כרתים: ניצחון על פולין והפסד לגרמניה

אליפות אירופה לאומות: אם הניצחון המתוק על פולין עורר בנו מחדש את חלום למדליה, הוא נגוז עם ההפסד לגרמניה . הנשים חזרו לעשירייה הראשונה עם ניצחונות על נורבגיה ושוויץ.






נבחרת הגברים של ישראל רשמה בסיבוב השביעי של אליפות אירופה לאומות בכרתים ניצחון מרומם רוח וחשוב מאין כמותו בשיעור 2.5: 1.5 על נבחרת פולין. ההישג קירב אותה למאבק על המדליות בשני סיבובי הנעילה. על הלוח הראשון נפרד בוריס גלפנד בתיקו מראדוסלב וויטאשק לאחר שהקריב רגלי בעבור צמד רצים חזק והפולני החליט להחזיר את הרגלי בעבור שוויון חמרי ועמדתי מוחלט. בכל שלושת הקרבות הנותרים הושגה הכרעה. על הלוח השני נחל מקסים רודשטיין הפסד שני מידיו של יאן קז'ישטוף דודא הצעיר.הפולני שתל פרש מוגן על ה6 שמקסים הקריב בעבורו ובעבור רגלי את אחד מצריחיו. כשנדמה היה שכמעט הצליח להשוות איפשר חילופי מלכות והעמדה הדרדרה בהדרגה וללא תקנה. למרות הפסדו מקסים הוא עדיין מצטיין הנבחרת עם 5 ניצחונות מול שני הפסדים. בלוחות האחוריים חיפו עליו היטב אמיל סוטובסקי ותמיר נבאתי שגברו על קספר פיורון ומתיאוש בארטל.

לפנינו ניצחונו המרהיב של אמיל על רב אמן פולני שהוא במקרה גם אלוף העולם המכהן בפתרון בעיות שחמט:

לבן: אמיל סוטובסקי שחור: קספר פיורון

הגנה סיציליאנית

1.ה4 ג5 2.פו3 פג6 3.רב5 ד6 4. 00 רד7 5.ג3 פו6 6.ד4

נוסח רוסולימו בהגנה הסיציליאנית. הלבן מקריב כאן רגלי חשוב כדי לנסות ליטול את היוזמה, לפתוח טורים ולהשיג יתרון במרחב.

6... פ:ה74.ד5 פה5 8.פא3 פו6 9.רז5 ר:ב5 10.פ:ב5 א6 11.פא3 ז6 12.פ:ה5 ד:ה5 13.ד6 רז7 14.מהא4+מהד7 15.מה:ד7+ מ:ד7 16.ד:ה7 פה4

השחור מוותר על ההזדמנות להיפטר מייד מן הרגלי החלוש למראה ועתיד עד מהרה להצטער על כך. לאחר 16...מ:ה7 17.צוה1 מה6 18.פג4 פז4 19.פב6 צאה8 20.צאד1 ו6 21.רג1 צד8 המלך השחור נראה מאובטח למדי.

17.צאד1+ מג6?

אבל זהו כבר משגה שאמיל רק מייחל לשכמותו כדי להפגין את יכולותיו הטקטיות. טעות היא להעדיף את ההגנה על הרגלי ג5 במקום להשאיר את המלך צמוד לרגלי התועה באמצעות 17..מה6 18.רה3 צאג8 18.פג4 ב5 20.פב6 צג6 21.פד7 צג7 22.ו3 צ:ד7 23.ו:ה4 צ:ד1 24.צ:ד1 רו6 עם סיום שקול.

18.צד8!! פ:ז5 19. צוד1

במחיר כלי עולה הרגלי הלבן לפתע פתאום לגדולה! הצריחים מוכפלים על הטור המרכזי בדרכם להכפלה מכרעת על השורה השביעית.

19...פה6 20.צ1ד6+ מג7 21.צ8ד7+ מב8?

המשגה המכריע אבל יתרון הלבן בכל מקרה אינו מוטל בספק . נחוץ 21...מג8 22.פג4 רו6 23.פב6+ מב8 24.פ:א8 מ:א8 25.צב6 צה8 26.צב:ב7 והלבן ינווט את מלכו לזירת האירועים המרכזית כדי להכניע את המחנה היריב המרותק להגנה על האיומים כנגד השורה השמינית.

22.פג4 רו6 23.צב6 צא7 24.פד6 ר:ה7 25.פ:ו7

העמדה השחורה קורסת כבניין קלפים.

25...צו8 26.צ:ה7 פג7 27.צד6 פב5 28.צדד7 ב6 29.פ:ה5 השחור נכנע.

את הבעיות שהערים אמיל על עמדתו לא הצליח גם אלוף העולם לפתור.

