הישגים ישראליים מרשימים

עוד שבוע של הישגים ישראליים מכובדים בזירה הבינלאומית עם ניצחונות או שותפות לבכורה באיטליה, צ'כיה וספרד וסגנות מכובדת בלונדון.






אלוף ישראל לשעבר, רב אמן תמיר נבאתי, מצוי בכושר טוב מאוד. הוא אמנם החמיץ ממש בסיבוב האחרון את המקום הראשון בתחרות הפתוחה באורטיסיי, לאחר שהוליך בראש עד סמוך לסיום, אבל התעשת כמקצוען אמיתי והמשיך ללא דיחוי לתחרות איטלקית נוספת – המהדורה התשיעית של תחרות פורני די סופרה באלפים הדולומיטיים. 64 (!)שחקנים מעשרים מדינות התמודדו בקטגוריה הראשית, מהם שמונה רבי אמנים ואחד עשר אמנים בינלאומיים. הישראלי הוליך את הדירוג המוקדם ערב הפתיחה ואכן עמד בציפיות בחלקו, ללא הפסד, את הבכורה עם האוקראיני ר"א אנדריי סומתס, 7 נק' מ-9 כל-אחד.תמיר הוכרז כמנצח הרשמי הודות לעדיפות באיכות נקודותיו.  במרחק חצי נקודה משני הראשונים סיימו הברזילאי ר"א אלכסנדר פיר והספרדי אב"ל רנייר קסטלאנוס 6.5 כ"א. שחקננו פתח עם ארבעה ניצחונות, האט עם שלושה תיקו רצופים מול שלושת הדולקים בעקבותיו בדירוג הסופי וקינח שוב בניצחון ובתיקו בסיבוב האחרון מול רב האמן ההונגרי אטילה צ'אבה.מסע מוצלח בארץ המגף ככלות הכל.  

  

http://www.fideacademy.com/info-forni-di-sopra אתר רשמי: 

נבאתי והמלך בטקס הסיום.  צילום: אתר רשמי.

רודשטיין שני בלונדון 

בשנה שעברה נערכה באי מלטה תחרות ראווה  עם 10 רבי ורבות אמנים שצולמה במלואה בעבור הטלוויזיה בהפקה יוקרתית של המגישה אן ריצ'רדסון והפרשן ר"א סיימון וויליאמס, כדי להציג ולקדם את האיכויות הייחודיות של משחק המלכים בפני הציבור הרחב. השנה נערך האירוע המיוחד הזה במלון קראון-פלאזה בגאטוויק שבלונדון  בהשתתפות חמישה שחקנים וחמש שחקניות מן הצמרת העולמית, עימם נמנה גם הישראלי מקסים רודשטיין

התחרות נסתיימה בניצחונו המשכנע של ההונגרי מספר 1 ריצ'רד ראפורט עם 8 נקודות (!) בתשעה קרבות נקודה וחצי לפני רודשטיין, אשר הפסדו הבודד מול האנגלי נייג'ל שורט בסיבוב האחרון לא מנע ממנו את הסגנות. שורט עצמו סיים במקום השלישי עם 6 נקודות לפני הכוכב הנורבגי העולה אריאן טארי 5 והאוסטרלי דויד סמרדון. 

נשות התחרות נדחקו כולן למחצית התחתונה של הטבלה הסופית. האוקראינית מריה מוזיצ'וק, שזה לא מכבר איבדה את כיתרה העולמי (לסינית הו-ייפאן), סיימה שישית עם 4 נקודות, לפני אחותה הבכורה אנה ואלופת העולם לשעבר, הרוסיה אלכסנדרה קוסטניוק, 3.5 כל-אחת כשאת הדירוג נועלות בכירת שחמטאיות גרמניה אליזבט פהץ והשוודית מספר אחת וקשישת המשתתפים, פיה קרמלינג 2 כל-אחת.  

http://www.checkmate-show.com/ האתר הרשמי המסוגנן, גם אם לא ממש מעודכן, בהחלט שווה ביקור:


ר"א מקסים רודשטיין

קובו חילק את הבכורה בצ'כיה

האמן הבינלאומי הירושלמי הצעיר אורי קובו הוסיף למאזנו עוד הישג יפה כאשר חילק את המקום הראשון  במהדורה ה-11 של התחרות הפתוחה שננעלה בסוף השבוע בטפליצה שבצ'כיה עם שישה רבי אמנים. 179 שחקנים מ-30 מדינות ובכללם 17 רבי אמנים ו-23 אמנים בינלאומיים השתתפו באירוע. שותפיו של קובו לבכורה הם רבי האמנים סרגיי מובססיאן (ארמניה), יבגני וורוביוב (רוסיה), אלכסנדר בליאבסקי (סלובניה), אריק בלומקוויסט (שוודיה), ז'ירי סטוצ'ק (צ'כיה) ויורי סולודובניצ'נקו (אוקראינה) עם 7 נקודות בתשעה סיבובים כל-אחד. ההישג אינו מעניק ציון לתואר הרם כי עם יריביו של אורי נמנה רק רב-אמן אחד, שותפו האוקראיני סולודובניצ'נקו, ממנו נפרד בתיקו בסיבוב האחרון. עם קבוצת צוברי 6.5 נקודות נמנה גם הישראלי ר"א יבגני פוסטני, כוכב העבר האוקראיני אולג רומאנישין וגם שניים מן המבטיחים בכשרונות הצעירים כיום, הרוסי אלכסנדר דאנין וההולנדי יורדן ון-פורייסט. 

