בכורה ישראלית כפולה בארה"ב

צמד ישראלי צעיר מנצח בתחרות רבי אמנים בצפון קרוליינה! גלפנד קפץ ליום עבודה אחד בבוקרשט. תוכנית דיגיטלית ישראלית ללימוד שחמט כובשת עולם. ישראלים מהירים באליפות אירופה ,ישראלי צעיר מאתגר את הגדול מכולם ועוד.






המנצחים המאושרים, אייל גרינברג (מימין) ועומר רשף עם תעודת הציון לתואר הרם

במרכז השחמט בשרלוט שבמדינת צפון קרוליינה (ארה"ב) נסתיימה בחופשת הסתיו האקדמית תחרות הזמנה נוספת שהציעה הזדמנויות לתארים בינלאומיים. התחרות נסתיימה בניצחונם של שני סטודנטים להנדסת תוכנה מאוניברסיטת טקסס בדאלאס, האמנים הבינלאומיים הישראליים עומר רשף ואייל גרינברג , אשר צברו 6.5 נקודות בתשעת קרבותיהם ורשמו ציון ראשון לתואר רב אמן עם רמות ביצוע 2605 ו-2603 בהתאמה. השניים הקדימו בנקודה וחצי את הבלגי ר"א טאנגוי רינגואר (בלגיה) עם 5 , לאחר שניצח במשחק אחד וסיים את שמונת האחרים בתיקו. הפיליפיני ר"א מרק פרגואה (פיליפינים), האמן הבינלאומי ברנדון ג'ייקובסון ואלופת ארה"ב לנשים, רב-אמנית ג'ניפר יו בת ה-17 צברו 4.5 נקודות כל אחד ואחת. סטודנט ישראלי שלישי, אב"ל אילון נקר חלק את המקום השביעי עם ההונגרי ר"א דויד ברצ'ס והאמריקני אב"ל קווין וואנג 3.5 כל אחד. את הדירוג סגר אב"ל קאסה קורליי (דנמרק) עם 3 נקודות.  

אילון נקר (משמאל) מול דויד ברצ'ס

עוד המון תמונות מן האירוע אפשר למצוא בדף הפייסבוק של האירוע:

https://www.facebook.com/charlottechesscenter/photos/a.524513904332895/2541824149268517/?type=3&eid=ARCjF8lWSf1uYjha4HY88Ey_EUlC-JH78z4sb7IrhCPGkGm4kfQOLuo7mRB2fnOOPlJZMwR-bMcnw6-Y&__tn__=EEHH-R

טיפת מזל

המשחק בין רשף לפרגואה הגיע לאחר ביקורת הזמן לעמדה שלפנינו: 

הקרב נמשך: 46. צא1?

נכון 46. ב8מה א1 מה 47. מהב1!

46...מהב2!

עכשיו כבר אין ללבן זכייה והוא צריך להבטיח את התיקו ע"י 47. צז1 א1מה 48.ב8מה מה:ז1+ 49.מ:ז1 מהד4+ 50.מו1 מהד1+ עם שח חוזר. אבל הוא עדיין חולם על נקודה שלמה

47.מהג1?? מה:א1! הלבן נכנע.

לפתע מתחוור לו כי לאחר 48.מה:א1 ר:א1 49.ב8מה רז7! הוא עתיד להיוותר מחוסר כלי.

מרק פרגואה מול עומר רשף

מלכים ומלכות בבוקרשט

תחרות המלכים הנערכת בבוקרשט מאז 2007, היתה בימיה הגדולים תחרות- על שעם מנצחיה נמנו בין השאר גם ולדימיר קראמניק, מגנוס קארלסן, פביאנו קרואנה ווסילי איבנצ'וק.

המהדורה ה-13 של תחרות המלכים בבירה הרומנית בחסות חברת "רומגז" היתה בת יום אחד (28 בנובמבר) ונערכו בה שני דו-קרבות מהירים בני 4 קרבות, בקצב של 15 דקות ותוספת של 10 שניות למסע. באחד מהם גבר בכיר שחמטאי ישראל בוריס גלפנד על הרומני ר"א בוגדן-דניאל דיאק בשיעור 2.5: 1.5.בוריס ניצח בקרב השני ונפרד מיריבו בתיקו בשלושת הקרבות האחרים.היתה זו הכנה אחרונה בעבורו לקראת שלב הסיום של סבב הפרס הגדול שייפתח השבוע בירושלים. בוריס הוזמן לקח בו חלק בחברת הצמרת העולמית בעקבות ניצחונו בתחרות רבי האמנים בנתניה בקיץ האחרון.

