פתיחה מצויינת לבאר שבע

אליפות אירופה למועדונים ביוון הגיעה למחצית הדרך עם פתיחה מעודדת לסגנית האלופה הישראלית. פסטיבל שחמט ואמנות בבודפשט והצלחות ישראליות בארה"ב , ספרד ואוקראינה.






אליפות אירופה למועדונים יצאה לדרך בסוף השבוע בפורטו קאראס שביוון והיום עברה את מחציתה . 61 קבוצות מ-26 ממדינות היבשת מתמודדות ב-7 סיבובים שוייצריים בתחרות הפתוחה ה- 34. בהיעדרה של אלופת אשתקד "גלובוס" המדורגת מספר אחת השנה היא נבחרת הקונצרן הכימי המקדוני "אלקלויד" אותה מובילים הסינים דינג לירן ויו יאנגיי (שזה אך הוליכו את נבחרתם הלאומית למדליות הזהב באולימפיאדת באטומי). 17 משחקני האליפות משתייכים למועדון 2700+ היוקרתי ובראשם אלוף העולם מגנוס קרלסן המוביל את המועדון הנורווגי "ואלרנגה", המדורג חמישי.

באליפות הפתוחה משתתפים שני מועדונים ישראליים. באר-שבע , סגנית האלופה, המדורגת שמינית, מופיעה בהרכבה הוותיק הכולל את רבי האמנים יבגני פוסטני, מיכאל רויז, אלכס חוזמן, ויקטור מיכלבסקי ואלון גרינפלד ואשר אותו מוביל שחקן החיזוק האוקראיני ר"א זכר יפימנקו. מקסים רודשטיין, המוביל את הקבוצה במשחקי הליגה, משחק על הלוח החמישי של הקבוצה הרוסית "מדני וסאדניק" מסנט פטרסבורג המדורגת רביעית.

עבור הבאר שבעים היתה הפתיחה חלקה כמצופה. בסיבוב הראשון הם גברו 6: 0 על "פרטיזן" הסרבית (רק השם עוד נשמע מרשים) ובסיבוב השני 5: 1 על מועדון השחמט של וינטרטור שווייץ. יפימנקו ורויז נפרדו בתיקו מר"א גאורגיאדיס ואב"ל קצ'מרצ'יק והשאר ניצחו. בסיבוב השלישי ניצחו שחקני בירת הנגב את הקבוצה השוודית "ויקינג" בשיעור 4: 2 (יפימנקו- אגרסט תיקו).

קבוצת הגברים של באר שבע

באר שבע - קבוצת הנשים

בסיבוב הרביעי פגשה באר-שבע את הקבוצה האזרית "אודלר יורדו", שהיא כמעט הנבחרת האולימפית של אזרבייג'ן ונפרדה ממנה בתיקו 3:3 מכובד.יפימנקו, פוסטני ורויז על שלושת הלוחות הראשונים ומיכלבסקי על הלוח החמישי סיימו בתיקו עם ממדיארוב, ניידיץ',מאמדוב וגוסיינוב. חוזמן גבר על ספארלי אבל א.גרינפלד הפסיד לאבאסוב.

 הנבחרת הצעירה של ביה"ס לשחמט ברחובות מדורגת במקום ה-25 עם האמנים הבינלאומיים דויד גורודצקי ונמרוד ויינברג, אמני פיד"ה יאיר פרחוב, יאן גלבורד ואלכסנדר זלאטין וכן מתן גורודצקי והמאמן אב"ל אלכס מיכלבסקי.

הרחובותים גברו על מועדון דודלאנג' מלוקסמבורג 5.5: 0.5 לאחר שפרחוב סיים בתיקו עם קלאונר וכל חבריו ניצחו. בסיבוב השני ניצבה בפני הצעירים המשוכה הגבוהה מכל המובילה את הדירוג המוקדם. דויד, נמרוד, יאיר, יאן ומתן הפסידו לדינג לירן, יו יאנגי, דמיטרי אנדרייקין, דמיטרי יקובנקו ויורי קריבורוצ'קו ורק אלכס חילץ תיקו מכובד מפבל אליאנוב. בסיבוב השלישי חזרו נערי רחובות לנצח, הפעם את המועדון הפיני קומאון 4: 2. דויד גורודצקי נפרד בתיקו מאב"ל טפאני סמאלוו בקרב בן 118 מסעים בו ניסה הפיני במשך שעה ארוכה לנצח בסיום של מלך , צריח ופרש מול מלך וצריח ללא רגלים.

בסיבוב הרביעי נוצחה רחובות בידי נבחרת המועדון השווייצרי מציריך 2.5: 3.5. ד. גורודצקי נוצח בידי רב האמן הצרפתי כריסטיאן באואר ויינברג, פרחוב ומיכלבסקי נפרדו בתיקו מרבי האמנים פוגט ברונר וא"פ רוזנטל. גלבורד ניצח את אב"ל מוצ'ניק אבל זלאטין הפסיד לא"פ פרידריך.

