באטומי : הגמוניה סינית מושלמת

נבחרות הגברים והנשים של סין אלופות העולם! נבחרות ישראל בעשירייה הרביעית. מדליית כסף לאיליה סמירין ותואר רב אמנית לאולגה גוטמחר.









בעיר החוף הגיאורגית היפהפיה באטומי ננעלה ביום שישי האולימפיאדה ה-43 בטקס סיום מרהיב שכמו ארגון האירוע כולו עורר התפעלות סוחפת וזכה לשבחים מכל עבר. סין רשמה הישג מזהיר בנוטלה את מדליות הזהב בשתי הזירות גם יחד. כל ארבעת הקרבות במפגש המכריע בין ארה"ב לסין נסתיימו בתיקו: פביאנו קרואנה-דינג לירן, ווסלי סו- יו יאנגי, היקארו נקאמורה- בו קסיאנג'י וסמואל שנקלנד- לי צ'יאו. התרת השוויון העניקה את הזהב לסינים ואת הכסף ליריביהם למרות שכל שלוש הקבוצות הראשונות צברו מספר זהה של נקודות קבוצתיות.

רוסיה גברה על צרפת 2.5: 1.5 קריאקין, קראמניק וויטיוגוב נפרדו בתיקו מוואשייה לגראב, פרסינה ובואר ואת הניצחון כמו גם את מדליות הארד לרוסים העניק נפומיאצ'י על הלוח השני מול באקרו. המפגשים בין הודו לפולין ובין גרמניה לארמניה נסתיימו בתיקו על כל הלוחות. גם אוקראינה נפרדה בתיקו מצ'כיה אבל בעוד שאיבנצ'וק ואליאנוב חילקו את הנקודות עם נווארה ולזניצקה, הרי בלוחות האחוריים קרובורוצ'קו גבר על סטוצ'ק ופונומריוב הפסיד למיכאליק. אנגליה הביסה את קזחסטאן 3.5: 0.5 (אדאמס- ג'ומבאייב 1- 0).

הדירוג בצמרת: סין , ארה"ב ורוסיה 18 כל-אחת; פולין ואנגליה 17 כל אחת; הודו, ויטנאם, ארמניה, צרפת, אוקראינה, שוודיה, צ'כיה, גרמניה ואוסטריה 16 כל אחת. ישראל דורגה במקום ה-39 עם 13 נקודות.

נבחרות סין על בימת המנצחים

דרמה בזירה הנשית

סין שמרה על תוארה כאלופת העולם לאחר ששוב הותירה את רוסיה מתוסכלת בסיבוב האחרון.אלכסנדרה גוריאצ'קינה גברה על שן יאנג על הלוח השני ולנטינה גונינה סיימה בתיקו את משחקה עם הואנג קיאן. הניצחון במפגש כבר היה מונח בכיסן של הרוסיות כשאלכסנדרה קוסטניוק ייצבה את עמדתה הקשה מול אלופת העולם יו וניון ולאולגה גירייה היה יתרון בן 3 רגלים מול ליי טינגייה על הלוח הרביעי. אבל בדקה האחרונה של האולימפיאדה העצבים בגדו ברוסיות. קוסטניוק החליטה לפתע לנקוט הגנה אקטיבית יותר, החמיצה סתירה פשוטה ונאלצה להניח את נשקה בעוד שגירייה לא ניצחה. התיקו 2:2 העניק את מדליות הזהב לסיניות המאושרות והותיר את הרוסיות בידיים ריקות. באולפן האולימפיאדה תהה הפרשן איבן סוקולוב עד כמה יכול המזל לשחק לסיניות לאורך כל האירוע והפרשנית שלצידו, הגיאורגית סופיקו גרמאשווילי,צחקה: "בשחמט הנשים לעולם אין לדעת..."

נשות אוקראינה ניצחו את ארה"ב 3: 1 ונטלו את מדליות הכסף. האחיות אנה ומריה מוזיצ'וק גברו על אנה זאטונסקיך ועל אירינה קרוש. אנה אושנינה נוצחה בידי טאטב אברהמיאן אבל נטליה ז'וקובה גמלה בזכייה מול יו ג'ניפר. האוקראיניות קיוו לניצחון רוסי על הסיניות שהיה מעניק להן את מדליות הזהב. נשות ארה"ב, להזכירכם, הובילו לבדן עד למחצית הדרך, אך גם הן תעשינה את הדרך הביתה מאוכזבות.

