סקירת הליגה הלאומית – חלק ראשון

זוהי הכתבה הראשונה במסגרת טור קבוע חדש אשר יסקור את אירועי השחמט העדכניים בישראל. המטרה היא לשקף את פעילות השחמט המקומית בכל המועדונים ובכל הרמות באמצעות פרסום תוצאות, סקירות ומשחקים. מתבצעת בזאת פנייה אל כל גולשי האתר: מנהלי מועדונים, מנהלי תחרויות, שחקנים מקצוענים וחובבים כאחד, לשלוח חומר מתאים.






סקירת הליגה הלאומית – חלק ראשון

מאת רם סופר

 

זוהי הכתבה הראשונה במסגרת טור קבוע חדש אשר יסקור את אירועי השחמט העדכניים בישראל.

המטרה היא לשקף את פעילות השחמט המקומית בכל המועדונים ובכל הרמות באמצעות פרסום תוצאות, סקירות ומשחקים. מתבצעת בזאת פנייה אל כל גולשי האתר: מנהלי מועדונים, מנהלי תחרויות,שחקנים מקצוענים וחובבים כאחד, לשלוח חומר מתאים אשר יכול לכלול מידע וסקירה על תחרויות שבניהולכם או במועדונכם וכן משחקים וקטעי משחקים מעניינים (כגון תחבולות שהכריעו את הקרב) עם או בלי ניתוח.

את החומר יש לשלוח אל כתובת המייל [email protected] נא לציין: עבור אתר האיגוד.

במרכז הכתבות הראשונות יעמוד אירוע השחמט מס' 1 מבחינת רמה מקצועית בישראל – משחקי הליגה הלאומית – אשר משתתפים בהם מדי שנה טובי השחמטאים בישראל וכן רבי-אמנים אורחים מחו"ל, בכפוף להגבלה של זר אחד למשחק בכל קבוצה. בכתבה זו נסקור את ארבעת הסיבובים הראשונים שהתקיימו בינואר.

השם המפורסם ביותר שהגיע לסיבוב הראשון היה ואסילי איבנצ'וק הוותיק מאוקראינה, היישר לאחר זכייתו המדהימה באליפות העולם בשח מהיר בקטאר. לאחר ניצחון במשחק אמצע השבוע שהוקדם התייצב איבנצ'וק בשורות קבוצות מועדון אשדוד עילית לקרב צמרת חשוב בסיבוב המרוכז הראשון בכפר-סבא מול "פלדקליין" ראשון לציון. יריבו היה רב-האמן הישראלי טל בראון שהתפרסם לאחרונה בזכות ערוץYou-Tube שלו המעלה ללא הרף חומר חדש (המבוסס בעיקר על משחקי בזק מקוונים).

בין השניים התפתח קרב בלתי שגרתי כאשר איבנצ'וק מנסה למן הפתיחה ליטול את היוזמה בכלים השחורים, אבל בראון מצא הקרבת טיב נגדית חזקה, ובעמדה שבה הוסכם לתיקו הייתה כנראה העדיפות לצדו! לצערי, טרם הוכן קובץ PGN של משחקי הליגה לעונת 2017. במידה שהמשחקים יהיו זמינים, אפרסם משחק זה באחת הכתבות הבאות.

קבוצת הכוכבים של אשדוד התקשתה גם בלוח השלישי שבו גבר אורי קובו (המחפש את הציון השלישי והאחרון לרב-אמן) על אמיל סוטובסקי, אולם ארטור קוגן איזן את התוצאה בלוח השישי בניצחון בזק על ישראל כספי.

בשלושת הקרבות הנותרים נקלעו שחקני אשדוד סמירין, גולוד ורומן בר לעמדות קשות מול אלתרמן, ראזניקוב וזנן. ניצחונה של ראשון לציון נראה מובטח, אך במאמץ עילאי חילצו האשדודים שלוש תוצאות תיקו, אשר עשויות בסוף העונה לחרוץ את הדירוג בצמרת.

האלופה הקבועה של השנים האחרונות מבאר שבע התקשתה אף היא בסיבוב הראשון והסתפקה בניצחון מזערי על העולה החדשה מהרצליה, כאשר גיל פופילסקי ואלכס חוזמן נאלצים להניח את נשקם מול דב צפרוני ושחר גינדי, בעוד ויקטור מיכלבסקי משקיע מאמץ רב כדי לחלץ תיקו ממצב נחות מול טל חיימוביץ. למרות כל זאת,ניצחונותיהם של מקסים רודשטיין, מיכאל רויז ואלון גרינפלד קבעו כי נקודת הבונוס על ניצחון קבוצתי תישאר בבאר שבע.

