שינוי בהתייחסות חוקת השחמט החדשה לצלצול טלפון נייד

בישיבת ועדת חוקה ושיפוט מיום 14.4.2015 בדיון באירוע שיפוטי בנושא טלפונים ניידים העיר את תשומת לב הוועדה השופט הבינלאומי אלמוג בורשטיין חבר הוועדה ועורך חוקת השחמט החדשה של פיד"ה בעברית, כי יש שינוי בחוקה החדשה מ-1.7.2014 בהתייחסות לטלפונים ניידים.






להלן הסעיף מהחוקה, שציין אלמוג בורשטיין

סעיף 11 - התנהגות השחקנים - סעיף משנה 11.3(ב')

"בעת משחק אסור לשחקן להחזיק במקום המשחקים טלפון נייד ו/או אמצעי תקשורת אחרים. אם הוכח ששחקן הביא מכשיר כזה למקום המשחקים הוא יפסיד, היריב ינצח.

חוקי התחרות יכולים לנקוב בעונש אחר, חמור פחות" (ציטוט).

משמעות הדבר היא שבניגוד לבעבר, עפ"י חוקת השחמט החדשה, יש מקום לשיקול דעת שופט, במקרים של צלצול טלפון בתחרויות. עונש ההפסד האוטומטי המיידי שהיה נהוג עד כה (מאז 2001) איננו אוטומטי עוד.
לגבי החזקת טלפון פועל אצל השחקנים בזמן משחקים: במידה ושופט תחרות מעונין לתת עונש קל יותר מאשר הפסד מיידי, עליו לציין זאת מראש בתקנון התחרות.
במידה ולא צוין אחרת זהו עונש ברירת המחדל. 
במידה והשופט בתחרות מבקש להימנע מאיסוף הטלפונים למקום מרוכז בתחילת כל סיבוב מטעמים לוגיסטיים, על כל המכשירים להיות מכובים בתוך תיק ומובן שאין להפעילם לאורך כל המשחק. 

בכל מקרה ברצוני להדגיש כי במשחקי הליגה עונש ההפסד האוטומטי עומד בעינו עפ"י כללי הליגה לשנת 2015 שלא שונו ולא ניתן לשנותם בכל מקרה באמצע עונת המשחקים.

בהצלחה לכולם,
ליאור