שבעה ישראלים באליפות אירופה

שבעה ישראלים באליפות אירופה ליחידים. מדליית זהב לרודשטיין. ישראלים בשטוקהולם ובמיורקה ועוד.






האליפות ה-17 של אירופה ליחידים נפתחה ביום חמישי בגיאקובה (קוסובו) בהשתתפות 245 שחמטאים מ-39 פדרציות. 103 מן המשתתפים הם רבי אמנים ו-29 מהם- אמנים בינלאומיים.למדינה המארחת 88 נציגים לפני רוסיה-18, אוקראינה 15 וטורקיה 14. חמשת חברי מועדון ה-2700+ מובילים את הדירוג המוקדם: 1. דויד נווארה (צ'כיה) 2735 2.ראדוסלאב וויטאשק(פולין) 2722 3.ניקיטה ויטיוגוב (רוסיה) 4.רוסלאן פונומאריוב (אוקראינה) 2715 5.פרנציסקו וואלחו(ספרד) 2700 . לאחר ארבעה סיבובים הוליכו בראש הפולני ראדוסלאב וויטאשק , הרוסי ארנסטו אינארקייב והגיאורגי באאדור יובאבה עם מאזן מושלם, לפני שמונה רבי-אמנים עם 3.5 נקודות כל-אחד ובראשם מוביל הדירוג המוקדם דויד נווארה. לאלוף אירופה דאשתקד (ירושלים 2015, זוכרים?) הרוסי יבגני נאייר 3 נקודות. 

שבעה ישראלים משתתפים באליפות: לתמיר נבאתי 3 נקודות;אביטל בורוחובסקי 2.5; יבגני פוסטני, אילון נקר, שקד תפארת 2 כל-אחד; משה גל ונתן בירנבוים 1.5 כל-אחד. לפוסטני, בכיר שחקנינו באליפות, היתה פתיחה איטית ולא רגילה אצלו: שני ניצחונות צפויים למדי ושני הפסדים (מול רבי האמנים קובאלב וסטוצ'ק).נבאתי יחידי ללא הפסד לאחר ניצחון ושני תיקו מול שלושת האמנים הבינלאומיים החזקים עימם התמודד. לשאר נציגינו אין בינתיים שום הישג הראוי לציון מיוחד. בקרב הישראלי המרכזי של הסיבוב החמישי מתמודד היום, יום שלישי, אביטל בורוחובסקי בכלים השחורים מול אלוף אירופה לשעבר הגרמני-רומני ניסיפיאנו. 


נתן בירנבוים (ימין) מול הכוכב הנורווגי לודוויג ג'ון האמר בסיבוב הפתיחה (אתר רשמי) 

אתר רשמי: 

http://eicc2016.com

בכירינו בלטו בשטוקהולם


בירת שוודיה אירחה תחרות בינלאומית גדולה וחזקה לרגל מלאות 150 שנה להתאחדות השחמט בבירה השוודית . 306 שחקנים מ-36 פדרציות נטלו חלק באירוע מהם 34 רבי אמנים  ו-13 אמנים בינלאומיים.כמה מטובי השחמטאים המקומיים נעדרו מן האירוע אבל את ישראל ייצגו בו רבי האמנים יבגני פוסטני,איליה סמירין,אלון גרינפלד וויקטור מיכלבסקי והאמנית הבינלאומית מרסל אפרוימסקי. צמד המנצחים היו הפייבוריט הרוסי דמיטרי אנדרייקין וההודי ב. אדהיבאן עם 7.5 נקודות בתשעה סיבובים שוויצריים.שניהם היו היחידים בצמר הגבוהה שניצחו בסיבוב האחרון (ההודי גבר על ויקטור). אלון גרינפלד ואיליה סמירין היו שותפים לחלוקת הסגנות, במרחק חצי נקודה מן המנצחים לאחר שהקרב ביניהם נסתיים בתיקו.איליה דורג שלישי ואלון עשירי בצוותא עם הלטבי אלכסיי שירוב שרשם באירוע כמה ניצחונות מבריקים. פוסטני ומיכלבסקי הסתפקו לבסוף ב-6.5 נקודות  כ"א (מקומות 16 ו-17). מרסל זכתה להישג נאה כשצברה 6 נקודות ורשמה בין השאר ניצחון על רב האמן הגרמני הצעיר אלכסנדר דונצ'נקו. הכוכב ההולנדי העולה בן ה-16  יורדן ון פורייסט צבר 7 נקודות  וצעיר רבי האמנים בעולם, האמריקני סמואל סביאן (15) 6.5. 

