גלפנד – שני בטשקנט

בוריס גלפנד הצטיין בטשקנט. ישראלים בליגות האירופיות ובסנט-פטרסבורג. קאדטים ישראלים בבאטומי וגם ספר ביכורים לאיליה סמירין. עוד שבוע ישראלי רב פעילות בזירה הבינלאומית.






בכיר שחמטאי ישראל, בוריס גלפנד, השתתף בטשקנט בירת אוזבקיסטן בתחרות לרגל יום הולדתו ה-680 של האמיר טימור 1336- 1405  הכובש הטורקי- מונגולי הגדול, ומייסד האימפריה הנושאת את שמו בפרס ומרכז אסיה. המוזיאון המפואר הנושא את שמו נפתח ברוב הדר ופאר בטשקנט לפני שני עשורים בדיוק. 

התחרות נערכה במתכונת שח-מהיר עם ארבעה כוכבי-על שהתמודדו ב-12 סיבובים במשך ארבעה ימים כשכל אחד מן המשתתפים מתמודד בארבעה קרבות עם כל אחד משלושת יריביו.  המנצח היה השחקן מספר 1 של אזרבייג'ן, שחריאר ממדיארוב עם 8 נקודות מ-12 ללא הפסד. גלפנד נטל את הסגנות עם 6 נקודות. שלישי-רביעי  סיימו השחקן מספר 1 של אוזבקיסטן, רוסטאם קאסימדג'אנוב והאוקראיני הבכיר רוסלאן פונומאריוב (שניהם אלופי עולם לשעבר של פיד"ה) עם 5 נקודות כל-אחד. גלפנד הפסיד לממדיארוב 1:3; ניצח את קאסימדז'אנוב 

3: 1 ונפרד בתיקו 2:2 מפונומאריוב. 


טשקנט 2016. מימין: פונומאריוב, ממדיארוב, גלפנד, קאסימדז'אנוב

ישראלים בליגות האירופיות

משחקי הליגה הלאומית ברוב מדינות אירופה משתרעים כמו בישראל על פני עונה תמימה ובמיעוטן נערכות במרוכז בתשעה סיבובים רצופים. הליגה הקרואטית, למשל, נערכה בשבוע השני של חודש אוקטובר בעיר סיבניק  עם 10קבוצות עלשמונה לוחות . המנצחת היתה "ליבורניה" מן העיר רייקה לפני "זגרב" מן הבירה הקרואטית. השתיים צברו 15 נקודות קבוצתיות (ו-37 נקודות לוח כל-אחת) אבל ליבורניה הקדימה בשובר השוויון ונטלה את כתר האליפות. הרכב האלופה: רבי האמנים איבן סאריץ', זוראן איבנוביץ', אוגניין יובאניץ',האמן הבינלאומי בלאזימיר קובאצ'ביץ' וא"פ זדראנקו פלנצ'ה (כולם מקרואטיה) ושחקני החיזוק בורקי פדרוייביץ' (בוסניה) ורוברט מרקוס (סרביה). את זגרב הובילו האוקראיני וסילי איבנצ'וק והרוסי ולדימיר מלאחוב. 

רב האמן הישראלי יבגני פוסטני שיחק על הלוח הראשון של קבוצת "סליימה-אגרופרוטאינקה" מססווטה שסיימה במקום השביעי עם 7 נקודות קבוצתיות. יבגני שותף בכל תשעת מפגשי קבוצתו וצבר 5 נקודות. הוא ניצח את אב"ל סימון בקר-ינסן, ואת רבי האמנים איבן סאריץ' וז'דנקו קוז'ול; נפרד בתיקו מרבי האמנים איבן צ'פארינוב, איבן איבניסביץ' וסרגיי פדורצ'וק ומאב"ל כריסטופר רפקה והפסיד לרבי האמנים וסילי איבנצ'וק ותמאש באנוש.

בבונדסליגה האוסטרית הראשונה נערכו כבר ארבעה מבין 11 סיבובי העונה. רב האמן הישראלי אמיל סוטובסקי מוביל את קבוצת מועדון אבסם הצועדת בתום הסיבוב הרביעי במקום השמיני. כל ארבעת יריביו היו רבי אמנים:הוא ניצח את מארין בוסיוצ'יץ' ונפרד בתיקו מפאלקו בינדריך, לוקה לניץ' והראנט מלקומיאן. 