תחרות טובה היתה גם לאמן הבינלאומי הצעיר עומר רשף שצבר 6 נקודות ונפרד בתיקו בין השאר מבליאבסקי ובלומקוויסט. בסיבוב הלפני אחרון הוא נוצח בידי האמן הבינלאומי הישראלי הוותיק מרק ברקוביץ' שסיים אף הוא עם 6 נקודות והיה מועמד לחלוקת הבכורה אלמלא הפסדו בסיבוב האחרון לבליאבסקי. 

זוג ישראלי ותיק המבלה כבר הרבה קייצים בזירה האירופית הם האמן הבינלאומי בוריס מריאסין שצבר 5 נקודות ורעייתו האמנית הבינלאומית לודמילה צפנסקאייה שסיימה עם 4.5. ישראלים אחרים: אבי יעקב ונתן ברנשטיין 4 כל-אחד ועמנואל ממן 3.5. שישה מחברי המשלחת הישראלית לטפליצה היו שחקנים וותיקים שהעדיפו הפעם את האירוע הזה על פני אליפות אירופה לסניורים שנערכה בסמיכות מועדים בירוואן בירת ארמניה ואשר לא משכה אליה, לראשונה זה שנים, אף לא ישראלי אחד.

האתר הרשמי:  http://www.tepliceopen.cz

אורי קובו חוגג את הישגו עם גביע בפראג הבירה . צילום: פייסבוק

אורטובסקי חילק את הבכורה בספרד

רב האמן הישראלי מיכאל אורטובסקי, המתגורר בספרד, אינו מרבה להופיע בשנים האחרונות בזירה התחרותית השחמטית. על רקע זה מהווה הצלחתו בתחרות הבינלאומית הפתוחה ה-11 של אוטבו (ספרד) הפתעה נעימה. 126 שחמטאים משש מדינות, לרבות שבעה רבי אמנים התמודדו באירוע שנסיים בניצחונם המשותף של מיכאל בצוותא  עם רבי האמנים דניאל פורסן ודויד לארינו עם 7.5 נקודות מתשעה משחקים כל אחד. השלושה הקדימו בחצי  נקודה שבעה שחמטאים שהידוע שבהם הוא המדורג מספר אחת, רב האמן הפרואני חוליו גראנדה זוניגה. אורטובסקי  נחל הפסד בודד בסיבוב החמישי מול שותפו לבכורה פורסן, נפרד בתיקו משותפו השני לארינו וניצח בסיבוב האחרון את רב האמן המקומי אורלוויס פרז. 


ר"א מיכאל אורטובסקי

גביע נשיא הרפובליקה

קזחסטאן אינה מעצמה שחמטית מובילה אבל בסוף השבוע שחלף אירחה בירתה תחרות בזק חזקה במיוחד: הגביע האירו-אסיאתי של נשיא הרפובליקה. שעה שהצמרת העולמית הגבוהה היתה טרודה בלובן (בלגיה) בפרק נוסף בסבב הגדול של תחרויות מהירות ובזק, נתכנסו באלמטי, הגדולה בערים הקזאחיות, בצד 44 מקומיים מאושרים, 60 מן המהירים בשחקני ושחקניות שתי היבשות שלמדינה המארחת יש זיקה אליהן. לא פחות מ-57 רבי אמנים בני 28 מדינות  השתתפו באירוע שנערך במלון קארלטון-ריץ המפואר את הדירוג המוקדם הובילו שניים מחברי מועדון ה2800+ בדירוג העולמי: הרוסי יאן נפומניאצ'י (2846) והוויטנאמי לים לה-קוואנג (2805). . מישראל הגיעו אליו שחקנינו הבכירים בוריס גלפנד (2792 –מדורג רביעי) ואיליה סמירין (2659- מדורג 25). 11סיבובים נערכו בשני ימי התחרות כשבכל סיבוב התמודדו היריבים ביניהם פעמיים, בלבן ובשחור ובסך הכל 22 משחקים על קרן פרסים אטרקטיבית בת מאה אלף דולרים (30 אלף דולר פרס ראשון). 

 המנצח המפתיע היה דווקא שחקן לא כל כך ידוע, המדורג 23 ר"א פארוק אמונאטוב מרפובליקה אסייאנית אחרת של חבר העמים – טאג'יקיסטן. הוא צבר 16 נקודות כמו הפייבוריט נפומניאנצ'י שנטל את מדליית הכסף.  מדליית הארד נפלה בחלקו של הגיאורגי באאדור ג'ובאבה 15.5 לפני ולדימיר ארטאמייב (רוסיה) 15.5, סרגיי קריאקין , פטר סווידלר ( שניהם מרוסיה) וולדימיר אונישצ'וק (אוקראינה) 15 כל-אחד. גלפנד דורג במקום ה-14 עם 14 נקודות וסמירין במקום ה-45 עם 11.5. הרוסי אלכסנדר גרישצ'וק,שלוש פעמים אלוף העולם בשחמט בזק, הסתפק במקום ה-20 עם 13 נקודות. שתי השחקניות המצטיינות (מבין 16 בנות המין היפה באירוע) היו ההודית דרונאוואלי האריקה ואלופת העולם, הסינית הו-ייפאן, עם 12.5 נקודות. 

