ישראלים מהירים באליפות אירופה

חוזמן – הישראלי המהיר בטאלין. סמירין הצטיין בתחרות לונדון. גלפנד בעימות הבין- דורי. ישראלים באיטליה, ספרד, צרפת והולנד ותוכנית לימוד ישראלית לגיל הרך פורצת לזירה האירופית.






לרגל נעילת שנת המאה להולדתו של פאול קרס נערכה בטאלין, בירת מולדתו אסטוניה אליפות אירופה לשח-מהיר ובזק.באליפות הבזק השתתפו 510 שחמטאים מ-28 ממדינות היבשת ובכללם 66 רבי אמנים ו-40 אמנים בינלאומיים.המנצח היה דמיטרי אנדרייקין (רוסיה) 22 (מ-26), לפני ראוף מאמדוב (אזרבייג'ן)  20.5, סרגיי ז'יגאלקו (בלארוס) מקסים מטלאקוב (רוסיה) 19.5 כל-אחד,פטר לקו (הונגריה), זאוון אנדריאסיאן (ארמניה), אלכסנדר בורטניק (אוקראינה), ויקטור בולוגאן (מולדובה), דויד נווארה(צ'כיה), דויד אנטון (ספרד) 19 כל-אחד; אלכסנדר חוזמן דורג במקום ה-20 עם 18 נקודות. עוד 4 ישראלים נטלו חלק: יוליה שוייגר 15.5 (מקום 103), א"פ דויד גורודצקי 15 (מקום 112), מתן גורודצקי 15 (מקום 117); אב"ל יעקב סיוון 14 (מקום 174). 

באליפות היבשת בשח-מהיר השתתפו 550 שחמטאים מ-29 מדינות לרבות 71 רבי אמנים ו-39 אמנים בינלאומיים. את הבכורה חילקו אלכסנדר ריאזנצב (הוכרז כאלוף) ומקסים מטלאקוב 9.5 מ-11כ"א; ראוף מאמדוב (אייזרביג'ן), ולדימיר אונישצ'וק (אוקראינה) ורדוסלאב וויטאשק (פולין) 9 כל-אחד. חוזמן עם 8 נקודות ללא הפסד דורג במקום ה-31, ר"א אלכס פינקל 7.5 (מקום56) דויד גורודצקי 7.5 (מקום 60) יעקב סיוון 7 (מקום 119), יוליה שווייגר 6 (מקום 183) ומתן גורודצקי 6 ( מקום 219)

אליפות העולם בשח-מהיר ובזק נערכת בימים אלה בדוהא בירת נסיכות המפרץ קטאר. בהשתתפותם, בין השאר, של קארלסן, ואשייה-לגראב, ארוניאן, קריאקין, אנאנד ,נקאמורה, נפומניאנצ'י, ממדיארוב, אליאנוב, איבנצ'וק ועוד רבים וטובים אבל ללא ישראלי אחד לרפואה. 


 אלכס חוזמן – המהיר בין הישראלים בטאלין 

ווסלי סו כבש את לונדון

מהדורת 2016 של תחרות העל "לונדון קלאסיק" נסתיימה בניצחונו של האמריקני ווסלי סו אשר נטל בעקבות זאת גם את בכורת סבב הפרסהגדול ואת ההמחאה בסך 100 אלף דולר שהתלוותה אליה. בתשעת קרבותיה של תחרות הכתר בפסטיבל בקטגוריה 22 (מד כושר ממוצע 2785) צבר סו 6 נקודות והקדים את בן ארצו פביאנו קרואנה 5.5, ולדימיר קראמניק, ווישוונתאן אנאנד והיקארו נקאמורה (שסיים שני בסבב הפרס הגדול עם 50 אלף דולר)  5 כל-אחד; אניש גירי 4.5 (תשעה תיקו!); לבון ארוניאן, מקסים ואשייה-לגראב ומייקל אדאמס 4 כל-אחד. 


