נפתחה אולימפיאדת השחמט בבאקו

אולימפיאדת השחמט ה-42 נפתחה אמש, יום חמישי, בבאקו בירת אייזרביג'ן בטקס ססגוני ומרהיב שנערך בזירת ההתעמלות הלאומית.צוות גדול של 400 אמנים, מלחינים כוריאוגרפים ועובדי במה עמלו על הטקס שהוגדר כחוויה בלתי נשכחת. מגדלי הלהבות הנחשבים לסמלה של הבירה האזרית האירו כלי וסמלי שחמט ענקיים. העיר ערוכה ומזומנה לקליטתם של אלפי שחקנים, מאמנים, שופטים, עיתונאים ותיירי שחמט מ-176 מן המדינות החברות בפיד"ה. הועדה המארגנת את האירוע כוללת לא רק את ראש העיר המארחת אלא גם מספר גדול של שרי ממשלה ובראשם סגן ראש הממשלה. תקציב האולימפיאדה עומד על 13.3 מיליון יורו.






שיא השתתפות

 מספר שיא של 181 קבוצות מ-176 מדינות משתתפות בתחרות הפתוחה ו-142 קבוצות מ-137 ארצות בתחרות הנשים נרשם לאירועים. לשבע מדינות זוהי הופעת בכורה אולימפית: בורקינה פאסו, קמבודיה, הרפובליקה המרכז אפריקנית, אריתריאה, קוסובו, ליבריה ודרום סודן. פדרציות נוספות המשתתפות לראשונה באולימפיאדת הנשים הן גואם, גוויאנה, המלדיביים, רואנדה, סיירה לאונה וטנזניה.לדברי המארגנים בסך הכול נרשמו 3100 שחקנים, מאמנים, שופטים, נציגים לקונגרס ועיתונאים.

על-פי ממוצע מדי הכושר של שחקניהן מובילות הדירוג המוקדם הן רוסיה 2768 (עם קראמניק, קריאקין, גרישצ'וק, טומאשבסקי ונפומניאצ'י); ארה"ב 2761 (קרואנה, נקאמורה, ווסלי סו, רובסון ושנקלנד); סין 2743 (וואנג-יו, לי צ'יאו, דינג לירן, יו יאנגיי וויי יי); אייזרביג'ן א' 2715(ממדיארוב, רדג'אבוב, ספארלי, מאמדוב וננידיץ'); אוקראינה 2698(אליאנוב, פונומאריוב, קריבורוצ'קו, קורובוב וולוקיטין).

 את הדירוג המוקדם של נבחרות הנשים מוליכות: סין 2557, רוסיה 2504, אוקראינה 2503, גאורגיה 2488 והודו 2431. 

חמישה מבין ששת המדורגים ראשונים בעולם נוטלים חלק במשחקים: אלוף העולם, מגנוס קארלסן על הלוח הראשון של נורווגיה; מס.2 מקסים וואשייה-לגראב על הלוח הראשון של צרפת ; מס.3 אלוף העולם לשעבר ולדימיר קראמניק על הלוח הראשון של רוסיה; מס.4 פביאנו קרואנה ומס. 6 היקארו נקאמורה על הלוח השני והראשון של ארצות הברית. בולט בהיעדרו מס.5 לבון ארוניאן שארצו ארמניה נעדרת מן האירוע מטעמים פוליטיים. לארמניה סכסוך ממושך עם המדינה המארחת על חבל הגבול נאגורנו-קרבאך. שחקני שתי המדינות נעדרים בדרך כלל הדדית מאירועים הנערכים במדינה האחרת למרות שאייזרביג'ן בכל זאת השתתפה  הן באולימפיאדה ה-32 בירוואן בירת ארמניה 1996, הן באליפות העולם לקבוצות בצחקאדזור 2015 והן באליפות אירופה ליחידים בירוואן 2014.

לנוכח מספרם ההולך וגדל של מקרי ההונאה בתחרויות שחמט בעקבות ההתפתחות המהירה של הטכנולוגיה התקשורתית, ננקטים בבאקו אמצעים חסרי תקדים. בראש הוועדה למניעת הונאה בשחמט של פיד"ה עומד סגן נשיא הפיד"ה, הישראלי ישראל גלפר, שהדגיש לא מכבר את הצורך לאזן בין המאבק ברמאות לבין הרצון להימנע מיצירת אווירה בלתי בריאה בעולם השחמט.  בין האמצעים שכבר נוסו אשתקד במשחקי גביע העולם בבאקו: השהייה של משחקים משודרים, בדיקות פתע רנדומליות של שחקנים, הצבת עמדות בידוק (כבנמלי התעופה) בכניסות לאולם המשחקים ואיסור על הכנסת עטים ושעונים אישיים. ללא ספק, תעסוקה רבה נוספת גם לצוות השיפוטי בראשות השופט הבינלאומי האזרי פאיק חסאנוב.  