כוכבי התחרות בשטוקהולם 


מדליית זהב לרודשטיין

רב האמן הישראלי מקסים רודשטיין היה שותף לניצחון קבוצתו מן העיר סנקט פטרסבורג  פרש הארד באליפות הקבוצתית ה-23 של רוסיה שנערכה בסוצ'י בשש קטגוריות: ליגת העל, ליגה ראשונה, נשים, סניורים, נערים ונערות. 5 קבוצות נטלו חלק בקטגוריית העל כשכל קבוצה מתמודדת פעמיים עם כל אחת מארבע יריבותיה. פרשי הארד, עם שישה ניצחונות, תיקו והפסד, צברו 13 נקודות קבוצתיות והקדימו בנקודה קבוצתית את יריבתם המוסקבאית המושבעת ש.ס.מ. (ממנה נפרדו בתיקו 3:3) 12, סיביר נובוסיבירסק 10, סאמארה 5, ו"צריח" מן הרפובליקה הטאטארית 0. בשורות הקבוצה המנצחת הופיעו רבי האמנים סווידלר, דומינגז, ויטיוגוב, בו קסיאנג'י, מטלאקוב, רודשטיין, פדוסייב וחאירולין. מקסים שותף בשישה מפגשים בהם צבר 3.5 נקודות כאשר כל יריביו היו רבי אמנים. הוא גבר על קוקארב ויעקוביץ', נפרד בתיקו ממלאחוב, ופעמיים מחסנגאטין ונחל הפסד בודד מול רובלבסקי. השחקן המצטיין באירוע לפי מספר נקודותיו היה יאן נפומניאנצ'י (מוסקבה) עם 5 מ-7.אלוף העולם לשעבר ולדימיר קראמניק כיכב על הלוח הראשון של "סיביר" עם 4 מ-5. סרגיי קריאקין הסתפק ב נקודה מ-3 על הלוח הראשון של מוסקבה. 


מקסים רודשטיין משפר את משחקו העמדתי בעזרת רב-המכר של בוריס גלפנד (פייסבוק). 


ישראלים  צעירים במיורקה

שני אמנים בינלאומיים ישראלים צעירים השתתפו בתחרות בינלאומית פתוחה וחזקה, החמישית במניין, בארנאל דה לוסמאחור שבאי הספרדי מיורקה. 178 שחמטאים מ-33 פדרציות נטלו חלק באירוע מהם 22 רבי אמנים, 3 רבות אמנים ו-22 אמנים בינלאומיים. המנצח היה  הפרואני חוליו גראנדה זוניגה הוותיק שהדהים שוב עם 8.5  נקודות מתשעה קרבות לאחר שגבר, בין השאר על 5 רבי אמנים ו-2 אמנים בינלאומיים וקבע ביצוע תחרותי של 2851. הוא הקדים בנקודה וחצי(!) את הדולקים בעקבותיו, רבי האמנים רומיין אדוארד (צרפת), אלכסנדר רחמנוב (רוסיה), מישה פאפ (סרביה), אלן סטיג ראסמוסן (דנמרק), פליקס לוין (גרמניה), סרגיי פדורצ'וק (אוקראינה) והאמן הבינלאומי הגרמני פראנק בקר 7 כ"א. האמן הבינלאומי הישראלי אורי קובו נמנה עם קבוצת צוברי 6 נקודות. הוא פתח היטב עם 5 מ-6 אך נחל שני הפסדים רצופים והתנחם בסיבוב האחרון בניצחון על רב האמן האוקראיני הוותיק רוסלאן פוגורלוב. האמן הבינלאומי עומר רשף סיים עם 5.5 נקודות   ועם תוצאה בולטת אחת: תיקו מול רב האמן הספרדי מרק נרסיסו בסיבוב הרביעי.  


