נבאתי חילק את הבכורה בירוואן

תמיר נבאתי שותף לבכורת התחרות הפתוחה בירוואן. תחרות טובה מאוד למקסים רודשטיין ויוליה שווייגר על האי מאן. ספר חדש לאלוף ישראל. גמר חתימה טובה לכל קוראינו.






התחרות הפתוחה הראשונה של בירת ארמניה נסתיימה בחלוקת המקום הראשון בין 8 רבי אמנים ובכללם המדורג מספר 1 באירוע, רב האמן הישראלי תמיר נבאתי. 137 שחמטאים מעשר מדינות התמודדו בתחרות ובכללם 21 רבי אמנים (מהם שני ישראלים , תמיר ואביטל בורוחובסקי) ו-9 אמנים בינלאומיים. נבאתי היה במצב רוח קרבי במיוחד וצלח את התחרות בלי אף תיקו אחד. הוא גבר בין השאר על רבי האמן הוותיק והמפורסם רפאל וגניאן (שהיה במשך שנים רבות בכיר שחמטאי ארמניה ונמנה בשלהי המילניום הקודם עם הצמרת העולמית), וגם הפסיד לרבי האמנים ארסן יגיאזריאן (ארמניה) ואלכסיי אלכסנדרוב (בלארוס) אבל התעלה בסיבוב האחרון עם ניצחון חשוב מאין כמותו על המוביל הגאה בראש , הרוסי פאבל סמירנוב כדי להצטרף אליו ולעוד שישה מאושרים לא פחות, לחלוקת המקום הראשון. השישה הם רבי האמנים רוברט הובהאניסיאן, טיגראן פטרוסיאן (השם מחייב!), הוויק היראפטיאן (שלושתם, ניחשתם נכונה, בני המדינה המארחת), ויטאלי ברנאדסקי (אוקראינה), סרגיי טיביאקוב (הולנד) וצ'אנדה סנדיפאן (הודו). הם הקדימו בחצי נקודה שישה רבי אמנים אחרים עם 6.5 נקודות כל-אחד ובכללם אלכסנדרוב ווגניאן. 

אביטל בורוחובסקי בדרך לניצחונו על דמצ'נקו בסיבוב השישי

גם לאביטל היה סיכוי תיאורטי להצטרף לחבורה בפיסגה. בסיבוב הראשון הוא הופתע בידי שחקן אלמוני העונה לשם דויד זירויאן (1960) אבל הפסדו זה (בעגת השחמטאים – "גמביט שוויצרי") איפשר לו לחזור לתמונה עם 5 ניצחונות רצופים לרבות על רב האמן הרוסי אנטון דמצ'נקו. שני תיקו עם טיביאקוב והיירפטיאן הציבו אותו עם 6 נקודות לקרב גורלי בסיבוב האחרון עם ההודי סנדיפאן. לרוע המזל הוא נוצח ודורג לבסוף במקום ה-17. 

הנוכחות המסיבית ביותר נרשמה כמובן ע"י המארחים (103 שחקנים) אך גם אירן השכנה הופיעה עם משלחת גדולה בת 22 שחקנים. יש להניח שהשופטים נדרשו לתמרן לא מעט כדי להימנע מלזווג איש מהם מול הישראלים כמצוות האייטולות.

הופעה ישראלית מכובדת על האי מאן

פאבל אליאנוב מניף את הגביע. משמאל-פביאנו קרואנה ובתווך מארגן ומנהל האירוע אלן אורמסבי 

