות קבוצתיות (6 ניצחונות ושני תיקו) לפני פולין 15, אוקראינה, רוסיה, הודו וארה"ב 14 נקודות כל-אחת; גאורגיה, הונגריה, גרמניה,מונגוליה, צרפת, בולגריה וישראל 13 כל-אחת. במוקד הסיבוב העשירי והלפני אחרון של תחרות הנשים יעמוד המפגש בין פולין לסין. מפגשי מפתח נוספים במאבק על המדליות יהיו הודו- אוקראינה ורוסיה- גאורגיה ומונגוליה-ארה"ב. לנבחרת ישראל צפוי מפגש לא קל עם נשות ליטא ובראשן חברת הפרלמנט הליטאי רב-אמן ויקטוריה סמיליטה. 

הסיבוב העשירי והלפני אחרון יחל היום, יום שני, בשעה 14.00 לפי שעון ישראל והסיבוב האחרון ביום שלישי בשעה 10.00.  אפשר לצפות בשידור חי של המשחקים לבקר באולם התחרות וליהנות מפרשנות שוטפת של רבי אמנים ב-5 שפות באתר הרשמי של האולימפיאדה (וגם לראות את התוצאות המלאות ,סטטיסטיקה, כל הקרבות , סרטי וידיאו ואלבום תמונות)  כאן: 

http://www1.bakuchessolympiad.com//  

דוברי הרוסית שביניכם מוזמנים ליהנות מדיווחיו המצולמים של הכתב הישראלי בזירת האירועים, ד"ר מרק ליבשיץ (שהוא גם הצלם שלכם בשטח) באתר e3e5.com

באקו: שיאים ומשפחות


ר"א אוגניו טורה

שיא ההופעות באולימפיאדות השחמט שייך ללא ספק לרב-אמן אוגניו טורה  שכה מצטיין בנבחרת הגברים הפיליפינית. זוהי הופעתו ה-23 של טורה בן ה-64 במשחקים האולימפיים מאז אולימפיאדת זיגן 1970. באולימפיאדת ניצה 1974 הוא זכה במדליית כסף על הלוח הראשון והיה לרב-אמן הראשון של יבשת אסיה.  רק באולימפיאדת דרזדן 2008 הוא הוזז לעמדת מאמן הנבחרת. "אני נהנה לשחק מול יריבים שיכולים להיות נכדי" הוא אומר. "השחמט הוא תשוקתי". בינתיים הוא מטפל ב"נכדים" יפה מאוד לנוכח הישגו בשמונת הסיבובים הראשונים-7 נקודות ללא הפסד  וביצוע תחרותי של 2771 כשמול ארבעת רבי האמנים  עימם התמודד צבר 3.5 נקודות! 

שחקן הנבחרת האנגלית נייג'ל שורט הוא מן המעטים שהשתתפו בכל אולימפיאדה מאז 1984. 

השחקן הצעיר ביותר בתחרות הפתוחה הוא שחקן הלוח הרביעי של אירן פירוזיה אלירזיה בן ה-13 שהוא אמן בינלאומי עם ציון לרב-אמן ומד הכושר שלו עומד על 2463 נקודות. הוא שותף עד לסיבוב השמיני בשישה ממפגשי נבחרתו וצבר4.5 נקודות ללא הפסד עם ביצוע תחרותי 2609 אבל אמש נחל הפסד ראשון מול רב האמן האנגלי גוואין ג'ונס.  


הנה עוד שני "שיאנים" בצילום משותף: מגנוס קארלסן עם מד הכושר הגבוה ביותר באירוע ובתולדות המשחקים האולימפיים ולצידו מביטה בהערצה המשתתפת הצעירה ביותר באולימפיאדה: פיורינה ברזובסקי בת ה-9, שחקנית המילואים של נבחרת מונקו. אמה, סווטלנה, היא שחקנית הלוח השלישי של הקבוצה בעוד אביה, האמן הבינלאומי איגור ברזובסקי, הוא הקפטן. 

כבר הזכרנו כאן עוד קבוצה "משפחתית" חזקה מעט יותר, נבחרת נשות שוודיה ועכשיו –הצילום: 

משפחת  קרמלינג

אמא רב-אמן פיה קרמלינג, שחקנית הלוח הראשון של שוודיה, אבא, רב-אמן חואן בלון-לופז ובתם היחידה שחקנית המילואים בת ה-14, אנה קרמלינג בלון.

