גלפנד באתגר קורצ`נוי

גלפנד בתחרות על בציריך. פוסטני ניצח במולדובה. נבאתי חילק את הבכורה בתורכיה. ישראלים בתחרות בנורבגיה. ועוד ועוד. ישראלים בזירה הבינלאומית –דיווח עדכני.






בהיכל הקונגרסים בציריך נפתחה הערב תחרות העל לזכרו של רב האמן האגדי ויקטור קורצ'נוי, שנפטר ביוני אשתקד לאחר קריירה מזהירה שהשתרעה על פני כשבעה עשורים ברציפות. התחרות, המכונה אתגר קורצ'נוי ,תימשך עד ליום שני הקרוב וישתתפו בה אלופי העולם לשעבר ולדימיר קראמניק (רוסיה) ווישונתאן אנאנד (הודו) וכן היקארו נקאמורה (ארה"ב) והרוסים יאן נפומניאצ'י, פטר סווידלר וגרגורי אופארין הצעיר,כמצטיין בתחרות "מפצח האגוזים" אשתקד במוסקבה ויאניק פלטייה, בכיר שחמטאי המדינה המארחת. הצרפתי מקסים ואשייה-לגראב נאלץ לבטל את השתתפותו מסיבות אישיות ובמקומו הוזמן בכיר שחמטאינו, בוריס גלפנד, שניאות להזמנה חרף ההתראה הקצרה. אורחי הכבוד באירוע הם אלוף העולם לשעבר אנטולי קרפוב ושניים מותיקי יריביו וידידיו של קורצ'נוי לאורך שנים, רבי האמנים יאן טימן וגנאדי סוסונקו.

במוקד טקס הפתיחה עמד קונצרט בביצועם של ארבעה מטובי המוסיקאים ביבשת ומייד לאחריו תחרות בזק בין שמונת משתתפי תחרות העל. בשלושת הימים הבאים יתמודדו השמונה בקרבות מזורזים בקצב של 45 דקות + 30 שניות למסע ויחתמו את האתגר בתחרות מהירה בקצב של 10 דקות + 5 שניות.

במקביל נערכת בציריך תחרות פתוחה חזקה לזכרו של רב האמן המנוח בה נוטלים חלק בין השאר אלכסיי שירוב, אלכסנדר מוטילב, לוק ון-ואלי ועוד. את האירועים מארגן מועדון השחמט עתיק היומין בציריך אשר נוסד בשנת 1809, בחסות המיליארדר הרוסי אולג סקוורצוב שידורים חיים באתר הרשמי:

  http://www.zurich-cc.com/en/

ניצחון ישראלי במולדובה

פוסטני בדו-קרב הפלייאוף

רב האמן הישראלי יבגני פוסטני רשם בצ'יסינאו (מולדובה) ניצחון מרשים בתחרות המהירה לזכרו של המאמן הנודע ויאצ'סלאב צ'באננקו (1942- 1997), מי שהיה מאמנם של רבי אמנים נודעים כויקטור גבריקוב, ויקטור בולוגאן, וויורל יורדצ'סקו וגם של הישראלי מיכאל אורטובסקי ואשר נוסח מרכזי בהגנה הסלאבית נושא את שמו.

בתחרות המהירה בת היומיים נטלו חלק 32 שחקנים מ-11 מדינות לרבות 13 רבי אמנים ושבעה אמנים בינלאומיים כשאת הדירוג המוקדם הוביל האנגלי נייג'ל שורט. המנצח היה האוקראיני הצעיר אלכסנדר בורטניק (הזכור לנו מתחרות יפת השלישית בירושלים בקיץ שעבר) עם 7.5 נקודות ב-9 קרבות לפני יבגני פוסטני והאוקראיני ויטאלי ברנאדסקי 7 כל-אחד, יבגני רומאנוב (רוסיה), סרחאן גאשימוב (אזרבייג'ן-אחיו של ר"א ווגאר גאשימוב המנוח) וויקטור קומליאקוב (מולדובה) 6 כל-אחד. שורט, כמו ויקטור בולוגאן (מולדובה), הסתפק ב- 5.5 נקודות. אלופת העולם לשעבר הסינית ז'ו-צ'ן, המתגוררת בקטאר, צברה 4.5 נקודות.

