חגיגת שחמט בפראג

פסטיבל שחמט ססגוני בבירה הצ'כית עם נציגים וגם סרט מישראל. איתן רוזן הצטיין שוב בנובי סאד. ישראלים בליגה הגרמנית וגם באוסטריה ובנורבגיה.






במלון "דון ג'ובאני" שבפראג הקסומה נסתיימה המהדורה השנייה של פסטיבל השחמט הבינלאומי של הבירה הצ'כית (לא להחליפו עם הפסטיבל הבינלאומי של העיר פילזן שגם היא בירה צ'כית די מפורסמת...).

תחרות העל,ה"מאסטרס", נסתיימה בפיסגה מחומשת: וידיט סאנטוש גויראטי (הודו), אלירזה פירוזיה (אירני עם דגל פיד"ה), יאן קז'ישטוף דודא (פולין), דויד גיארו אנטון (ספרד) וסם שנקלנד (ארה"ב) צברו 5 נקודות מ-9 כל

אחד, לפני ניקיטה ויטיוגוב (רוסיה) ופנטלה האריקרישנה (הודו) 4.5 כל אחד; האוסטרי מס.1 מרקוס ראגר והצ'כי מס.1 דויד נווארה 4 כל אחד; השוודי מס' 1 נילס גרנדליוס 3 חתם את הדירוג. בשובר השוויון בין שני הראשונים היתה ידו של האירני, המתגורר כיום עם משפחתו בצרפת, על העליונה והוא הוכרז כמנצח התחרות.

בקטגוריית המשנה ניצח ההולנדי בן ה-20 ר"א יורדן ון פורייסט, הבכור למשפחה המפורסמת מן העיר כרונינגן.עם 6 נקודות ב-9 קרבות, ללא הפסד. לאחר פתיחה פייסנית בת 5 תיקו, העניקה לו את הבכורה סיומת מרשימה בת 3.5 נקודות מארבעת הסיבובים האחרונים. הוא הקדים בחצי נקודה את צמד סגניו,רבי האמנים ניזאת אבאסוב (אזרבייג'ן) ואנדריי יסיפנקו (רוסיה) 5.5 כל אחד; רבי האמנים הפולניים קספר פיורון ומטיאוש בארטל וקשיש המשתתפים, האיסלנדי ר"א האנס סטפנסון, אשר הוליך בה עד סמוך לישורת האחרונה אך נוצח בשני סיבובי הנעילה, 5 כל אחד. ארבעת המשתתפים הצ'כיים בקבוצת המשנה נעלו את הדירוג הסופי מחמישים אחוז ודרומה.

בצד שתי התחרויות נערכה תחרות כשרונות צעירים אף היא עם עשרה שחקנים. את הבכורה חלקו א"פ וצלאב פינק בן 10 ואדיז גורל (תורכיה) עם 6 מ-9 כל אחד ,לפני יאחים נמץ (צ'כיה)ויאן קלימקובסקי (פולין) 5 כל אחד; רוי וגמן (ישראל), ניקולה קאנוב (בולגריה) וגולניי איידין (תורכיה) 4.5 כל אחד; ויקטוריה נדזאמובה (סלובקיה)4; ביארה צ'ינגון (מונגוליה) 3 וקארל ברוזקה (צ'כיה) 2.5. רוי בן ה-11, שחקן מועדון קריית אונו וחניכו של ר"א אלכס חוזמן, פתח היטב עם 3.5 מ-4 ( ואפילו זכה בפרס הקרב המצטיין על הפודיום כולו בסיבוב השלישי), אבל בחמשת הסיבובים הנותרים צבר נקודה בודדת ונאלץ סופו של יום להסתפק במקום החמישי.

התקוות לעתיד בתמונה קבוצתית עם הנהלת התחרות על בימת הכבוד. ראשון משמאל: רוי וגמן. במרכז- הנמוך מכולם- מנצח התחרות, התקווה המקומית וצלאב פינק. בשורה העורפית: שני מימין השופט הראשי (גם בווייק אן זה) פבל ווטרובה ולשמאלו, המארגן הראשי של הפסטיבל פטר בולסלב (בולק). 

התחרות הפתוחה בה התמודדו 248 שחקנים מ-35 ארצות מהם 18 רבי אמנים ו-19 אמנים בינלאומיים נסתיימה בבכורה משולשת: אב"ל ג. אקאש (הודו) ורבי האמנים ירגוס פצ'אק (סלובקיה) ויוהן –סבסטיאן כריסטיאנסן (נורבגיה) צברו 7.5 נקודות כל אחד. רב אמנית תרזה רודשטיין, רעייתו הצ'כית של מיודענו מקסים, צברה 5.5 נקודות לאחר שגברה בסיבוב האחרון על ההונגריה –וייטנאמית רבת אמן הואנג טאהן טראנג.