גלפנד והפולני וויטאשק בניתוח שלאחר התיקו 

החרפת המאבק בשליש האחרון של האליפות ניכרה בכל שמונת המפגשים הראשונים אשר נסתיימו ללא פשרות. התוצאה המשמעותית ביותר הושגה על השולחן הראשון בו הודחה הונגריה מראשות הדירוג בעקבות הפסדה 1: 3 לאזרבייג'ן למודת הסבל אשר מצידה הגיעה סוף סוף לראשונה למקומה הטבעי בדירוג המוקדם- המקום השני. לקו וארדוש אמנם החזיקו את שני הלוחות הראשונים לתיקו עם ממדיארוב ורדג'אבוב אבל רפורט וברקש נכנעו לניידיץ' ומאמדוב. מאמדוב הוא השחקן המצטיין באליפות עם 6.5 מ-7 וביצועו התחרותי עומד בינתיים על 2958! כתוצאה מהפסדה של הונגריה הובילה את הדירוג רוסיה לבדה לאחר שהנחילה לקרואטיה את הפסדה השני בשיעור 3: 1. גרישצ'וק ומטלקוב נפרדו בתיקו מסאריץ' וסטוויץ' על הלוח הראשון והשלישי וההכרעה הושגה בשני הלוחות הנותרים הודות לניצחונותיהם של ויטיוגוב ודאניל על על בוסיוצ'יץ' וינקוביץ'. אוקראינה גברה על רומניה 2.5: 1.5 בזכות ניצחונו של פבל אליאנוב על לופולסקו על הלוח הראשון. ניצחונות מזעריים ומפתיעים משהו בשיעור 2.5: 1.5 נרשמו לזכות גרמניה על ארמניה (ניסיפיאנו-ארוניאן תיקו) ולטורקיה על גיאורגיה (סולאק – ג'ובאבה תיקו) והושגו בשני המקרים על הלוח הרביעי.

בתום הסיבוב השביעי הוליכה כאמור בראש רוסיה עם 12 נקודות קבוצתיות לפני אייזרביג'ן11; הונגריה, אוקראינה וישראל 10 כל אחת.

חלום המדליה נגוז בסיבוב השמיני

אם בעקבות הניצחון המתוק על פולין בסיבוב השביעי עוררו בנו מחדש חלום ישן למאבק ישראלי על המדליות, בא הסיבוב השמיני ועמו התנפצה התקווה בעקבות הפסדה המאכזב של הנבחרת לגרמניה החזקה בשיעור 1: 3. . על הלוח הראשון והשלישי נפרדו בוריס גלפנד ואמיל סוטובסקי, שניהם בכלים הלבנים, בתיקו מיריביהם ליוויו-דיטר ניסיפיאנו ודניאל פרידמן אבל הן מקסים רודשטיין, על הלוח השני מול מנצח משחקי המכביה השנה גאורג מאייר והן איליה סמירין על הלוח הרביעי מול ראסמוס סוואנה הצעיר נוצחו בכלים השחורים. מקסים השיג שוויון בפתיחה אבל מייד לאחר המסע ה-15 ביצע כמה מסעים תמוהים במקום להשלים את פיתוח הכלים, הסתבך ללא תקנה ונקלע לעמדה אבודה כבר במסע ה-20. סמירין לא בכושרו הרגיל כבר תקופה ארוכה והפעם ביצע משגה גס כבר במסע ה-19 שבעקבותיו נלכד רצו עד מהרה והוא נאלץ להניח את נשקו. גם העייפות כנראה עושה את שלה ועדיין כגודל הציפייה כן גודל האכזבה!

ישראל מול גרמניה 

תהא התוצאה הזאת דרמטית בעבורנו ככל שתהא, הסיפור הגדול של הסיבוב השמיני התחולל מעט מעלינו ובישר רעידת אדמה בפסגת הדירוג. מפגש המוקד בין רוסיה ואייזרביג'ן- שתי הראשונות, הן בדירוג המוקדם והן בדירוג שלאחר הסיבוב השביעי, נסתיים במפלה רוסית 1: 3 ובעקבותיה במהפך בצמרת. גרישצ'וק, נפומניאצ'י ודובוב נוצחו בידי ממדיארוב, רדג'אבוב ומאמדוב (זה האחרון 7.5 מ-8!) והניצחון הבודד על הלוח השלישי של מטלאקוב על ניידיץ' לא היה בו כדי לנחם את הרוסים המוכים. גם הונגריה הודחה מן הצמרת הגבוהה עם הפסד שני רצוף, הפעם מול אוקראינה המתאוששת בשיעור 1.5: 2.5. לקו, ארדוש וראפורט סיימו אמנם בתיקו את קרבותיהם עם אליאנוב, קריבורוצ'קו ופונומאריוב אבל ההכרעה נפלה בלוח הרביעי עם הפסדו של אלמשי מול קראבציב. ניצחונות מזעריים 2.5: 1.5 נרשמו לזכותן של תורכיה מול הולנד (הודות לניצחונו של אמרה קאן על סוקולוב), קרואטיה מול צרפת (למרות הפסדו של סאריץ' לבואר על הלוח הראשון), רומניה מול סרביה ( פרליגראס- מרקוס 1: 0) ואנגליה מול יוון 1 (בזכות ניצחונו של ג'ונס על פבלידיס). ספרד מחצה את גאורגיה 3.5: 0.5 כשרק על הלוח הראשון חילקו אנטון וג'ובאבה את הנקודה.

