"נפו" מנצח גביע גדעון יפת

נסתיימה תחרות יפת הרביעית. הרוסי נפומניאצ'י ניצח בתחרות העל המהירה. ניידיץ' הוביל לאורך כל הדרך בתחרות הפתוחה עד לניצחון.






במרכז הספורט האוניברסיטאי ע"ש לרנר בהר הצופים בירושלים נסתיימה בצהרי יום שישי האחרון המהדורה הרביעית של התחרות לזכר גדעון יפת, עורך דין, איש ירושלים ואוהב שחמט וספורט. גדעון היה חבר במועדון הירושלמי אשר ארגן את התחרות בשיתוף עם איגוד השחמט המקצועני ובחסותה הנדיבה של משפחת יפת,וגלעד בראשה, אשר היתה שותפה מלאה להפקת האירוע ברוח ובמעש.

החידוש במהדורה הרביעית היתה תחרות הכתר על גביע גדעון יפת בהשתתפות 6 מטובי שחמטאי תבל שהתמודדו בקרבות מהירים בחמישה סיבובי ליגה כפולים. המאבקים היו חריפים וצמודים ותעיד על כך תוצאתו של המנצח יאן נפומניאצ'י (רוסיה) שזכה לבדו בבכורה עם תוצאה נמוכה יחסית – 6 נקודות בעשרה קרבות, נקודה לפני סגנות מרובעת לה היו שותפים המדורג מספר אחת, בן ארצו פטר סווידלר, האוקראיני וסילי איבנצ'וק, בכיר שחמטאי ישראל בוריס גלפנד ואלוף המכביה גיאורג מאייר 5 כל-אחד. אלופת העולם בשח-מהיר, האוקראינית אנה מוזיצ'וק, הסתפקה במקום האחרון עם 4 נקודות אבל היתה בהחלט יריבה ראויה בסיימה עם ארבעה מבין חמשת

יריביה בתיקו 1:1 ורק הפסדה למאייר בשיעור 0: 2 קלקל לה ביום הרביעי.

מנצח גביע גדעון יפת יאן נפומניאצ'י

נפומניאצ'י,שהוליך בראש לאחר היום השלישי, נחל ביום הרביעי הפסד בשיעור 0.5: 1.5 מול סווידלר וכתוצאה מכך חילק את ההובלה עם מאייר שהתאושש מהפסדיו לגלפנד ולסווידלר בשיעור 0.5: 1.5 בסיבוב הראשונים על חשבונם של איבנצ'וק ומוזיצ'וק עליהם גבר 1.5: 0.5 ו-2: 0 בהתאמה. לסיבוב החמישי והמכריע הגיעו שני המוליכים בראש עם 4.5 מ-8. ידו של נפו היתה עליונה במפגש ביניהם ועם 1.5: 0.5 נטל לבדו את הבכורה.

ניידיץ' – מנצח התחרות הפתוחה הראשית

במקביל נסתיימו גם ארבע התחרויות הפתוחות. בתחרות הראשית השתתפו 68 שחקנים מ-8 פדרציות מהם 14 רבי אמנים ,9 אמנים בינלאומיים ו-9 אמני פיד"ה, רב אמנית אחת, אמנית בינלאומית אחת ואמנית פיד"ה אחת. המדורג מספר אחת, ארקדי ניידיץ', המייצג את אייזרבייג'ן, פתח בסערה עם 5 ניצחונית רצופים (לרבות על רבי האמנים אושנינה, אורטובסקי ובורוחובסקי ) והבטיח את הבכורה עם שני תיקו (לוחמניים לכשעצמם) לקינוח מול זנן ונבאתי. ניידיץ' הקדים 4 רבי אמנים שצברו 5.5 נקודות כל אחד: אלוף ישראל תמיר נבאתי, שכמו המנצח צלח את התחרות ללא הפסד ובעקבות כמה הרפתקאות התייצב בדיוק במקומו השני מן הדירוג המוקדם; אחד מקרבותיו המאלפים ניטש בסיבוב השישי והלפני אחרון בו נותרו הוא ויריבו, אורי קובו, אחרונים באולם התחרות כשנתקבלה העמדה שלפנינו:

כאן טעה אורי בשיקול והימר על 68...פ:ב6 ? בסוברו, ככל הנראה, שסיכויו המעשי היחיד להציל את הקרב טמון בכניסה לסיום של שני פרשים מול רגלי בתקווה שלנוכח נדירותו של הסיום בקרב התחרותי, חמישים מסעים לא יספיקו ליריב למימוש היתרון. בראשית המאה הקודמת היה זה האטיודיסט הרוסי הנודע אלכסיי טרואיצקי, מי שנחשב לאבי האטיוד המודרני, שחקר את הסיום הזה לעומקו והראה (ללא מסד הנתונים של 6 כלים...) שהזכייה (או התיקו) מותנית בריחוקו של הרגלי השחור מערוגת ההכתרה. ההימור על סבלנותו של אלוף ישראל, שחקן ברמה של 2700, כשהרגלי עומד על ב7, הוא פשוט בלתי סביר כשלרשות השחור אופציית הגנה יותר מבטיחה לפחות מעשית: אחרי למשל 68...מה6 69.פג7+ מה5 70.מז3 פו6 71.מו3 ח6 72.מז3 פה4+ 73.מו3 פו6. כיצד בדיוק מתעתד הלבן לזכות אל מול המבצר השחור?

69. פג:ב6 ח5 70.מז3 ח4+ 71.מ:ח4

השחור נפטר גם מן הרגלי כדי להתחיל את הספירה. ללבן יש תוכנית ברורה גם אם לא כל כך פשוטה טכנית ליישום. הפרש האחד בולם את הרגלי עד אשר ידחק עמיתו בסיוע מלכו את המלך השחור לאחת הפינות. אז יחוש גם הוא לאותה פינה ועד שהרגלי יכתיר יספוג המלך הנצור מט בפינה. ב-למעלה מ-50 שנותי בשחמט התחרותי הייתי עד רק לסיום אחד כזה: ב-1994 ניהלתי את התחרות לזכר צ'רניאק במועדון בכורי העיתים. הקרב בין אלכס כספי לאדוארד גרינשפון מן הסיבוב השמיני הגיע לסיום הזה עם הרגלי השחור ב-א4 (!) במסע ה-73 ואלכס, אל מול עיני המשתאות, הרשים מאוד במימוש שיטתי והחלטי של היתרון במסע ה-115 בו נכנע השחור ערב המט. גם תמיר, כמצופה משחקן ברמתו, לא נכשל במשימה:

71...מה6 72.מז4 מה5 73.מו3 מד4 74.מו4 מד3 75.מה5 מה2 76.מה4 מו2 77.פו6 מה2 78.פז4 מד2 79.פה5 מה2 80.פו3 מו2 81.פד4 מז3 82.מו5 מז2 83.מז4 מו2 84.מו4 מז2 85.פה2 מו2 86.פג3 מז2 87.פה4 מח3 88.מז5 מח2 89. מח4 מז2 90. מז4 מח2 91.פו2 מז2 92.פד3 מח2 93.פו4 מז1 94.מו3 מו1 95.פז2 מז1 96.פה3 מח2 97.מז4 מז1 98.מז3 מח1

המלך הכלוא בפינה נותן את האות לשלב האחרון והקל בביצוע המשימה: החשת הפרש בולם הרגלי להנחית את מכת החסד על המלך הנצור במועד.

 99.פבג4 ב5 100.פד2 ב4 101.פו3 ב3 102.פז4 ב2 103.פו2 מט! עם טמפו עודף, אגב.

בסרטון הסיום המאלף הזה,שצילם אלון כהן, אפשר לחזות כאן:

עוד צברו 5.5 נקודות: אלופת העולם לשעבר האוקראינית מריה מוזיצ'וק (אחותה של אנה) שגברה בסיבוב האחרון על בן ארצה ר"א אלכסנדר בגראטיוני, אף היא בלתי מנוצחת.; טל בראון שנוצח בסיבוב הראשון במפתיע בידי מרק גלייזר, התאושש עד מהרה עם 5 ניצחונות (לרבות על רבי האמנים זילברמן ובורוחובסקי) וניצן שטיינברג שגבר בסיבוב האחרון על הרוסי יופה. שתי שחמטאיות צברו 5 נקודות: אלופת העולם לשעבר, רבת האמן האוקראינית אנה אושנינה והשחמטאית הישראלית מס' 1 אב"ל יוליה שווייגר. אחריהם סיימו האמן הבינלאומיים יבגני זנן ונתן בירנבוים ורבי האמנים אביטל בורוחובסקי, דאניל יופה ואלכסנדר בגראטיוני עם 4.5 כ"א. במיוחד יצויין בירנבוים בן ה-68, 3 פעמים אלוף ישראל, שפתח את התחרות עם 3.5 נקודות בארבעת הסיבובים הראשונים, בעקבות ניצחונותיו על על רבי האמנים בגרטיוני ויופה והחמצת ניצחון במסע מול נבאתי ממש לפני ביקורת הזמן. 4.5 נקודות צברו גם רבי האמנים מיכאל אורטובסקי, אלכסנדר בגרטיוני (אוקראינה), דאניל יופה (רוסיה), אביטל בורוחובסקי, בוריס קנצלר ,הגיאורגית סלומה מליה וא"פ נמרוד ויינברג. 