על האי מאן אשר בים האירי נסתיימה ביום א' המהדורה החזקה ביותר של התחרות הבינלאומית הפתוחה עם הישגים טובים של המשתתפים הישראלים. בתחרות הראשית התמודדו 133 שחמטאים מ-34 פדרציות ובכללם 48  רבי אמנים, 2 רבות אמן, 26 אמנים בינלאומיים ו-5 אמניות בינלאומיות.את הדירוג המוקדם הובילו שלושת  מובילי האלופה האולימפית האמריקנית: פביאנו קרואנה, ווסלי סו והיקארו נקאמורה. קרואנה, הבכיר שבהם (2813) הצדיק את הציפיות וזכה בבכורה, כמה סמלי, בצוותא עם פאבל אליאנוב, שחקן הלוח הראשון של הנבחרת האוקראינית שזכתה בחודש שעבר באולימפיאדת באקו במדליית הכסף בסיום דרמטי. השניים צברו 7.5 נקודות ו-9000 ליש"ט כל-אחד בתשעה קרבות  ללא הפסד (אליאנוב זכה בגביע המנצח בהתרת השוויון) והקדימו במחצית הנקודה את האזרי ארקדי ניידיץ' מי שזכור לנו , בין השאר, מניצחונו בקיץ האחרון במהדורה השלישית של התחרות לזכר גדעון יפת בירושלים. במרחק חצי נקודה ממנו סיימו ווסלי סו (ארה"ב), אלכסיי שירוב (לטביה) שהוליך בראש הדירוג במחצית הראשונה של האירוע, סאלח סאלם (איחוד האמירויות) ודייויד הוואל (אנגליה) 6.5 כל –אחד. האמריקני השלישי, נקאמורה, לא היה בשיא כושרו והוא מוביל את הקבוצה הגדולה והמכובדת של צוברי 6 נקודות שחילקה את המקומות 8- 19 ועימה נמנה גם שחקן הלוח הראשון של נבחרת ישראל, מקסים רודשטיין שדורג במקום העשירי. מקסים  התמודד במהלך התחרות עם אמן בינלאומי אחד ועם שמונה רבי אמנים. הוא פתח מצוין ולאחר שישה סיבובים היו לו 5 נקודות ובכלל זה ניצחונות על האנגלי הוואל ועל האלוף הטרי של הולנד, יורדן ון-פורייסט הצעיר ותיקו עם אלופת העולם, הסינית הו-ייפאן ועם ווסלי סו. בשליש האחרון של התחרות נוצח מקסים בידי קרואנה, גבר על השוודי נילס גרנדליוס ואז הפסיד בסיבוב האחרון לניידיץ' בצד הלבן של ההגנה ההודית של המלך .ביצועו התחרותי- 2759 -מקדם אותו אל סמוך לחזרה למועדון ה-2700. שני הישראלים האחרים בתחרות, ר"א איליה חמלניקר והאמנית הבינלאומית יוליה שווייגר- ניידיץ' צברו 5 נקודות. 

יוליה, שחקנית הלוח הראשון של נבחרת הנשים המצליחה שלנו בבאקו , היתה תחרות טובה מאוד לאחר שהתמודדה גם היא עם 8 רבי אמנים ברציפות! היא סיימה בתיקו עם שישה מהם, ניצחה את השוודי טייגר הילארפ-פרסון והפסידה רק בסיבוב הלפני אחרון לארמני סרגיסיאן. הביצוע התחרותי שלה הוא 2530 ודי בו, להערכתנו, כדי לרשום ציון לתואר אמן בינלאומי.  

חמלניקר שיחק רק שמונה משחקים והתוצאה היחידה הראויה לציון היה התיקו שלו בסיבוב השני מול מנצח התחרות אליאנוב. 

את הפרס בסך 3500 ליש"ט לשחקנית הטובה ביותר נטלה ההודית ר"א האריקה דרונוואלי.

ר"א מקסים רודשטיין על האי מאן

אחת ההפתעות הנעימות של התחרות היה צעיר האמנים הבינלאומיים מאז ומעולם, ההודי ר. פראגאנאנדהא  בן ה-11 (מד כושרו 2442), אשר צבר 5.5 נקודות עם ביצוע תחרותי 2529. האם העובדה ששמו מכיל את השם אנאנד היא סימן לבאות? יש לו, אגב, שנה תמימה כדי לשבור את שיאו של סרגיי קריאקין ולהפוך לרב-אמן הצעיר בהסטוריה. בסיבוב התשיעי והאחרון הוא גבר בשחור על רב-אמן אקסל באכמן מפרגוואי ב-18 מסעים בלבד (ללא מילים, לשם שינוי...).

לבן: אקסל באכמן (2645)  שחור: ר. פראגאנאנדהא (2442)

פתיחת לונדון

1.ד4 פו6 2.רו4 ז6 3.פג3 ד5 4.מהד2 רז7 5.רח6 00 6.ר:ז7 מ:ז7 7. 000 ג5 8.ה3 פג6 9.ו3 ג4 10.ה4 ב5 11.ה:ד5 פב4 12.פ:ב5 פ:א2+ 13.מב1 מה:ד5! 14.פא3 ג3 15.ב:ג3 צב8+ 16.מא1 מהא5! 17.מ:א2 פד5 18.פה2 רה6 הלבן נכנע. מדוע? אנו מותירים לקוראים לגלות וכנראה ללא מאמץ מיוחד. 