הדירוג ערב הסיבוב האחרון: אזרבייג'ן, המובילה החדשה, צועדת בראש עם 13 נקודות קבוצתיות, לפני רוסיה ואוקראינה 12 כל אחת, גרמניה, תורכיה וקרואטיה 11 כל אחת, הונגריה, ספרד, ישראל, אנגליה ורומניה 10 כל אחת. המאבק על המדליות יתמקד במפגשים הבאים: אזרבייג'ן- אוקראינה, גרמניה- רוסיה, ותורכיה- קרואטיה.

ישראל תפגוש את בלארוס.

נשים: חזרה לעשירייה הפותחת

 נבחרת הנשים הישראלית נאלצה להמתין 4 סיבובים ארוכים כדי לחוש שוב את טעמו של ניצחון קבוצתי כשגברה 3: 1 על נורבגיה. יוליה שווייגר ומרסל אפרוימסקי גברו די בנקל על האחיות מוניקה ואדית מאכליק, בעוד שמאשה קלינובה ומיכל להב הסתפקו בתיקו מול האנה קירקייבו ומאוד רודסמון. הניצחון, לו היתה זקוקה כאוויר לנשימה הקפיץ את נבחרתנו עד למקום ה-14. רוסיה גברה 3: 1 על איטליה (קוסטניוק-מרינה ברונלו 1 0 ) וגאורגיה הביסה את ספרד 4: 0 (דזגנידזה- ווגה 1: 0). בתיקו 2:2 נפרדו אוקראינה מפולין (מוזיצ'וק- סוצ'קו 1: 0), רומניה מארמניה (בולמגה-דניאליאן 1: 0), ואזרבייג'ן מאנגליה ( ממדזאדה -הוסקה תיקו). הולנד הדהימה את הונגריה 3.5: 0.5 (פנג- הואנג 1: 0) ותורכיה את צרפת 3: 1 (אטאליק-סבאג תיקו). בתום הסיבוב השביעי הוסיפה רוסיה להוליך בראש עם 13 נקודות קבוצתיות, לפני גאורגיה 12, פולין ותורכיה 10 כל-אחת. לישראל,כאמור במקום ה-14, היו 7 נקודות.

בסיבוב השמיני שיפרו הנשים הישראליות עוד יותר את מיקומן בדירוג עם ניצחונן הגדול ביותר עד כה – 4: 0 על נבחרת שווייץ. יוליה, מרסל (שתיהן שותפו עד כה בכל הסיבובים) מאשה ואולגה גברו על לנה גאורגסקו, קאמיל דה סרו, לאורה סטורי ומריה היינאץ. גם כאן כמו בסיבוב הקודם ניכרו בעליל פערי הרמה בין שתי הנבחרות.

בתוצאה הטוטאלית הזאת מחצה גם המובילה הרוסית הגאה את תורכיה (קוסטניוק- אטאליק 1: 0) אבל את התוצאה המשמעותית של הסיבוב השיגו הפולניות אשר בלמו את מיאוצן של הגיאורגיות עם 3: 1 מפתיע והצטרפו אליהן בצמרת הודות לניצחונותיהן של זוואדזקה ושצ'פקובסקה על בטסיאשווילי ויבאחישווילי . אוקראינה גברה על ספרד 2.5: 1.5 (מוזיצ'וק- ווגה תיקו) ואזרבייג'ן על צרפת 3: 1. המפגשים בין סרביה להולנד ובין רומניה לאיטליה נסתיימו ללא הכרעה.

נשות ישראל מול שוויץ

ערב הסיבוב האחרון הבטיחה כבר רוסיה לעצמה את הבכורה כשבאמתחתה 15 נקודות קבוצתיות והמועמדות העיקריות למדליות הכסף והארד הן גיאורגיה ופולין עם 12 נקודות כל אחת. צועדות אחריהן: אוקראינה וארמניה 11 כל אחת, איטליה, רומניה ותורכיה 10 כל אחת. נשות ישראל התקדמו למקום העשירי כשלזכותן 9 נקודות כמו לאזרבייג'ן, הולנד, סרביה ואוסטריה. במוקד הסיבוב התשיעי והאחרון יעמדו המפגשים בין ארמניה לרוסיה, גאורגיה לאיטליה, רומניה לפולין, תורכיה לאוקראינה ובין הולנד לישראל.

הסיבוב התשיעי והאחרון יחל ביום שני אחה"צ בשעה 15.00 שעון ישראל ואפשר לצפות בשידורים החיים עם פרשנות באתר הרשמי:

 http://www.euroteams2017.com/en/  

צילומים: ניקי ריגה, אנסטסיה קרלוביץ' אתר רשמי, פייסבוק.

יוליה שווייגר מול נורווגיה