מנצח האירוע ווסלי סו עם המנצח על האירוע מלקולם פיין

סמירין- שלישי בפתוחה

בתחרות הפתוחה השתתפו 247 שחמטאים מ-41 מדינות לרבות 34 רבי אמנים ו-24 אמנים בינלאומיים. בפסגה נרשמה הגמוניה צרפתית עם ניצחונם המשותף של רבי האמנים אטיין באקרו וסבסטיאן מאזה 7.5 נק' מ-9 כל-אחד לפני איליה סמירין (ישראל), אדוארדו איטוריזאגה (ונצואלה), אבהיג'ט גופטה (הודו), בנימין בוק (הולנד), אנדרי איסטרטסקו (צרפת), סבסטיאן בוגנר (שוויץ) וקארתיקיאן מוראלי (הודו) 7 כל-אחד. עוד שני ישראלים נטלו חלק בתחרות הפתוחה: איתן אילפלד צבר 5 נקודות ולוי דרור 3 נקודות.

תחרות הענק המהירה שנטלו בה חלק 475 שחקנים מ-45 פדרציות מהם 45 רבי אמנים, עמדה בסימן ניצחונה הסנסציוני של רב האמן הרוסיה ולנטינה גונינה  עם 9 נקודות בעשרה סיבובים, לפני האזרי אלתאי ספארלי 8.5, הצרפתים אטיין באקרו, לורן פרסינה, אנדרי איסטרטסקו, מאתייה קורנט וז'ול מוסאר;האנגלים דיויד הוואל וגוואין ג'ונס וכן אלכסנדר שבאלוב (ארה"ב), ראסמוס סוואנה (גרמניה), אריק בלומקוויסט (שוודיה) ותמאש פודור (הונגריה) 8 כל-אחד. הישראלי איליה סמירין דורג במקום ה-16 עם 7.5 נקודות. הוא פתח עם ארבעה ניצחונות אבל אז נוצח בידי שבאלוב וגונינה. שחר גינדי צבר 5.5 נקודות. התחרות המהירה נשאה את שמו  של מיכאל אוריאלי בן ה-9, בן למשפחה ישראלית לשעבר, שנפטר אשתקד בעקבות התקף אסטמה בעיצומה של אולימפיאדת משחקי החשיבה. הוריו איילת ורועי תמכו במגה-אירוע לציון העשור הראשון להולדתו.  אליפות הנוק-אאוט הבריטית נסתיימה בניצחונו של נייג'ל שורט אשר גבר בדו-קרב גמר מותח על דיויד הוואל3.5 : 2.5 וזכה בצד התואר גם בהמחאה נאה בת 20 אלף ליש"ט. 

הצלחה ישראלית בכנס בינלאומי

כחלק מאירועי ה"לונדון קלאסיק" נערך זו השנה הרביעית כנס "השחמט בחינוך ובקהילה"בו נטלו חלק כמאתיים אנשי חינוך, אקדמיה ושחמט מרחבי העולם ואשר נסב השנה על המשחוק  בהוראה בכלל ובהוראת השחמט בפרט 

כנושא החם המעסיק לאחרונה את האקדמיה החינוכית בכל רחבי תבל. הסוגייה המרכזית היא כיצד להפוך את למידת הנושאים ה"משעממים" ללמידה חווייתית ואפקטיבית תוך שימוש בטכניקות ועקרונות המשחק המצליח. 

כבשנים הקודמות יוצגה ישראל בכנס על-ידי חברת "אלתרמן -שחמט בשיטה אחרת" בניהולם של בוריס ולובה אלתרמן, אשר נכחו באירוע. החברה היא מן המובילות בעולם בתחום המשחוק בשיעורי השחמט. התוכנית "מסע אל עולם השחמט" אשר פותחה על-ידי החברה מיושמת  בבתי-ספר וגני ילדים רבים בכל רחבי הארץ. 

יישומון (אפליקצייה) "שחמטק" אותו פיתחה החברה, הפך ללהיט גם בכנס בלונדון ואיגוד השחמט האירופי קיבל שם החלטה להמליץ על התוכנית ועל היישומון שלה לכל הגופים המפעילים תוכנית שחמט בבתי הספר ביבשת. 

היישומון, אשר כבר הספיק לכבוש את לבבות תלמידי התוכנית, הוריהם ואנשי חינוך בישראל, הפכה ללהיט גם בכנס בלונדון. איגוד השחמט האירופי, הגוף הרשמי אשר הוסמך על-ידי האיחוד האירופי לקדם את נושא השחמט בחינוך האירופי, קיבל בכנס החלטה להמליץ על התוכנית "מסע אל עולם השחמט" ואפליקציית שחמטק לכל הגופים המפעילים תוכנית שחמט בבתי הספר ביבשת.