בהתאם לתקנון התחרות התמודדו שני הראשונים,בורטניק ופוסטני, בצמד קרבות בזק עם 3 דקות ותוספת 2 שניות לשחקן, שנסתיימו בניצחונו של פוסטני 2: 0 והעניקו לו גביע נאה ופרס בן 26 אלף ליי (1300 דולר). בדרכו אל הגמר גבר הישראלי על רבי האמנים דז'וריץ', ברנדסקי, סווטושקין ורומאנוב, נפרד בתיקו מקומליאקוב ושורט ונחל הפסד בודד מול...בורטניק.

פוסטני מקבל את הגביע מנשיא הפיד"ה

נבאתי חילק את הבכורה בתורכיה

אלוף ישראל, תמיר נבאתי, צירף למאזן הישגיו התופח בכורה נוספת, הפעם משחילק את המקום הראשון במהדורה השלישית של פסטיבל אורדו בתורכיה. 50 שחקנים מ-18 פדרציות התמודדו בקטגוריה הראשית של האירוע , לרבות 11 רבי אמנים , 11 אמנים בינלאומיים ושתי אמניות בינלאומיות. הבכורה נפלה בחלקם של האמן הבינלאומי דז'וראבק חרמקולוב (אוזבקיסטן) ורבי האמנים תמיר נבאתי (ישראל), קיבאנץ האזנדרוגו (תורכיה) ואלכסנדר זובוב (אוקראינה) המוכר מהופעותיו בליגה הישראלית 6.5 מ-9 כל-אחד.

תמיר, שהוביל את הדירוג המוקדם, ניהל כדרכו מאבקים חסרי פשרות (6+ 2-1=). מול שותפיו לבכורה הוא גבר על האזנדרוגו, הפסיד להרמקולוב ונפרד בתיקו מזובוב.

תחרות אורדו- מבט כללי

רודשטיין חזר למועדון העילית

לאחר גלות קצרה חזר הישראלי ר"א מקסים רודשטיין למועדון היוקרתי של בעלי מד-כושר בינלאומי 2700+. בדירוג העולמי ליום 1 באפריל ניצב מקסים במקום ה-43 עם 2701 נקודות. בכיר שחמטאי ישראל,בוריס גלפנד, ניצב במקום ה-30 עם 2724 נקודות. בין מאה הראשונים גם 75. איליה סמירין עם 2671.

העשירייה העולמית המובילה: 1. מגנוס קארלסן (נורבגיה) 2838 המוביל גם את הדירוג העולמי בשח-מהיר ובשח-בזק 2.ווסלי סו (ארה"ב) 2822 3.פביאנו קרואנה (ארה"ב) 2817 4.ולדימיר קראמניק (רוסיה) 2811 5.מקסים ואשייה-לגראב (צרפת) 2803 6.היקארו נקאמורה (ארה"ב) 2793 7.וישוונתאן אנאנד (הודו) 2786 8. סרגיי קריאקין (רוסיה) 2783 9. לבון ארוניאן (ארמניה) 2774 10.שחריאר ממדיארוב (אזרבייג'ן) 2772.

בראשית החודש זכה מקסים באליפות הליגה הלאומית הישראלית עם קבוצת באר-שבע. בה בעת סיימה קבוצתו הצ'כית ראפיד פרדוביצה בלעדיו את העונה במקום השלישי באקסטרה ליגה.

בין הנשים מוליכות הסיניות הו-ייפאן 2649 (ראשונה גם בשח-מהיר) ויו וניון 2596 לפני האוקראינית אנה מוזיצ'וק 2587 (ראשונה גם בשח-בזק), ההודית האמפי קונרו 2557 ואחותה של אנה, מריה מוזיצ'וק 2546.