ישראלים בבאקו

בהרכב נבחרת הגברים של ישראל רבי האמנים מקסים רודשטיין (2698), יבגני פוסטני (2621), תמיר נבאתי (2626), מיכאל רויז (2605) וטל בראון (2560). הקפטן הוא אב"ל מרק ברקוביץ'. הנבחרת מדורגת במקום ה16 הכללי

 בהרכב נבחרת הנשים של ישראל האמניות בינלאומיות יוליה שווייגר (2415), מאשה קלינובה (2301), מרסל אפרוימסקי (2329), אולגה גוטמאכר -ואסילייב (2216) ושחקנית המילואים מיכל להב (2063). הקפטנית היא האמנית הבינלאומית אילנה דויד- גלאז.  מאמן הנבחרות הוא רב-אמן אלכס חוזמן ובראש המשלחת עומד ידעאל סטפק. הנבחרת מדורגת במקום ה18 בשרמת הנבחרות המשתתפות

באולימפיאדה משתתפות גם נבחרות נשים וגברים בעלי מוגבלויות. בנבחרת החרשים וכבדי השמיעה מופיע אלוף ישראל והנבחרת האולימפית הישראלית לשעבר ר"א יהודה גרינפלד. בנבחרת הנכים משתתפים גם הישראלים אנדריי גורבאנוב (גברים) ואלכסנדרה אלכסנדרובה (נשים). שני רבי אמנים ישראלים משמשים כקפטנים-מאמנים בנבחרות זרות: אמיל סוטובסקי בשנייה מבין 3 הנבחרות האזריות וארתור קוגן בנבחרת איטליה. 

הירושלמי וילי איקליקי ,בעברו בין השאר גזבר הפיד"ה וכיום חובב נבחרות ננס, עבר מנבחרת מונקו לזו של ליכטנשטיין.  

צוות השיפוט הגדול באולימפיאדה כולל גם את הישראלים הבינלאומיים מרדכי שורק, אלון שולמן ואלון כהן-רביבו. במקביל לאולימפיאדה ייערך בבאקו גם הקונגרס ה-87 של פיד"ה (5- 13בספטמבר). נציגינו בקונגרס הם יו"ר האיגוד דני פורת והנציג באיגוד האירופי אלמוג בורשטיין.


שופט בינלאומי אלון כהן-רביבו עם ר"א היקרו נקמורה בהמתנה לקבלת החדר במלון. תודה לאלון על התמונה

קצת הסטוריה

אולימפיאדת השחמט נערכת אחת לשנתיים (פרט להפסקה עקב מלחמת העולם השנייה בין השנים 1939- 1950) . ע"י פיד"ה,החל מן המהדורה הרשמית הראשונה שלה בלונדון 1927.לפני כן נערכה בשנת 1924 תחרות אולימפית בלתי רשמית ליחידים כחלק מאולימפיאדת הספורט שבסיומה הוכרז על הקמת פיד"ה ובשנת 1926 בבודפשט האולימפיאדה הקבוצתית הבלתי רשמית הראשונה (עוד אולימפיאדה בלתי רשמית נערכה בגרמניה הנאצית בשנת 1936). כל פדרציה המוכרת על-ידי פיד"ה רשאית להשתתף עם קבוצה המונה ארבעה שחקנים ועוד שחקן מילואים. מלכתחילה נערכו האולימפיאדות במתכונת של מוקדמות וגמר אבל ככל שרבו הקבוצות המשתתפות אומצה בשנת 1976 השיטה השוויצרית.

נבחרת פלשתינה-א"י השתתפה לפני מלחמת העולם השנייה באולימפיאדות ורשה 1935ובואנוס איירס 1939 וכישראל העצמאית בכל האולימפיאדות למן הלסינקי 1952 ועד היום למעט דובאי 1986 בה לא הורשתה ליטול חלק.נבחרת הגברים נטלה פעמיים מדליה אולימפית: בדרזדן 2008 מדליית כסף ובחאנטי-מאנסיסק 2010 מדליית ארד. פעמיים נערכה האולימפיאדה בישראל: בתל-אביב 1964ובחיפה 1976 (באחרונה ללא הגוש הסובייטי ונבחרות העולם השלישי שהחרימו אותה). נבחרת ברית-המועצות זכתה 18 פעמים במדליית הזהב ופעם אחת במדליית הכסף. רוסיה זכתה 6 פעמים במדליית הזהב, 3 פעמים במדליית הכסף ופעם אחת במדליית הארד. ארה"ב זכתה 5 פעמים במדליית הארד, 5 פעמים במדליית הכסף ו-3 פעמים במדליית הארד. את התוצאה האישית המצטיינת בסיכום כל האולימפיאדות השיג אלוף העולם לשעבר מיכאיל טאל שייצג את ברית המועצות ב שמונה אולימפיאדות בהן שיחק בסך הכול ב-101 קרבות מהם ניצח ב-65, סיים בתיקו 34 ונוצח בשניים. הזוכה במספר המדליות האולימפיות הרב ביותר הוא גארי קספארוב שייצג את ברית-המועצות ורוסיה ב-8 אולימפיאדות בהן נטל 11 מדליות. 

אולימפיאדת הנשים נערכת על-ידי פיד"ה מאז 1957 (אמן, הולנד). למן חיפה 1976- בשילוב עם אולימפיאדת הגברים. ברית המועצות זכתה במדליות הזהב 11 פעמים. עם התפרקותה זכו בתואר סין וגיאורגיה 4 פעמים כל אחת; רוסיה -3 פעמים; הונגריה, אוקראינה וישראל (חיפה 1976) – פעם אחת כל אחת. 


באקו היא בירת השחמט בשבועיים הקרובים!

החל מהיום, יום שישי, יימשכו המשחקים האולימפיים באולם הבדולח על פני 11 סיבובים עד ל-13 בספטמבר, עם יום חופשי אחד ב-7 בספטמבר. אתרים מובילים יעבירו בשידור חי את המשחקים לרבות האתר הרשמי:

http://www1.bakuchessolympiad.com// 

היום מתמודדת בסיבוב הראשון נבחרת הגברים של ישראל עם נבחרת ברבאדוס ונבחרת הנשים עם נבחרת פנמה. 


האוטובוסים הרשמיים של האולימפיאדה

הנבחרת המארחת - אזרבייג'ן

דגל ישראל בטקס הפתיחה

אולם התחרות