רב אמן בוריס אלתרמן מדגים את התוכנית בכנס

על כל הפסטיבל המרהיב הזה ניצח, זו השנה השמינית ברציפות, מיודענו האמן הבינלאומי מלקולם פיין, יהודי יליד ליברפול, הדובר עברית קלה, ששיחק בצעירותו לעתים תכופות בישראל, בין השאר בפסטיבלי תל-אביב ונתניה והוא גם בעליה של חנות השחמט "צ'ס אנד ברידג'"הגדולה ברחוב בייקר (שרלוק הולמס, זוכרים?)והעורך הראשי של הירחון "צ'ס". 

את כל אירועי ה"לונדון קלאסיק", התוצאות והקרבות ניתן לראות כאן: 

http://www.londonchessclassic.com/  

גלפנד בדו-קרב הדורות

דו-קרב הדורות במוסקבה (מפצח האגוזים) הציב צוות איכותי של רבי אמנים עתירי ניסיון – בוריס גלפנד,אלכסנדר מורוזביץ', אלכסיי שירוב ואלכסיי דרייב מול קבוצה של רבי אמנים רוסי צעירים: ולדימיר פדוסייב, דאניל דובוב, ולדיסלאב ארטמייב וגריגורי אופארין לארבעה סיבובי שחמט קלאסיים ושמונה סיבובי שח-מהיר. בארבעת המשחקים הקלאסיים צברו הצעיר אופארין והוותיק שירוב 2.5 נקודות כל-אחד. גלפנד סיים את כל ארבעת קרבותיו בתיקו כמו גם הצעירים דובוב וארטמייב וכן מורוזביץ' הוותיק. בתחרות המהירה היתה ידם של גלפנד, שירוב, ארטמייב ואופארין על העליונה עם 5 נקודות מ-7 קרבות כל-אחד.  הדו-קרב כולו היה שקול לחלוטין ונסתיים ללא הכרעה 32: 32.בשובר השוויון האישי גבר אופארין על שירוב 1.5: 0.5 בדו-קרב בזק קצר וזכה בכרטיס לתחרות העל בציריך באפריל הקרוב שתוקדש לזכרו של ויקטור קורצ'נוי. בדו-קרב נשים מקביל גברו ה"מלכות" בראשות אליסה גליאמובה על ה"נסיכות" בשיעור 36: 28. 

רומא  וירושלים

182 שחמטאים נטלו חלק במהדורה הראשונה והחזקה של התחרות הפתוחה " רומא צ'יטה אפרטה" בבירה האיטלקית. רב האמן הרוסי יבגני רומאנוב  הזכור גם מהופעותיו לא מכבר בליגה הישראלית ניצח יחידי עם 7.5 נקודות בתשעה קרבות לפני ויטאלי קוזיאק (אוקראינה), הוואנס גבוזיאן (ארמניה), בלאזימיר קובאצ'ביץ' (קרואטיה), מישרה סוויאמס וסוואפניל דופאדה (שניהם מהודו), הריסטוס בניקאס (יוון), דניס רומבאלדוני (איטליה) וגאבור פאפ (הונגריה) 7 כל-אחד. הישראלי היחיד בתחרות היה רב-אמן אלון גרינפלד שדורג במקום ה-20 עם 6 נקודות. לאחר שובו לארץ התמודד אלון במשחק סימולטני מול נבחרת צעירי מועדון ירושחמט בבירה עליה גבר באורח משכנע. רק אלנתן הוכמן חילץ חצי נקודה מן העימות החד-צדדי. 

