שאול ("טולי") באומן ז"ל (1933-2015)

ב-11 בינואר 2015 הלך לעולמו האמן היוצר המוערך והשחמטאי שאול ("טולי") באומן ז"ל, חבר קיבוץ עמיר, והוא בן 82.






  

שאול ("טולי") באומן ז"ל (1933-2015)

ד"ר שלמה קנדלשיין

 

 ב-11 בינואר 2015 הלך לעולמו האמן היוצר המוערך והשחמטאי שאול ("טולי") באומן ז"ל, חבר קיבוץ עמיר, והוא בן 82.

 

שאול באומן ז"ל נולד ב-1933 בארגנטינה, עלה לארץ ב-1956 והצטרף לקיבוץ עמיר בגליל העליון. הוא היה מומחה בעל שם עולמי בתחום האמנות הפלסטית ועסק בציור, פיסול באבן בזלת, והדפס אומנותי. בשנת 1976 הקים בקיבוץ עמיר מפעל להדפסות משי מהמובילים בארץ.

שאול היה איש רב אשכולות ופעלים, בעל חזון תרבותי-חברתי, שתרם רבות לפיתוח האמנות בישראל, כולל ארגון כנסים בינלאומיים לאמנות עכשווית בתל-חי.

ביחד עם אשתו אילנה הקים את המרכז לאמנויות בסמינר הקיבוץ הארצי בגבעת חביבה, ארגן שם כנסים

ותערוכות בין-תחומיים של יוצרים למען השלום, וכן את פרויקט "גבול השלום" (1990) בגבעת חביבה. שאול ייסד את כתב העת לאמנות "סטודיו" ועמד בראש איגוד האמנים של התנועה הקיבוצית וחבר האיגוד המקצועי של האמנים הפלסטיים בישראל.

זכה בפרס "מפעל חיים" מטעם משרד התרבות והספורט לשנת 2014 על פעלו ותרומתו הייחודית לקידום והעשרה של תחום אמנות הפלסטיק בישראל. את הפרס היה אמור היה לקבל יומיים לאחר פטירתו במוזיאון תל-אביב, שם מוצגת בימים אלו תערוכה מיצירותיו (בנו יובל קיבל את הפרס בשם המשפחה).

להלן נימוקי ועדת הפרס: "טולי באומן שייך לקבוצה קטנה מאד, קטנה מדי של אנשים שהעשייה העקבית, העיקשת והעקרונית שלהם, מסמנת ומפלסת דרכים חדשות בעולם האמנות הישראלי בכוח האישיות המיוחדת שלו, היזמות למען הכלל והחזון התרבותי-חברתי מרחיק הלכת שלו.

כחבר קיבוץ עמיר הוא הצליח לרתום את התנועה הקיבוצית למפעלי עשייה, שהותירו חותם עמוק על התרבות בישראל".

במשך שנים ארוכות הציג מעבודותיו בתערוכות רבות בארץ ובחו"ל. היה חבר בגרעין של קבוצת "המשותף קיבוץ" והשתתף בכל תערוכות הקבוצה. לאחרונה הציג גם בתערוכה בקובה.

יצירותיו משלבות טכניקות של הדפס עם פיסול, ובולט בהן הפן החברתי-פוליטי.

בעבודה "מיקלט" (1980) הציג כתבות מהעיתונות, שנושאן ההפגזות על הגליל העליון, אותן הדפיס על אבנים. ב-1983 יצר פסל בטכניקה דומה לזכרו של פעיל "שלום עכשיו" שנרצח - אמיל גרינצוויג ז"ל.

כמו כן יצר גם טיילת מאבן – פנורמה על הגליל במטולה, וכן שולחנות שח מבזלת.

באומן היה גם שחמטאי חובב, בעל דרגה שנייה, אשר השתתף באליפויות השחמט של ההתיישבות העובדת, וכן יזם את "תחרות הבנים" המסורתית בשחמט, בקיבוץ עמיר לזכרם של בני הקיבוץ ז"ל שנפלו במערכות ישראל, אירוע שח-הנצחה למופת, שמשך שחמטאים רבים ובכירים מכל הארץ.

הניח רעיה – אילנה, בת – שלומית, בן – יובל (מהנדס ובעל דרגת מועמד לאמן בשחמט, שחקן קבוצת הרצליה בליגה הארצית) וארבע נכדות – כולם יבדל"א.

יהי זכרו ברוך!