ביום שלאחר התחרות התכבד גלפנד (בצוותא עם רב האמן המקומי רינאט ג'ומבאייב) במשחק סימולטני שחתם את אירועי גביע נשיא הרפובליקה. 

שפע של סרטוני וידיאו מרתקים מן האירוע אפשר למצוא ביוטיוב למשל: 

 

 נועם גדסי צועדת בראש 

 בחלקידיקי (יוון) נערכות בימים אלה האליפויות הגילאיות של אירופה לתלמידים בקטגוריות לבני  7- 17 ובנות  7- 15 מ-21 ממדינות היבשת. ישראל מיוצגת באירוע בשבע קטגוריות. בתום הסיבוב החמישי הנציגה המצטיינת שלנו היא נועם גדסי שניצחה עד כה בארבעת משחקיה הראשונים וסיימה בתיקו את משחקה החמישי. בין הבנים צועד אוראל ריבשטיין במקום השני בין בני ה-7. הנהי תמונת המצב מנקודת המבט הישראלית במחצית הדרך: בנים גיל 7: אוראל ריבשטיין 4 מ-5  ; בנים9: מקס פבזנר3; בנים 11: איתן רוזן3; בנים 13: עמית גיטין3.5; בנים 15: תומר פיינמן2.5. בנות גיל 9: נועם גדסי  4.5 מ-5!  בנות 13: מאיה נוביק 2. 

יו"ר איגוד השחמט האירופי, זוראב אזמייפרשווילי, מברך את השחקנים.

ישראלים באגם הכסף

בתחרות אגם הכסף הפתוחה בסרביה משתתפים 72 שחמטאים מ-16 פדרציות ובכללם 14 רבי אמנים ו-13 אמנים בינלאומיים. את הדירוג המוקדם מוליך רב האמן הטורקי סואט אטאליק (2572)לפני שורה של רבי אמנים סרביים. בתחרות משתתפת גם קבוצה של שחמטאים ישראלים שהבכיר שבהם הוא א"פ דויד גורודצקי. בתום הסיבוב השלישי הוליכו בראש הסרבים ר"א ניקולא נסטורוביץ' וגויקו ווסיניץ' עם 3 נקודות כל-אחד, לפני הסרבים רבי האמנים לייטהיים, דמליאנוביץ' וקובאצ'ביץ'ואב"ל ראדובאנוביץ', ר"א סרגיי קספארוב (בלארוס), אב"ל אומוט אטאקיסי (טורקיה) ויובאן מילוביץ' (מונטנגרו) 2.5 כל-אחד. לישראלים מתן ודויד גורודצקי 2 נקודות כל-אחד, לפני יאיר פרחוב 1.5, יואב מיליקוב1 ואלכסנדר זלאטין 0.5.  דויד ניצח בסיבוב השני את אב"ל צווטקוביץ' ובסיבוב השלישי נפרד בתיקו מר"א מרקוביץ'. בסיבוב הרביעי הוא מתמודד מול ר"א מישה פאפ. מתן ניצח בסיבוב הראשון את אב"ל קונטיץ'. 

ניצחון מהיר

התחרות הפתוחה של מועדון השחמט בעיר ההולנדית הילברסום נערכה במתכונת סופשבועית בשלוש רמות ואירועים נלווים מגוונים. התחרות הראשית (78 משתתפים) נסתיימה בניצחון הולנדי מרובע של האמנים הבינלאומיים יאן ווילם ון דה חרינדט וקון ליינהאוטס ואמני פיד"ה הוגו טן הרטוך ותומאס ביירדסן עם 5 נקודות מ-6 כל-אחד בהותירם מאחוריהם שלושה רבי אמנים מאוכזבים.  

מאוכזב יצא גם כתבכם המשוטט שנאלץ להסתפק ב-3 נקודות לאחר שלא הצליח לממש ואפילו להרוס עמדות מבטיחות מאוד מול שני אמני הפיד"ה בקווארטט המנצח. 

משחקי מן הסיבוב הראשון מול שחקן מקומי בשם טינגה הגיע לאחר המסע ה-17 של השחור לעמדה שלפנינו: 



העמדה היא זכויה ללבן ביותר מדרך אחת. למרות בעיות ראייה (תרתי משמע)  שמהן סבלתי לאורך האירוע, לא התקשיתי במימוש. ובכן, תרגיל בסיסי לקורא לשם שינוי: מהי הדרך המהירה ביותר לניצחון? הפתרון בדיווח הבא אבל כנראה שלא ממש תזדקקו לו.