בכורה ישראלית בסנט לואיס

ניצחון ישראלי בארה"ב. ישראלים בצמרת הפיד"ה. משלחת ישראלית צעירה בספרד. משלחת ותיקים בסלובניה. ניצחון בזק ישראלי בכרתים וסיום לוחמני ברומניה.






במועדון הפאר של בירת השחמט האמריקנית בעיר סנט לואיס נערכו 2 תחרויות רבי האמנים החורפיות

תחרות א' עמדה בסימן שליטתו המוחלטת של ר"א יונייסקי קווסדה פרז עם 7 נקודות ב-9 קרבות, 2 נקודות תמימות לפני ארבעת סגניו, רבי האמנים ג'פרי צ'ונג (ארה"ב), קרישנאן ססיקיראן (הודו), הראנט מלקומיאן (ארמניה) וסם סביאן (ארה"ב) 5 כל-אחד.

תחרות ב' ראתה בכורה משותפת בה חלקו המדורג מספר אחת, הארמני זאוון אנדריאסן והישראלי ויקטור מיכלבסקי עם 5.5 כל-אחד, אראם הקוביאן 5, ניקולאס תיאודורו ושני הנערים ההולנדיים ר"א לוקאס ון פורייסט (מן המשפחה המפורסמת) ואב"ל רובי קווישווילי 4.5 כל-אחד. את הטבלה נעלו 4 רבי אמנים : יוג'ין פרלשטיין, סמיל קאן עלי מראנדי ויואל בנג'מין 4 כל-אחד; טיימור גראייב 3.5.

ויקטור גבר על ון פורייסט, מראנדי וגארייב, הפסיד להקוביאן ונפרד בתיקו משאר יריביו. שובר השוויון (שני קרבות בני 10 דקות לשחקן עם תוספת 2 שניות למסע) נסתיים בשוויון 1: 1 ורק באמרגדון הוענק הניצחון הרשמי לארמני.

ויקטור מיכלבסקי

קדטים ישראליים בספרד

בסנטיאגו דה קומפוסטלה שבמחוז גאליסיה הספרדי נסתיימו אליפויות העולם לקדטים: בני ובנות עד 8, עד 10 ועד 12. מספר שיא של 851 משתתפים מ-86 פדרציות נטלו חלק באליפויות- 542 באליפויות הפתוחות (רובם ככולם בנים) ו-309 באליפויות הבנות. אולם התחרות היה מרהיב ביופיו אבל התנאים שמחוצה לו עוררו ביקורת חריפה וים של תלונות בערוצים הרשמיים כמו גם ברשתות החברתיות. זה היה מבחן ראשון לקברניטים החדשים של פיד"ה שעל אף שלא היו מעורבים בארגון, הצליחו לטפל חלקית בכמה ליקויים בולטים וגם לחקור את התלונות.

המשלחת הישראלית בהרכב מלא

11 ישראלים היו בין המשתתפים. שניים הצליחו להגיע עד לעשירייה השנייה בקבוצות הגיל שלהם: יונתן אוריצקי ואלי מיליקוו, שניהם ממועדון אטיוד רמת-גן.

שני מאמנים ישראלים (בצד מאמנים נוספים כמובן) עבדו עם המשלחת האמריקנית הענקית והמצליחה: ראש המשלחת, אביב פרידמן, אשר מעבר למטלות המקצועיות הכבדות, התמודד בהצלחה עם הליקויים הארגוניים וארתור קוגן שסייע לכמה מן השחקנים.אחת ההפתעות הנעימות היה היהודי היחיד בין השחקנים האמריקנים- ניקו חסין שנטל את מדליית הארד בין בני ה-12. סבו, אבי אמו, הוא ישראלי לשעבר.

לפנינו סיכום ההישגים הישראליים:

 גיל 8 בנים: אלוף: יובראי צ'נארדי (ארה"ב)10.5; תומר שטרנפלד 5, גיא סיון 4.5;

 בנות: אלופה: ז'או יונגינג (סין) 9.5; תמר ברזובסקי 4;

גיל 10 בנים: אלוף: ג'ין יוההנג ( סין) 9.5;

יונתן אוריצקי 7.5 (מקום 17), רוי וגמן 7, גיא צירילמן, אוראל ריבשטיין 6.5 כ"א, אלעד כהן 5.5

בנות: אלופה: סמנתה אדהיתסו (אינדונזיה) 9; עדן הראל-רז 4;

גיל 12 בנים: אלוף: ד.גוקש (הודו) 10; אלי מיליקוו 8 (מקום 11), בני אייזנברג וגיא לוין 7 כל אחד;

בנות: אלופה: שרי סאוויטה (הודו) 10.