 שורה של תחרויות חובבים, תחרות בזק, תחרות שח-מהיר ואפילו יום מנוחה שפינה את כל האולמות לילדי פראג, השלימה את לוח האירועים התחרותיים המרשים.

תוצאות מלאות:

https://chess-results.com/tnr515248.aspx?lan=1

סרט ישראלי במוקד הפסטיבל

כבר במהדורתו השנייה רשם פסטיבל פראג כמה חידושים מרעננים. המרשים שבהם היה פסטיבל סרטי שחמט בבית קולנוע סמוך שהציג במשך 3 ערבים ממיטב הסרטים הדוקומנטריים שהשחמט במרכזם. הפסטיבל נפתח בהקרנת הסרט התיעודי הישראלי "האלבום ה-61" (2013) של הבמאי חליל אפרת, אשר עקב בעדשה רגישה להפליא אחר הדרמה שמאחורי הדי-קרב על הכתר העולמי שנה קודם לכן בין אלוף העולם, ההודי וישוונתאן אנאנד, לטוען לכתר בוריס גלפנד. הסרט זיכה את יוצרו (אשר לא הורשה להחליף מילה עם גלפנד במהלך הדו-קרב כולו!) בפרס הבמאי הטוב ביותר לקולנוע תיעודי בפסטיבל ירושלים בשנת 2013. להקרנה החגיגית בפראג הגיע אפרת מניו-יורק בה הוא מתגורר ויוצר כיום. גיבור הסרט בוריס גלפנד ורעייתו מאיה הגיעו מראשון-לציון. הסרט שנתקבל בהתלהבות רבה, זכה לתשואות סוערות ובסיומו השיבו חליל ובוריס לשאלות הקהל.

מי שלא צפה עדיין ביצירה הקולנועית המשובחת הזאת מוזמן להקרנה חופשית בהחלט כאן:

אורחים בפסטיבל. משמאל לימין: מאיה גלפנד, חליל אפרת, אלכס חוזמן ובוריס גלפנד

בוריס ערך גם משחק סימולטני עם שעונים מול 10 שחמטאי העתיד הצעירים ובהם גם רוי וגמן.הוא נוצח בקרב אחד מול התורכי ואדיז גורל וסיים 3 בתיקו.

 כתבכם שהוזמן גם הוא כאורח הפסטיבל, אירגן מפגש ידידותי עם פרובלמאים מקומיים גם בחר את הבעיות הדו-מסעיות היומיות שהוצבו על גבי לוח הדגמה בלובי המלון וזכו לעניין רב. בין הפותרים נכונה הוגרל

Practical Chess Beauty מדי יום פרס מיוחד : הספר

 . נחמד היה לפגוש שוב מספר רב של אורחים ופרשנים בפסטיבל ביניהם את שלושת רבי האמנים הצ'כיים הנושאים את השם הפרטי ולסטימיל ושעימם שיחקתי במילניום הקודם: הורט (כיום בגרמניה), יאנסה ובאבולה. לא מעט זכרונות הועלו גם עם האגדה החיה ליובומיר קבאלק (כיום בארה"ב) ששומר פינה חמה בליבו לעיר נתניה הודות לניצחונותיו במהדורות 1971 ו-1973 של תחרות רבי האמנים בפסטיבל "שח-קיט". את מקסים רודשטיין , שחקן באר-שבע ונבחרת ישראל, המתגורר בפראג, לא זכינו לראות גם בגלל הליגה הישראלית וגם כי רעייתו תרזה, כפי שכבר דיווחנו לעיל,שיחקה בתחרות הפתוחה ואבא מקסים נשאר בבית כדי לפקוח עין על מיה (חיריק במ"ם) הקטנטנה.