אלוף ישראל תמיר נבאתי מככב בלוח הראשון של קבוצת כפר סבא א'

(מתוך דף הפייסבוק של מועדון השחמט כפר סבא. צילום: יואב ניסנבאום)


שתי הקבוצות של המועדון המארח התחילו את הליגה "ברגל ימין" –כפר סבא א' גברה בשיעור מינימלי על קבוצת המשנה של באר שבע, וכפר סבא ב' גברה בצורה משכנעת יותר על אס"א "שלמה הר-צבי" תל אביב. עוד בסיבוב הראשון תיקו בין הפועל פתח תקווה לאליצור "דב" פתח תקווה, בעוד אליצור "מערב" מנצחת את העולה החדשה צפריר רחובות, אשר הרכבה הצעיר חוזק ברב-האמן האוקראיני ולדימיר בקלן.

בסיבוב השני שנערך למחרת במועדונים זכו אשדוד ובאר שבע א' לניצחונות גבוהים של 1:6 ללא הפסד, בעוד ראשון לציון הסתפקה ב-5.5 נקודות לנוכח הפסדו של בוריס אלתרמן לכותב שורות אלה המייצג את אס"א תל אביב. הדרבי הכפר סבאי הסתיים בצורה צפויה בניצחון מינימלי לקבוצה א', אך יש לציין את המנצח היחיד בכפרסבא ב' – רב-האמן הוותיק יעקב זילברמן אשר לאחר שנים של נסיגה זוכה לעדנה מחודשת ומוביל את דירוג המצטיינים של הליגה. תוצאה משמעותית נוספת בסיבוב זה היא ניצחון הבכורה לעולה החדשה "צפריר" רחובות, אף על פי שבקלן נבלם בלוח הראשון בתיקו מול הכישרון הצעיר של הרצליה יהונתן בקלצ'וק. את העבודה עשו אלכסנדר מיכלבסקי הוותיק, דוד גורודצקי תלמידו בן ה-16 ויאן גלבורד שגברו על יריביהם בדרך לניצחון 2:5.

הסיבוב המרוכז השני התקיים כעבור שבועיים בפתח תקווה (למעשה גם הסיבוב המרוכז הראשון היה אמור להתקיים שם, אך הועתק ברגע האחרון בשל עיצומים בעיריית פתח תקווה). נבחרת המועדון המארח ספגה הפסד גבוה מראשון לציון, אך כמו בסיבוב הקודם,בוריס אלתרמן נוצח שוב, הפעם על ידי ניצן שטיינברג ערב נסיעתו של האחרון לגיברלטר, שם השיג תוצאות מדהימות שהוכיחו כי ניצחון זה כמו גם הצטיינותו באליפות ישראל בטבריה לא היו מקריים כלל. בדרבי של אליצור פתח תקווה הייתה ידם של המערביים על העליונה בזכות ניצחונותיהם של מיכאל פסמן ופבל צ'רנומורדיק.

באר שבע א' בהובלת שחקן החיזוק מאוקראינה אנטון קורובוב (שניצחאת ולדימיר בקלן) זכתה לניצחון גבוה צפוי על "צפריר" רחובות בעוד קבוצת המשנה של המועדון חילצה תיקו מאס"א תל אביב בזכות ניצחונו של חנן מרדכי על מיכאל קרייצברג שאיזן את ניצחונו של כותב שורות אלה על איליה חמלניקר.

שתי הקבוצות הכפר-סבאיות היו מעורבות בהפתעות מרעישות: כפר סבא ב' גברה כנגד כל הסיכויים על מועדון אשדוד עילית בזכות ניצחונותיהם של אייל גרינברג ואופיר אהרון על יבגני נאייר ויהודה גרינפלד. לניצחון של יעקב זילברמן קשה לקרוא הפתעה בעונת 2017, אך עדיין יש להעריך את העובדה שגבר בכלים השחורים על יריב בעל יתרון מד-כושר של למעלה מ-100 נקודות, ויטלי גולוד. לעומתה כפר סבא א' הובסה ללא תנאי 6:1 בידי העולה החדשה מהרצליה, החל מהפסדו של תמיר נבאתי בלוחהראשון לדן צולר דרך ניצחונותיהם של צפרוני, חיימוביץ, גינדי ורונן לב על יריביהם. האחרון גבר על האמן הוותיק וסגן נשיא פיד"ה ישראל גלפר,בהופעה נדירה יחסית בליגה שלנו.