נגד האחרון שיחק אמיל, לדבריו הוא, את אחד הקשים והמרתקים בקרבותיו מאז ומעולם (והיו לו כידוע לא מעט כאלה!). הנה תמונת רגע הסיום של הקרב הזה עם צמד המלכים שנותרו על הלוח כעדים אלמים למאבק האיתנים.  

צילום: ילנה בוריץ'

ישראלים בתחרות לזכר צ'יגורין

בסנט פטרסבורג שברוסיה נסתיימה התחרות המסורתית ה-23 לזכרו של מיכאל צ'יגורין בניצחונו המשכנע של רב האמן קיריל אלכסיינקו מן העיר המארחת עם 8 נקודות ב-11 קרבות, לפני רבי האמנים יבגני רומאנוב, גאטה קאמסקי וסרגיי וולקוב 7.5 כל-אחד ושבעה שחקנים עם 7 כל אחד. הישראלים המצטיינים היו רבי האמנים רם סופר 6.5 ואלכס חוזמן 6.5 כל-אחד. סופר, שדורג במקום ה-32 החל עם 4.5 מ-6 ואז חולל הפתעה בנצחו את הראשון בדירוג המוקדם...הישראלי איליה סמירין. בסיבוב השמיני נוצח סופר בידי הרוסי וולקוב וקינח בניצחון של הסיבוב האחרון על הרוסי א"פ פאבל בובליי.לחוזמן היתה פתיחה איטית (2 מ-4) אבל בחמשת הסיבובים הנותרים צבר 4.5 נקודות מול שחקנים הנופלים ממנו ברמתם. סמירין עצמו,שפתח עם 3 מ-3 נמרץ, נאלץ לבסוף להסתפק ב-6 נקודות. תוצאות שאר שבעת הישראלים: אור ברונשטיין 5.5, אלכסנדר זלאטין 4.5, ערן לפושניאן 4, ייגור סטוליארסקי ויבגני גורדון 3.5 כ"א , אורי פילצ'ין,נתנאל לוי 3 כל-אחד. 

372 שחקנים מ-31 פדרציות, ובכללם 41 רבי אמנים ו-38 אמנים בינלאומיים נטלו חלק באירוע. לדירוג המלא: 

http://www.chess-results.com/tnr243136.aspx?lan=17&art=1&rd=9&wi=821

ר"א רם סופר

אביר ההודית של המלך

עוד ספר חדש של רב אמן ישראלי הופיע לאחרונה  בהוצאה הבריטית האיכותית Quality Chess,  ויזכה ללא ספק לתשומת ליבם של שוחרי השחמט ההתקפי ושל אוהדי ההגנה ההודית של המלך בפרט.    

הכותר החדש Kings Indian Warfare ( לוחמת ההודית של המלך) הוא ספר הביכורים של אלוף ישראל לשעבר ושחקן הצמרת העולמית רב-אמן איליה סמירין והוא מדריך שימושי לאחת ההגנות הדינמיות והשאפתניות ביותר כנגד 1. ד4. 

ההגנה (לוחמה!) ההודית של המלך היא פתיחת המחמד של איליה לאורך כל הקריירה שלו ו"אחראית" לעשרות קרבות פאר ששיחק מול טובי שחמטאי תבל, לרבות המיני דו-קרב שלו מול אלוף העולם לשעבר ולדימיר קראמניק לאורך עשור, שבו היתה ידו על העליונה 2.5: 1.5. 

מאלפת במיוחד ההקדמה לספר של בוריס גלפנד, חברו הטוב למן שחר נעוריהם המשותפים בבלארוס: "... אני מאמין שישנם שני טיפוסים המשחקים את ההודית של המלך. אלה המבססים את משחקם על ידע וניתוח ואלה המשחקים על-פי תחושה והבנה. איליה סמירין שייך ללא ספק לסוג השני... יש לו תחושה מצויינת לרזי המשחק האמצעי, במיוחד לאפשרויות הדינמיות. כשהוא מבחין בסיכוי לתקוף את המלך, יש מעטים המסוגלים לעמוד בפניו... אני יודע שאיליה הושפע רבות מקרבותיהם של מיכאיל טל, רוברט פישר ובמיוחד ליאוניד שטיין הנערץ עליו. הדרך שאיליה מטפל בהודית של המלך הושפעה מכל השלושה... איליה שיחק את ההודית של המלך בהצלחה  מול כמה וכמה מטובי שחקני תבל והוא משוכנע בפוטנציאל של הכלים השחורים בהגנה זו. קריאת הספר מעניקה לך סוג שונה של תובנה לגבי הפתיחה.זהו איננו ספר תיאוריה שבו תקבל תשובות לשאלותיך על הפתיחה כי ההודית של המלך אולי איננה מיועדת להיות משוחקת  בדרך כה מדעית. למשחקיו של איליה יש ערך לימודי עצום, אבל זהו גם ספר מהנה ומעורר השראה. לשחקנים הנהנים משחמט סוער, מעריכים דמיון, יצירתיות ומאבקים מרשימים ורחבי יריעה הספר הזה הוא תענוג" 