מבחר ענק של תמונות שובות עין מכל אירועי הפסטיבל- בדף הפייסבוק של האירוע:

https://www.facebook.com/PragueChessFestival/?eid=ARB9w4I5ch4gNKqn3tHZ-EbWxJj5PqezE6fMyUNt0TLMvppuwYhVYPdqhoKFPqLDP-dLJ9chWJWHjs7v

נער ישראלי הצטיין בסרביה

בנובי סאד, בירת חבל וויוודינה הסרבי, נערכה עוד תחרות מעורבת להשגת ציונים במסגרת "השבת השלישית" לחודש פברואר בניצוחו של רב האמן המקומי סיניסה דראזיץ' שגם משתתף בעצמו בקביעות באירוע. 25 שחקנים ברמות שונות מ-11 מדינות, מהם 8 רבי אמנים ו-3 אמנים בינלאומיים, התמודדו בתשעה סיבובים שווייצריים והמנצחים המפתיעים היו שני שחקנים נטולי התארים הללו: הסיני הו ז'יאנג (עם מד-כושר 2123!) וא"פ ג.מ.ה. טילקראטנה מסרי לנקה , 6 מ-9 כל אחד. הם הקדימו את ננאד פאניץ' (סרביה) ואת רבי האמנים בראנקו דמליאנוביץ' (סרביה) ומרט ארדוגדו (תורכיה) 5.5 כל אחד; ר"א מירוליוב לאזיץ' (סרביה), אמני פיד"ה איתן רוזן (ישראל), ולדיסלב לארקין (אוקראינה) והמונגולים א"פ אורטנסאן נסאנז'רגאל ואב"ל דמבאסורן בטסורן 5 כל אחד. עם תשעת יריביו של איתן בן ה-13, שחקן מועדון כפר סבא, מקום 19 בדירוג המוקדם, נמנו 5 רבי אמנים מולם צבר 2.5 נקודות.הוא גבר בסיבוב הפתיחה על הסרבי טודורוביץ', ונחל הפסד בודד בסיבוב השני לסרבי לאזיץ', בסיבובים הבאים נפרד בתיקו מן הסרבי דמליאנוביץ' והתורכי ארדוגדו וסיים בתיקו גם את משחקו בסיבוב האחרון מול הסרבי פיקולה. איתן התמודד גם עם שני אמנים בינלאומיים: הוא גבר על ההודי קרישנה ונפרד בתיקו מול המונגולי בטסורן. רמת הביצוע של איתן בתחרות (שמד כושרו לפניה היה 2272) עומדת על 2453 תעניק לו 43 נקודות נוספות וגם, ככל הנראה, ציון לתואר אמן בינלאומי.

תוצאות מלאות:

 http://chess-results.com/tnr482139.aspx?lan=1&art=1&rd=9&turdet=YES&flag=30

ישראלים בבונדסליגה

הבונדסליגה הגרמנית הראשונה הגיעה העונה למחצית הדרך בעקבות שני סיבובי סוף השבוע האחרון. וורדר ברמן, קבוצתו של הישראלי ר"א תמיר נבאתי, נוצחה בסיבוב השביעי בידי דייזיסאו 3.5: 4.5. שבעה מתוך שמונת המשחקים נסתיימו בתיקו לרבות הקרב בין תמיר נבאתי לגרמני ר"א אנדריאס היימן על הלוח השלישי. הפסדו של אלוף הולנד ר"א לוקאס ון-פורייסט לגרמני ר"א מתיאס בלובאום על הלוח השביעי חרץ את גורל המפגש.

בסיבוב השמיני נוצחה שוב וורדר ברמן בשיעור זהה 3.5: 4.5 בידי האלופה באדן-באדן. כאן נוצחו תמיר והצרפתי ר"א רומיין אדוארד בידי רבי האמנים ריצ'רד ראפורט (הונגריה) ופרנציסקו וואלחו פונס (ספרד) על הלוחות שלישי ורביעי. ההולנדי ר"א יאן ורלה צימק על הלוח השביעי בנצחו את הספרדי –לטבי ר"א אלכסיי שירוב. כל שאר הקרבות, לרבות וישי אנאנד מול הצרפתי לורן פרסינה על הלוח הראשון, נסתיימו בתיקו.

בתום הסיבוב השמיני מוליכות בראש באדן באדן והוקנהיים עם 7 ניצחונות קבוצתיים (ומפגש חסר מול לינגן , קבוצתם של מקסים רודשטיין ואלון גרינפלד, שסיימה את העונה בטרם עת בעקבות משבר פיננסי). וורדר ברמן עם 8 נקודות קבוצתיות, מדורגת במקום החמישי.