הנבחרת המארחת גיאורגיה1 ניצלה את התוצאות הדרמטיות כדי ליטול את מדליות הארד עם ניצחון 3: 1 מרשים על הארמניות: ננה דזגנידזה,וללה יווחישווילי ניצחו את אלינה דניאליאן ואת לילית מקרטצ'יאן. נינו בטסיאשווילי ובלה חוטנשווילי נפרדו בתיקו מאנה סרגיסיאן וסיראנוש חוקסיאן.

 הדירוג בצמרת: סין ואוקראינה 18 כל אחת; גיאורגיה1 17; רוסיה, הונגריה, ארמניה, ארה"ב, הודו, גיאורגיה2, אזרבייג'ן, קזחסטאן וצרפת 16 כל אחת ישראל דורגה במקום ה-34 עם 13 נקודות.

מדליות כסף לנבחרת אוקראינה עם 3 מכרות מתחרות יפת: אנה ומריה מוזיצ'וק ואנה אושנינה וחברותיהן נטליה ז'וקובה ויוליה אוסמק

אכזבה ישראלית בסיום

נבחרות ישראל ספגו בסיבוב האחרון הפסדים צורבים שדירדרו אותן לעומק העשירייה הרביעית בדירוג, הרחק מן ההערכות והתקוות המוקדמות. נבחרת הגברים נוצחה על-ידי נבחרת יוון 1.5: 2.5. על הלוח הראשון התמודד בוריס גלפנד בשחור מול יואניס פפיואנו. היווני בחר בפתיחה הקטלאנית והשיג שליטה לצריחיו בטור המרכזי ואת החלשת אגף המלך השחור. משהתאפשרה חדירת צריחו לשורה השביעית הוא ביסס בהמשך עדיפות עמדתית ברורה שבוריס לא מצא לה מענה הולם. הוא עוד המשיך להיאבק עד לאחר ביקורת הזמן אך נאלץ להניח את נשקו בסיום צריחים חסר תקווה.

הקרב בין מקסים רודשטיין,בלבן, להריסטוס בניקאס, התנהל על פסים רוגעים של ההגנה ההודית של המלכה. חילופי כלים מרובים הוליכו לסיום צריחים שקול ולתיקו לאחר ביקורת הזמן.

קרב מעניין בגמביט המלכה התפתח על הלוח השלישי כשתמיר נבאתי, בכלים השחורים, מול יואניס ניקולאידיס, השליך יהבו על קידום רגלים באגף המלכה במחיר רגלי והסרת הלחץ על המרכז. הלבן הצליח הן לרסן את היוזמה השחורה והן ליזום פעילות מאיימת באגף המלך. תמיר בחר להקריב רגלי שני, כדי לשנע את קציניו ולקבל סיכויי נגד והיווני גמל בהקרבת טיב. השניים נקלעו לדוחק זמן אימתני ובדקות האחרונות של הסיבוב היה זה היווני שדייק יותר והפיק מן הסיום המסובך את מלוא הנקודה.

את הניצחון היחיד לנבחרת ישראל השיג שחקנה המצטיין איליה סמירין על הלוח הרביעי מול אנטוניוס פבלידיס. גם כאן בחר היריב בהגנה ההודית של המלכה. חדירה מוקדמת מדי של השחור אל מעבר לקווים הלבנים נסתיימו באובדן רגלי. המימוש הטכני של העדיפות בסיום מלכות היה ללא דופי.

ישראל מול יוון

בסיכומו של האירוע רשמה ישראל ניצחונות על בוליביה, קוסטה ריקה, איסלנד, שוודיה והונגריה, נפרדה בתיקו מארה"ב,גרמניה וצ'כיה ונוצחה בידי אנגליה, קזחסטן ויוון. תוצאות אישיות: בוריס גלפנד 4 מ-10; מקסים רודשטיין 7 מ-10; תמיר נבאתי 4.5 מ-8; אמיל סוטובסקי 4.5 מ-7; איליה סמירין 7.5 מ-9.

