סין אלופת העולם

עם ניצחון 3: 1 על הודו. הכסף לאוקראינה והארד לארמניה. ישראל הפסידה לרוסיה וסיימה שביעית. גאורגיה אלופת העולם לנשים. נפתחת אליפות אירופה...לסניורים






                                                                                                סין -אלופת העולם 

נבחרת סין,האלופה האולימפית, צירפה הבוקר למאזנה תואר- על נוסף כשהוכתרה בצחקאדזור שבארמניה  גם כאלופת העולם. בסיבוב התשיעי  והאחרון רשמה סין ניצחון משכנע בשיעור 3: 1 על הודו עם נקודות בכלים השחורים של יו יאנגי והעילוי הצעיר ווי יי מול סתורמאן וסנגופטה בלוחות השני והרביעי בהתאמה. לירן דינג ובו קסיאנג'י השלימו הישג מצוין עם תיקו סולידי מול האריקרישנה וססיקיראן.להישג היה שותף כמובן גם הקפטן קסו יו.  בה בשעה נפרדה אוקראינה בתיקו קצרצר על כל הלוחות מן ההונגרים כדי להבטיח לעצמה את מדליות הכסף לאחר הפסדה המפתיע בסיבוב השמיני מול ארה"ב. בארד זכתה כצפוי נבחרת ארמניה עם מחצית שנייה מצוינת וניצחון בסיבוב האחרון על מצרים 2.5: 1.5. את הכבוד המצרי (ואת כבודו האישי לאחר הפתיחה הכושלת בתחרות) הציל גם הפעם אחמד עדלי עם ניצחון יפה נוסף בכלים השחורים על מובססיאן. גם ארצות הברית התאוששה ללא הכר במחצית השניה של האליפות וחתמה את הופעתה בניצחון 3: 1 על קובה שכנתה,מנקודות של לנדרמן ואקוביאן מול ברוזון ואורטיז. קובה, כמו ישראל והודו, פתחה היטב ואף הובילה את הדירוג למשך סיבוב אחד, אך נעלמה בהמשך לאחר היום החופשי. ישראל סיימה אליפות מאכזבת  עם הפסד מזערי  1.5: 2.5  לרוסיה והידרדרה למקום השביעי. הקרב בין גרישצ'וק לגלפנד ארך 16 מסעי ספר בפתיחה האנגלית ונסתיים כצפוי בתיקו התשיעי של בוריס על הלוח הראשון. לא יותר מדי התרחש גם במשחק בין פוסטני לויטיוגוב שהתנהל ברגיעה קטאלאנית אל התיקו הבלתי נמנע במסע ה-29. שני הקרבות האחרים במפגש היו, לעומת זאת, רבי אירועים. סוטובסקי ניהל בלבן משחק ספרדי סבלני מול קריאקין אשר הוביל עם חילופי המלכות למאבק בלתי שגרתי ושקול למדי בין צמד פרשים לצמד רצים, עם כל ארבעת הצריחים על הלוח. כשהמצב החל לנטות לטובת השחור השכיל הלבן להחליף בעוד מועד את כל הקצינים הקלים והתגונן היטב בסיום צריחים נחות וממושך ששוחק עד אחרון הרגלים, כדי לכפות תיקו של ספר במסע ה-92. רודשטיין נקלע בשחור מול טומאשבסקי לעמדה לא נעימה  לאחר שאיפשר ליריבו להקריב טיב בעבור הרגלי המרכזי שלו ולקבל משחק הרמוני של כל הכלים הקלים הלבנים אל מול מלכו עם שליטה מוחלטת בערוגות הלבנות. למקסים לא נותר אלא להתבונן כיצד משפר הלבן את עמדתו בהדרגה. לפתע איבד את סבלנותו, ביצע מסע מחליש ברגלי ומייד לאחריו נשנש רגלי מורעל ונענה בהקרבת רץ ששמה קץ לסבלו המתמשך. למרות שנחלש בסיום היה עדיין מקסים יחד עם איליה סמירין (שלא הפסיד באף קרב וזכה למדליית ארד אישית על הלוח השלישי), השחקן הבולט בנבחרת עם 4.5 מ-7 כל-אחד. גלפנד החזיק את הלוח הראשון עם 4.5 מ-9 ללא הפסד (אבל גם ללא ניצחון). סוטובסקי, על הלוח השני, צבר 3 מ-8 ופוסטני כלוח מילואים הסתפק ב-2 מ-5. קפטן הנבחרת היה אלכס כספי.   

