אליפות העולם לנכים און ליין 2020

בחודשים האחרונים נערכו המון תחרויות און ליין כתחליף לאליפויות שונות אולם תחרות חשובה שנערכה און ליין וברור שתתקיים בשנים הבאות ללא קשר לנגיף הקורונה הינה אליפות העולם בשחמט און ליין לנכים. אליפות העולם הראשונה לנכים נערכה מטעם האיגוד הישראלי לשחמט וכמובן Ipca.






בחודשים האחרונים נערכו המון תחרויות און ליין כתחליף לאליפויות שונות אולם תחרות חשובה שנערכה און ליין וברור שתתקיים בשנים הבאות ללא קשר לנגיף הקורונה הינה אליפות העולם בשחמט און ליין לנכים. אליפות העולם הראשונה לנכים נערכה מטעם האיגוד הישראלי לשחמט וכמובן Ipca.

ברור שמגבלות התנועה מבחינת פיזית של השחמטאים יחד עם האפשרות להשתתף בתחרות שלא מצריכה להוציא אלפי דולרים כדי להגיע למקום מסויים יש בה בכדי להעיד על הנחיצות בהמשך קיום אליפות עולמית זו מעבר לביקוש שקיים להשתתפות באירוע מצד השחקנים.

יחודיות נרשמת גם בנושא קיום אליפות עולם על ידי האיגוד הישראלי לשחמט.... דבר שלא נעשה במשך שנים רבות מאז אולימפיאדת השחמט בחיפה בשנת 1976.

התחרות נערכה ע"ג פלטפורמת השחמט lichess.org ובעזרת זום.

ישראל כאמור הינה מהמדינות הפעילות בזירת האון ליין בימי המגפה ואליפות און ליין למועדונים (בהשתתפות למעלה מ600 שחקנים כולל עשרות רבי אמנים) התקיימה כבר בתחילת אפריל כפתיח לאליפויות רבות שערך האגוד ובעדוד המועדונים להעזר בפעילות האון ליין כאשר אין פעילות שחמט פנים מול פנים. סף ההשתתפות נקבע על 50 אחוז ומעלה של נכות כאשר חלק מהמשתתפים היו אף בעלי נכות של מאה אחוז !

ליאור איזנברג כמנהל ראשי של הארוע יחד עם סמנכ"ל האיגוד אסי פילוסוף והשופטים המסייעים אלכסנדר פרוחרוב ויורי בורסוק שיתפו פעולה למען הצלחת הארוע. תוך פרק זמן קצר יחסית של מספר שבועות אורגן הארוע בקצב 10+10 ב-9 סיבובים בחלוקה ליומיים.

אושיית השחמט סוזאן פולגאר טרחה לשלוח ברכה מרגשת למשתתפים, האגוד הישראלי נרתם ועשה כל מה שנדרש בכדי לארגן אירוע זה ברמה נאותה ובשיתוף פעולה עם Ipca קם לו אירוע מיוחד ומרגש לשחקנים אשר נאבקים בבעיית מגבלתם הפיזית ביום יום. 124 משתתפים מ25 מדינות נטלו חלק באליפות .

9 סיבובים בשיטה השוייצרית הכריעו כי סנדר סרבינו מהפיליפינים בעל דרגת Fm הוא אלוף העולם הראשון באליפות זו בתוצאה מצויינת של 8.5 נקודות מ9 אפשריות.

סנדר בן ה34 ניצל מהפסקת חשמל שאירעה 30 שניות לאחר סיום משחקו בסבוב האחרון בו זכה מול האמן הבינלאומי וחמש פעמים אלוף העולם איגור ירמונוב שזכה במקום השלישי.

מי אמר שלא צריך מזל גם בשחמט:) נאחל לסנדר הצלחה גם בשאיפתו לפגוש את נשיא הפיליפינים רודריגו דוטרטה.

במקום השני באליפות סיים האמן הבינלאומי אנדריי גורבאנוב עם 7 נקודות ואחריו אנדריי אובצ'וק במקום הרביעי סיים גם כן עם 7 נקודות איליה ליפלין המפתיע. בולטת הצלחתו של מועמד חזק וכשרוני והוא לוקאס נובאק שסיים חמישי ובראש חבורה של שחקנים שסיימו עם 6.5 נקודות.

בין חבורת זוכי ה6.5 נקודות חובה למנות כמובן גם את אלכסנדרה אלכסנדרובה מישראל שסיימה עשירית והיתה השחקנית המצטיינת בארוע!

טקס הסיום נערך ,באמצעות זום כמובן,יחד עם יושב ראש איגוד השחמט הישראלי צביקה ברקאי שבירך את המשתתפים על הישגיהם . ברכות מגיעות לסווטלנה גרסימובה נשיאת Ipca וכן לזבגנמיר פילמון נשיא הכבוד על סיועם להצלחת האירוע.

האליפות לוותה בפרשנות באנגלית של רבי האמנים ניצן שטיינברג ואורי קובו יחד עם האמן הבינלאומי עומר רשף שהועברה דרך twitch באתר האגוד הישראלי לשחמט.

קרן פרסים של 650 יורו הועמדה לראשות המצטיינים וכן הוחלט כי לא יגבו דמי השתתפות.

בימים אלו היתה אמורה להתקיים אליפות העולם של IPCA יחד עם האגוד הישראלי לשחמט באשדוד אולם עקב נגיף הcovid19 המשתולל עדיין בעולם הארוע נדחה לאוקטובר והאגוד יחד עזרת משרד התרבות והספורט, עיריית אשדוד ו-ipca כמובן עושה כל שניתן בכדי לארגן אירוע בינלאומי מכובד.

תקשורת רבה חסרת תקדים כמעט לאירוע און ליין או בכלל לאירוע שחמט בשנים האחרונות לוותה את האירוע עם כ15 כתבות לערך. תהודה ציבורית זו מסייעת להכניס את השחמט לתודעה הציבורית וגם להיערכות האיגוד לאירוע מכובד באשדוד.