משחק 6: קרלסן מנצח לאחר עיוורון הדדי

המשחק השישי בדו-קרב על אליפות העולם בסוצ'י ייכנס כנראה להיסטוריה בגלל 60 שניות גורליות שבמהלכן ביצע אלוף העולם טעות טראגית בעמדה עדיפה, אבל יריבו לא הבחין בהזדמנות הפז שהוענקה לו, הגיב במסע חלש ונוצח עד מהרה.







 משחק 6: קרלסן מנצח לאחר עיוורון הדדי

רם סופר

 

המשחק השישי בדו-קרב על אליפות העולם בסוצ'י ייכנס כנראה להיסטוריה בגלל 60 שניות גורליות שבמהלכן ביצע אלוף העולם טעות טראגית בעמדה עדיפה, אבל יריבו לא הבחין בהזדמנות הפז שהוענקה לו, הגיב במסע חלש ונוצח עד מהרה.

 

אלה היו אולי 60 השניות הארוכות בחייו של מגנוס קרלסן. לאחר ששיחק את 25 המסעים הראשונים במהירות ובביטחון והשיג יתרון ברור, כאשר נותרו לו 72 דקות לביצוע 15 המסעים הבאים, הסתפק מגנוס ב-63 שניות מחשבה ושיחק 26.מג1-ד2??

עוד בטרם הספיק לרשום את המסע הבחין בטעות הגורלית – מיקום המלך האומלל מאפשר לשחור תחבולה הזוכה בשני רגלים: 26...פ:ה5! 27.צ:ז8 פ:ג4+ 28.מד3 פב2+ עם צ:ז8.

במסיבת עיתונאים לאחר הקרב הודה קרלסן שהוא חש פניקה ולא שמר על poker face לאחר שהבחין בטעות. כך מראים גם צילומי הוידיאו ששודרו ישירות באינטרנט. אבל וישי אנאנד, עם 44 דקות על השעון, היה כנראה בעולם אחר באותו רגע, ולאחר 60 שניות מחשבה בלבד בחר במסע 26...א4?? שהמשיך בתכנית קידום הרגלי שהחלה במסע 23...א5.

אלה ללא ספק חדשות מנחמות לכל אותם גולשים שאי פעם ביצעו במשחק תחרותי משגה גס המפסיד חומר או לא ניצלו משגה גס של יריבם. זה יכול לקרות גם לאלופים!! – אבל לעתים רחוקות מאוד...

מכל מקום, אם נפשפש בהיסטוריה של אליפויות העולם נמצא את מיכאל צ'יגורין מקבל מט בעמדת ניצחון מול וילהלם שטייניץ, את דוד ברונשטיין מפסיד ללא צורך בסיום פשוט למיכאל בוטביניק ואפילו את בוריס ספאסקי לא לוקח רגלי שניתן במתנה על-ידי בובי פישר (רשימה חלקית).

אין ספק שבדו-קרב מסוג זה על הכתר העולמי המתח עולה לשיא ובשלב מסוים מתחיל להשפיע על איכות המשחק של השחקנים. מי שרוצה להיות אלוף העולם חייב לא רק לדעת לשחק שחמט אלא גם לעמוד במתח בצורה טובה יותר מיריבו.

לאחר שאנאנד ביצע את מסעו ה-26 ולחץ על השעון נקט קרלסן צעד נבון: ראשו שקע בתוך ידיו מספר פעמים, אולי במטרה "לעורר" את אנאנד כך שיבחין במה שהחמיץ במסע הקודם. אנאנד שם לב וחש כמובן תסכול נוראי שהשפיע עליו לרעה בהמשך הקרב, שבו הגן על עמדה נחותה בצורה חלשה והפסיד כמעט ללא התנגדות.

לפני האירועים המסעירים האלה ראינו שוב הגנה סיציליאנית כמו במשחק הרביעי, אך הפעם קרלסן התכונן היטב ונכנס לווריאנטים הראשיים עם 3.ד4. אנאנד הגיב בנוסח קאן/פאולסן 4...א6, וקרלסן הגיב במסע 5.ג4!? שהינו פחות פופולרי מהחלופות 5.רד3 ו-5.פג3, אם כי משחקים שנערכו לאחרונה הוכיחו שמסע זה מסוכן למדי עבור השחור.