סיפרנו גם על שני זוגות האחים רבי האמנים בנבחרות יוון (האחים מסטרווואסיליס) ובלארוס ( האחים ז'יגאלקו) אבל ישנם גם כמובן לא מעט זוגות שחמטאים חזקים באולימפיאדה. הדוגמה הקרובה לנו מכל היא של שחקנית הלוח הראשון  שלנו יוליה שווייגר הנשואה לשחקן נבחרת אזרבייג'ן (לשעבר הלוח ראשון בנבחרת גרמניה) ארקדי ניידיץ'. ויש גם הופעה קבועה של בעל ואישה בקבוצה אחת בתחרות הפתוחה: רב האמן מוחמד אל מודיאקי הוא שחקן הלוח הראשון של נבחרת קטאר ורעייתו, אלופת העולם לשעבר רב-אמן ז'ו צ'ן (שחקנית נבחרת סין טרם נישואיה) היא שחקנית הלוח הרביעי ומצטיינת עם 6.5 מ-9 ללא הפסד. 

 עם זאת נראה שהמשפחה האהודה ביותר, באה מן העיר המארחת. שחריאר ממדיארוב הוא שחקן הלוח הראשון של אזרבייג'ן בעוד ששתי אחיותיו הרב אמניות מובילות את שתי נבחרות הנשים האזריות: זיינאב ממדיארובה בלוח הראשון של אזרבייג'ן 1 בעוד טורקאן ממדיארובה מובילה את נבחרת המשנה. אבי המשפחה, אגב, הוא מתאגרף אולימפי לשעבר.   

מברק אולימפי 

אוקראינה גברה על גיאורגיה 3: 1. הפסדה היחיד, על הלוח הראשון, מעורר הדים. לא בכל יום מובס חבר מכובד במועדון ה-2700+ ב-21 מסעים בלבד!  שימו לב רבותי הקוראים: לג'ובאבה (2665)  7 נקודות משמונה קרבות (הוא לא שובץ לסיבוב הראשון) ללא הפסד מול שמונה רבי אמנים על הלוח הראשון וביצוע תחרותי 3013 !! ברשימת קורבנותיו ארבעה חברים נוספים במועדון ה-2700 היוקרתי: וסלין טופאלוב, פרנציסקו וואייחו וריצ'רד ראפורט. 

באאדור ג'ובבה (גאורגיה)  מול רוסלן פונומריוב (אוקראינה)

לבן: באאדור ג'ובאבה (2665) שחור: רוסלאן פונומאריוב (2709)

פתיחת ג'ובאבה


1.ד4 פו6 2.פג3 ד5 3.רו4 ג5 4.ה3 ג:ד4 5.ה:ד4 א6 6.רד3 פג6 7.פזה2 ה6 8.מהד2 ב5 9. 00 רה7 10.א3 רד7 11.ח3 0 0 12.צוה1 פא5 13.צאד1 מהב6 

עקבי וטוב 13...פג4 

14.פז3 צוג8 15.פו5! ה:ו5 

גם לאחר 15...רו8 16.פח6+! ז:ח6 17.ר:ח6 מהד8 18.מהז5+ מח8 19.ר:ו8 מה:ו8 20.מה:ו6+ מהז7 21.מהו4 צז8 22.ז3 היתרון ללבן.

16.צ:ה7 רה6?

השחור אולי סבר כאן שלכד את הצריח אבל האמת היא שנלכד בעצמו בפח. נחוץ 16...מהד8 17.צה5 פה4 .

17.רח6!!

מהלומת פתע המוליכה לזכייה כפויה נוכח האיום הקטלני 18.מהז5. 

17...ז:ח6 

אין הגנה ראויה, למשל: 17...פג6 18.ר:ז7! מ:ז7 ( או 18...מה:ד4 19.צ:ה6! ו:ה6 20.מהח6 פז4 21.מה:ה6+  מ:ז7 22.ח:ז4 עם עדיפות ברורה ללבן)  19.מהז5+ מו8 20.צ:ה6! וזוכה.

18.מה:ח6 צ :ג3 

כיוון ש 18...פה4 נכשל אל מול 19.ר:ה4 ו:ה4 20.פ:ד5 וזוכה. מפסיד גם 18...רד7 19.מהז5+ מו8 20.צדה1 מה:ד4 21.מהח6+ מז8 22.צ1ה3 צג6 23.פה2 וזוכה.

19.מהז5+ מו8 20.מה:ו6 צ:ד3 

אין עוד מענה הולם לאיומים 21.צ:ו7+ או 21.צ:ה6 מה:ה6 22.מהח8+ על: 20...צגג7 חזק מאוד 21.ר:ו5! 

21.ג:ד3 השחור נכנע.  על 20...צא7 יבוא 21.צדה1! עם איום כפול על הרץ הכפות (21...צ:ה7 22.מהח8 מט!). 

 

צילומים: מרק ליבשיץ,  אלון שולמן והאתר הרשמי