יוליה שוויגר


נפומניאצ'י ניצח במוסקבה

התחרות העשירית לזכר מיכאל טל לא האירה פנים, לשון המעטה, לבכיר שחקנינו בוריס גלפנד.שרשרת של חמישה הפסדים רצופים שלחה אותו לבדידות מזהרת בתחתית.ועם זאת הוא לא נשבר ולאחר יום המנוחה התעשת ונפרד בתיקו משלושת יריביו האחרונים- טומאשבסקי, סווידלר ונפומניאצ'י. דווקא בסיבוב האחרון שמט בוריס סיכוי של ממש להיאבק על זכייה מול מנצח התחרות ולהשפיע בכל זאת גם על הפיסגה.     

הדירוג הסופי: יאן נפומניאצ'י (רוסיה) 6, אניש גירי (הולנד) 5.5, לבון ארוניאן (ארמניה) ווישי אנאנד (הודו) 5 כל-אחד, פטר סווידלר (רוסיה), לי צ'יאו (סין), ולדימיר קראמניק (רוסיה) ושחריאר ממדיארוב (אזרבייג'ן) 4.5 כל-אחד, יבגני טומאשבסקי 3.5 ובוריס גלפנד 2. 


ידיעות בקצרה


ארה"ב : בקטגוריה הראשית של קונגרס וושינגטון הוליכו בראש לפני הסיבוב התשיעי והאחרון ר"א גיל פופילסקי (ישראל), אב"ל ראופנג לי וא"פ דויד ברודסקי (שניהם ארה"ב) עם 6 מ-8 כל-אחד. דני רזניקוב היה מדורג עשירי עם 5 נקודות בין 52 שחקנים. 

צ'כיה: בתחרות קרלובה הפתוחה נטלו חלק 80 שחקנים. ניצח הפולני קספר גרלה עם 8 מ-9 לפני בן ארצו מסייה סוויירץ 7. הישראלי אורנן בר-אור דורג במקום ה-34 עם 4.5 נקודות. 

הולנד: ווחנינגן נפרדה בסיבוב השני של הליגה השנייה בתיקו 5:5 מבוורוויק. כתבכם נוצח על הלוח הראשון בידי דניס רוחראוק. כוכב וואחנינגן, ר"א יאן טימן,  נעדר מן המפגש. הוא גבר באותה עת במורמנסק שברוסיה 2.5: 1.5  בדו-קרב בן 4 משחקים קלאסיים על יריבו הוותיק, אלוף העולם לשעבר, אנטולי קרפוב. 

 

ספר חדש של אלוף ישראל 

בהוצאה הבריטית  Quality chess, ראה אור ספר חדש פרי הגותו ועטו של אלוף ישראל, ויקטור מיכלבסקי, Beating Minor Openings. הכותר החדש  מציע למשחק בכלים השחורים רפרטואר ברמה גבוהה כנגד כל   מסע ראשון הגיוני למעט 1.ד4 או 1.ה4. 

בהקדמתו מספר ויקטור על הנסיבות שהביאו ללידתו של הספר החדש. הוא בעצם החליף תפקידים עם חברו הטוב, רב האמן בוריס אברוך שנתבקש לכתוב ספר על האנטי-גרינפלד, שעה שהוא, ויקטור, היה אמור לכתוב ספר על ההגנה הסלאבית. בהתייעצות נוספת החליטו השניים בעצה אחת עם עם עורכי ההוצאה "לעשות הצרחה" והתוצאה היא שני ספרים מעולים כשהכותר הנוכחי הוא הרחבה של הנושא הבסיסי לכדי 584 עמודים המציידים את הקורא בכלים מעשיים להתמודדות אפקטיבית עם מגוון הפתיחות המינוריות. 

מיכלבסקי ממליץ לשחור על גישה שאפתנית המכוונת לכיבוש המרכז ומאבק להשגת יתרון ולא רק שוויון.המסעים המכוסים יותר מכל הם באופן טבעי 1.ג4 ו-1.פו3. כנגד האחרון המחבר מספק מגוון של תשובות המתירות מעבר, בשינוי סדר המסעים, למרבית פתיחות רגלי המלכה לרבות הפרק החשוב על האנטי-גרינפלד. 

הטכנולוגיה המודרנית  בשירות השחמט: מיודעינו, יזם השחמט הירושלמי וילי איקליקי, הציג בשבוע שעבר יישומון (אפליקציה) חדש - 

  המתואר כ"דרך הטובה והזולה ביותר ללמוד את תורת הפתיחות בטלפון החכם או הטאבלט שלכם"Echesspedia 

היישומון הזה הוא גירסה לייט של בסיס נתונים לכלים כבדים יותר אשר יופיע בהמשך השנה.  


למידע ותגובות: 

[email protected]