ישראלים בחולות הזהב

נמשך רצף ההופעות הישראליות בזירה הבינלאומית והקיץ עמוס האירועים רק החל. אתם בהחלט מוזמנים לחלוק עימנו ועם הקוראים מחוויותיכם.






                                                 ישראלים בחולות הזהב    

מאת יוחנן אפק

בבולגריה נערכות בחודשי הקיץ תחרויות פתוחות חזקות, הפעם בצל הסערה השערורייתית התורנית העזה הפוקדת את האיגוד המקומי ושעליה מדווחים בהרחבה אתרי השחמט המובילים וגם הרשתות החברתיות. בחולות הזהב ,האיזור התיירותי של עיר החוף ורנה, כבר התארחו אירועי שחמט חשובים לרוב, לרבות אולימפיאדת השחמט בשנת 1962 בה נטלה חלק גם ישראל. לכתבכם זכורים היטב קונגרס הקומפוזיציה ואליפות העולם לפתרון בעיות בשנת 1982אליהם הגיע (בצוותא עם אורי אבנר המנוח) היישר מן המלחמה בלבנון.

 אור לאתמול נסתיימה שם התחרות הבינלאומית המסורתית אשר בשתי רמותיה השתתפו 138 שחמטאים מ-31 מדינות, 75 מהם בתחרות הראשית. רשימת בעלי התארים כללה 22 רבי-אמנים, רב-אמנית אחת ועשרים אמנים בינלאומיים, שלושה מהם ישראלים צעירים.סין שלחה לתחרות  הראשית עשרה שחקנים (אף יותר מן המדינה המארחת!) מהם ארבעה רבי אמנים וארבע נשים בעלות תארים. את הבכורה חילקו האוקראיני ר"א ויטאלי ברנאדסקי והארמני ר"א הובאנס גבוזיאן  עם 7 נק' מ-9 כל-אחד, לפני שישה שחקנים שצברו 6.5 כ"א. בין הישראלים בלט אילון נקר עם 5.5 נק'. אסף גבעון צבר 5 נקודות ועידו בן-ארצי 4.5. עם המשתתפים נמנו גם שני שחקני חיזוק רוסיים מן הליגה הישראלית :ה"כפר סבאי" ר"א יבגני רומאנוב עם 5.5  וה"באר-שבעי" ר"א גנאדי טוניק 5. השחקנית הבולטת היתה אלופת העולם לשעבר, הבולגריה ר"א אנטואנטה סטפנובה עם 6 נקודות.  

היום, יום ד', תיפתח במרכז הספורט של העיר אלבנה תחרות פתוחה חזקה נוספת. בקטגוריה הראשית צפויה השתתפותם של 60 שחקנים (מהם רבים שהגיעו אליה שזופים הישר מחולות הזהב) ובכללם 22 רבי אמנים. את הדירוג המוקדם מובילים הלטבי איגור קובאלנקו 2657 (מי שניצח בחודש שעבר באליפות הפתוחה של הונגריה בזלקארוש) והצרפתי-רומני אנדרי איסטרטסקו 2648. במקום ה-13בדירוג המוקדם ניצב הישראלי אלון גרינפלד 2544. בין המשתתפים גם האמנים הבינלאומיים הישראליים אילון נקר ואסף גבעון והאמנית הבינלאומית מרסל אפרוימסקי.

ליניאנו, איטליה: ישראלים  במשחקי CSIT

השופט הבינלאומי אלמוג בורשטיין, יו"ר  ועדת השחמט של CSIT כיהן במשחקי השחמט של הכינוס כסגן השופט הראשי. הרי דיווחו: 

לפני 102 שנים הוקם בבלגיה ארגון CSIT  – הארגון הבינלאומי לספורט לעובדים ולחובבים. ארגון זה מאגד בתוכו מאות התאגדויות ספורט מעשרות מדינות, המטפחות ספורט עממי וספורט למקומות עבודה דוגמת "הפועל" בישראל. לפני מספר שנים החל CSIT לארגן מדי שנתיים את "משחקי העולם בספורט" (WSG) לעובדים ולחובבים, המהווים מעין "ספורטיאדה" עולמית, ביותר מעשרים ענפי ספורט ובתוכם השחמט.

מאז הוקם ענף השחמט של CSIT לפני כשלושים שנה (ועד לפני ארבע שנים) עמד בראשו האמן הבינלאומי יואקים (אם תרצו יהויכין) דוראו מפורטוגל, שלדבריו היה צאצא למשפחת אנוסים מספרד. הוא היה אלוף פורטוגל 13 פעמים וייצג את ארצו באולימפיאדות השחמט לא פחות מעשר פעמים. לפני חודשיים נפטר דוראו בגיל 85.  (דוראו ,אגב, סיפר לי בשעתו כי התגורר בתל-אביב במשך כשנה לאחר אולימפיאדת ת"א 1964 ומאז ביקר בישראל פעמים רבות-  י.א)  

אליפויות השחמט של CSIT נערכות מדי שנה – לסירוגין אליפויות אישיות (בשנים זוגיות) ואליפויות קבוצתיות (בשנים אי זוגיות). כל שחמטאי שמד הכושר הבינלאומי אינו עולה על 2350 ושאינו בעל תואר רב-אמן או אמן בינלאומי (לגברים...) רשאי להשתתף בתחרויות אלה. השנה התקיימו משחקי העולם בספורט (ה-4) בתאריכים 14-7 ביוני 2015 בעיר הקיט האיטלקית ליניאנו, השוכנת באמצע הדרך בין ונציה וטרייסט, בהשתתפות 5,000 ספורטאים מ-40 מדינות. באליפות השחמט, שהייתה הפעם קבוצתית, כאמור, השתתפו שבע נבחרות משש מדינות – שתיים מפינלנד ואחת מבולגריה, אוסטריה, ישראל, מקסיקו ואיטליה.