אנאנד הגיב לפי ההמלצה התיאורטית בצורה תקיפה עם 5...פו6 ו- 6...רב4, אם כי לטעמי בטוח יותר משהו כמו 5...מהג7 6.פג3 פו6 7.א3 ב6 כאשר השחור חותר למבנה "קיפוד".

בעבר נהגו הלבנים לשחק 7.רד3 לאחר 6...רב4, המשך שלא הביא לתוצאות טובות, אבל קרלסן הכין את שיעורי הבית היטב ובחר בהמשך החדיש 7.מהד3! שהביא ללבן תוצאות מצוינות בשנים האחרונות.

דוגמה עדכנית מאליפות העולם בבזק, דובאי 2014 היא המשחק נפומניאשצ'י-סווידלר (שניהם אגב שימשו פרשנים בסוצ'י) שבו נפל השחור למלכודת 7...מהג7 8.א3 ר:ג3+ 9.מה:ג3 פ:ה4 10.פב5! א:ב5 11.מה:ז7 צו8 12.רח6 עם יתרון עצום ללבן.

משחק עדכני אחר עם זווית ישראלית כואבת התרחש באולימפיאדת טרומסו 2014 בין אריק האנסן לאיליה סמירין: 7...ד6 8.פג2 רא5 9.ב4 רב6 10.רה2 פג6 11.רה3 פה5 12.מהד2 ר:ה3 13.פ:ה3 עם יתרון ברור ללבן בגלל יתרון המרחב וחולשת ד6. רב-האמן הקנדי זכה בצורה משכנעת לאחר 33 מסעים.

אנאנד היה מודע כנראה לכל הבעיות האלה, והוא בחר בהמלצת המחשב 7...פג6 שהובילה לחילופי מלכות. אולם במסע ה-10 נמנע הטוען לכתר מהמסע 10...פה4 ששוחק בעבר וביכר 10...פד7.

חידושו של אנאנד לא היה מוצלח. הוא הרס את מבנה הרגלים של הלבן באגף המלכה תמורת ויותר על זוג רצים, אבל קרלסן פיתח לחץ כבד באגף המלך באמצעות התמרונים החזקים ח4-ח5, ולאחר מכן צד1-ד3-ז3. אלוף העולם לשעבר ולדימיר קראמניק ששימש פרשן בשידור הרשמי של המשחק טען כי הוא ניתח את הנוסח הזה לפני שנים רבות ומצא שללבן יתרון יציב ללא כל סיכון. הוא לא הבין מדוע אנאנד בחר להיכנס לזה במשחק כה חשוב.

אנאנד החמיץ כנראה 16...פג5 שהיה מכניס את פרשו למשחק. לאחר המסע ששוחק 16...ג5 הרץ השחור קיבל אלכסון פתוח, אבל הפרש שלו הגיע למקום אומלל ב-ו8 כאשר צריחיו תקועים ב-ז8 ו-ח8 בניסיון להגן על אגף המלך. וישי ניסה להשתחרר מהמצור באמצעות 19...ז6, אם כי מסע מחליש זה עתיד במוקדם או במאוחר להביא לנפילת הרגלי ח6.

כך השיג קרלסן יתרון ברור בלבן, ואז הגענו לרגע הגורלי. את מה שקרה לאחר מכן חבל לנתח, כי ברור שאנאנד לא היה במיטבו. קרלסן לקח רגלי ב-ז6 לאחר שח הביניים החשוב 32.רה4+!, ולאחר מכן עמדת השחור פשוט התפרקה.

 

צפו במשחק השישי: קרלסן בלבן מנצח את אנאנד!

 @@game-6.pgn@@

 

ומה כעת? היום החופשי בא בזמן בשביל אנאנד, אבל ביום שני הוא צריך לשחק פעם נוספת בכלים השחורים. נראה כי ההגנה הסיציליאנית דורשת כעת בדק בית רציני מבחינתו. אולי אנאנד יחזור להגנת ברלין, ואולי קרלסן ינסה דווקא לבחון אותו עם 1.ד4. נראה לי שאלוף העולם ירכז את כל כוחותיו במטרה להשיג ניצחון שני רצוף שיסיים בעצם את הסיפור של הדו-קרב הזה וישאיר את אנאנד עם מחשבות של "מה היה אילו?", כפי שכתב פביאנו קרואנה בטוויטר: "וישי לא יהיה מסוגל לישון הלילה".