אמיל סוטובסקי

הנה כיצד סיכם את ההופעה הישראלית באירוע שחקן הנבחרת אמיל סוטובסקי : "כמובן שהתוצאה מאכזבת בעיקר מאחר שבמרבית הזמן היתה זו אחת התוצאות הטובות ביותר של הנבחרת. אחרי הסיבוב התשיעי היו לנו עדיין סיכויים טובים למדליה אם היינו מנצחים בשני המפגשים הנותרים אלא שאלה הפכו לסיוט. לסמירין היתה תחרות יוצאת מן הכלל.רודשטיין היה טוב. אני יכולתי להיות מרוצה ממשחקי אלמלא הקרב מול קזחסטן בו נטלתי סיכון משוגע כי המפגש עמד על שוויון 1.5: 1.5 והיה עלינו לנצח כדי לשמר את הסיכוי למדליה. לרוע המזל עבור נבאתי ובעיקר לגלפנד זה היה אירוע מאכזב. אני יודע שבסופו של יום יראו הכל את המיקום המסכם בדירוג שהוא אמנם נורא, אבל אותה עובדה שהיינו בתמונה עד לסיבוב הלפני אחרון, התיקו עם ארה"ב,הניצחון על הונגריה ותוצאות יפות אחרות מוכיחות את יכולתנו. לרוע המזל בשיטה השוויצרית אתה עלול לקלקל הכל בסיבובים האחרונים וזה מה שקרה לנו".

תוצאות השחקנים הישראליים בנבחרות האחרות בבאטומי:

ר"א יהודה גרינפלד, לוח ראשון של נבחרת החרשים 4.5 מ-8 ועוד 2 נקודות ללא משחק מול יריבים מערב הסעודית ומלבנון.

אב"ל אנדריי גורבאנוב, לוח שני של נבחרת הנכים 4 מ-9.

הפסד בסיום לבלארוס

נבחרת הנשים הפסידה אף היא בתוצאה 1.5: 2.5 לנבחרת בלארוס. יוליה שווייגר בלבן נקטה מול אולגה באדלקה בנוסח רוסולימו כנגד ההגנה הסיציליאנית. שום אירועים מיוחדים לא נרשמו וסיום הצריחים השקול לחלוטין שנתקבל לקראת ביקורת הזמן שיכנע את השתיים לחזור על המסעים ולחלק את הנקודה מייד לאחריה.

גם על הלוח השני, בקרב בין מרסל אפרוימסקי (בשחור) ללאניטה סטצקו, נצפה המסע 3.רב5+ עוקף סיציליאנית פתוחה וגם כאן הוחלפו הקצינים הקלים. היריבה ניסתה ליטול יוזמה באמצעות הקרבת רגלי אבל לא השיגה דבר. בסיום צריחים הרגלי הזה לא הספיק למרסל וגם הקרב הזה בן 94 המסעים נסתיים בשלום. בתיקו נסתיים גם הקרב בין מאשה קלינובה לנטאליה קוסנקובה שהחל בנוסח מרכזי של הפתיחה האיטלקית השקטה.מאשה לא דייקה איבדה רגלי ונקלעה לעמדה קשה. היריבה לא מצאה את הדרך לממש את היתרון והחליפה צריח כדי לסיים בתיקו סיום של רצים שוני צבע. המפגש הוכרע על הלוח האחרון. אולגה גוטמחר, המצטיינת בנבחרת, בחרה אף היא בהגנה הסיציליאנית מול יאנה איליוצ'וק,אך בשונה משני הלוחות הראשונים כיכב כאן נוסח סוושניקוב המבטיח בדרך כלל מאבק חריף יותר. הפתיחה היתה אמנם שקולה אבל ההמשך היה חד צדדי כי היריבה הצליחה לשתול פרש מנצח על משלט המפתח ב-ה6, השתלטה לללא התנגדות רצינית הן על שני האגפים והן על המרכז והנחילה לאולגה הפסד שני. ההפסד הזה מנע כנראה מאולגה את מדליית הלוח אבל לא את הציון המנחם לתואר רב אמנית.

ישראל מול בלארוס

בסיכום גברה ישראל על יפן, מצרים,אנגולה, שוויץ, סלובקיה וקנדה; נפרדה בתיקו מגרמניה והפסידה לרוסיה, הונגריה, ספרד ובלארוס. תוצאות אישיות: יוליה שווייגר 6 מ-10;מרסל אפרוימסקי 6 מ-11; מאשה קלינובה 3.5 מ-8 ; אולגה גוטמחר 7.5 מ-10 וציון לתואר רב אמנית! ; מיכל להב 2 מ-5.

