משחקי הגמר של אליפויות הנוער הגילאיות 2016

סיכם: לאון לנדה






 בחופשת חג הפסח התקיימו בכפר סבא משחקי הגמר של אליפויות הנוער של ישראל בשחמט לגילאים 8-18.

 

התחרויות היו מרתקות ורוויות מתח ובכולן נקבע האלוף בסיבוב האחרון של התחרות, סיבוב 7 בגילאי 8 ו-18 וסיבוב 9 בכל האחרות.

 

בטקסי הפתיחה והסיום ברכו את המשתתפים יו"ר איגוד השחמט דני פורת והמנכ"ל, גיל בורוחובסקי, מנהל מחלקת הספורט בעיריית כפר סבא, שאול מיטלברג, יו"ר וועדת הנוער ליאור אייזנברג ויו"ר מועדון השחמט כפר סבא, עמירם קפלן. 


 מספר השחקנים הכולל 186, כאשר באליפות גיל 18 השתתפו 8 שחקנים בשיטת ליגה ובכל האחרות כ- 20-50 שחמטאים, שהעפילו למשחקי הגמר על סמך הישגיהם בתחרויות הגילאיות המוקדמות, או על פי הזמנה אישית מוועדת הנוער, בגין מד הכושר הגבוה יחסית שלהם.

כל התחרויות, מלבד זו עד גיל 8, מדווחות לפידה למד כושר בינלאומי וכמובן גם לישראלי.


הנהלת התחרות, בראשות לאון לנדה, אפשרה למאמנים, מדריכים, הורים ומלווים אחרים לשהות בחדר המשחקים כמעט עד גמר המשחקים, תוך קביעת נהלים והקפדה עליהם מצד שופטי התחרויות. ההוראות בתמצית קבעו שמלווה, מכל סוג, לא יכול לעמוד מול השחקן שיש לו קרבה אישית אליו, או בקרבה פיזית גם מאחוריו; כמו כן, נאסר על שחקנים לדבר עם כל נוכח באולם או מחוצה לו, על כל נושא, אלא באמצעות שופט. ההתרשמות הכללית הייתה שלא נגרם נזק ספורטיבי ולא נוצר מתח בעקבות החלטה זו, שמאפשרת, בין השאר למאמנים, לראות במו עיניהם את התנהגות החניכים שלהם במצבי לחץ, בעיקר בשלב הסופי של משחקיהם.  

מומלץ לוועדת הנוער לקיים דיון פרטני על אימוץ הנוהל בנושא זה, כולל דרישה ספציפית מהשופטים לגלות ערנות מרבית, על מנת שניתן יהיה להשריש אירוח סביר של אורחים ומלווים, בלי לפגוע באווירה ובכשרות התוצאות.

כמו כן, מומלץ לוועדה לשקול העלאה לשידור של המשחקים בלוחות הראשונים ,בו זמנית בעת קיומם. 

כללית, כל שלבי התחרות התקיימו באווירה רגועה וספורטיבית, כאשר השופטים נדרשים להתערב במקרים ספורים בלבד.

 

גילאי 8 29 משתתפים): אוראל ריבשטיין מראשון לציון הינו אלוף ישראל החדש על גיל 8, השיג 6.5 נקודות מתוך 7, ויש לציין שאוראל יוכל לשחק בגיל זה גם בשנה הבאה.

במקום השני סיים גיא צירילמן ממועדון חיפה עם 5.5.נקודות ואחריו, עם 5 נקודות לפי הסדר: יונתן אוריצקי, יאיר וויסברג, יניב מדובוי,רוי וגמן ודורי רובינשטיין.


גילאי 10 (35): יהלי סוקולובסקי מקריית אונו הינו אלוף ישראל עד גיל 10, לאחר שאגר 7.5 נקודות מתשעה משחקים.  יהלי הינו דוגמא אחת מני רבות לרמה הגבוהה של החניכים במועדון שלו. גם הזוכה במקום השני, עדו מזרחי שהשיג 7 נקודות הינו ממועדון קריית אונו. איתן רוזן ממועדון ראשון לציון השיג 6.5 נקודות ואחריו עם 6 נקודות סיימו, לפי הסדר: גיא לוין, ליעם קופלןף, ליאם טל שחר, בני איזנברג ואינדי בר.

 

גילאי  12(51): אחת התחרויות המרתקות מבחינת העניין במשחקי שחקני הצמרת. שוהם רביבו כהן ממועדון ירושלים הינו אלוף ישראל עד גיל 12 בהשיגו 7.5 נקודות, כמו גם ליאור מוסיוק ממועדון אשקלון, שפיגר אחריו בשובר השוויון. יניב יובל מתל אביב עם 6.5 נקודות סיים שלישי. 6 נקודות אגרו יניב סולומון, אסיף סולומון, ינאי בן ארי, יואב מיליקוו ויגור סטוליארסקי.


גלאי 14(40): עדו גורשטיין מכפר סבא הינו אלוף ישראל עד גיל 14, בהשיגו 7.5 נקודות, לפני אור גלובוס ממועדון רמת גן, עם 6.5 נקודות. אלישע לוקין ממועדון ירושלים, ששהה מספר סיבובים רב בצמרת העליונה, השיג 6 נקודות, כמו גם תומס ספיטקובסקי, סטיבן סלובודינסקי ויאיר פרחוב.  

 

גילאי 16(23): סער דרורי ממועדון רמת גן הינו אלוף ישראל לגילאי 16 עם 7 נקודות, לפני שקד תפארת ממועדון נתניה שאגר 6.5 נקודות. במקום השלישי אריאל ארנברג ממועדון כפר סבא, עם   6 נקודות, כמו גם דן פולג ממועדון השחמט נתניה. אדר עידן, אור ברונשטיין וגיל ברק השיגו 5.5 נקודות.


גילאי 18(8): מיכל להב ממועדון ראשון לציון יצרה היסטוריה קטנה, בהיותה הנערה הראשונה שזוכה באליפות לגיל זה בתחרות מעורבת. מיכל השיגה 5.5 נקודות משבעה משחקים, לפני רמון טריגר ממועדון אשדוד עם 5 נקודות ומשה פרידלנד ממועדון פתח תקוה עם 4 נקודות.

 

השופטים ומנהלים באליפויות: ירון לניק – שופט ראשי, לאון לנדה -  מנהל ראשי, אסי פילוסוף, יהודה ארנטרוי, יואל לוי וערן לפושניאן, שהיה גם אחראי לזיווגים ולהגרלות.


יש לציין פעילים נוספים ממועדון כפר סבא, שסייעו להצלחת האירוע: אהוד גולדברג, נימי כספי, אדם ז'ימאלוב, ניק גרבר, אביב טילינגר וסינתיה, אמו של אינדי בר.

 

בטקס הסיום, ברכו ראשי האיגוד את פעילי מועדון השחמט כפר סבא בגין האירוע המוצלח.