קאדטים ישראלים בבאטומי

אליפות העולם לקאדטים נערכת בבאטומי שבגאורגיה בהשתתפות 60 מדינות אשר שיגרו 722 נציגים לשש קטגוריות לבנים ולבנות גילאי 8, 10 ו-12.

 הנהו מצב הנקודות של הנציגים הישראלים בתום הסיבוב השישי (מתוך 11): בנים-12: שוהם כהן רביבו 3; בנים-10: יהלי סוקולובסקי 4, ליעם טל-שחר 2; ליעם קופאלוף 3; בני אייזנברג 4; בנים 8: גיא צירילמן ויונתן אוריצקי  2.5 כל-אחד; 

בנות 12: רונית לויטן 3, שני אלמוג 2.5, דניאלה צימרין 2; בנות 8: מיכל גורנביין 3 נקודות.    

 האתר הרשמי מציג פרטים מקיפים להדהים על כל אחת מן המדינות המשתתפות. אם אתם רוצים ללמוד על ישראל עובדות ונתונים רבים ומאלפים שאולי לא היו ידועים לכם אתם מוזמנים לכאן: 

http://s05.flagcounter.com/factbook/il

לאתר של אליפות העולם לקדטים בבאטומי: 

http://www.e2e4.ge/

ישראלי בסנט לואיס

45 שחמטאים צעירים מ12 מדינות (32 מהם אמריקנים) התמודדו תחרות המסורתית גביע SPICE אותה ארגנה סוזן פולגר, האחות הבכורה למשפחה המפורסמת בבירת השחמט האמריקני סנט לואיס.  עם המשתתפים 12 רבי אמנים,9 אמנים בינלאומיים ו-11 אמני פיד"ה, רובם ככולם סטודנטים בתוכניות השחמט של המכללות האמריקניות, שהתמודדו בתשעה סיבובים שווייצריים על קרן פרסים בת 15.000 דולר.  התחרות שנערכה בחסות אוניברסיטת וובסטר המקומית, נסתיימה בניצחונם המשותף של צעיר רבי האמנים בעולם סמואל סביאן וחבר נבחרת ארה"ב באולימפיאדת באקו, ריי רובסון, עם 6.5 נקודות כל-אחד. סביאן, הזכור מהשתתפותו אשתקד בתחרות אשדוד, הוכתר כמנצח. הם הקדימו את רבי האמנים איליה ניז'ניק (אוקראינה), ג'פרי קסיונג (ארה"ב), ליאם לה קוואנג (וייטנאם), טיימור גארייב (ארה"ב) וואסיף דורבאילי (אזרבייג'אן) 6 כל-אחד. 

עם המשתתפים נמנה גם ישראלי אחד, האמן הבינלאומי טל ניימר, שדורג במקום ה-29 עם 4 נקודות. 