שחקנית הלוח השני, מרסל אפרוימסקי, מנתחת בגילוי לב את הופעת הנבחרת והמיקום הסופי:  

קודם כל נתחיל מהסוף - עצם העובדה שהמיקום הסופי של נבחרת הנשים מעורר סימני שאלה זה אומר שיש מאיתנו ציפיות וזה כבר התקדמות משנים עברו. להופעה של נבחרת הנשים היו כמה רגעים קריטיים במהלך התחרות ואתייחס אליהם. קודם כל מבחינת ההגרלה בחלק הראשון של התחרות - קשה להגיד שהיינו בצמרת הגבוהה בשלב כלשהו בתחרות, ועדיין הצלחנו לקבל ברצף את גרמניה (9), רוסיה (1) והונגריה שמדורגת 13 וסיימה במקום החמישי. מבחינת המיקום הסופי - הפספוס האמיתי שלנו בתחרות קרה בסיבוב 9 בדו קרב מול ספרד (מדורגת 15). ההפסד הקבוצתי לא היה מחוייב המציאות וגם פגע סופית בסיכוי שלנו לנסות לשחזר את ההישג של באקו. ואז כמובן הגיע הסיבוב האחרון בו הפסדנו בפעם הראשונה ב-3 שנים האחרונות לקבוצה שמדורגת מתחתינו וזה גם מה ששלח אותנו לעבר מקום פחות נחמד בטבלה הסופית. באיזשהו מקום הדו קרב הזה הציף את הבעיות השונות שנבחרת שלנו סובלת מהן ואם לנסות למצוא את נקודת האור בהפסד שלנו, אז אולי טוב שזה קרה כי עד עכשיו כולם היו באופוריה של השנתיים האחרונות ואף אחד לא רצה להתעמת עם הבעיות הקיימות וסימני השאלה סביב העתודה לנבחרת הנשים. אז מה הלאה? אפשר כמובן פשוט להגיד שהנבחרת עשתה את המקסימום שלה זה מה יש, ופשוט חסרות שחקניות 2400 לנבחרת. לדעתי האישית - לא צריך לשכוח שההרכב הנוכחי חילק מקום רביעי באולימפיאדה ב2016 וסיים מקום שביעי באליפות אירופה כלומר יש עם מה לעבוד ואנחנו צעירות וחדורות מוטיבציה להצלחת הנבחרת. אבל כן, צריך לעשות עבודת תחקיר מעמיקה על מה שקרה כל סיבוב וסיבוב ולחשוב מה עושים בשנים הבאות עם הבעיות שהפעם פשוט היו גדולות מדי בשביל שנוכל לטאטא אותן מתחת למיקום הסופי. ואם יורשה לי כמה מילים על ההופעה האישית שלי - יצא ככה השנה בגלל האוניברסיטה ואילוצים אישיים שלא שיחקתי 3.5 חודשים לפני האולימפיאדה ומי שמכיר אותי ויצא לו לשמוע אותי יודע כמה חששתי מזה, ובאמת לצערי לבסוף זאת הייתה נבואה שהגשימה את עצמה. נתתי את כל כולי אבל פשוט לקח זמן עד שנכנסתי לתחרות ואי אפשר להשוות בין רמת והאיכות המשחק שלי בסוף התחרות לאיך שזה נראה בתחילת התחרות, אתנחם בכך שלפחות ה"פשלות" שלי לא השפיעו על התוצאה הקבוצתית באף דו קרב

מרסל אפרוימסקי

א"פ אלכסנדרה אלכסנדרובה לוח שלישי של נבחרת הנכות 5 מ-9 ועוד 2 נקודות ללא משחק מול יריבות מאלג'יריה ועירק.

