ואסילי איבנצ`וק – מנצח האליפות הבינלאומית של אשדוד

תחרות המאסטרס של איגוד מקצועני השחמט הבינלאומי נסתיימה בשבוע שעבר במרכז כיוונים באשדוד. היתה זו תחרות ההזמנה החזקה ביותר שנערכה אי פעם בישראל עם 12 רבי אמנים בכירים בעלי שם עולמי ובכללם שלושה מטובי שחמטאי ישראל ומועדון אשדוד, שהתמודדו על קרן פרסים בסך 41.000 דולר.






התחרות נפתחה ביום שני שעבר במעמד ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי וחה"כ עודד פורר הפעיל בשדולה למען קידום השחמט בכנסת.המברכים הדגישו את חשיבות הספורט והשחמט לעיר המארחת, העלו על נס את הישגי מועדון השחמט של אשדוד וציינו את הצורך הדחוף בהגדלה משמעותית של התמיכה הממשלתית בענף.  לאחר טקס הפתיחה החלו במקום משחקי המוקדמות. 12 המשתתפים חולקו לשני בתים והתמודדו ביניהם במשך יומיים על ארבעת המקומות בחצי הגמר- הפיינל פור- במשחקי שח-מהיר בקצב של 15 דקות לשחקן עם תוספת של 10 שניות לכל מסע. המשחקים הועברו בשידור חי לכל רחבי תבל ואלפי חובבים צפו בהם. תוצאות המוקדמות : בית א': בוריס גלפנד (ישראל) ויאן נפומיאצ'י (רוסיה) 3.5 כ"א; דימיטרי יקובנקו (רוסיה) וגאדיר גוסיינוב (אייזרביג'ן) 2.5 כ"א; סם סביאן (ארה"ב) 2;  קיריל גאורגייב (בולגריה) 1. 

בית ב':  ואסילי איבנצ'וק (אוקראינה) 3.5; אטיין באקרו (צרפת) 3; איליה סמירין (ישראל), פאבל אליאנוב (אוקראינה) וריצ'ארד ראפורט (הונגריה) 2.5 כל-אחד; אמיל סוטובסקי (ישראל) 1.

ר"א בוריס גלפנד מול ר"א דמיטרני יקובנקו בפתיחת שלב הבתים.

ר"א יאן נפוומניאשי בדרך לניצחון על צעיר המשתתפים - סם סביאן בן ה14 מארה"ב, שסיים עם 2 נקודות (ללא אף תיקו) והרבה כבוד.

 ביום רביעי נערכו במרכז כיוונים שני דו-קרבות בני שני משחקים עם ארבעת המעפילים מבתי המוקדמות לשלב חצי הגמר. בדו-קרב האחד התמודד המנצח של בית ב' במוקדמות, האוקראיני וסילי איבנצ'וק, מול השני בבית א', הרוסי יאן נפומניאצ'י. בקרב הראשון הקריב הרוסי, בכלים השחורים, פרש בעבור שני רגלים וסיכויי התקפה, אך נאלץ לבסוף להסתפק בתיקו ע"י שח-חוזר.בקרב השני החמיץ נפומניאצ'י זכייה כפויה ונאה במציעה. תחת זאת התפתה שוב להקרבת פרש מצודדת שנראתה מבטיחה אך למעשה הובילה למבוי סתום ובעקבותיו להפסד שחתם את תוצאת הדו-קרב- 1.5: 0.5 לטובת איבנצ'וק. 

הדו-קרב השני  בו התמודד מנצח בית א', הישראלי בוריס גלפנד מול השני בבית ב',הצרפתי אטיין באקרו, היה דרמטי עוד יותר. במשחק הראשון החמיץ גלפנד תחבולה פשוטה למדי של יריבו, שהותירה את הישראלי בגרעון צריח. בקרב השני חזר גלפנד לעצמו, זכה ברגלי בשלב מוקדם ומימש את יתרונו במשחק סבלני בהשוותו את הדו-קרב ל-1:1.לשבירת השוויון נדרשו אפוא שני קרבות בזק של 3 דקות לשחקן עם תוספת של 2 שניות למסע אבל גם כאן נשמר השיויון לאחר 1:1.ההכרעה הושגה בסיוע האמרגדון האכזרי.גלפנד, בכלים השחורים, השיג יתרון עצום של צריח ופרש אבל עבר על הזמן ולאכזבת אוהדיו הרבים נשר מן המירוץ. בסיכום 3: 2 לטובת באקרו. 

וסילי איבנצ'וק ואטיין באקרו העפילו אפוא לגמר בן ארבעה קרבות. 