שיא אישי בהארלם

כתבכם בעיצומו של קרב בהארלם. צילמה:אלינה ל'אמי 

בחופשת הסתיו ההולנדית נערכו בשבוע החולף כמדי שנה שני פסטיבלים- בהוגבן ובהארלם.הפסטיבל בהארלם, עיר ציורית בקרבת אמסטרדם, הוא צנוע הרבה יותר וכולל תחרות אמנים ותחרות פתוחה בה השתתף הפעם גם כתבכם, המשוטט לאחרונה הרבה פחות מבעבר. אמנם הייתי האמן הבינלאומי היחיד באירוע (בצד חמישה אמני פיד"ה שאחד מהם הוא אגב פליט סורי) אבל רק חמישי בדירוג המוקדם. להפתעתי הצלחתי לרשום בגילי המופלג , עם קורטוב של מזל תחרותי אבל עם הרבה רוח לחימה, את התוצאה הגבוהה ביותר (בנקודות) בשחמט קלאסי ב-50 שנות פעילותי הרשמית- 8 ניצחונות ותיקו אחד- ולזכות בבכורת התחרות עם מקדמה בת 2.5 נקודות לפני כל הדולקים לשווא בעקבותי. בצד פרס נאה העפלתי גם למהדורה הבאה של תחרות האמנים וגם רשמתי שיא אישי של ברכות ותגובות בפייסבוק... הדירוג בצמרת: אב"ל יוחנן אפק 8.5, רנה דושן6 (הפתעת התחרות והיחיד עימו סיימתי בתיקו), אמני פיד"ה בארי ברינק, סטפן טבק, ארן קוהלר, מרק האסט (המדורג מספר אחת, אחיה של אלופת הולנד אנה האסט) וכן באס האבר וצ'ארק פוס 5.5 כל-אחד. 

למרות שהבטחתי את הניצחון בתחרות עוד בסיבוב השמיני, בכל זאת היה דווקא משחקי האחרון הטוב ביותר, לפחות לטעמי: 

לבן: צ'ארק פוס  שחור: יוחנן אפק

הגנה סיציליאנית 

1.ה4 ג5 2.פו3 פג6 3.רב5 פו6

נוסח רוסולימו בהגנה הסיציליאנית.ציפיתי לסיציליאנית פתוחה ויריבי ציפה כאן ל-3…ז6. 

 4.ר:ג6 ד:ג6 5.ד3 ז6 6.פג3 רז7 7.ח3 00 8.רה3 ב6 9.מהד2 צה8 10. 00 ה5 11.א4 א5 12.צאד1 פד7 13.פח2 פו8 14.ו4 ה:ו4 15.צ:ו4 פה6 16.צו2 פד4 17.מח1 רה6 18.ב3 צא7 19.פו3 

במגמה להמשיך 20.פז5. החלטתי בכל זאת לזרום עם ה"איום" הזה והצלחתי להפתיע את יריבי הצעיר. 

19...צד7! 20.פז5!? 

20...פ:ב3!! 

בעקבות המהלומה הזאת נתקף הלבן במעין הלם קרב ולא עלה במוחו למצוא הגנה הולמת במשך כ40 דקות חשיבה. הוא לא אהב כנראה את ההמשך: 21.פ:ה6 פ:ד2 22.פ:ד8 ר:ג3 23.ר:ד2 (23.פ:ו7? פ:ה4!) 23...ר:ד2 24.פ:ג6 רב4 שנראה טוב לשחור לנוכח חולשת תצורת הרגלים הלבנים 

21. ג:ב3 ר:ב3 22.צוו1?  

אחרי הבחירה הזאת המבקשת לאבטח את הרגלי ד3 הלבן נקלע לקשיים בלתי פתירים.  מעניינת החלופה 22. צג1!? צ:ד3 23.מהב2 (23.מהה1? ר:ג3 24.צ:ג3 צד1 וזוכה) רג4 24.פ:ו7! ר:ו7 25.צ:ו7 מ:ו7 26.מהב3+ עם סיבוכים מסמרי שיער כשמפלצות הסיליקון מעדיפות את השחור. 

22...ר:ד1 23.צ:ד1 מהו6! 24.פה2 ח6 25.פו3 

25...צ:ה4! 

במגמה לפשט את העמדה ולחתור לסיום זכוי של מלכה חזקה היוצרת ומגבה רגלים חופשיים מול צריח ושני כלים.  

26.ד:ה4 צ:ד2 27.פ:ד2 מהב2 28.צב1 מהא3 29.צב3 מה:א4 30.צ:ב6 מהד1+ 31.פז1 רד4 32. ר:ד4 ג:ד4 33.פדו3 ג5 34.צג6 א4 35.צ:ג5 א3 36.צא5 מהא1 והשחור זכה בצריח הלבן בתמורה לרגלי הקיצוני ובהמשך הכניע הזוג המלכותי גם את צמד הפרשים הלבנים שהתבצרו באגף המלך. 

האתר הרשמי של התחרות:

http://www.haarlemse-meesters.nl/2016/home/