בוריס גלפנד

בדו-קרב השני (לזכרה של השחמטאית הרומניה הנודעת אליזבטה פוליחרוניאדה), ניצחה רבת האמן השוודית הוותיקה פיה קרמלינג את הרומניה רב אמנית קורינה-איזבלה פפטאן באותו שיעור.

ישראלים באליפות אירופה בטאלין

בבירה האסטונית נערכה בסוף השבוע אליפות אירופה בשח מהיר. 451 שחקנים מ-32 ממדינות היבשת, מהם 41 רבי אמנים, 3 רב אמניות, 34 אמנים בינלאומיים ו-5 אמניות בינלאומיות התמודדו במשך יומיים ב-13 סיבובים שווייצריים בני 15 דקות עם תוספת 10 שניות למסע לכל שחקן.

 המנצח היה המדורג מספר אחת, הארמני ר"א גבריאל סרגיסיאן, שחילק את הבכורה עם רבי האמנים ראוף מאמדוב (אזרבייג'ן) ואלכסנדר ריאזנצב (רוסיה) 10.5 נקודות כל אחד, לפני הרוסים אלכסנדר מוטילב, אנדריי אסיפנקו ומקסים טורוב והאזרי גאדיר גוסיינוב 10 כל אחד. שני ישראלים נטלו חלק באירוע: חבר הנבחרת ומועדון באר שבע ר"א יבגני פוסטני אשר נמנה עם 12 צוברי 9.5 נקודות ודורג במקום ה-18 בין הזוכים בפרסים.

את הפרסים העניקה נציגת האיגוד האירופי, רב אמנית דנה רייזניצה- אוזולה, שרת האוצר של לטביה, שכנתה הבלטית של אסטוניה.

יבגני מקבל את הפרס מידי השרה

אסטוניה הקטנה היא מולדתו של פאול קרס, מן החזקים בשחקנים שלא החזיקו בכתר העולמי. השטר הישן בן 5 קרונות נשא את דיוקנו כמו גם המטבע החדש בן 2 יורו. קדמו לאליפות אירופה לבוגרים אליפויות אירופה בשח-מהיר ובבזק לגילאי 8- 18 ואולם לישראל לא היו בה נציגים.

 עם חבר השופטים בתחרויות נמנה גם הבינלאומי הישראלי אלון שולמן, כתבנו וצלמנו באירוע.

 בני אייזנברג (כמעט בן 13) ממועדון הפועל פתח-תקווה, חולל את אחת ההפתעות המרעישות המוקדמות כשגבר בסיבוב הראשון על האזרי ר"א גאדיר גוסיינוב (הגבוה ממנו בכ-700 נקודות מד כושר מהירות) ובשני הסיבובים הבאים ניצח שני אמנים בינלאומיים מפורטוגל וגרמניה. בהמשך"נרגע" והתעורר לקראת הסיום כדי לצבור 7.5 נקודות שדירגו אותו במקום ה-112 (לעומת מקומו ה-229 בדירוג המוקדם). התוצאות המלאות:

http://chess-results.com/tnr480822.aspx?lan=1&art=9&fedb=ISR&fed=ISR&snr=229 

בני איזנברג 

בשבת האחרונה, נערכה במקום אליפות היבשת בבזק עם 426 שחקנים , מהם 38 רבי אמנים ו-33 אמנים בינלאומיים, אשר התמודדו ב-11 סיבובים כפולים בני 3 דקות עם תוספת 2 שניות למסע לכל שחקן. את הבכורה חלקו (על פי סדר המדליות) רבי האמנים איגור ליסי (רוסיה), זאוון אנדריאסיאן (ארמניה) ואנדריי אסיפנקו (רוסיה) 17 כל אחד , לפני אלכסנדר מורוזביץ' (רוסיה) וקיריל סטופאק (בלארוס) 16.5 כל אחד.

פוסטני הסתפק כאן ב-13.5 נקודות ודורג במקום ה-60. בני איזנברג צבר 10 נקודות ואביו לב -9 נקודות.