תמיר נבאתי

בבונדסליגה הראשונה לנשים נערכו 8 סיבובים. אלופת ישראל, אב"ל יוליה שוייגר שותפה בראשית פברואר, לראשונה העונה, בשני מפגשי קבוצתה,עמותת השחמט של העיר דייציסאו. בסיבוב השביעי הביסה את ארפורט 5.5: 0.5 ויוליה גברה בלוח השני על הא טאהן נגויין (גרמניה). בסיבוב השמיני גברה דייציסאו על להרטה 3.5: 2.5 ויוליה נוצחה בלוח השני על-ידי האמנית הבינלאומית האוסטרית קתרינה נוורקלה.

בתום השמיני הוליכה בראש באד קונינגסהופן 1957 עם 15 נקודות קבוצתיות, לפני שוואבישה האל ודייציסאו 14 כל אחת. באדן- באדן על שלל כוכבותיה היתה רביעית עם 13.

אתר רשמי:

https://www.schachbund.de/SchachBL/bedh.php?liga=fb1

יוליה שווייגר

פוסטני בחורף הנורווגי

באתר הנופש קראגרו שבנורווגיה נערכה תחרות פתוחה בהשתתפות 94 שחקנים מ-16 מדינות, מהם 10 רבי אמנים ו-18 אמנים בינלאומיים אשר התמודדו ב-9 סיבובים שווייצריים. המנצח היחיד היה הארמני א"פ ממיקון גאריביאן עם 7.5 נקודות , לפני א"פ יונג מין סאו (שוודיה) 7,שניהם ללא הפסד ושבעה צוברי 6.5 נקודות כל אחד שכללו במקום התשיעי גם את הישראלי ר"א יבגני פוסטני, שני בדירוג המוקדם. יבגני חתם תחרות פושרת משהו בשלושה ניצחונות , לרבות בסיבוב האחרון על רב האמן היחיד עמו התמודד, בנימין ארבולה נוטקביץ' מנורווגיה. המדורג מספר אחת, הנורווגי ר"א ג'ון לודוויג המר, הסתפק במקום ה-13 עם 6 נקדות. 

יבגני פוסטני

הדירוג המלא: http://turneringsservice.sjakklubb.no/standings.aspx?TID=KrageroResortChess2020-KrageroSjakklubbUngdom

ישראלים באוסטריה

באירועי הפסטיבל הבינלאומי הגדול של העיר האוסטרית גראץ נטלו חלק השנה 396 שחקנים מ-36 מדינות, מהם 17 רבי אמנים ו-32 אמנים בין לאומיים. בלט מספרם של שחקני הנוער בכל הרמות מהם חמישה ישראלים.

בתחרות הראשית (186 משתתפים) היתה ידו של הנער האוקראיני ר"א קיריל שבצ'נקו על העליונה עם 7.5 נקודות בתשעה קרבות, לפני רבי האמנים יבגני וורוביוב (רוסיה), ולנטין דראגנב (אוסטריה) וסנטיאגו דה מורה

(ברזיל) והאמנים הבינלאומיים, הנערים דויד גברילסקו (רומניה) ופליקס בלוברגר (אוסטריה) 7 כל אחד.

מישראל הגיעו האחים הפעלתנים יואב ואלי מיליקוו .

יואב,אשר צבר 5 נקודות, ניהל מאבקים חסרי פשרות לאורך כל הדרך וצלח את האירוע ללא תיקו אחד לרפואה. הישגו הבולט: 2 נקודות מול ארבעת האמנים הבין-לאומיים מולם התמודד. אלי סיים עם 4.5 נקודות, לרבות שני תיקו מול אמני פיד"ה.

אלי מיליקוו בגראץ

בתחרות המשנית (121 משתתפים עד מד-כושר 2000) היה המנצח הבולגרי דריו דרשקי .הילד הישראלי בן ה-9 אורי שפר צבר 4 נקודות וגרף 131 נקודות מד-כושר. בתחרות השלישית ( 58) ניצחו במשותף הנערים ניקיטה אריקוב (רוסיה) ואדריאן בקלארז (גרמניה) 7 כל-אחד. שתי בנות ישראליות נמנו עם המשתתפים. אלונה שפר בת ה-9 צברה 3 נקודות, שירה מיליקוו בת ה-7 סיימה עם 2 נקודות.

תוצאות מלאות:

https://chess-results.com/tnr464660.aspx

 

ספיח מן הפרס הגדול בירושלים: הנה כתבה על גמר תחרות העל הפרס הגדול שהופיעה בגליון פברואר של הירחון האנגלי "צ'ס":

להורדת הקובץ לחץ כאן

צילומים: ולדימיר יאגר, פטר וראבץ, מרק ליבשיץ, פייסבוק, אתרים רשמיים.