עכשיו גם מארגן 

עוד ישראלי שמככב כבר שנים רבות בספרד הוא רב-אמן ארתור קוגן המתגורר עם משפחתו בטראגונה (קאטלוניה) ומוכר גם כמאמן פופולארי, אבי אסכולת או- לה -לה - צ'ס ולוחם חסר מנוח ברמאי השחמט. הוא גם פעיל בהתנדבות מלאה כנשיא מועדון השחמט בעיר הקטאלונית סאלואו.בשבוע שעבר ארגן המועדון בניהולו של ארתור הבלתי נלאה פסטיבל שחמט ראשון בתולדותיו. בסופשבוע אחד נהנו באי הפסטיבל מתחרות פתוחה לחובבים בת 6 סיבובים ושפע של אירועים נלווים: תחרות בזק לילית, הרצאת או-לה-לה על קארלסן וקריאקין, תחרות מהירה לילדים בפארק וחידון טריוויה. למעלה ממאה שחקנים מכל רחבי ספרד ומחמש ארצות נוספות השתתפו בפסטיבל. בתחרות הראשית השתתף גם שחקן ומדריך ישראלי ותיק, רוני שרף ממועדון הרצליה, שסיים במקום הרביעי עם 4.5 נקודות והוכתר גם כסניור (50+) המצטיין.  המנצח היה הספרדי ...ישראל קאמפוס אולאייה עם 5.5 נקודות. ועוד הקשר ישראלי לאירוע: צחי שלו ובת טיפוחיו, טכנולוגיית הצ'סויז'יון, טיפלו בשידור חי של המשחקים. שכרו של מנהל הפסטיבל , מסכם ארתור:"... מאה פרצופים מחייכים"... מה עוד תבקש?


רוני שרף ראשון משמאל; צחי שלו עם המחשב ברקע.


גלפר: אנו ערוכים ומוכנים למאבק בהונאה

סגן נשיא הפיד"ה, הישראלי א"פ ישראל גלפר, הוא גם יו"ר הועדה למלחמה בהטיית משחקים (או הונאה) בשחמט. בראיון שערכה עימו אנסטסיה קרלוביץ בעת ביקור נשיאות הפיד"ה בבאקו בירת אייזרביז'אן כדי לעקוב אחר  ההכנות לאולימפיאדה הקרובה, סקר גלפר את האמצעים שהפיד"ה מיישם כנגד התופעה: 

"...למרבה הצער הנושא מקבל משנה חשיבות בשנים האחרונות. לנוכח ההתפתחות המהירה של טכנולוגיות התקשורת (בטלפונים ניידים, שעונים ואפילו משקפיים)אנו ניצבים בפני תופעה שאין כבר אפשרות להתעלם ממנה. אנו מנסים לאזן בין רצוננו להיאבק כנגד הרמאים ובה בעת לא ליצור אווירה לא בריאה בעולם השחמט. אין לנו רצון להיראות כמשטרה המגיעה לכל אירוע ובודקת כל אחד..." 

באולימפיאדה הקרובה ננקוט בכמה אמצעי זהירות. יהיו כמובן שערי בטיחות שגם ישמיעו צפצוף אם מישהו יישא אביזר זעיר כלשהו בכיסו. השחקנים לא יורשו להביא טלפונים ניידים, שעונים או עטים.עטים יספקו המארגנים. 

החלטנו שלא תהיה השהיה של השידור החי (הננקטת בדרך כלל כדי להקשות על עזרה חיצונית) כדי לא לפגוע בתמסורת השוטפת של המשחקים. חשוב לנו עניינם של מירב הצופים באירוע מכל רחבי העולם. 

ברצוני לציין שכל הקרבות ייבדקו גם על-ידי התוכנה של פרופסור רייגן, השייכת לפיד"ה, אם יורגש בבירור שמישהו משחק  הרבה מעל לרמתו. או-אז ידווח על כך לשופט הראשי כדי לערוך בדיקה מיוחדת. 

אנו ערוכים ומוכנים!אין פירוש הדבר שאיש אינו מתכוון להונות...אולי הרמאים פקחים מאיתנו, אולי הם מתקדמים יותר. נקווה שלא כך ושהאמצעים הננקטים יכסו את כל אפשרויות ההונאה התיאורטיות העשויות לצוץ". 

