אליפות העולם לקבוצות בארמניה- סיבובים ראשונים

אליפות העולם לעשר הגדולות בארמניה- סיבובים ראשונים






 פתיחה מבטיחה לנבחרת ישראל     מאת יוחנן אפק

 

ניצחון על ארמניה ותיקו עם מצרים. רודשטיין בולט עם שני ניצחונות. רוסיה הדהימה עם שני הפסדים. הודו-המובילה המוקדמת.

-------------------------צילום-------------------------------------------------

בתמונה: אמין באסם מול בוריס גלפנד                                                                                                   

 

 

 

 

נבחרת ישראל בשחמט פתחה את הופעתה באליפות העולם לקבוצות, הנערכת בארמון הזהב בטסאחקאדזור שבארמניה ברגל ימין ,לאחר שגברה על הנבחרת המארחת החזקה בשיעור 2.5: 1.5. הקרב בין בוריס גלפנד ללבון ארוניאן התנהל על פסיה הרוגעים של הפתיחה הקטאלאנית ולאחר חילוף כלים סיטוני נחתם בלחיצת יד ידידותית במסע ה-24. אמיל סוטובסקי עמל יותר כדי לאזן בכלים השחורים עמדה נחותה במקצת מול גבריאל סרגיסיאן ששוחקה עד הרגלי האחרון בסיום צריחים ממושך. לאיליה סמירין היתה עדיפות ברגלי, גם כן בסיום של ארבעה צריחים, מול סרגיי מובססיאן אלא שהוא היה חסר משמעות לנוכח רגלי חופשי מסוכן של יריבו ואיליה כפה תיקו בשח-חוזר. גיבור המפגש היה צעיר שחקני הנבחרת, מקסים רודשטיין, שבמשחק עמדתי מדויק, בצד השחור של הפתיחה הספרדית ,הכניע את ולדימיר אקופיאן הוותיק.

אליפות העולם נערכת אחת לשנתיים ונוטלות בה חלק 10 נבחרות יבשתיות דומיננטיות ומצטיינות המשחקים האולימפיים.ב-2005 היא נערכה בבאר-שבע. ישראל הוזמנה השנה לאחר שאייזרביג'ן, שכנתה העוינת של ארמניה, ביטלה את השתתפותה. במפגש הראשון של ישראל, אגב, השתתפו שני שחקנים ילידי באקו בירת אייזרביג'ן (שאף למדו באותו בית-ספר) ואשר מעולם לא ייצגו את מולדתם: אקופיאן וסוטובסקי. לקטגוריה זו אגב, שייכים עוד שני רבי אמנים:  אלוף העולם הפורש, גארי קספארוב וולדימיר באגירוב המנוח. 

התוצאה הבולטת של הסיבוב הפותח, שבאורח טבעי אינה נעדרת הקשר גלובאלי יותר, היתה ניצחונה 2.5: 1.5  של אוקראינה על רוסיה לאחר שהקרבות פומומריוב- גרישצ'וק , קריאקין (אוקראיני לשעבר ש"ערק" לרוסיה כבר לפני כמה שנים) – איוונצ'וק ויקובנקו- קריבורוצ'קו נסתיימו בתיקו נטולי דרמות, אבל מיודענו פאבל אליאנוב (המגיח תדירות גם לליגה הישראלית) הכריע את המפגש עם ניצחון נאה על טומאשבסקי.                                  

בסיבוב השני הסתפקה הנבחרת הישראלית בתיקו מול שכנתה המצרית, שהיא האלופה הבלתי מעורערת של יבשת אפריקה, אבל מדורגת אחרונה. גלפנד בכלים השחורים הדף בנקל משחק שאפתני משהו של אמין באסם בנוסח רוסולימו של ההגנה הסיציליאנית. לאחר חילופי מלכות נתקבל סיום שקול שעד מהרה הוענקה לו גם גושפנקה פורמלית תואמת.

ה"שוקר" של המפגש היה הפסדו בכלים הלבנים של סוטובסקי מול סמי שוקר, לאחר שלא מצא תוכנית הולמת בנוסח מרכזי של ההגנה המודרנית ונקלע לנחיתות עמדתית כבר בעקבות שלב הפתיחה. הוא ניסה לסבך את העמדה בכל מחיר, אך בסופו של דבר מצא את עצמו בגרעון חסר תקווה בן שלושה רגלים ונאלץ להניח את נשקו בתום לחימה חסרת תוחלת. סמירין השיג  בשחור שוויון נוח בפתיחה האנגלית במשחקו מול מוחמד עזאת שנחתם בתיקו כבר במסע ה-20. את כבוד הנבחרת הציל גם הפעם רודשטיין, שגבר בלוח הרביעי על אחמד עדלי. היה זה קרב ממושך עם עדיפות "מסורתית" קלה בלבן שמקסים הצליח בדי עמל לתרגם ליתרון רגלי יחיד בסיום צריחים. הסיום הזה התקרב לתיקו ודאי כשלפתע ביצע המצרי שגיאה גסה ולא מובנת שגררה הפסד מיידי וחסכה לבחורינו אי נעימות. השלום עם מצרים נשמר, מכל מקום, גם בחזית הזאת, כשמקסים הוא לפי שעה השחקן המצטיין שלנו עם מלוא שתי הנקודות.

התוצאה הבולטת של הסיבוב השני היתה התאוששותה של הנבחרת המארחת דווקא על חשבון האוקראינים החוגגים. לבוניאן ניצח את פונומאריוב על הלוח הבכיר בשעה שבשלושת הלוחות האחרים לא הושגה הכרעה.

המובילה המוקדמת באליפות היא הודו לאחר ניצחון 3: 1 על מצרים ותיקו כללי מול ארה"ב. ההפתעה הגדולה של פתיחת האליפות הוא, ללא ספק, מיקומה של נבחרת רוסיה הפייבוריטית  ב…מעמקי המקום האחרון בעקבות שני הפסדים מזעריים אך צורבים. בסיבוב השני הפסידה רוסיה גם לקובה, לאחר שבלוח הראשון נוצח אלכסנדר גרישצ'וק בידי לינייר דומינגז וכל שלושת הקרבות האחרים נסתיימו בתיקו.

בתום הסיבוב השני להודו 5 נקודות לוח, לפני סין, ישראל וקובה 4.5 כ"א, הונגריה, ארמניה ואוקראינה 4 כ"א ארה"ב, מצרים ו…רוסיה 3 כ"א.

בסיבוב השלישי מתמודדת ישראל היום אחר הצהריים עם המובילה המוקדמת מהודו.  

את קובץ קרבות התחרות, שידורים חיים, פרשנות צמודה וגלריית תמונות אפשר למצוא כאן: 

 

http://tsaghkadzor2015.fide.com/

 

אליפות העולם לקבוצות נשים נערכת במקביל בצ'נגדו שבסין. בתום הסיבוב השני מוליכה בראש גאורגיה עם 6 נקודות לוח לפני פולין 5.5, סין וארה"ב 5 כ"א, רוסיה ואוקראינה 4 כ"א, הודו 3.5, קזחסטן וארמניה 3 כ"א, מצרים1.   האתר הרשמי:  

http://chengdu2015.fide.com/