לאחר הסיבוב הרביעי הובילו את האליפות הפתוחה הקבוצה האיטלקית מפדובה והמדורגת ראשונה אלקלויד ממקדוניה עם ארבעה ניצחונות קבוצתיים, לפני אודלר יורדו (אזרבייג'ן), ולרנגה (נורבגיה) באר-שבע ונובי בור (צ'כיה) עם 3 נצחונות ותיקו בסיבוב החמישי תתמודדנה שתי המובילות ובאר-שבע תפגוש את נובי בור.רחובות המדורגת במקום ה-26 עם שני ניצחונות ושני הפסדים תתמודד עם קבוצה אנגלית.

12 קבוצות נשים מתמודדות על התואר בשני בתי האליפות ה-23 לקבוצות נשים . את הדירוג המוקדם מוליכה "אוגרה" הרוסית עם רבת האמן האוקראינית אנה אושנינה. נשות באר שבע , המדורגות במקום התשיעי, מופיעות עם האמניות הבינלאומיות יוליה שוייגר ומאשה קלינובה, אמנית פיד"ה אולנה קומנסקה וכן סופיה בוזוקשווילי. הקפטנית של שתי נבחרות באר-שבע היא מנהלת המועדון, אלופת ישראל לשעבר אילנה דויד. בסיבוב הראשון נוצחה באר-שבע בידי אלופת גיאורגיה "נונה" 0.5: 3.5. יוליה הפסידה לננה דזגנידזה אבל מאשה סיימה בתיקו עם ללה יאווחשווילי.

נשות באר-שבע מול מילוז

בסיבוב השני נפרדה באר-שבע בתיקו 2: 2 מן הקבוצה הצרפתית "פילידור" מילוז: יוליה וסופיה גברו על ג'וזפין היינמן ואמה רישאר; מאשה ואולנה הפסידו לססיל אוסרנו ולסאלומה נויהאוזר. בסיבוב השלישי שוב פגשו הבאר-שבעיות קבוצה חזקה המייצגת את איגוד השחמט של קייב בירת אוקראינה ונוצחו 0.5: 3.5. יוליה היתה היחידה שחילצה תיקו ממיודעתנו מריה מוזיצ'וק.

הסיבוב הרביעי היה אולי הטוב ביותר לבנות באר-שבע כי למרות ההפסד הקבוצתי הלא בלתי צפוי לכשעצמו 1.5: 2.5 ל"אוגרה" הרוסית, הן בכל זאת הפתיעו על שני הלוחות הראשונים: יוליה גברה על אלופת העולם לשעבר, מיודעתנו האוקראינית רבת אמן אנה אושנינה ומאשה נפרדה בתיקו מרב אמנית נטאליה פוגונינה חברת הנבחרת הרוסית.

בתום הסיבוב הרביעי צעדה בראש דירוג הבתים המשולב "נונה" הגיאורגית ולגיון הזרות של מועדון מונטה קארלו עם מאזן קבוצתי מושלם. ישראל במקום התשיעי, עדיין ממתינה לניצחונה הראשון. אולי היום בסיבוב החמישי מול בנות סלוניקי הנועלות את הדירוג ללא נקודות.

כל התוצאות, השידורים החיים, הקרבות וגלריית התמונות באתר הרשמי:

 http://eurochess2018.com/  

ניצחון ישראלי בניו-יורק

סבב התחרויות האמריקני, ביוזמתה של חבורת חובבי שחמט נלהבים המצהירים שהשחמט הוא חייהם, מקיים סידרה של אירועים באיזור ניו-יורק. הראשון שבהם נערך בסוף החודש שעבר ונשא שמו של רובע ברוקלין למרות שנערך במנהטן. בתחרות הראשית התמודדו 15 שחקנים לרבות 4 רבי אמנים. בבכורה חלקו 3 רבי אמנים : הישראלי גיל פופילסקי (ראשון בהתרת השויון) והאמריקנים סרגיי קודרין ואלכס פישביין. כל אחד מן המנצחים צבר 5 נקודות ב-7 קרבות והתעשר ב-1316 דולר ו-67 סנט.

גיל פופילסקי עם המארגנים, הגביע והמעטפה

המארגנים מתכננים תחרויות דומות החל בדצמבר במנהטן, קווינס, ברונקס וסטאטן איילנד וכן בשיקגו, בוסטון ולאס וגאס.המוטו שלהם הוא האימרה של וויליאם נאפיר: "על השחמט נאמר שגם חיים שלמים אינם מספיקים לו, אבל זו הבעייה של החיים לא של השחמט".

ישראלי בספרד

8 קבוצות נטלו חלק באליפות הקבוצתית של האיים הבליאריים הספרדיים (המוכרים יותר לתייר המצוי בשמותיהם הפרטיים מיורקה, מינורקה ואיביזה). קבוצת סן קאייטאנו סה דרגונרה שמרה על תוארה לאחר שגברה על יריבותיה בכל שלושת שלבי האליפות. על הלוח השני של האלופה שיחק רב האמן הישראלי-קנדי דמיטרי טיומקין המתגורר כיום בפלמה דה מיורקה. בגמר גברה קבוצתו על אגורה מגהאסקאקס שבלוח הראשון שלה שיחק אב"ל קלאודיו מינצר שאף לו היה, אם זכרוננו תקין, פרק ישראלי (קצרצר) בעברו.