רב-אמן יעקב זילברמן מקבוצת כפר סבא ב' – היחיד עם מאזן מושלם לאחר סיבוב 4

(מתוך דף הפייסבוק של מועדון השחמט כפר סבא. צילום: יואב ניסנבאום)

 

למחרת הושלם סוף שבוע שחור לכפר סבא א' בתבוסה זהה (אך צפויה יותר)6:1 מול באר שבע א', בעוד כפר סבא ב' המשיכה לניצחון נוסף מול הפועל פתח תקווה. 5 מתוך 6 המשחקים הסתיימו בתיקו, והקוראים מוזמנים לנחש מי זיכה את כפר סבא ב' בניצחון המכריע ובנקודת הבונוס. יתר המפגשים הסתיימו בניצחונות צפויים לקבוצות הפייבוריטיות, כאשר הקרב הסוער ביותר התנהל בין הרצליה לאס"א תל אביב. דן צולר המשיך להצטיין והנחיל הפסד בכורה לכותב מאמר זה. שחר גינדי הוסיף ניצחון להרצליה בעודו שומר על מאזן מושלם מ-3 קרבות, אולם אליהו שווידלר ודוד גרשקוביץ איזנו את התוצאה. למרות התיקו, מצבם של התל אביבים נראה עגום בתום השליש הראשון של הליגה. מצבה של הרצליה טוב יותר, אולם עדיין לא הובטחה הישארותה בלאומית (שתי הקבוצות ירדו מהלאומית לפני שנתיים וחזרו אליה לאחר עונה בודדת בארצית).

בשבוע הבא אסקור את סיבובים 5-8 שנערכו במהלך פברואר, ואני מקווה ללוות סקירה זו במשחקים נבחרים.

 

תחרות בינלאומית בראשון לציון

חידוש מעניין במועדון ראשון לציון – במקביל לתחרות המסורתית של ימי שני (המחולקת לשתי רמות עם תחרות נפרדת לסניורים בסבב זה) מתקיימת תחרות הזמנה סגורה עם אפשרות להשיג לציון לתואר אמן בינלאומי (IM) במתכונת של אחת לשבוע המקנה גמישות ומאפשרת לחלק מהמתמודדים המתחרים בחו"ל בין הסיבובים להשלים את משחקיהם במועדים אחרים. כל האירועים נוהלו על ידי שופט פיד"ה עודד רוס בסיוע מנהל מועדון ראשון לציון,שופט פיד"ה ירון ליניק.

בעת כתיבת שורות אלה טרם נערך הסיבוב האחרון, אולם בכיר השחקנים רב-אמן טל בראון כבר השלים את כל משחקיו עם תוצאה משכנעת של 7.5 נקודות ללא הפסד והבטיח לעצמו לפחות מקום ראשון משותף. חברו לנבחרת המועדון המקומי יבגני זנן צבר 6.5 נקודות ב-8 משחקים והבטיח לעצמו את הציון השלישי והאחרון לתואר אמן בינלאומי עוד בטרם משחקו התשיעי שבו ינסה לנצח ולהשתוות למוביל. עוד במרוץ להשגת הציון אמן פיד"ה  גלב קגנסקי המשמש מדריך מצליח במועדון המקומי ועד כה צבר 5 מ-8. אלופת ישראל לנשים מיכל להב חוותה "טבילת אש" קשה עם 1 מ-9, אך אין ספק כי הניסיון שצברה ייזקף לזכותה בעתיד.

אנו מקווים להביא את התוצאות המלאות של תחרות זו וכן של התחרויות הפתוחות שנערכו במקביל באחת הכתבות הקרובות. בינתיים אנו מציגים את הקרב בין שני המדורגים הבכירים בתחרות, שבו זכה רב-אמן טל בראון לניצחון מרשים בכלים השחורים.

רב-אמן טל בראון מרוכז בעת משחק

(מתוך דף הפייסבוק של אלון כהן-רביבו)



אורי קובו – טל בראון

ראשון לציון IM 2017 (סיבוב 2)

1.ג4 ז6 2.ד4 פו6 3.פו3 רז7 4.ה3

שני היריבים מרבים להשתמש בהגנת גרינפלד בכלים השחורים. קובו מעדיף להימנע מעימות תיאורטי בפתיחה זו ובמקום זה מקבל עמדה אשר נפוצה יותר בצבעים הפוכים בנוסח הסגור (2.ד3) של ההגנה הצרפתית.

4... 0-0 5.רה2 ד6 6.פג3 פבד7 7. 0-0 ה5 8.מהג2 צה8 9.צה1 פו8 10.ד:ה5

שני מסעיו האחרונים של הלבן אינם מוצאים חן בעיניי. תפקידו של הצריח ב-ה1 אינו ברור, וההחלפה ב-ה5 מוותרת על מרחב חיוני ולרוב אינה נכונה בסוג זה של עמדות.

10...ד:ה5 11.ח3 ה4 12.פד4 מהה7 13.רו1 ג5

מגרש את הפרש מהמשלט המרכזי, אך פרש זה ינסה עד מהרה לחזור למרכז דרך ד5.

