המהלך הבא - תכנית השחמט של טבריה

בחודש הבא יתקיים בטבריה גמר אליפות הארץ לבוגרים בשחמט. במקביל, פועלת בעיר בשנתיים האחרונות תכנית "שחמט טבריה", שמטרתה הנגשת המשחק לצעירים, ושיפור יכולות אישיות במסגרת פעילות זו.






מצב התיירות והמצוקה הכלכלית בטבריה אינם מהווים מכשול בפני אסף סופר ורם כהן שלקחו על עצמם לקדם את פעילות השחמט בעיר בשילוב עם פעילויות חינוכיות לילדים ובני נוער. יש להם חזון, מרץ ואידאולוגיה. מה חסר להם? מועדון שחמט.

שחמט טבריה 

אלפיים תלמידי כיתות ג'-ה' בבתי הספר היסודיים בטבריה זכו בשנתיים האחרונות לשעה נוספת במערכת השעות שלהם – שעת שחמט, שמתקיימת באופן קבוע בבתי הספר ובמרחב העירוני. המדריך הראשון הצטרף לתכנית הוא רם כהן. כהן, בן 26, סטודנט לחינוך גופני במכללת אוהלו, אשר גדל בטבריה בשכונת קרית משה מיישם היום חזון חינוכי שעשוי לרגש גם את הציניים בחבורה. רם, אשר מילדות התחבר לספורט ולאחר שירותו הצבאי במג"ב ושירות אזרחי ביס"מ, בחר ללכת בדרך חינוכית שמשלבת ספורט, קהילה וחינוך. הוא החל את לימודיו במכללת אוהלו שם פגש במרצה אסף סופר, אשר מלבד היותו מרצה, הוא גם מנהל פרויקט השחמט בטבריה. 

"רם היה סטודנט שלי ומאד התבלט בין הסטודנטים מבחינת חוט השדרה הערכי שלו. מכאן, הצעתי לו לארגן איתי את תכנית שחמט טבריה בגלל שהוא תושב העיר. עשיתי לו הכשרה קטנה בשחמט והוא מתקדם, ומדריך צעירים. הוא גם המציא כמה שילובים של ספורט, אסטרטגיה, משחקי שחמט, משחקים קבוצתיים שנותנים טוויסט עם הרבה ערך מבחינת הילדים".

"הרבה ילדים בשכונות בטבריה הולכים לאיבוד וסובלים מחוסר מעש, שעמום וחוסר במסגרת. הערך המוסף שפעילות השחמט מעניקה להם לא מסתכמת רק בניצחון או הפסד", מספר רם, "אנחנו נותנים להם מסגרת חינוכית, ראייה מרחבית,שיפור ביכולת ריכוז – אלה דברים שעולים מתוך השחמט".

אז מה חסר?

"תכנית שחמט טבריה נמצאת על התפר העירוני – חינוכי. היום אנחנו נוודים בעיר, עוברים מבית ספר לבית ספר ונמצאים במרחב העירוני אבל אין מקום קבע. הייתי מאד רוצה שיהיה לנו מקום משלנו שנוכל להעביר דרך של מצוינות מתמטית ושחמטאים תחת אותה קורת גג, דווקא בעיר שסובלת מהזנחה, אנחנו מרגישים תחושת אחריות חברתית ומאמינים בעצמנו שיש לנו את היכולת לעשות טוב עבור הילדים האלה", מוסיף סופר.

כרגע, כאמור, פועלים אסף סופר וצוות המדריכים שלו במתכונת של נדידה.

"כרגע אין לנו מועדון, אם יהיה אנחנו מקווים שזה יהיה באחת השכונות, עדיף ליד בית ספר כי לילדים אין יותר מדי מה לעשות, הם סתם מסתובבים ולדעתי מועדון כזה עשוי לתרום לילדים המון – הם יבינו שיש משחק מעניין, מישהו שמקשיב להם וקורת גג – ואנחנו נוכל לעשות משהו חשוב עבור הילדים. זה אבסורד שיש תכנית שחמט בעיר, אבל אין לנו מועדון שחמט".