דמיטרי טיומקין בן ה-41, שחקן מועדון באר שבע בצעירותו, היה ב-1997 אלוף ישראל לנוער ואלוף אירופה לנוער עד גיל 20. הוא ייצג את קנדה באולימפיאדת קלוויה 2004 וכיום אינו פעיל כמעט בזירה התחרותית.

הקבוצה האלופה. דימה טיומקין ראשון משמאל

אורחים בבודפשט

יהודית וסופיה מתמודדות בשח מרציפן

המהדורה הרביעית של ה"גלובאל צ'ס פסטיבל" נערך בשבת האחרונה בגלריה הלאומית לאמנות בבירה ההונגרית בניצוחה של יהודית פולגר, השחמטאית החזקה ביותר בכל הזמנים. מטרתו של הפסטיבל הזה, הנערך גם במקומות רבים אחרים בעולם תחת הסיסמה "השחמט מאחד אותנו", הוא על-פי יהודית "להציג את אלף הפנים של השחמט סביב לעולם. מטרתנו היא לחלוק ביפיו של השחמט עם 5 מיליון איש עד 2025 וליהנות מפעילות מגוונת הקשורה בשחמט ביום הפסטיבל". למעלה מ-120 מדינות כבר הצטרפו, לדבריה, ליוזמה הזאת באמונה משותפת שהשחמט הוא ספורט, חוויה, קשר מיוחד ושפה החוצה לאומים ודורות. 

סופיה במפגן סימולטני

השנה הושם דגש מיוחד על השחמט כאמנות בשורה ארוכה של פעולות ונטלו בו חלק, בצד שחמטאים ידועים, גם אמנים בעלי שם. רב אמנית סופיה פולגר, אחותה של יהודית ובעצמה ציירת מחוננת, התמודדה עם אחותה בשח מרציפן (תיקו!) וערכה משחק סימולטני. עם האורחים הרבים באירוע נמנו גם רב אמן ארתור קוגן ורעייתו טטיאנה הפעילים בכל ימות השנה בקידום השחמט גם ככלי לפיתוח והעצמה.

עוד על אירועי הפסטיבל:

 https://www.globalchessfestival.com/budapest-2018/programs

יהודית פולגר וארתור קוגן

צ'כיה: פסטיבל שחמט בינלאומי קטן נערך בעיר ויסוצ'ינה. 37 שחקנים מ-9 מדינות התמודדו בתחרות הפתוחה. המנצחת היתה האמנית הבינלאומית הסינית צ'ו רוטונג שצברה 8.5 נקודות ב-9 קרבות , 2 נקודות לפני המקומי רומן וינצ'ה. הישראלי אורנן בר-אור, ממועדון אס"א תל-אביב, חילק את המקומות 9- 14 עם 5 נקודות.


ניצחון ישראלי באוקראינה

הבטאון " אוקראיני פרובלמיסט" ערך תחרות לחיבור סיומים לזכרו של המחבר המנוח ניקולאי קונדראטיוק. הנושא היה חופשי ואולם מספר הכלים הוגבל לעד עשרה.

בתחרות השתתפו 22 אטיודים, פרי רוחם של כמה וכמה מטובי המחברים בני זמננו מ-14 מדינות ואמציה נטל את את הפרס הראשון ואף חלק בפרס השני. הנהי היצירה שזכתה בבכורה:

אמציה אבני

התחרות לזכר קונדרטיוק 2018

פרס ראשון

לבן נוסע וזוכה

ללבן יתרון חומרי מספיק אבל כליו בסכנה והוא נדרש להיחלץ להגנתם. הכיצד?

1.ב7 (1.מ:ד1? מהח1+=) 1...פג3+! 2.מ:ד2 [2.ב:ג3? ד1מה+! 3.מ:ד1 מהד3+ 4.מה1 מה:ג3+ עם 5...מה:ב4)

2...פה4+ [2...פב1+? 3.מג1 מהח1+ 4.מג2] 3.צ:ה4 [3.מג2? פג5+ עם 4...פ:ב7; 3.מד1 מהח1+ 4.מג2 מהז2+ 5.מב1 פד2+ 6.מג2 פה4+ 7.מב1 פד2+ 8.מג1 פב3+!! 9.צ:ב3 מהו1+= והמלך הלבן אינו יכול לתפוס מחסה] 3...מה:ב7 4.פו7+ מד5

לו רק יצליח הלבן לשמור על יתרונו החומרי, הוא יזכה. הבעיה היא שכליו אינם מאורגנים ונעדרי הרמוניה.

5.רב5!!

הנתיב היחיד לניצחון הוא המסע האסתטי הזה שתולה את כל כליו וכך מגן עליהם! 5...מה:ב5 6.צה5+; 5...מה:ו7 6.רג4+; 5...מ:ה4 6.פד6+ .

 צילומים: ניקי ריגה, אלינה ל'אמי, אתרים רשמיים, פייסבוק