עוד מבט אל אליפויות ישראל

אליפויות ישראל, שנסתיימו באמצע השבוע החולף במלון רימונים מינרל בטבריה, היו מבצע מוצלח שחברו לארגונו מפעל הפיס, עיריית טבריה והאיגוד הישראלי לשחמט.






היעדרם, המצער לכשעצמו, של כמה משחמטאי ושחמטאיות הצמרת , השאיר לשחקני המשמרת הצעירה להפגין יכולת מרשימה למדי. ללא פערי רמה משמעותיים בחלקו העליון של הדירוג בתחרות הגברים, נמנעה פריצה קדימה של פייבוריט בודד בשעטה אל התואר. המדורג מספר אחת, תמיר נבאתי, אמנם הוביל בתום הסיבוב השלישי עם מאזן מושלם, אבל אז נוצח בידי סגנו (בדירוג) יבגני פוסטני ויישר קו עם דבוקה סבוכה של מוליכים בראש שקוששו בעמל רב בעיקר חצאי נקודות, כדי להגיע בסיומו של מאבק  איתנים לקו הגמר עם תוצאה נמוכה יחסית (6 מ-9) של לא פחות מחמישה טוענים לבכורה. מה שייחד את האליפות הזאת הוא המספר יוצא הדופן של משחקים נטולי הכרעה .לא "תיקו של רבי אמנים" בתריסר מסעים, שכן כללי התחרות אסרו הצעת תיקו לפני המסע ה-30, אלא  ברוב המקרים כתולדה של מאבקים קשים ושקולים. הנטייה הגוברת והבלתי נמנעת של השחמט המודרני להתבסס על כמויות הידע העצומות והזמינות שמנפקת הקידמה הטכנולוגית בזמן אמת, גרמה לכך שלא מעטים ממשחקי האליפות הזאת היו למעשה פרקים נוספים בויכוחים תיאורטיים אופנתיים, פרי הכנה ביתית קפדנית. באופן כללי ניתן היה להתרשם כי המקוריות והיצירתיות, שלא לדבר על נטילת סיכונים יתרים, לא היו מסימני ההיכר הבולטים של האליפות ה-38. אפילו הנועזים והיצירתיים בשחקני האליפות, במיוחד אלופי העבר, לא הצליחו להביא לידי ביטוי ראוי את יתרונותיהם ולהפיק פנינה או שתיים למען קהל הצופים המסור בשידורים החיים. אולי זה הזמן להחזיר לזירה את  "פרס היופי" -מוסד קבע באליפויות העבר הרחוק. אפשר שתמריץ שכזה היה בכל זאת מדרבן את השחקנים למאמץ יתר תחבולני.

האלופים החדשים  בוצעים את עוגת האליפות לתשואות האלוף עוזי דיין, ראש העיר טבריה יוסי בן-דוד, מנהל התחרות אלון כהן רביבו וסגן ראש העירומחזיק תיק החינוך דרור ללוש

מבין שחקני החבורה המובילה, בצד האלוף כמובן, ראוי לצרור מחמאות הישגו של סגן האלוף הטרי בן ה-19 עומר רשף ממועדון קיריית אונו. חרף הפסדו בסיבוב הרביעי לבורוחובסקי הוא חזר בגדול עם 4 נקודות בחמשת הסיבובים האחרונים מול הרכב חזק במיוחד שכלל בין השאר את שני אלופי הארץ גולוד ומיכלבסקי ואת חבריו לנבחרת הנוער גבעון וקובו ועם ביצוע תחרותי 2591.

הפתעת האליפות:  עומר רשף

 הסגן השני, אביטל בורוכובסקי (מועדון כפר-סבא) , צעיר רבי האמנים הישראלים ומיכאל רויז (באר-שבע) שדורג רביעי, היו היחידים שצלחו את התחרות הקשה ללא הפסד. 

מנוצח אביטל בורוחובסקי הבלתי מנוצח  ואביו גיל מנכ"ל איגוד השחמט

ניצן שטיינברג בן ה-18 ממועדון הפועל פתח תקווה בלט בנסיונותיו המבורכים לנצח בכל משחק. שאפתנותו אמנם עלתה לו בהפסדו היחיד מול אסף גבעון, אך תגמלה אותו כראוי בסיבוב האחרון מול רם סופר. גם טל בראון (ראשון-לציון) הפגין משחק שאפתני  ויצירתי אבל אצלו גם השם הפרטי די מחייב... מבין האחרים , כבר אמרנו, ראויים שניים לציון מיוחד. אהוד שחר (כפר-סבא) שהתמודד עם לא פחות משישה רבי אמנים, צבר 5 נקודות והצטרף בגיל 47, עוד ערב הסיבוב האחרון, למשפחת האמנים הבינלאומיים.

סער דרורי: הבטחה גדולה

סער דרורי בן ה-15 (רמת-גן) , התמודד עם לא פחות מחמישה רבי אמנים ושלושה אמנים בינלאומיים ועם חמישים אחוזים מכובדים רשם ציון ראשון לתואר אמן בינלאומי. 

אליפות הנשים , כפי שכבר סיפרנו לאורך כל התחרות, היתה כבר סיפור שונה בתכלית. עם אלופה מכהנת הרחוקה מכושרה המלא, היתה הזירה פנויה למופע חסר תקדים של שתיים מן הצעירות במשתתפות: מיכל להב בת ה-17  (ראשון לציון) ולימור אלטשול בת ה-18 (שחמט לכל) פרצו בסערה כבר מלכתחילה ועד לקו הגמר היה זה למעשה המירוץ שלהן בלבד אל התואר שהוכרע רק בקרב ביניהן. 

הקרב שהכריע את התואר: לימור אלטשולר- מיכל להב

הרעיון לערוך את האליפויות בפריפריה הוא מצויין מכל היבט. אירוע העל הלאומי לא זו בלבד שהוא מעודד את מאמצי פיתוח השחמט המקומיים, אלא גם יוצר אקלים חברתי נינוח וידידותי לשחקנים שאינם נאלצים לכלות את זמנם ועצביהם בנסיעות יומיות. רעיון יפה שלא נוצל די צרכו היו תחרויות נלוות לשחקנים מכל רחבי הארץ  בשילוב עם חופשה לחוף הכינרת. אבל כדי לממשו צריך לדאוג גם לתנאי צפייה הולמים במשחקי האליפות. 

לקראת האליפות הבאה ראוי לשמר את הידידות המופלאה עם מפעל הפיס והאלוף עוזי דיין, ליצור תוכנית  מלווה עם ניהול מיומן שתמשוך אליה גם את חובבי השחמט מרחבי הארץ ולעשות עוד יותר כדי להחזיר אליה גם את בכירי שחקנינו ושחקניותינו. 

עוד על האליפות ומיקבץ קרבות במדור השחמט של סוף השבוע ב "הארץ" באדיבות העורך ישראל שרנצל

להורדת מדור השחמט בהארץ

תוצאות סופיות באליפות הגברים

http://www.chess-results.com/tnr240221.aspx?lan=1

ובאליפות הנשים

http://www.chess-results.com/tnr240222.aspx?lan=1&art=0&wi=821

צילומים: רותם אלמוז

שלוש הזוכות בצלחות האליפות