הראיון המלא באנגלית מאתר הפיד"ה: 

http://www.bakuchessolympiad.com/news/20/41


ישראל גלפר משיב לשאלות המראיינת אנסטסיה קרלוביץ בבאקו (אתר רשמי) 


תחרות היובל

כתבכם חגג בחודש שעבר את יום הולדתו ה-64 שהוא יובל שחמטי מיוחד (גם לדעת החיפושיות...) וגם בדיוק 50 שנה לפעילותו כשחקן תחרותי, מחבר בעיות וסיומים, מארגן אירועי שחמט וקומפוזיציה, מדריך ומאמן וגם עיתונאי וסופר שחמט. ביוזמת ובנוכחות ידידיו משכבר הימים,ובראשם אמציה אבני, נערכה לו מסיבת יובל מרגשת בבית השחמט ברמת –אביב, אבל גם תחרות חיבור אטיודים בינלאומית בשיפוטו של חתן השמחה. קרן פרסים נאה נתרמה בידי ידידים ותיקים ונדיבים. 60 סיומים מקוריים מפרי רוחם של 47 מטובי המחברים בעולם הוגשו אנונימית לשיפוט והתצוגה בכללה הרשימה באיכותה הגבוהה. מלאכת השיפוט והדירוג לא היתה קלה ו-18 יצירות מעולות מצאו לבסוף את דרכן לדו"ח השופט. שלושת הפרסים הראשונים, כמה לא מפתיע,  היו משל מחברים רוסיים כשאת ליבו של כתבכם שבתה, בין השאר, היצירה הבאה משל מי שנחשב בעיני רבים לטוב במחברים בני זמננו, המוסקבאי אולג פרבאקוב

הלבן נוסע וזוכה. הפתרון: 1.צב1 רה2

 [או: 1...רג2 2.צו1 ו2 (2...מח2 3.צ:ו3 רד1 4.פח4!) 3.מו3 מח2 4.פה5! וזוכה]

 2.פח4!! רה5+!

 [2...ר:ד3 3.צח1מט!]

 3.מ:ה5 ר:ד3

 [3...ו2 4.צח1+מז4 5.פו5 ר:ד3 6.פה3+ מו3 7.מד4 +-]

 4.צד1! 

התעייה תימאטית: 4.צח1+? מז3 5.מד4 רג2 6.מה3 ו2 7.פו3 רה4!! הקרבת הרץ השני 8.מ:ה4 מז2 9.צח2+ מז3 10.צח1 מז2 תיקו עמדתי. לא יצלח גם 4.צב3? רג2 5.צג3 מ:ח4 6.צ:ג2 מז3=

 4...רה2  5. צח1+ מז4 6.פו5 ו2 7.פה3+ מו3 

או 7...מז3 8.צא1 מו3 9.מד4 רב5 10.צב1 רא6 11.צב6 רה2 12.צו6+ וזוכה. 

8.צח3 מט! 

מן הדו"ח: "מהלומות טקטיות הדדיות מסתיימות במט אידיאלי בעקבות שתי סגירות עצמיות. ההקרבה השקטה והמהממת 2.פח4!! יוצרת איום הד למט הסופי והמסע הדק 3.צד1! כמו גם צמד הקרבות הרצים , כל אלה הופכים את האטיוד לפנינה של ממש במיטב הסגנון הרומנטי החביב עלי במיוחד!"


את הדו"ח המלא אפשר למצוא בגיליון החדש של "וריאנטים", בטאון האיגוד הישראלי לקומפוזיציה שחמטית שהיה שותף בכיר לארגון האירועים וגם כאן:  

http://arves/arves/index.php/en/


הזמנה לתחרות

אירוח בחדר זוגי במלון פוליספורט מוצע לשני שחקנים ישראלים מהירי החלטה בדרגת אמן בינלאומי ומעלה באליפות הולנד הפתוחה בעיירה דירן ב-25 ביולי -4 באוגוסט 2016. פרטים על האירוע אפשר למצוא כאן:

http://www.schaakbond.nl/wedstrijdschaak/kalender/2016/open-nk

 המעוניינים מוזמנים לפנות ללא דיחוי אל המארגן: 

[email protected]