14.פדה2 ב6 15.פו4 רב7 16.ב3 ז5!

בעיתוי הנכון, כאשר חולשת האלכסון א1-ח8 מגבילה את אפשרויות הלבן ומאפשרת לשחור לפתח מתקפה מהירה באגף המלך.

17. פוד5 ר:ד5 18.ג:ד5

18...ז4!

מסע מפתח היוצר חולשות משמעותיות בעמדת המלך היריב. הלבן אינו יכוללהגיב 19.ח4? בגלל 19...ז3! 20.ו:ז3 מהה5, והשחור זוכה. הרע במיעוטו היה 19.ז3!ז:ח3 20.ר:ח3, אך גם בעמדה זו השחור מקבל יוזמה מסוכנת לאחר 20...צאד8 21.צד1 ח5עם ח4.

19.רב2?! ז:ח3 20.ז3 מהד7!

מתברר כי הלבן איחר עם ז3 ולא יספיק לחסל את הרגלי המסוכן ח3. המסע האחרוןמתבסס על כך שזכיית הלבן בטיב באמצעות רו1-ב5:ה8 אינה אפשרית בשל סכנת המט ב-ז2.לפיכך במקום מסעו הבא של הלבן ראוי היה לשקול הבאת כלי נוסף להגנה באמצעות 21.פה2.

21.רב5 מהו5 22.מהה2?

מסע טבעי זה מחמיץ את הסיכוי האחרון להגנה מוצלחת שהיה 22.ו4! כעת לאניתן למנוע הגעת פרש שחור ל-ו3 תוך מסעים מעטים.

22...פ8ד7 23.צאד1 צאד8 24.ד6 ח5 25.רג6פה5!

הקרבת הטיב מכרעת (מן הראוי היה אף להקדים ולבצעה במסע ה-24), אולםהצלחת השחור תלויה בכך שידייק גם במסעים הבאים.

26.ר:ה8 פו3+ 27.מח1 פ:ה1 28.רב5

על 28.צ:ה1 ההמשך המשכנע ביותר הוא 28...צ:ד6!, והאיום 29...צד2 אינומותיר ללבן זמן לסגת עם הרץ מ-ה8.

28...פד3!?

גם 28...פו3 מספיק לניצחון, אולם ההמשך שבראון בוחר בו ברור יותרוניתן לחישוב עד הסוף.

29.ר:ד3 ה:ד3 30.צ:ד3 פז4

מתברר כי אין ללבן דרך טובה להגן על ו2. 31.צד2 מאפשר 31...ר:ג332.ר:ג3 מהב1+ 33.צד1 מה:ד1+! עם מזלג פרש מכריע. הרע במיעוטו היה 31.פד1 ר:ב232.ה4!, אולם גם כאן לאחר 32...מהז6 33.פ:ב2 מה:ה4+! מזלג הפרש ב-ו2 מוביל ליתרוןחומרי מכריע לשחור.

31.צד5 פ:ו2+ 32.מח2 רה5!

המלך הלבן מחוסר הגנה, וכעת הניצחון הוא עניין של מסעים ספורים.

33.ה4 ר:ז3+! 34.מ:ז3 ח4+ 35.מ:ח4 מהו4+36.מח5 ח2

הלבן נכנע.

 

 

תחבולת השבוע

בכוונתי לפרסם מדי שבוע סיום משחק נאה הלקוח כמובן מתחרות שהתקיימה בישראל, ולהציג אותו כחידה לקוראים אשר פתרונה יוצג בשבוע הבא. אשמח מאוד לקבל חומר מתאים מקוראינו דרך כתובת המייל [email protected]. עד אשר יגיעו אלי תחבולות מהגולשים, איאלץ להסתפק ב"תוצרת עצמית" ובמשחקי תלמידים. 

(גילוי נאות: המנצח בן ה-10 במשחק הבא הוא תלמידו של מחבר הכתבה).

התחבולה הראשונה שלנו לקוחה מתחרות בקצב 50+10 שמספר משתתפיה עלה על 100 – מוקדמות אליפות ישראל לגילאי 12 מחוז מרכז בקריית אונו. שני המתמודדים צברו ב-5 הסיבובים הראשונים 4.5 נקודות והבטיחו את עלייתם לגמר. בסיבוב האחרון הם נלחמו על מקום ראשון או שני בתחרות.

דניאל לייב - עידו מזרחי

מוקדמות גיל 12, קריית אונו 2016 (סיבוב 6)

במסעו האחרון רה2-ד3 איים הלבן על רגלי ב-ו5 אך הותיר את מלכו ללא הגנה מספקת. כיצד ניצל זאת השחור?

הגולשים מוזמנים לנסות את כוחם – הפתרון יפורסם בשבוע הבא.