הקרב על המקום הראשון ניטש בין נבחרת TUL מפינלנד ונבחרת BWF מבולגריה. בסופו של דבר זכתה הנבחרת הפינית באורח משכנע במדליות הזהב עם 11 (מתוך 12) נקודות קבוצתיות ו-16.5 נקודות אישיות, ואילו הבולגרים הסתפקו ב-9 נקודות קבוצתיות, ב-15 נקודות אישיות ובמדליות הכסף. לעומת זאת היה המאבק על המקום השלישי צמוד ודרמטי מאין כמוהו והוכרע ממש בדקה ה-90 (למעשה בדקה ה-250 על שעון השחמט...): הן נבחרת הפועל והן נבחרת ASKOE מאוסטריה צברו 6 נקודות קבוצתיות ו-12.5 נקודות אישיות ולמעשה חילקו את המקום ה שלישי-רביעי במשותף. הקבוצה הישראלית נהנתה  מעדיפות באיכות הנקודות לפי שיטת "זוננבורן-ברגר" להתרת השוויון (15 לעומת 12), אלא שניצחון  האוסטרים בהתמודדות הישירה בין שתי הקבוצות הוא שהקנה להם את מדליות הארד.

עם זאת זכו שלושה ישראלים במדליות אישיות – ארז הרשקוביץ זכה במדליית כסף על ההישג השני בטיבו בלוח הראשון עם 4 נקודות (מתוך 6 אפשריות); אביר הר-אבן  - מדליית זהב על הישגו המעולה בלוח השני – 5 מתוך 6 ומשה דרמר – מדלייה מיוחדת על היותו ותיק משתתפי התחרות! אגב, הן משה (69) והן אביר (68) חגגו את יום הולדתם במהלך התחרות! גם השחקן הרביעי מישראל, אבנר שפירא, לא נותר בידיים ריקות. הוא זכה ב"כרטיס ירוק" על התנהגות ספורטיבית למופת.

באליפות הבזק המסורתית שהתקיימה לאחר טקס הסיום ניצח דיאן דימיטרוב מבולגריה עם 7 מ-9. הרשקוביץ, שאחרי 6 סיבובים הוביל עם 5.5 נקודות (!), צבר בשלושת הסיבובים האחרונים חצי נקודה בלבד ונאלץ להסתפק במקום החמישי בלבד עם 6 נקודות. שלושה ישראלים (הר-אבן, שפירא ו...החתום מעלה) צברו 4 נקודות כ"א וחילקו את המקום 20-18  בין 27 המשתתפים.

פוסטני ונבאתי בצמרת טפליצה

התחרות הבינלאומית הפתוחה של העיר הצ'כית טפליצה מגיעה היום למחצית הדרך ובתום הסיבוב הרביעי הוליך בה בראש עם מאזן מושלם המדורג מספר אחת, הארמני רב-אמן סרגיי מובססיאן  המתגורר כבר שנים בצ'כיה (למרות ששב לא מכבר לחזק את נבחרת מולדתו לאחר גלות ממושכת בנבחרת סלובקיה). בין 165 משתתפי התחרות המגיעים מ-22 מדינות 13 רבי אמנים, רב-אמנית אחת ו-16 אמנים בינלאומיים. במרחק חצי נקודה מן המוביל היחיד דולקת אחריו דבוקה של 8 שחקנים וביניהם הישראלים רבי האמנים יבגני פוסטני ותמיר נבאתי. בסיבוב הרביעי נפרדו השניים בתיקו  מן הפולני ר"א ברתולומיאו הברלה וההולנדי ר"א סיפקה ארנסט . לשני ישראלים נוספים 3 נקודות:  ר"א אביגדור ביחובסקי ואב"ל בוריס מריאסין. זה האחרון נחל בסיבוב הראשון הפסד מפתיע לשחקן הנמוך ממנו ב-440 נקודות מד-כושר אך הודות לגמביט השוייצרי הבלתי רצוני הזה חזר שוב לתמונה עם שלושה ניצחונות רצופים. לרעייתו של בוריס, האמנית הבינלאומית לודמילה צפנסקאייה 2.5 נקודות ללא הפסד.
היום, בסיבוב החמישי, יתמודד פוסטני בכלים הלבנים עם המוביל מובססיאן ונבאתי יפגוש בלבן את האמן הבינלאומי הצ'כי לוקאס צ'רנושק. 

פוסטני הגיע לטפליצה היישר מן הליגה הצרפתית הראשונה, ה"טופ 12" בעיר מונפלייה, כשריד ישראלי אחרון באירוע העל הקבוצתי, מן החזקים ביבשת (שנייה רק לליגה הגרמנית). האלופה הטרייה היא קבוצת בישווילר עם אניש גירי ,ארקדי ניידיץ' ואטיין באקרו לפני אלופת העבר קלישי (עם וסלי סו, מקסים ואשייה-לגראב ודמיטרי יקובנקו). פוסטני היה שחקן הלוח השני של נבחרת העיר מץ (אחרי הרוסי אלכסנדר ריאזנצב) שסיימה במקום ה-11 והלפני אחרון את התחרות רבת העוצמה הזאת. האמת היא שעוד ישראלי, גבריאל בטאגליני –פלום, שיחק כאן בקבוצת "הצרחה גדולה" מן העיר אוורי שסיימה במקום החמישי, אבל הוא מייצג עדיין את הפדרציה הצרפתית.  
למידע ותגובות [email protected]