בין מאת הראשונות הישראלית מספר אחת- 55. רב-אמנית יוליה שווייגר 2416.

הנהלת הפיד"ה אישרה בסוף מרץ שורה של תארים חדשים בכלל זה צמד תארי אמן בינלאומי לצעירים הישראלים אריאל ארנברג (מועדון כפר-סבא) ויבגני זנן (מועדון ראשון לציון) ותואר שופט פיד"ה למשה מאור (מועדון הרצליה). ברכות!  

איגור ביטנסקי ביפן

איגור בהרצאה

קפטן סגל הנוער הישראלי, האמן הבינלאומי איגור ביטנסקי, ממשיך לטייל במדינות אקזוטיות ולשלב במסעותיו מפגשים עם קהילות השחמט המקומיות. בנובמבר האחרון סקרנו כאן את ביקורו באתיופיה. בסוף השבוע האחרון הוא נחת ביפן לטיול פרטי לרגל עונת ניצת הדובדבן וערך משחק סימולטני מול 9 יריבים- ילדים, נוער ובוגרים- במועדון השחמט הדו-לשוני בטוקיו. איגור שניצח בכל קרבותיו, גם הדגים בפני מארחיו את אחד מקרבותיו הנבחרים. השוודי,אמן פיד"ה אנטון פריסק קוקום והמועמד לאמן אלכס אברבוך (לא קופץ המוט הישראלי האולימפי) חבר הנבחרת המקומית, ליוו את המפגן הסימולטני בפרשנות חיה. האירוע המוצלח נחתם כמיטב המסורת בארוחת ערב משותפת במסעדה מקומית.

למחרת נכח איגור כאורח בפתיחת תחרות אימונים של הנבחרת הלאומית. יפן, כידוע, רחוקה מלהיות מעצמת שחמט, אבל מובילה בשורה של משחקי שולחן אחרים ובראשם ה"שוגי". בכיר שחקניה יושיהארו האבו הוא אגדת שוגי בארצו זה שני עשורים. כתבכם לא ישכח כיצד פירק האבו בשנת 2005 בכלים השחורים את רב האמן האנגלי הוותיק פיטר וולס במשחק פאר בתחרות הוגבן (הולנד) שהיתה אחת הראשונות שלו בזירה הבינלאומית ואשר רשם בה ציון לתואר אמן בינלאומי.

איגור בסימולטן  

לכתבה המצולמת באתר המועדון (באנגלית):

https://tokyobilingualchessclub.jimdo.com/

ישראלים בנורווגיה

בפגרנאס שבנורווגיה נפתחה ביום א' המהדורה הרביעית של הפסטיבל הבינלאומי. בתחרות הראשית 36 שחקנים מ-15 ארצות מהם 10 רבי אמנים. החמישייה הפותחת: 1. אנדריי וובק (אוקראינה) 2636 2. יבגני פוסטני (ישראל) 2606 3.פטר פרוהאסקה (הונגריה) 2592 4.פרודה אולסן אורקדל (נורווגיה) 2592 5.אלון גרינפלד (ישראל) 2550. הישראלית השלישית בתחרות הראשית היא רב-אמנית מרסל אפרוימסקי 2300

  במקום השמיני בדירוג המוקדם ניצב מיודענו הליטאי אדוארדס רוזנטאליס 2540 .

בתום הסיבוב הרביעי הוליכו בראש אנדריי וובק ויבגני פוסטני עם 3.5 נקודות כל אחד. לאלון גרינפלד היו 2.5 נקודות ולמרסל 1.5.