המצטיינים

מצטייני הלוחות (ששיחקו לפחות 8 קרבות):

לוח ראשון

1.דינג לירן (סין) 2873 5.5 מ-8 רמת ביצוע 2873 

2.פביאנו קרואנה (ארה"ב)2827 7 מ-10 רמת ביצוע 2859 

3.אניש גירי (הולנד) 2780 8.5 מ-11 רמת ביצוע 2814 

לוח שני 

1.טרונג נגויין (ויטנאם) 2620 8.5 מ-10 ביצוע 2804 

2.יאן נפומניאצ'י (רוסיה) 2768 7.5 מ-10 ביצוע 2790 

3.טיימור רדג'אבוב (אזרבייג'ן) 2788 7 מ-10 ביצוע 2788 

מקום שמיני מקסים רודשטיין 2674 7 מ-10 ביצוע 2745 

לוח שלישי 

1.חורחה קורי (פרו) 2664 7.5 מ-8 (!) ביצוע 2925 

2.ולדימיר קראמניק (רוסיה) 2770 6.5 מ-9 ביצוע 2770 

3.קספר פיורון (פולין) 2612 6.5 מ-9 ביצוע 2765 

לוח רביעי 

1.דניאל פרידמן (גרמניה) 2591 7.5 מ-9 רמת ביצוע 2814 

2.בו קסיאנג'י (סין) 2712 7.5 מ-10 רמת ביצוע 2774 

3.ראוף מאמדוב (אזרבייג'ן) 6.5 מ-9 רמת ביצוע 2740 

לוח חמישי 

1.אנטון קורובוב (אוקראינה) 2685 6.5 מ-8 ביצוע 2773 

2.איליה סמירין (ישראל) 2594 7.5 מ-9 ביצוע 2746 

3.כריסטיאן בואר (צרפת) 2629 7 מ-9 ביצוע 2743

איליה סמירין והרוסיה אולגה גירייה : מדליות כסף על הלוח החמישי

אולימפיאדת הנשים

לוח ראשון

1.יו וניון (סין) 2561 7 מ-9 ביצוע 2661

2.הואנג טראנג (הונגריה) 2636 8.5 מ-10 ביצוע 2636

3.ננה דזגנידזה (גיאורגיה 1) 2509 7.5 מ-10 ביצוע 2600

לוח שני

1.מריה מוזיצ'וק (אוקראינה) 2533 8 מ-10 ביצוע 2616

2.אירינה קרוש (ארה"ב) 2423 7.5 מ-10 ביצוע 2552

3.אלכסנדרה גוריאצ'קינה (רוסיה) 2535 6.5 מ-9 ביצוע 2492

לוח שלישי

1.חנים בלאיאייבה (אזרבייג'ן) 2326 7 מ-9 ביצוע 2522

2.הואנג קיאן (סין) 2446 7.5 מ-11 ביצוע 2459

3.אנה מתנדזה (ספרד) 2362 7 מ-9 ביצוע 2442

לוח רביעי

1. מרינה ברונלו (איטליה) 2294 8.5 מ-10 ביצוע 2505

2.ליי טינייה (סין) 2468 8.5 מ-11 ביצוע 2498

3.בלה חוטנשווילי (גיאורגיה1) 2469 7 מ-9 ביצוע 2496

מקום שישי: אולגה גוטמחר 2258 7.5 מ-10 ביצוע 2382

שחקנית מצטיינת אולגה גוטמחר

לוח חמישי:

1.אלשבי בושרה (ירדן) 1979 8 מ-8 ! ביצוע 2568

2.אולגה גירייה (רוסיה) 2511 7.5 מ-9 ביצוע 2511

3.ג'ניפר יו (ארה"ב) 2268 7.5 מ-9 ביצוע 2407

גביע נונה גפרינדשווילי – סיכום תוצאות שתי התחרויות (פתוחה ונשים): 1.סין 36 2.רוסיה 34 3.אוקראינה 34 4.ארה"ב 34 5.הודו 32

תוצאות מלאות, כל הקרבות, גלריות צילומים וסרטי וידאו באתר הרשמי של האולימפיאדה:

https://batumi2018.fide.com/en

מילה אופטימית אחרונה לסיום: לפיד"ה יש הנהגה חדשה עם תקווה לעתיד טוב יותר לשחמט העולמי.

ארקדי דבורקוביץ' ומשה שלו 

כתבכם מבקש להודות לאנשינו בבאטומי שסייעו לו בהכנת הדיווחים ובמיוחד לצלמת מריה אמליאנובה, למשה שלו, אלון שולמן,ד"ר מרק ליבשיץ ואילנה דויד.

תודה גדולה לשאול ויינשטיין על העריכה הטכנית באירוע הזה ובכל ימות השנה!