הצלחות ישראליות בנורווגיה

תחרות בינלאומית פתוחה חזקה שנערכה בארצו של אלוף העולם בשחמט הסתיימה בניצחון מרשים של שחקן נבחרת ישראל יבגני פוסטני, בעוד הישראלי השני בתחרות אביטל בורוחובסקי חולף על פני רף ה-2500 והופך לרב-האמן הישראלי הצעיר ביותר בכל הזמנים. כתבה זו נכתבה בסיועו של יוחנן אפק שדיווח על פרטי האירוע.






 שחקן נבחרת ישראל יבגני פוסטני זכה לניצחון מזהיר בתחרות הבינלאומית הפתוחה בעיר פגרנס שבנורווגיה. 43 שחמטאים מ-11 מדינות נטלו חלק בתחרות הראשית. פוסטני, שחקן אלופת ישראל באר-שבע, סיים את התחרות עם 7.5 נק' בתשעה קרבות ללא הפסד ועם רמת ביצוע של 2804!

המנצח הישראלי הקדים במחצית הנקודה את רב-האמן האמריקני הצעיר סמואל שנקלנד שצבר 7. רבי-האמנים הרוסים יבגני רומנוב ומקסים טורוב והאמנים הבינלאומיים אלכסנדר דונצ'נקו (גרמניה) ואלסנס פרודה (דנמרק) צברו 6 נקודות על אחד.

ההצלחה השנייה של ישראל בתחרות זו הושגה על-ידי אביטל בורוחובסקי בן ה-17 ממועדון כפר-סבא, שחלף במהלך התחרות על פני משוכת מד-הכושר 2500, ובכך עמד בדרישה האחרונה להשגת התואר רב-אמן, זאת לאחר שכבר השלים השגת שלושה ציונים בשנת 2013. אביטל גבר בין השאר על רב-האמן הליטאי אלויזס קווייניס וסיים בתיקו עם שלושה יריבים חזקים: הפולני גז'גוז' גאייבסקי, הנורווגי לודוויג יון האמר (עוזרו של אלוף העולם) וההולנדי בנימין בוק. הוא נוצח רק בידי שני הראשונים ורמת הביצוע שלו עמדה על 2572.

כעת הפך אביטל בורוחובסקי לצעיר רבי-האמנים הישראלים בכל הזמנים. השיא הקודם היה שייך למקסים רודשטיין, שהתואר הרם הוענק לו בשנת 2007 בהיותו בן 18. אין ספק כי הישג גדול זה הוא תוצאה של השקעה מתמדת מגיל צעיר עם טובי המאמנים בארץ ובעולם, בסיועו של מועדון כפר סבא המטפח שורה ארוכה של שחקני נוער בעשור האחרון. בנובמבר 2013 העניק איגוד השחמט לאביטל הזדמנות להשתתף בנבחרת ישראל לאליפות אירופה בוורשה, וצעיר חברי הנבחרת לא אכזב.

רבי-אמנים בגיל העשרה הפכו כבר לחזון נפרץ בעולם, כאשר שיאיהם של בובי פישר משנות ה-50 של המאה הקודמת ושל יהודית פולגאר מסוף שנות ה-80 נשברו כבר עשרות פעמים.

פרויקט "אלוף השחמט הבא" שהושק לאחרונה על-ידי איגוד השחמט נותן תקווה שיקומו שחקנים ישראלים צעירים נוספים שימשיכו בדרכו המבורכת של אביטל.

 

הפסטיבל המוצלח בהפקתו של המארגן הוותיק האנס-אולב לאהלום, מהווה נדבך נוסף בפופולריות הגואה של משחק המלכים בנורווגיה בעקבות זכייתו אשתקד של מגנוס קרלסן בכתר העולמי. "קדחת השחמט" בנורווגיה מתבטאת כיום בשידורים ישירים של משחקיו התחרותיים של קרלסן בכלי התקשורת.

גביע העולם כבר הגיע לנורווגיה ב-2013, בעוד תחרות העל Norway Chess תתקיים בקרוב זו השנה השנייה ברציפות. עם זאת, אירוע השיא בשחמט הנורווגי יהיה ללא ספק אולימפיאדת השחמט שתיערך באוגוסט בעיר טרומסו.