משחק 7: כמעט שיא עולמי

מגנוס קרלסן בא למשחק השביעי מצויד היטב ברעיונות האחרונים בנוסח הראשי של הגנת ברלין. אנאנד נקלע לקשיים ונאלץ להקריב כלי כדי לשרוד. רבים צפו ניצחון שני ברציפות לקרלסן, אבל אלוף העולם לשעבר הוכיח חוסן מנטלי וסחט תיקו לאחר 122 מסעים בסיום של צריח ופרש נגד צריח.






 משחק 7: כמעט שיא עולמי

רם סופר

 

מגנוס קרלסן בא למשחק השביעי מצויד היטב ברעיונות האחרונים בנוסח הראשי של הגנת ברלין. אנאנד נקלע לקשיים ונאלץ להקריב כלי כדי לשרוד. רבים צפו ניצחון שני ברציפות לקרלסן, אבל אלוף העולם לשעבר הוכיח חוסן מנטלי וסחט תיקו לאחר 122 מסעים בסיום של צריח ופרש נגד צריח.

 

הסטטיסטיקאים בין קהל הצופים במשחק התאכזבו מאוד כאשר קרלסן (שלפי חוק 50 המסעים היה יכול להמשיך לשחק עד המסע ה-154) החליט לוותר על המשך ניסיונות הזכיה והחליף צריחים במסע ה-122. זאת משום שהשיא של המשחק הארוך ביותר בדו-קרב על אליפות העולם בשחמט עומד על 124 מסעים ומחזיקים בו ויקטור קורצ'נוי ואנטולי קרפוב שסיימו בתיקו במשחק החמישי ב-1978. אם קרלסן היה מחליט להמשיך עוד שלושה מסעים, זה היה שיא עולמי.

אבל אלוף העולם לא בא לסוצ'י כדי לשבור שיאים אלא כדי להגן על תוארו. בפרט, במשחק השביעי הוא ניסה לנצל את המומנטום שלאחר האירועים הסוערים במשחק השישי כדי לשבור את התנגדותו של אנאנד סופית.

קרלסן המשיך לפתוח 1.ה4 – עד כה התוצאות היו פנטסטיות – ואנאנד באופן די צפוי נטש את הסיציליאנית וחזר להגנת ברלין. הפתעה! קרלסן בחר בוריאנט הראשי המוביל לסיום, שבעבר הופיע במשחקיו לעתים רחוקות מאוד.

העמדה לאחר 14.ז3 הופיעה כבר ב-17 משחקים בדרגים בכירים בארבע השנים האחרונות (ביניהם אנאנד-נקמורה משנת 2011), באף אחד מהם לא ניצח הלבן, אבל זה לא הפריע לקרלסן.

הוא השתמש במסע ה-24 (!) בחידוש (24.ז4) של אניש גירי שהופיע במשחק נגד טיימור רג'אבוב בתחרות הפרס הגדול בטשקנט בחודש שעבר. במקום זה אם 24.ר:ג7 צח6 אפשר כבר להסכים לתיקו.

רג'אבוב שיחק 25...ו5, והלבן היה יכול לקבל יתרון גדול לאחר 26.צ:ג7. אנאנד בחר בדרך עיקשת יותר – 25...פו7, אבל לאחר 26.פה3 עמדתו לא הייתה נעימה על אף הרגלי העודף ומיעוט החומר. לשחור רגלים חלשים ב-ג7 וב-ו6, וקשה למצוא משהו יותר טוב עבורו מלדרוך במקום.

אנאנד החליט להיות פעיל ולשחק 28...פה5 (הפקת לקחים מהמשחק הקודם שבו החמיץ 26...פ:ה5  J), אבל הפעם זה היה מסע רע. לאחר 31.צח5 אנאנד ניצב בפני אבדן הרגלי ה5 שהיה מעניק ללבן שני רגלים חופשיים צמודים באגף המלך, כאשר רוב הרגלים באגף המלכה רחוק מלהעניק לשחור פיצוי הולם.

בלית ברירה החליט הטוען לכתר להקריב רץ ב-ז4 ולנסות להציל את המשחק בסיום שבו ללבן יתרון של פרש תמורת שני רגלים, אבל כל הרגלים באותו אגף וקשה מאוד לפרוץ את עמדת השחור בלי לאפשר לו להחליף את שני הרגלים הלבנים הנותרים ולהגיע לסיום של תיקו תאורטי.

לא אלאה את הגולשים בדקויות הסיום הזה. בשלב מסוים קרלסן הבין שללא קידום רגלים אי אפשר לעשות דבר ושיחק 57.ג4 שהביא כעבור מספר מסעים לתגובה 61...ב5 במטרה להחליף רגלים – אם כי זהו מסע מחליש. כעת המשחק הפך להיות טקטי יותר.

קרלסן היה יכול לנסות 70.מד1!? במקום 70.מה1, למשל 70...צז1+ 71.מה2 ב:ג4? 72.צ:ג4 צז3 73.פ:ג5 מב5 74.פד3, ובניגוד להמשך במשחק השחור לא מצליח לחסל ללבן את הרגלי האחרון, אבל לאחר 71...צז2+ 72.מו3 צג2 73.פ:ג5 מב4 74.פ:א6+ מ:ב3 75.ג5 מא3 76.מה3 ב4 התוצאה היא עדיין תיקו.

כך או אחרת, אנאנד הצליח לחסל ללבן את הרגלי האחרון ובכך נקבעה תוצאת המשחק, כי צריח ופרש לא מסוגלים לגבור על צריח. אין ספק כי הטוען לכתר יכול להיות מרוצה מאוד מהעובדה שלא נשבר והצליח להחזיק סיום קשה ולמנוע הפסד שני ברציפות.

 

צפו במשחק השביעי: קרלסן בלבן מול אנאנד

@@game-7.pgn@@ 

 

שלושת המשחקים האחרונים ניפצו את המיתוס שקרלסן אינו מוכן היטב בפתיחות ואינו מוכן להיכנס לנוסחים אופנתיים. אלוף העולם מסוגל בהחלט להתמודד "בטריטוריה של יריבו" ולהשתמש בניתוחים ביתיים עמוקים כדי להשיג (פעמיים ברציפות) יתרון משמעותי בכלים הלבנים. לאנאנד יש כעת לא מעט "שיעורי בית" להכין, אבל כל זמן שהוא מפגר בנקודה אחת בלבד, יש עדיין תקווה להשוות את הדו-קרב כתוצאה משגיאה מקרית של אלוף העולם.