ארקדי ניידיץ' מנצח התחרות הפתוחה

תחרויות לכל

בתחרות המשנית ( 43 משתתפים) הוביל לאורך הדרך איגור גולברג ואמנם סיים כמנצח עם 6 נקודות משבעה קרבות ללא הפסד, בהקדימו 4 סגנים: אלכס לנדא,רוי וגמן, איגור ברנבוים ונתן לוין עם 5.5 נקודות כל אחד.

 עוד שתי תחרויות הציעו מתכונת מקוצרת בת חמישה סיבובים. בתחרות ג' התמודדו 55 שחקנים ואת הבכורה חילקו יוסף רגנבוגן, מרק וקסמן ושקד בוקאל עם 4.5 נקודות כל-אחד.

 את תחרות החובבים (40 משתתפים) סיימו שניים עם מאזן מושלם: דויד מלמד וגנאדי זיסמן עם 5 נקודות כל-אחד (מלמד זכה בתואר הרשמי בשובר שוויון). את התוצאות המלאות של כל התחרויות כמו גם את את הקרבות המשודרים אפשר למצוא באתר הרשמי:

http://www.jeruchess.com/GideonJaphet2018/

 

 על האירוע כולו ניצח מנהל התחרות ו"ירושחמט" עתיר הניסיון, השופט הבינלאומי אלון כהן, בעזרת חבר שופטים מסור שכלל את שאול ויינשטיין (אשר היה גם אמון על הטכנולוגיה), משה דרמר, ירון ליניק, דורון כגן ונתי גלנט.

טקס הסיום 

טקס הסיום הססגוני חתם פסטיבל מוצלח ורב אירועים ופרסים, המותיר טעם של עוד. בשם משתתפי תחרות הכתר נשא פטר סווידלר דברים מרגשים:

"מה אומר על התחרות הזאת? זו לי הפעם השנייה שאני משחק בה.נהניתי מן החוויה הראשונה והפעם אף יותר. הדבר החשוב ביותר לגביה הוא עצם היותה אירוע רציני מאוד ובהיקף רחב.יש בה תחרות הזמנה סגורה שהיתה חזקה מאוד השנה וגם נוהלה מצוין. וישנו המוטיב המשפחתי הייחודי שעובר כחוט השני באירוע כולו.הסרטון בו צפינו כולנו [הסרטון על גדעון יפת שהוקרן בטקס הפתיחה – י.א.]. איני סבור שישנן הרבה תחרויות בעולם בהן יוקרן סרטון דומה ואם כן זה ירגיש ממש לא לעניין. לא כך כאן. זה עדיין עושה לי עור של ברווז כיוון שחמש הדקות הללו - לא היכרתי את אביך אבל היכרתי את אבי - העלו בי זכרונות ממשפחתי שלי והתחלתי להרהר בהם.זהו עבורי הדבר החשוב ביותר בתחרות הזאת. ושוב,שיהיה ברור - זוהי ללא ספק תחרות שחמט פנטסטית , אבל

 האוירה שנוצרה כאן היא עניין נדיר בעולם השחמט ועל כך אני אסיר תודה לגלעד ולכל מי שעשה כאן עבודת ארגון נהדרת. בשם שחקני גביע יפת תודה על אירוחנו כאן שהיה לנו לעונג רב. נשמח לחזור שנית אם יזדמן לנו"

גם אנה מוזיצ'וק היטיבה לבטא את התחושה הכללית בפוסט שהעלתה בפייסבוק:

"היתה זו חוויה נהדרת לשחק בישראל בתחרות גדעון יפת ולסייר בירושלים ובים המלח. תודה למארגנים על ההזדמנות הזאת לשחק בתחרות החזקה ביותר בה השתתפתי מעודי. גאה לסיים בתיקו 1:1 בדו-קרבות הזוטא מול אגדות שחמט כבוריס גלפנד, וסילי איבנצ'וק, פטר סווידלר ויאן נפומניאצ'י. מקווה לקבל עוד הזדמנויות להתמודד עם שחקני הצמרת העולמית בעתיד. שוב תודה למארגנים ובמיוחד לגלעד יפת ומשפחתו על האירוע הנפלא"

 מנצח תחרות הכתר, יאן נפומיאנצ'י צייץ: " מאושר לזכות בגביע גדעון יפת. הרבה תודות למארגנים, ובמיוחד לגלעד יפת, על אירוע אדיר".

ואפילו וסילי איבנצ'וק שלח מייל בזו הלשון: " הרבה תודות על תחרות מצויינת! בעבורי היה זה עונג גדול לשחק בירושלים! ברכות מלבוב! ואסיל".

גלעד נשא דברים בטקס הסיום: "אני מקווה שכולכם נהניתם מחוויה מיוחדת השבוע. ניתנה לנו ההזדמנות לשבור שיגרה ולצלול לתחום האהוב עלינו, מוקפים בחברים ומאותגרים ברמות הגבוהות ביותר.

תחרות זו נערכת לזכרו של גדעון יפת כדי להנציח את מורשת אהבתו לשחמט ולקדם את השחמט בישראל, במיוחד בקרב הדור הצעיר שהוא עתידנו. בשם משפחת יפת, ברצוני להודות לכל השחמטאים שנטלו חלק בתחרות ובני משפחותיהם שליוו אותם ותמכו בהם. ברצוני להודות לכל שחקני העילית העולמית שכיבדו אותנו בהשתתפותם בגביע גדעון יפת: יאן נפומניאצ'י, פטר סווידלר, בוריס גלפנד, וסילי איבנצ'וק, אנה מוזיצ'וק וגאורג מאייר. לחמתם בכבוד והענקתם לנו תחרות מעניינת ביותר.

שחמט צף בים המלח עם אנה מוזיצ'וק

אני מקווה שאבי היה גאה במיזם הזה ואני מצפה לפגוש את כולכם בתחרות זו בשנים הבאות"

תם ולא נשלם. ביום שאחרי הוזמנו שחקני התחרות הראשית וכמה בני משפחה, ליום של כיף במקום הנמוך ביותר בעולם, במסלול הפחות מוכר לציבור הרחב ובפינות נסתרות שלו, בהדרכתו של תושב האיזור ...השופט הראשי אלון כהן. התוכנית כללה כמובן גם שחמט צף ונחתמה בסעודת בר-בקיו בביתו של אלון.

"אבא הוא האלוף שלנו" –בוריס גלפנד ומשפחתו בירושלים

חגיגה לעיניים ולאוזניים

משפחת ריטבו העניקה לעולם השחמט וגם מעבר לו, במסירות אין קץ ובוירטואוזיות מקצועית , חווייה ויזואלית מדהימה, מבעד לעדשות המצלמה. במקביל הופקה גם סידרת סרטוני וידיאו בהם משוחח פרשן התחרות, רב אמן אמיל סוטובסקי עם שחקני גביע גדעון יפת. גם אתם, קוראים יקרים, מוזמנים לצפות בהם, ליהנות וללמוד:

Vassily Ivanchuk interview - Gideon Japhet Cup after round 8 from Gilad Japhet on Vimeo.

Peter Svidler interview - Gideon Japhet Cup after round 8 from Gilad Japhet on Vimeo.



Anna Muzychuk interview - Gideon Japhet Cup from Gilad Japhet on Vimeo.



Boris Gelfand interview - Gideon Japhet Cup from Gilad Japhet on Vimeo.



Ian Nepomniachtchi interview - winner of the Gideon Japhet Cup from Gilad Japhet on Vimeo.



Georg Meier interview - Gideon Japhet Cup after round 8 from Gilad Japhet on Vimeo.



Gideon Japhet Cup round 9/10 from Gilad Japhet on Vimeo.



Gideon Japhet Cup round 10/10 from Gilad Japhet on Vimeo.


גלפנד ואיבנצ'וק בשיחה על דברים ברומו של עולם במקום הנמוך בעולם

אלפי תמונות נוספות בפייסבוק של ירושחמט:

https://www.facebook.com/jeruchess.chess


צילומים: משפחת ריטבו @Ritvo