הדירוג הסופי: סין 15, אוקראינה 12, ארמניה 11, רוסיה וארה"ב 10 כל-אחת, הונגריה 9, ישראל 8, קובה והודו 7 כל-אחת, מצרים 1. השחקן המצטיין בתחרות כולה היה הסיני ווי יי בן ה-15 שהופיע בכל תשעת מפגשי נבחרתו וצבר 7 נקודות ללא הפסד!  

גאורגיה- אלופת הנשים

 נבחרת גאורגיה היא אלופת העולם הטריה לנשים, לאחר שגם בסיבוב האחרון של האליפות בצ'נגדו שבסין, רשמה ניצחון בשיעור 2.5 : 1.5 על המארחות ובכך השלימה (עם רב-אמן בלה חוטנשווילי, והאמניות הבינלאומיות ללה ז'ווחישווילי, מרי ארבידזה, נינו בטסיאשווילי ומליה סאלומה  ובהדרכת הקפטן דויד ג'וג'ואה)  הישג קבוצתי ענק של 17 נקודות אפשריות מול נבחרות ,שעל הנייר לפחות,חזקות ממנה .

 הרוסיות זכו במדליות הכסף עם 15 נקודות בהרכב חזק אותו הוביל המאמן סרגיי רובלבסקי ואשר כלל את רב האמניות (לגברים) ולנטינה גונינה ואלכסנדרה קוסטניוק ואת רבות האמניות נטליה פוגונינה, אלכסנדרה גוריאצ'קינה ואולגה גירייה. את מדליות הארד נטלו הסיניות עם 11 נק'. המאוכזבות היו נבחרותיהן החזקות של הודו ואוקראינה שחילקו את המקום הרביעי עם 10 נקודות. אחריהן: קזחסטן 9, ארמניה 7, פולין 6,  ארה"ב 5 ומצרים 0. השחקנית המצטיינת על הלוח הראשון ובעצם באירוע כולו היתה הגיאורגית ר"א בלה חוטנשווילי עם 7.5 מ-9 (ביצוע תחרותי 2699!). אלופת העולם הטריה מריה מוזיצ'וק צברה 5.5 מ-8 על הלוח הראשון של אוקראינה. אולגה גירייה, שחקנית הלוח הרביעי של רוסיה, צברה 6.5 מ-7.

הוותק ידבר!

בארתריה שביוון תיפתח מחר האליפות ה-15 של אירופה לסניורים. ברשימת המשתתפים 85 שחקנים מ-27 ממדינות היבשת ובהם תשעה רבי-אמנים, 3 רב-אמניות, 11 אמנים בינלאומיים ושתי אמניות בינלאומיות.כל אלה יתמודדו על התארים היבשתיים לגילאי 50+ ו-65+ (עד לשנה שעברה היתה זו רק תחרות בקטגוריה אחת לבני 60+). את הדירוג המוקדם מוליכים רבי האמנים ג'והן נאן (אנגליה) 2601 שבסוף השבוע חגג את יום הולדתו ה-60 בתחרות בזק חזקה בלונדון (ראו הדיווח מאתמול באתר זה), אלוף העולם הנוכחי, הגיאורגי  זוראב סטורואה 2536, ואלוף אירופה הנוכחי האנגלי קית ארקל 2493. משתתפים בולטים נוספים הם אלוף העולם לשעבר לסניורים, רב אמן יבגני וסיוקוב וגם שתי אלופות עולם גאורגיות: נונה גפרינדשווילי האגדית ותמר חמיאדשווילי שהוכתרה כאלופת העולם לסניוריות לא פחות מחמש פעמים!

לישראל הסטוריה נאה של הצלחות באירוע. באליפות היבשתית  הראשונה( 2001) ניצח רב אמן יעקב מוריי וארבע פעמים (2004, 2005, 2008, 2013) זכה בתואר רב-אמן מרק צייטלין!. ב-2006 הוכתרה ולריה דותן כאלופת אירופה לשחקניות ותיקות. התחרות השנה היא יחסית מעוטת משתתפים וגם את ישראל ייצגו ארבעה שחקנים בלבד: האמן הבינלאומי מרק ברקוביץ', אלכסנדר קמיניק, ארנולד וייסברג ומקסים צוראל.  נאחל להם הצלחה רבה!