מאמנים בסנטיאגו מימין לשמאל: וורוז'אן אקוביאן (ארה"ב), אביב פרידמן, ארתור קוגן וויורל יורדצ'סקו (מולדובה). בחזית: קריסטין פליר (צרפת).

אתר רשמי:

    https://www.wccc2018.com/

האיש שלנו בפיד"ה

אחד החידושים הבולטים והמרעננים בהנהגה החדשה של ארגון השחמט העולמי (פיד"ה), הוא מספר רבי האמנים הנושאים בתפקידי מפתח. הנשיא הטרי ארקדי דבורקוביץ' ,סגן ראש ממשלת רוסיה עד לחודש מאי האחרון, הוא התקווה הגדולה של קהיליית השחמט הבינלאומית לעתיד בהיר יותר ובכירי השחמטאים שותפים לציפיות המופלגות גם בשאיפה וגם במעשה. אחד המתמודדים במירוץ לנשיאות , רב האמן האנגלי הנודע נייג'ל שורט הצטרף לדבורקוביץ' ברגע האחרון ועכשיו הוא מכהן כסגן הנשיא. לא היחיד אגב: נשיא איגוד השחמט הצרפתי, בשאר קואטלי, גם הוא נושא בתואר הרם. בכיר שחמטאי מולדובה, ויקטור בולוגאן, התמנה למנהל הביצועי של הפיד"ה ואלופת העולם לשעבר, הסינית (כיום בקטאר) ז'ו צ'ן היא הגזברית החדשה של הארגון.

עם פתיחת הדו-קרב בין קארלסן לקרואנה נתכנסה נשיאות הפיד"ה בלונדון לועידתה הרבע שנתית ובין השאר החליטה על תפקיד בכיר חדש בארגון: המנהל הכללי של פיד"ה. כראשון למלאו נתמנה לא אחר מאשר רב האמן הישראלי אמיל סוטובסקי,הנשיא הפעלתן של איגוד השחקנים המקצוענים בשבע השנים האחרונות. אמיל גם יעמוד בראש ועדה חדשה לאסטרטגיה גלובלית. ישראלי נוסף בצמרת הפיד"ה החדשה הוא הירושלמי וילי איקליקי שנתמנה לקצין התפעול הראשי של הפיד"ה וגם לנציג הארגון בהנהלת היכל התהילה של השחמט העולמי בסנט לואיס.

אמיל סוטובסקי ונשיא הפיד"ה ארקדי דבורקוביץ'

עוד רבי אמנים שנתמנו לתפקידים בכירים הם: הארמני ר"א סמבט לפוטיאן כיו"ר ראש ועדת שחמט וחינוך; הסלובקית רב אמנית (ואב"ל) אווה רפקובה ליו"ר ועדת הנשים; הסקוטי-דני ר"א יעקב אאגארד כיו"ר הועדה לאימון שחמט; הגרמני תומס לותר כיו"ר הועדה לבעלי מוגבלויות;

בתמונה: נשיא הפיד"ה ארקדי דבורקוביץ' והמנכ"ל אמיל סוטובסקי

 את רשימת ההחלטות והמינויים החדשים אפשר לראות כאן:

https://www.fide.com/component/content/article/1-fide-news/11254--list-of-decisions-of-q4-2018-presidential-board-.html

מושבת ותיקים ישראלית בסלובניה

אליפות העולם לסניורים נפתחה ביום ראשון בבלד שבסלובניה בהשתתפות 286 גברים ו-44 נשים מ-57 מדינות המתמודדים בקטגוריות לגילאי 50+ ו-65+ . את הדירוג המוקדם של בני ה-50+ מוליכים רבי האמנים 1.זוראב סטורואה (גאורגיה) 2529 2.קארן מובססיאן (ארמניה) 2513 3.קלאוס בישוף (גרמניה) 2507 4.הנריק דניאלסן (איסלנד) 2504 5.אריק פרייה (צרפת) 2482 ו...6.רם סופר (ישראל) 2472.ישראלי נוסף בקטגוריה זו הוא אבי פיינמן. בראש הדירוג המוקדם של בנות ה-50 ניצבות 1.רב אמנית אלווירה ברנד (לוקסמבורג!) 2332 ורב האמניות הרוסיות טטיאנה גראבוזובה 2326 וגלינה סטרוטינסקאיה 2201.