אלון גרינפלד סימולטן בירושחמט

ישראלים בספרד

מייד לאחר התחרות ברומא המשיך רומאנוב לתחרות פתוחה חזקה ומסורתית הרבה יותר בסיטג'ס (ברצלונה) בקטאלוניה. בקטגוריה הראשית של האירוע לבדה השתתפו 175 שחמטאים מ-30 מדינות לרבות 23 רבי אמנים ו-31 אמנים בינלאומיים. גם כאן סיים יבגני רומאנוב, המצוי לאחרונה בכושר מעולה, כמנצח אבל בראש רביעיית רבי אמנים שכללה גם את רבי האמנים רומיין אדוארד (צרפת), ג'וזף לופז מרטינז (ספרד) וגאטה קאמסקי (ארה"ב) עם 7 נקודות מ-9 כל-אחד.  עם 6.5 נקודות חילקו את המקום החמישי רבי האמנים דניאלה ווקאטורו (איטליה), חוליו גראנדה זוניגה (פרו), קרישנאן סאסיקיראן (הודו), יבגני וורוביוב (רוסיה) ואלכסנדר זובוב (אוקראינה) המוכר אף הוא מהופעותיו בליגה הישראלית ובתחרויות הזמנה לתארים בינלאומיים. 3 ישראלים התמודדו בתחרות: הבכיר שבהם, ר"א יבגני פוסטני, חילק את המקום ה-10 (דורג 14) עם 6 נקודות בצוותא עם שורה ארוכה של רבי אמנים שהידועים שבהם היו הסרבי איבן איבניסביץ', האוקראיני הוותיק אולג רומאנישין והאלוף ההולנדי בן ה-17 יורדן ון-פורייסט. משה פרידלנד צבר 4 נקודות ושקד תפארת 3.5. התוצאה הבולטת של שקד היתה תיקו בסיבוב הראשון מול רב האמן הספרדי מרק נרציסו-דובלאן. 

צרפת: במהדורה ה-13 של התחרות הפתוחה בוונדובר השתתפו 103 שחקנים לרבות 11 רבי אמנים. המנצח היה האוקראיני ר"א סרגיי פדורצ'וק עם 8 מ-9, לפני אנדריי ז'יגאלקו (בלארוס) 7.5, אב"ל פייר באלה (צרפת) 7. רב האמן הישראלי טל בראון דורג תשיעי עם 6 נקודות. 

הולנד: כתבכם התקשה לאחרונה להתמודד מול יריבים הצעירים ממנו ביותר מיובל שנים. בסיבוב החמישי בליגה נפרד בתיקו מסים סן דאל בן ה-12 במפגש בה הסתפקה גם קבוצתו וואחנינגן בשוויון 5:5 מול יריבתה וואנלו. דו-קרב מהיר בעיר כרונינגן מול הכישרון המקומי יונאס הילדרה בן ה-13 נסתיים אף הוא בשוויון 2:2. כתבכם העניק סדנת אימון לצעיר המוכשר ואף ערך תחרות לפתרון אטיודים בקפה השחמט המקומי אך ויתר הפעם על השתתפותו המסורתית בתחרות הפתוחה החזקה. 

עוד מבט לטבריה

עוד לקט עיתונאי להנאתכם אודות אליפות ישראל . מדור נוסף ב"הארץ" המוקדש לאירוע באדיבות העורך ישראל שרנצל:

להורדת הכתבה לחץ כאן

ושני חלקיה של כתבה מצולמת  מאת  עבדכם באתר הפופולרי ביותר : 

http://en.chessbase.com/post/israel-championships-in-tiberias-2016

http://en.chessbase.com/post/israeli-championships-tiberias

לסיום: עוד מבט לבימת המנצחים של האליפות המוצלחת בטבריה, הפעם באדיבות עדשת מצלמתו של ניר רשף 

החמישייה הפותחת באליפות הגברים . משמאל לימין: האלוף הטרי תמיר נבאתי, הסגן עומר רשף, סגן שני אביטל בורוחובסקי, מיכאל רויז וניצן שטיינברג

האלופה הטרייה מיכל להב בשורת המכובדים: משמאל לימין: מנכ"ל האיגוד גיל בורוחובסקי ; יו"ר מפעל הפיס אלוף(מיל.) עוזי דיין; ראש עיריית טבריה יוסי בן-דויד; יו"ר איגוד השחמט דניאל פורת ; סגן ראש העיריה דרור ללוש; מנהל האליפות אלון רביבו-כהן. מוסתר קיצוני משמאל-שופט התחרות אלמוג בורשטיין. 

סגנית האלופה הטרייה לימור אלטשול