הפסטיבל, המנוהל בידי המארגן המיתולוגי האנס אולב לאהלום (הזכור ממהדורות שנות האלפיים האחרונות של התחרות המיתולוגית בגאוסדל), והכולל גם תחרות אמנים סגורה וגם תחרות לשיפור מד הכושר, יסתיים ב-16 בחודש ואפשר לעקוב אחריו באתר הרשמי:

https://fagerneschess2017.blogspot.nl/p/participants.html

תחרות בספרד

רב האמן הישראלי ארתור קוגן מתגורר עם משפחתו הצעירה בעיר הקאטלונית טראגונה משם הוא מנהל את פעילות השחמט הענפה שלו כמאמן מבוקש באסכולת "או-לה-לה" ומבצע פעם בפעם גיחות כשחקן פעיל, גם אם פחות מבעבר, בין השאר גם לליגה הישראלית. בנוסף הוא עומד, בהתנדבות מלאה, בראש מועדון השחמט המצליח של עיר החוף התיירותית הסמוכה סאלואו, בצוותא עם רעייתו האמנית הבינלאומית טטיאנה פלצ'קינובה המכהנת כנשיאת המועדון. בימים אלה הוא טרוד במיוחד עם המועדון על ארגונה של התחרות הבינלאומית השניה של סאלואו שתיערך ב-29 באפריל עד 1 במאי ומיועדת לשחקנים שמד הכושר שלהם ליום 1 בינואר לא עלה על 2199. התחרות בת 6 סיבובים, תתנהל בקצב של 60 דקות לשחקן עם תוספת של 30 שניות למסע. בתוכנית הנלווית תחרות בזק, תחרויות לילדים, חידון טריוויה והרצאות וכן שפע של אטרקציות תיירותיות מלהיבות.

את כל הפרטים אפשר למצוא באתר הרשמי בספרדית ובאנגלית:

 https://salouchessfestival.jimdo.com/

ארתור ישמח לראותכם באירוע וישמח לסייע למעוניינים גם בעברית כמובן.

ישראלים ברחבי אירופה

הונגריה: תחרות השבת הראשונה לחודש אפריל נסתיימה בבודפשט ב-3 קטגוריות. בתחרות רבי האמנים נרשמה בכורה משותפת של האמנים הבינלאומיים סאוויילי גולובוב (רוסיה) וגרגלי אצ'ל (הונגריה) עם 5.5 מ-9 כ"א, לפני ר"א דרגאן קושיץ' (מונטנגרו)ואב"ל מונקגל גומבוסורן (מונגוליה) 5 כ"א. בתחרות האמנים ניצח קאזבק פרימבטוב (קזאחסטן) עם 6 מ-9 לפני מרק לייל (אנגליה) אלכסנדר זלאטין (ישראל) ואב"ל אטילה טורזו (הונגריה) 5 כל-אחד. זלאטין (2195) שנעל את הדירוג המוקדם גבר על טורזו אך נכנע בסיבוב האחרון לסרבי ר"א זלאטקו אילינצ'יץ' ורשם ביצוע תחרותי של 2329 שיניב יבול ראוי ברשימת מד הכושר הבאה.

 

צרפת: במהדורה השלישית של התחרות המהירה על גביע לודוויג התמודדו 90 שחמטאים צרפתים ובכללם 3 רבי-אמנים ושני אמנים בינלאומיים. חילקו את הבכורה רבי האמנים אלוי רלאנג', ולדימיר אוחותניק (שניהם ללא הפסד), האמן הבינלאומי הצרפתי-ירושלמי גבריאל בטאליני –פלום ורנצו סוטלו עם 6 מ-7 כל-אחד; אב"ל ארנו פאיין, ר"א ארנו אושאר ווינסנט נורמנד 5.5 כ"א.

הולנד: קבוצתו של כתבכם מן העיר ואחנינגן נוצחה 4: 6 בסיבוב השמיני של ליגת המשנה בידי פורמרנד והיא ניצבת במקום החמישי בין 10 הקבוצות המשתתפות. כתבכם, שהחמיץ את הסיבוב השביעי בעקבות ניתוח בעינו, גבר בכלים השחורים על ניקי לאו ומאזנו העונה עומד על 5.5 מ-7 לקראת הסיבוב האחרון.

לתגובות, מידע וקרבות:

 [email protected]