את הדירוג המוקדם של בני ה-65 + מוליכות אגדות שחמט ותיקות: רבי האמנים 1. אנטולי וייסר (צרפת) 2504 2.יבגני סוושניקוב (2496) 3.נחום רשקובסקי 2482 4.יורי בלאשוב 2445 (שלושתם מרוסיה) 5. ולסטימיל יאנסה (צ'כיה) 2437 ו...אלוף ישראל לשעבר 6. אב"ל נתן בירנבוים . בקטגוריה זו עוד ישראלים: האמנים הבינלאומיים מרק ברקוביץ' (עשירי בדירוג המוקדם), בוריס מריאסין ולאון לדרמן וכן השופט בדימוס משה גל, יעקב אידסיס, אדריאן מרקוביצ'י, ארקדי רוגובין, מרק רובינשטיין, ויקטור זילברשטיין, אברהם הר-זהב (לוצוב), אלי להט ודויד דבורסקי.

את דירוג בנות ה-65+ מוליכה אלופת העולם לשעבר, הגיאורגית הבלתי נלאית רב אמן נונה גפרינדשווילי בת ה-77( 2301) לפני דבוקת רוסיות ושתי ישראליות: האמנית הבינלאומית לודמילה צפנסקאייה ואמנית פיד"ה ולריה דותן. נעקוב ונדווח.

אתר רשמי:

http://www.wscc2018.european-chessacademy.com/index.php/en/

גלפנד המהיר באקדמיה

אקדמיית השחמט של יעקב אאגארד ו"קוואליטי צ'ס" ערכה בראשית נובמבר בהרקליון בירת גדול האיים היווניים כרתים, מחנה אימונים לשחקנים חזקים עם מרצה אורח רם מעלה- הישראלי מספר אחת בוריס גלפנד. עם המשתתפים-מתאמנים נמנו גם 3 רבי אמנים ו-3 אמנים בינלאומיים. המחנה המוצלח ננעל בתחרות בזק בה השתתפו המאמנים והמתאמנים. המנצח היה המדורג מספר אחת בוריס גלפנד אשר הפגין את עליונותו עם 12 נק' ב-13 סיבובי ליגה, לפני רבי האמנים בסקיראן אדהיבן (הודו)ומקס אילינגוורת' (אוסטרליה) 11 כל-אחד, יולן לואיס אריזמנדי (ספרד) 9.5; האמנים הבינלאומיים יונאס רוזנר (גרמניה) 9, רנייר קסטלאנוס (ספרד) 8.5, ר"א יעקב אגאארד (סקוטלנד)5.5 ועוד.

בוריס גלפנד ובסקיראן אדהיבן בפעולה

הגנה אמיצה על העורף

ברומניה נערכה תחרות לחיבור סיומים לזכרו של המחבר פאול ז'ויצה ( 1937- 2000). אמציה אבני, הפעיל במחברים הישראליים, זכה בציון כבוד עם מפגן גבורה של הגנה עקשנית על השורות העורפיות:

אמציה אבני

התחרות לזכר ז'ויצה, 2017

ציון כבוד שני

הלבן נוסע וזוכה

1.פה2 [1.מז2?צד2+ 2.מז1 צז3+ 3.מו1 צח3!תיקו] 1...ז1מה 2.פ:ז1 צד2+ 3.מח1 צאא2 4.פ:ז4! פ:ז4 5.פה2+! צ:ה2 6.מה:ז4 צח2+ [6...צא1+ 7.מהז1 צ:ז1+ 8.מ:ז1 עם הכתרה בלתי נמנעת.] 7.מז1 צחד2! 8.מהה2!! [8.מהו3? (או 8.מח1?) מפסיד ל 8...צא1+ 9.מהו1 צ:ו1+ 10.מ:ו1 צד8 וזוכה] 8...צ:ה2 9.רח3 צא1+ 10.רו1 והלבן זוכה.

צילומים: פייסבוק

למידע ותגובות:

[email protected]