שחמטק חובק עולם 

לובה ובוריס אלתרמן נמצאים בעיצומו של מסע עולמי להפצת מסר פלטפורמת לימוד השחמט לילדים צעירים אשר פיתחו -ה"שחמטק". הם עושים זאת ברוח הזמן החדשנית המכניסה טכנולוגיה ותוכן דיגיטלי למערכות החינוך. המגמה הזאת נהנית מתנופה עולמית עצומה.בכל היבשות מחפשים העוסקים בחינוך דרכים לייעול תוכנית הלימודים והתאמתה לדור הצעיר במאה ה-21 , דור הטכנולוגיה והמסכים. " האתגר" אומרת לובה" הוא לשלוט בזמן המסך של התלמידים ולנצלו כדי ללמדם את המיומנויות הדרושות להצלחה בחיים במאה ה-21. בראותנו בשחמט לא רק ספורט אלא גם כלי חינוכי, אנחנו שם יחד עם שחמטק הנחשבת כבר לאחת התוכניות הדיגיטליות הייחודיות בעולם החינוך".

בחודש שעבר ביקר בראשון-לציון, נשיא תוכנית השחמט בבתי הספר ברוסיה, המאמן הנודע אלכסנדר קוסטייב, והתרשם מאוד מביצועיהם של ילדי הגנים. רוסיה מבקשת אף היא לאמץ את התוכנית הנוהגת במערכת החינוך בעיר היין ולהנהיגה בשלב הנסיוני בכיתות א'-ב' ב-500 בתי ספר יסודיים.

לא מכבר שב הזוג אלתרמן ממסעו למרכזי השחמט בהודו בערים ניו-דלהי ובנגלור וזה עתה חזרו מביקור מלא השראה בבירה הסינית בייג'ין שם נטלו חלק בשני הכנסים הגדולים בעולם לטכנולוגיה בחינוך. הם הציגו את שחמטק למנהלי רשתות חינוך ענקיות מן המדינה המארחת, ממדינות אסיה ומארצות הברית, חברות הפצת תוכן דיגיטאלי ,משקיעים למטרות רווח ומשקיעים למטרות השפעה.

בבייג'ין זומנה לאלתרמנים חוויה מיוחדת במינה- מפגש עם אלופת העולם הסינית הראשונה, רבת אמן צ'י יון , (Xie Jun)   

מי שהחזיקה בכתר העולמי בשני רצפים: 1991- 1996 (והפסידה אותו לסוזן פולגר) ו-1999- 2001 .בעשור האחרון היא מנהלת את כשרונות השחמט והגו באוניברסיטה לספורט של סין ומכהנת כנשיאת איגוד השחמט הסיני. היא נשואה למאמנה לשעבר , רב האמן וו שאובין ויש לה גם תואר דוקטור לפסיכולוגיה!

 הפגישה היתה מרגשת במיוחד מאחר שהזוג אלתרמן זכה להתוודע אליה לראשונה לפני כמעט רבע מאה במהדורה הראשונה של אליפות בייג'ין הפתוחה (בה ניצח בוריס אלתרמן, אז רב אמן פעיל) לאחר פתיחת גבולות סין לזרים. צ'י יון ארגנה לשניים מפגש מרגש נוסף עם הנבחרות הסיניות המתגוררות ומתאמנות יחדיו במתחם האוניברסיטה בהדרכת מאמנים שהיו יריביהם של האלתרמנים באולימפיאדות לפני שני עשורים! היא הגדילה לעשות כשהתנדבה לשמש כמתורגמנית מאנגלית לסינית של מצגת "שחמטק" בפני למעלה ממאה מורי שחמט סיניים. בעקבות המצגת קיבלו כל המורים הנחייה להטמיע את האפליקציה בתוכנית לימודי השחמט ובסין הנחייה היא הוראה מחייבת!

לובה ובוריס אלתרמן במפגש עם המורים לשחמט. שלישית משמאל בשורה הראשונה: צ'י יון

לובה ובוריס ממוקדי מטרה בתורם אחר שותפים אסטרטגיים שיסייעו להטמיע את יציר טיפוחם במערכות החינוך בעולם. הם שבו מחמישה ימים אינטנסיביים בבייג'ינג ויומיים בהונג קונג חדורי אופטימיות ועם המון הבטחות. עתה לא נותר להם אלא להמשיך ולפתח את הקשרים שנוצרו ולקדם את מימוש ההבטחות.

בעוד כשבועיים צפויה להם גיחה נוספת למעצמת העל האמריקנית עם ביקורים בבוסטון ובניו-יורק. בין הנסיעות הם שוקדים על שיפור היישומון (בעוד כחודש עתידה לצאת גירסה חדשה ומשוכללת שלו), ועל הוספת מערכי שיעור דיגיטליים חדשים. בו זמנית הם טרודים בהכנות לאליפות שחמטק החדשה, אולימפיאדה מקוונת לפתרון תרגילי שחמט בין תלמידי התוכנית, אשר תצא לדרך בחודש פברואר והפעם כבר במתכונת בינלאומית!