גמר חד-צדדי 

הגמר היה שייך כבר כולו לאוקראיני מס.1 שלא התקשה יתר על המידה ואף לא נזקק לקרב הרביעי. המשחק הראשון, עם איבנצ'וק בכלים הלבנים, התנהל על פסים רוגעים יחסית של הפתיחה הספרדית כשלפתע, בעקבות חילופי כלים סיטוניים, מצא עצמו השחור בגרעון של שני רגלים בסיום צריחים חסר תקווה.הקרב השני התנהל בנוסח חריף של הגנת גרינפלד עם סיכויים הדדיים כאשר הלבן, במקום לשפר את עמדת פרשיו, שלח את מלכתו לציד רגלים מפוקפק באגף המלכה. עקב כך ניתנה לשחור השהות הנחוצה לפתח מתקפת נגד במרכז שמולה לא היתה ללבן הגנה ראויה. הוא ניסה להקל על הלחץ באמצעות חילופי מלכות אבל גם אז היתה ידו של איבנצ'וק על העליונה הודות לריתוק בלתי נעים על הטור המרכזי שלמעשה הכריע את הכף ו-2: 0. עתה נזקק איבנצ'וק לתיקו אחד בלבד בשני הקרבות הנותרים. למעשה הוא השיג עמדת ניצחון ברורה גם במשחק השלישי אך הסתפק בתיקו שהבטיח לו את הבכורה הבלתי מעורערת ופרס נאה בן 10 אלפי דולרים. כמדורג מספר אחת היה איבנצ'וק הפייבוריט הטבעי אבל ראוי לציין שצלח את הדרך אל התואר ללא הפסד. 

בטקס הסיום בירך דני פורת,  היו"ר הנכנס של הנהלת האיגוד, את המשתתפים על רוח הלחימה,הודה לעיר המארחת על התמיכה המתמשכת בענף והזכיר גם את האתגרים הלא פשוטים העומדים בפני ההנהלה החדשה. 

אמיל סוטובסקי בירך כנשיא איגוד המקצוענים הבינלאומי שהיה שותף מלא במלאכת ארגון האירוע המוצלח והעניק את הגביע למנצח התחרות. זה מצידו ציין את האווירה הנעימה והאירוח המצוין וגם קורטוב של מזל שעמדו לצידו בדרך לבכורה.


אירועים נלווים

ביום רביעי נערכו באשדוד גם האירועים הנלווים לתחרות הבינלאומית בנוסף למוקדמות אליפויות הנוער לגילאיהן.  118 נערים ובוגרים התמודדו מול חמישה רבי אמנים מנוסים אשר לא התקשו להביסם בכל הלוחות למעט תיקו אחד. צעיר רבי האמנים כיום בעולם, נער הפלא האמריקני, האמריקני סם סביאן (14),  התמודד במועדון השחמט אשדוד במשחק סימולטני עם שעונים מול שישה מן הכשרוניים שבין שחקני הנוער בישראל. העימות נסתיים בניצחונו של סביאן בשיעור 5: 1 לאחר ששניים מן הנערים חילצו ממנו בתיקו: יאיר פרחוב וליאור מוסיוק. רב האמן הבולגרי קיריל גאורגייב נשא במועדון הרצאה מאלפת. 

סימולטני רב משתתפים

 בראש הוועדה המארגנת של האירוע הייחודי והמוצלח עמדו משה שלו, יו"ר האיגוד הישראלי לשחמט ומנהל האגף לחינוך בעיריית אשדוד מר יהודה פרנקל שהם גם מייסדי מועדון השחמט המצליח של אשדוד .המשחקים הועברו בשידור חי לרחבי תבל באמצעות טכנולוגיית "צ'ס וויז'ן" בניהולו של צחי שלו. 

עוד פרטים על התחרות ומשתתפיה וכן קרבות ותמונות אפשר למצוא באתר הרשמי: 

www.acpmasters.com 

התחרות זכתה להדים רבים ומצולמים בתקשורת העולמית המקוונת וסוקרה בהרחבה באתרים המובילים. הנה כמה דוגמיות מים המאמרים:

http://en.chessbase.com/post/ivanchuk-wins-acp-masters-in-ashdod 


http://www.chessdom.com/ivanchuk-dominated-the-acp-masters-in-ashdod/


http://e3e5.com/article.php?id=1738 


http://www.europechess.org/vassily-ivanchuk-dominated-the-acp-masters-in-ashdod/ 


https://chess24.com/en/read/news/ivanchuk-storms-to-victory-in-the-acp-masters