לובה ובוריס בכנס בבייג'ין

כשגארי פגש את רוי 

בהוטל דה פריס במונטה קרלו נערך על ידי האיגוד האירופי ערב גאלה חגיגי בו הוענקו פרסי "רגלי הזהב" לשורה של ידועני שחמט אשר הטביעו את חותמם כפורצי דרך על היבטים שונים של התחום שלנו . בין המעוטרים היו גם אלוף העולם ה-13 גארי קספארוב, השחקנית החזקה בהסטוריה יהודית פולגר, אלופות העולם לשעבר נונה גפרינדשווילי ומיה צ'יבורדנידזה, השופט הבינלאומי חרט חייסן, העיתונאי לאונצו גארסיה, כתב העת המוביל "ניו אין צ'ס", פרדריק פרידל מייסד בית תוכנת הצ'סבייס ואחרים.

עם 16 שחקני הנוער המצטיינים שהוזמנו מרחבי היבשת כדי להתמודד מול קספארוב במשחק סימולטני היה גם הישראלי רוי וגמן בן ה-11, שחקן מועדון קריית –אונו, אשר זכה בקיץ האחרון במדליית ארד באליפות אירופה. רוי הצעיר אמנם הפסיד בתום מאבק אמיץ וראוי, אבל זכה לשבחים מוצדקים מפי יריבו הדגול על הקרב המצוין שהפגין!  

רוי וגמן מול גארי קספארוב

הסרטון שלפנינו מדגים שמץ מן הדרמה במונטה קארלו כשרוי פגש שם את גארי: 

https://www.facebook.com/100008345350442/videos/2482030662085088/

למחרת החלו במלון נובוטל בבירת מונקו, אליפויות אירופה בשח-מהיר ובזק לנשים. 107 שחמטאיות מ-26 מדינות ובכללן 13 רבות אמן, 13 רב אמניות, 14 בעלות דרגת אמן בינלאומי ו-15 אמניות בינלאומיות. האליפות ראתה עליונות רוסית עם בכורה משותפת של אלופת העולם לשעבר אלכסנדרה קוסטניוק ורב אמנית אולגה גיריה 9 מ-11כל אחת, נקודה לפני רבות אמן אנטואנטה סטפנובה (בולגריה), נינו בטסיאשווילי (גאורגיה), ולנטינה גונינה (רוסיה) ופיה קרמלינג (שוודיה), אב"ל אלינה קשלינסקאייה (רוסיה) ואב"ל אליזבט פהץ (גרמניה) 8 כל אחת. רק שחמטאית ישראלית אחת היתה בין המשתתפות: לאורה פלדמן , רעייתו של ר"א בוריס קנצלר, צברה 3.5 נקודות. קוסטניוק ניצחה גם באליפות היבשת בבזק עם 10 מ-13.

לונדון: במהדורה ה-11 של פסטיבל לונדון קלאסיקס רב האירועים נטלו חלק השנה רק 2 ישראלים ובאירועים הנלווים. האמן הבינלאומי הוותיק ישראל שרנצל, כתב השחמט של "הארץ", השתתף בתחרות סוף השבוע הראשון הפתוחה. 50 שחקנים מ-17 מדינות , בהם 3 אמנים בינלאומיים, התמודדו ב-5 סיבובים שווייצריים. המנצח היה האנגלי סטיבן ג'ונס עם 4.5 נקודות, לפני האירי קולין מנזיס 4. שרנצל נמנה עם עשרת מחלקי המקום השלישי 3.5 נקודות כל אחד. התוצאות המלאות:

http://chess-results.com/tnr493374.aspx?lan=1&art=1&rd=5&flag=30

 בתחרות המהירה הפתוחה של הפסטיבל התמודדו 65 שחקנים מ-19 מדינות, מהם 3 רבי אמנים ושני אמנים בינלאומיים, ב-7 סיבובים שווייצריים. ניצח ר"א סטפן גורדון עם 6 נקודות, לפני רבי האמנים מרק הבדן וקית ארקל, אב"ל ברנדון קלארק וא"פ מרקוס הארוויי 5.5 כל-אחד. איתן אילפלד, בעבר שחקן מועדון הרצליה המתגורר בלונדון ומופיע בשם ישראל, דורג במקום ה-12 עם 4.5 נקודות. תוצאות מלאות:

http://chess-results.com/tnr493381.aspx?lan=1&art=1&rd=7&flag=30

 

צילומים: אלון שולמן, אתרים רשמיים, פייסבוק